A+ A A-

Μαρκήσιος ντε Σαντ: «Η φιλοσοφία στο μπουντουάρ» κριτική της Ανθούλας Δανιήλ

Μαρκήσιος ντε Σαντ: «Η φιλοσοφία στο μπουντουάρ» κριτική της Ανθούλας Δανιήλ


Ο Μαρκήσιος ντε Σαντ μας χάρισε μια νέα λέξη· τη λέξη «σαδισμός», η οποία συνδέεται με την οδυνηρή ερωτική απόλαυση, την ερωτική παρέκκλιση και πολλά άλλα συμπαρομαρτούντα. Στο οπισθόφυλλο του βιβλίου βρίσκουμε πληροφορίες για τον συγγραφέα και το έργο του, στο οποίο κάνει λόγο για την απόλυτη ελευθερία που στερήθηκε ο ίδιος, λόγω τολμηρής συμπεριφοράς και τολμηρού έργου – ρητήρ λόγων και πρηκτήρ έργων ο Μαρκήσιος, ο οποίος τάχθηκε υπέρ της ελευθερίας στη σεξουαλική πράξη, μιας ελευθερίας που δεν σταματά πουθενά, δεν έχει ηλικιακό όριο για τον συμπαίκτη στον έρωτα ούτε για τον πόνο που θα προκαλέσει. Όλα στο όνομα της ελευθερίας. Ωστόσο, στη Γαλλία την πατρίδα του, τη χώρα του Vive la Liberté, τα έργα του ήταν απαγορευμένα και η κυκλοφορία τους επετράπη μόλις το 1958. Δηλαδή 144 χρόνια μετά τον θάνατό του.

 

Εμφανίσεις: 266

Περισσότερα...

Δημήτρης Δ. Λυπουρλής: «Ιπποκρατική ιατρική» κριτική του Απόστολου Σπυράκη

Δημήτρης Δ. Λυπουρλής: «Ιπποκρατική ιατρική» κριτική του Απόστολου Σπυράκη


Ήδη από τον πέμπτο αιώνα π.Χ. ο Ιπποκράτης είχε γίνει πρόσωπο μυθικό. Σύμφωνα με τις αρχαίες βιογραφίες, είδε το φως του ήλιου στην Κω, ήταν γιος του Ηρακλείδη και της Φαιναρέτης, δέκατος όγδοος απόγονος του Ασκληπιού, εικοστός απόγονος… του Δία!
Οι αρχαίοι βιογράφοι αναφέρουν ότι σπούδασε φιλοσοφία με δάσκαλο τον Δημόκριτο, τον οποίο και θεράπευσε σύμφωνα με τον θρύλο από μια φοβερή λοιμική αρρώστια, γιάτρεψε τον βασιλιά της Μακεδονίας Περδίκκα ανακαλύπτοντας ότι η αιτία της ασθένειας ήταν ο παράφορος έρωτάς του για μία από τις παλλακίδες του παλατιού κι έφτασε στην ακμή του την εποχή του Πελοποννησιακού Πολέμου.

 

Εμφανίσεις: 533

Περισσότερα...

Massimo Peri: «Η Φεγγαροντυμένη του Σολωμού» κριτική της Ανθούλας Δανιήλ

Massimo Peri: «Η Φεγγαροντυμένη του Σολωμού» κριτική της Ανθούλας Δανιήλ


Η Μαγεία που ασκεί ο Διονύσιος Σολωμός στις γενιές που τον διαδέχτηκαν, γενιές μελετητών πρωτίστως και αναγνωστών δευτερευόντως, εξακολουθεί. Στο ερώτημα που θέτει από τον «Πρόλογο» ο συγγραφέας-μελετητής Μάσιμο Πέρι, «γιατί αυτός ο ποιητής ασκεί τέτοια ακαταμάχητη έλξη και σχεδόν υπνωτίζει έναν ολόκληρο λαό;» η απάντηση θα έρθει, αν έρθει, αφού ο συγγραφέας κοιτάξει «πέρα από το φράχτη» και μπει «σε ξένα χωράφια». Και τα χωράφια είναι πολλά: γλωσσολογία, κοινωνιολογία, ανθρωπολογία, θεωρία της τέχνης, ιστορία των ιδεών και ιδεολογιών. Αλλά κοίταξε και στο χωράφι της ψυχολογίας, την οποία θεωρεί «αλλεργική» στη φιλολογία, την οποία όμως δεν μπορεί να βάλει στην άκρη.

 

Εμφανίσεις: 449

Περισσότερα...

Laurence Rees: «Το σκοτεινό χάρισμα του Αδόλφου Χίτλερ» κριτική του Απόστολου Σπυράκη

Laurence Rees: «Το σκοτεινό χάρισμα του Αδόλφου Χίτλερ» κριτική του Απόστολου Σπυράκη


Ένας από τους λόγους που οδήγησαν στην παροχή κολοσσιαίων εξουσιών στον Χίτλερ, εξουσίες που κανένας ηγέτης του εικοστού αιώνα δεν γνώρισε ποτέ, ήταν η αγωνιώδης αναζήτηση των Γερμανών για κάποιον ήρωα που θα τους λυτρώσει, έναν ήρωα που υμνήθηκε από φιλοσόφους σαν τον Σοπενχάουερ και τον Νίτσε, ειδικά τον τελευταίο που πίστευε όσο κανένας άλλος σ’ αυτόν τον μυστηριακό υπεράνθρωπο που θα οδηγούσε τον λαό του μ’ έναν τρόπο μαγικό σ’ έναν ιδανικό κόσμο όπου ο θεός δεν παίζει κανένα σοβαρό ρόλο. Επιπλέον, στη διάρκεια του μεσοπολέμου σοβούσε η χειρότερη οικονομική κρίση του εικοστού αιώνα οδηγώντας τα εκατομμύρια των Γερμανών να ψάχνουν για κάποιου είδους προφήτη, έναν νέο Λούθηρο, ένα πλάσμα σαν αυτά που περιγράφονταν στις όπερες του Βάγκνερ που παρακολουθούσε αδιαλείπτως ο Χίτλερ όσο ζούσε στην Αυστρία.

 

Εμφανίσεις: 698

Περισσότερα...

Μανόλης Γ. Σέργης: «Αστική λαογραφία» κριτική του Ελπιδοφόρου Ιντζέμπελη

Μανόλης Γ. Σέργης: «Αστική λαογραφία» κριτική του Ελπιδοφόρου Ιντζέμπελη


Ο αναπληρωτής καθηγητής λαογραφίας κ. Μανόλης Γ. Σέργης «πρωτοσυνάντησε» τον Μιχαήλ Μητσάκη στα μαθητικά του χρόνια τη δεκαετία του 1970. Αφορμή στάθηκε ένα ανθολογημένο απόσπασμα από τα τότε Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας. Το κείμενο ήταν το διήγημα «Το φίλημα», η λογοτεχνική απόδοση του γνωστού σε πολλού μας «επεισοδίου» με τον Ιμπραήμ και τον νεκρό Παπαφλέσσα, τη λαϊκή αυτή «επινοημένη» παράδοση που αναμφίβολα κατέστησε πιο «πιστευτή» η σχολική γραμματεία. Φυσικά δεν θα μπορούσε να φανταστεί, ο κ. Σέργης, ότι αυτή η πρώτη συνάντηση θα εξελισσόταν σε μια «μόνιμη και διαρκή σχέση» με τον συγγραφέα Μιχαήλ Μητσάκη.

 

Εμφανίσεις: 812

Περισσότερα...

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Email:
Θέμα:
Μήνυμα:

ΠΤΟΛΕΜΑΙΩΝ 4 (ΠΛΑΤΕΙΑ ΠΡΟΣΚΟΠΩΝ)
11635 ΑΘΗΝΑ, ΤΗΛ.-FAX: 210-7212307
info@diastixo.gr

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

*  Το email σας:

ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ

facebook icontwitter icongoogle plus iconpinterest iconyoutube iconrss icon

Με την υποστήριξη του diastixo.gr - Designed by: artspr