«Ο ένοικος της Λοκάντα (Χέμινγουεϊ)» του Πέτρου Γκάτζια

«Ο ένοικος της Λοκάντα (Χέμινγουεϊ)» του Πέτρου Γκάτζια

«Όταν τον είδα για πρώτη φορά ήμουν ακόμη φοιτητής. Ήταν το 1950, στην Λοκάντα, στο Τορτσέλο (στη λιμνοθάλασσα της Βενετίας). Μετρούσα ήδη μερικούς μήνες στο νησί, διαβάζοντας για τις εξετάσεις μου. Ένα πρωινό ήμουν στον κήπο, σήκωσα το κεφάλι μου και είδα έναν άνδρα με μια πυκνή, λευκή γενειάδα, να γέρνει στο περβάζι του παραθύρου του. Δεν τον γνώριζα αλλά μου είχαν πει ποιος ήταν. Μου έγνεψε και εγώ απάντησα με μια μικρή υπόκλιση. Δεν είχα διαβάσει κάποιο βιβλίο του αλλά η θεία Γκαμπριέλα, η αδερφή της μητέρας μου, η οποία διηύθυνε αυτό το μικρό πανδοχείο, μου είπε αργότερα ότι ήταν ο μεγαλύτερος εν ζωή συγγραφέας. Εγώ πάντως είχα περισσότερο εντυπωσιαστεί από τον φιλικό του τρόπο, παρά από το γεγονός ότι ήταν μια σπουδαία προσωπικότητα. Σε λίγο συνήθισα να βλέπω τον Χέμινγουεϊ και σύντομα έγινε μέρος αυτού που συνηθίζουμε να αποκαλούμε: ο κόσμος του Τσιπριάνι».

Αυτά διηγείται ο Αρίγκο Τσιπριάνι, ο ιδιοκτήτης του περίφημου Harry’s Bar στη Βενετία, για την πρώτη του γνωριμία με τον διάσημο συγγραφέα – φίλο του πατέρα του και ιδρυτή του μπαρ.

Ο Χέμινγουεϊ περνούσε τον χρόνο μεταξύ του μπαρ –όπου είχε το δικό του μόνιμο τραπέζι– και του πανδοχείου. Μεταξύ 1949 και 1950 ο πατέρας του Αρίγκο αποφάσισε να κρατήσει τη Λοκάντα ανοιχτή και τον χειμώνα, και ο συγγραφέας έγινε μόνιμος ένοικος. Θυμήθηκε ακόμη και το παλιό του πάθος, την πυγμαχία. Εμφανιζόταν συχνά να προπονείται ή να πυγμαχεί με κάποιον πρόθυμο αντίπαλο, γυμνός από τη μέση και πάνω, παρά το τσουχτερό κρύο. Άλλες φορές πήγαινε για κυνήγι τα ξημερώματα, με την ομίχλη.

Όλο τον χειμώνα, ο Χέμινγουεϊ είχε απόλυτη ελευθερία στη Λοκάντα. Παρά τα πάθη του, κάθε βράδυ λίγο μετά τις δέκα, με ελάχιστες εξαιρέσεις, αποσυρόταν στο διαμέρισμά του για να γράψει. Έπειτα ακολουθούσε οινοποσία μέχρι αργά. Έφτανε να παραγγείλει μέχρι και έξι μπουκάλια από το κρασί της Βερόνα, το Amarone.

Μία φορά μόνο αναγκάστηκε να εγκαταλείψει την αγαπημένη του θέση στο μπαρ, χάνοντας την ψυχραιμία του. Όταν μπήκε ο συγγραφέας του Μπάμπιτ, ο Αμερικανός νομπελίστας Σινκλαίρ Λιούις, τον οποίο δεν πολυσυμπαθούσε.

Όπως διηγείται ο Αρίγκο Τσιπριάνι: «Πιθανότατα το μόνο που είχαν κοινό αυτοί οι δύο ήταν η αγάπη τους για το ποτό. Μόλις τον είδε ο Χέμινγουεϊ, μουρμούρισε κάτι άσχημο για τον συνάδελφό του και έφυγε. Υπήρξε ένταση στην ατμόσφαιρα, αλλά τίποτα δεν έγινε. Ο Λιούις απλώς αγνόησε το σχόλιο και κάθισε στο τραπέζι. Πέθανε στη Ρώμη έναν χρόνο αργότερα».

Ο συγγραφέας έκανε ειδική αναφορά στο Harry’s Bar στο βιβλίο του Μέσα απ’ το ποτάμι και τα δέντρα, το οποίο ολοκλήρωσε όσο ζούσε στη Λοκάντα. Λίγο αργότερα τον τίμησαν με το Νόμπελ Λογοτεχνίας. Ο χειμώνας εκείνος, όπως αποδείχθηκε, ήταν μία από τις τελευταίες υπέροχες περιόδους της ζωής του.

«Όταν επέστρεψε το 1954» θυμάται ο Αρίγκο «δεν ήταν πια ο ίδιος. Έδειχνε θλιμμένος και έλεγε συνέχεια, χωρίς όμως να το πιστεύει, πως το τζιν είναι το καλύτερο αντισηπτικό του κόσμου…»

 

Τα σχόλια σας

Κάντε το σχόλιο σας, με σύνδεση από το facebook ή συμπληρώστε τα στοιχεία σας, στην παρακάτω φόρμα.

 


Κωδικός ασφαλείας
Ανανέωση

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
STORYTELLER
«Κυνηγώντας πέρδικες για τη βασίλισσα (Καζούο Ισιγκούρο)» του Πέτρου Γκάτζια

Ο Καζούο Ισιγκούρο, πήρε μια βαθιά ανάσα και άρχισε να διηγείται, όχι όμως αυτό που περίμενε να ακούσει το κοινό στο Φεστιβάλ Βιβλίου στο Εδιμβούργο. Μάρτιος του 2015, η πρωτεύουσα της Σκοτίας ξυπνά μνήμες...

STORYTELLER
«Το Χόλιγουντ μπορεί να περιμένει… (Φράνσις Σκοτ Φιτζέραλντ)» του Πέτρου Γκάτζια

Το 1939, ο Μπαντ Σούλμπεργκ, ένας 25χρονος τότε σεναριογράφος του Χόλιγουντ, έμαθε από τα στούντιο ότι θα του έστελναν για βοηθό κάποιον Φράνσις Σκοτ Φιτζέραλντ. Στην αρχή πίστεψε ότι του έκαναν...

STORYTELLER
«Μούσες που έγιναν ηρωίδες… (Λόρενς, Έλιοτ, Φλομπέρ, Μίλερ)» του Πέτρου Γκάτζια

Τα παθιασμένα ζευγάρια, οι γάμοι σε αδιέξοδο, τα ερωτικά τρίγωνα και οι ζηλότυποι εραστές, που πρωταγωνιστούν στα μυθιστορήματα, συχνά, όπως αποδεικνύεται, δεν είναι προϊόντα φαντασίας. Οι...

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΚΑΤΑΧΩΡΙΣΕΙΣ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Το μήνυμά σας

Διεύθυνση

Πτολεμαίων 4
(Πλατεία Προσκόπων)
11635 Αθήνα,
Τηλ.-fax: 210.7212307
info@diastixo.gr
ISSN: 2585-2485

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

Εγγραφείτε τώρα στο newsletter μας και μάθετε πρώτοι τα τελευταία νέα για το βιβλίο και για τις τέχνες.

 

Το email σας: