A+ A A-

Ελένη Λαδιά: «Η σημασία του Ξένου» κριτική της Τούλας Ρεπαπή

Η σημασία του Ξένου Ελένη Λαδιά Αρμός


Δεν είναι η πρώτη φορά που η Ελένη Λαδιά αναφέρεται στους ξένους που ζουν δίπλα μας. Μαζί μας. Που είναι μέσα στη ζωή μας. Το είδαμε και στους Ποταμίσιους Έρωτες( σ.25-26, 82, 96-100, 101-104, 136-140) και στον Ονειρόσακκο στο διήγημα «Σεληνιακό συμβόλαιο». Στο βιβλίο της όμως αυτό, με τον τίτλο Η σημασία του Ξένου, κάνει μια πλήρη καταγραφή της θρησκευτικής και φιλοσοφικής αντιμετώπισης του «ξένου» από αρχαιοτάτων χρόνων μέχρι σήμερα, αναφερόμενη στους Νόμους του Πλάτωνα, σε φιλοσοφικές τοποθετήσεις, θρησκευτικές δοξασίες και διλήμματα που απορρέουν καθορίζοντας την καθημερινότητά μας. Στη γραφή της, χωρίς να έρχεται σε δεύτερη μοίρα, το κάλλος της γλώσσας υποχωρεί, αφήνοντας να λάμψουν τα φιλοσοφικά ρεύματα, οι έννοιες, οι ορισμοί και οι διαχωρισμοί, προκειμένου να δοθεί βαρύτητα στο χρόνο που έχει μεσολαβήσει αλλά και στα γεγονότα τα οποία θα καθορίσουν την αντιμετώπιση του τώρα.

 

Εμφανίσεις: 523

Περισσότερα...

Λάμπρος Βαρελάς: «Μετά θάρρους ανησυχίαν εμπνέοντος» κριτική του Ελπιδοφόρου Ιντζέμπελη

Μετά θάρρους ανησυχίαν εμπνέοντος Η κριτική πρόσληψη του Γ. Μ. Βιζυηνού (1873-1896) Λάμπρος Βαρελάς University Studio Press


O Γεώργιος Βιζυηνός ήταν πεζογράφος, ποιητής και λόγιος. Γεννήθηκε στη Βιζύη της Ανατολικής Θράκης. Ο πατέρας του ήταν βιοπαλαιστής και δούλεψε σκληρά για να μεγαλώσει τα παιδιά του. Αρρώστησε όμως και τα άφησε ορφανά το 1854. Αυτή η ανέχεια και η μάχη της επιβίωσης οδήγησαν τον Γεώργιο στο να αλλάξει τη διαμονή του και να μετακομίσει στην Κωνσταντινούπολη, όπου ζούσε ένας θείος του, για να μάθει ραπτική. Εκεί έμεινε μέχρι την ηλικία των δεκαοχτώ χρονών. Η κλίση του στα γράμματα τού έδωσε την ώθηση να συνεχίσει και να πραγματοποιήσει ανώτατες σπουδές. Εγγράφεται στη Φιλοσοφική Σχολή Αθηνών, αλλά με τη χορηγία του πλούσιου Γεωργίου Ζαρίφη μεταβαίνει στη Γερμανία και σπουδάζει φιλολογία και φιλοσοφία στο Πανεπιστήμιο της Γοτίγγης. Ακολουθεί η διδακτορική του διατριβή που την εξέδωσε το 1881 στη Λειψία με τον τίτλο «Το παιδικό παιχνίδι υπό έποψη ψυχολογική και παιδαγωγική». Παράλληλα, δημοσιεύει την ποιητική συλλογή Ατθίδες Αύραι. Την ίδια χρονιά (1883) δημοσιεύεται στην «Εστία» το πρώτο μεγάλο διήγημά του Μεταξύ Πειραιώς και Νεαπόλεως. Δημοσιεύονται επίσης τα Ποίος ήτο ο φονεύς του αδελφού μου και Το αμάρτημα της μητρός μου. Το 1884, λόγω του θανάτου του προστάτη του, Ζαρίφη, υποχρεώνεται να επιστρέψει στην Αθήνα και διορίζεται καθηγητής σε γυμνάσιο.

 

Εμφανίσεις: 592

Περισσότερα...

Τζωρτζ Στάινερ: «Τολστόι ή Ντοστογιέφσκι» κριτική της Ανθούλας Δανιήλ

Τολστόι ή Ντοστογιέφσκι Τζωρτζ Στάινερ Αντίποδες


Η επανέκδοση ενός βιβλίου μετά από σαράντα χρόνια, που ωστόσο ποτέ δεν έμεινε εκτός κυκλοφορίας, είναι ένα σημαντικότατο γεγονός και προκλητικό για τον σημερινό αναγνώστη, ανεξάρτητα από το θέμα του, που και αυτό είναι προκλητικότατο – Τολστόι ή Ντοστογιέφσκι; Ο συγγραφέας του είναι γνωστός στο ελληνικό κοινό, αν όχι από κάτι άλλο, από εκείνον τον Θάνατο της τραγωδίας που διαβάσαμε σχεδόν όλοι στην Ελλάδα και δη οι φιλόλογοι. Είναι ο Τζωρτζ Στάινερ, που διαβάζει συγκριτικά και τονίζει τις συγκλίσεις και αποκλίσεις των δύο γιγάντων της παγκόσμιας λογοτεχνίας. Το βιβλίο κυκλοφόρησε στην πρώτη έκδοσή του πριν από 40 χρόνια για να συγκρίνει το μέγα με το μέγα. Ο Όσκαρ Ουάιλντ (Ο κριτικός ως δημιουργός) θα μπορούσε να μας θυμίσει την άποψή του για παρόμοια έργα (ανάμεσα στα οποία συγκαταλέγονται και τα δικά του) τα οποία ποτέ δεν πεθαίνουν γιατί «Τα μεγάλα έργα τέχνης είναι ζωντανοί οργανισμοί, είναι τα μόνα πράγματα που ζούνε». Εφόσον, λοιπόν, ισχύει αυτό, τότε τα έργα μπορούν να επανακυκλοφορήσουν, και έτσι τώρα επανέρχεται ολόφρεσκη η μελέτη σαν να μην έχουν περάσει σχεδόν 60 χρόνια από την πρώτη φανέρωσή της και πάνω από εκατό χρόνια από την αποχώρηση των δημιουργών στον παράδεισο των λογοτεχνών.

 

Εμφανίσεις: 796

Περισσότερα...

Roderick Beaton: «Η ιδέα του έθνους στην ελληνική λογοτεχνία» κριτική της Ανθούλας Δανιήλ

Η ιδέα του έθνους στην ελληνική λογοτεχνία Από το βυζάντιο στη σύγχρονη Ελλάδα Roderick Beaton


Ο γνωστός Άγγλος καθηγητής Νεοελληνικής και Βυζαντινής Ιστορίας, Γλώσσας και Λογοτεχνίας στο Πανεπιστήμιο King’s College London, στην έδρα Κοραή, αναλαμβάνει να πραγματευτεί στο βιβλίο του Η ιδέα του έθνους στην ελληνική λογοτεχνία ένα φλέγον θέμα. Τα ερωτήματα στα οποία θα απαντήσει είναι: ποια είναι η θέση της λογοτεχνίας στη συγκρότηση της εθνικής ταυτότητας, ποιος ο ρόλος της στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης, σε ποιο βαθμό η σημερινή νεοελληνική συνείδηση βασίζεται σε παλαιότερες εξελίξεις που ανάγονται στη Βυζαντινή Αυτοκρατορία, πώς αντιμετώπιζαν τα θέματα αυτά οι λογοτέχνες μετά την ίδρυση του νέου ελληνικού κράτους κατά τον 19ο και 20ό αιώνα. Ο συγγραφέας θα διατρέξει όλο το χρονικό διάστημα από τη μάχη του Ματζικέρτ, το 1071, έως σήμερα.

 

Εμφανίσεις: 1100

Περισσότερα...

Adam Nicolson: «Γιατί ο Όμηρος έχει σημασία» κριτική της Ανθούλας Δανιήλ

Γιατί ο Όμηρος έχει σημασία Adam Nicolson Ψυχογιός


Ο τίτλος θέτει ένα ερώτημα μερικής αγνοίας: «Γιατί ο Όμηρος έχει σημασία». Ο φιλοπερίεργος αναγνώστης, ακόμα και αν το «γιατί» μείνει αναιτιολόγητο ή ακόμα και αν αφαιρεθεί από τον τίτλο, έχει ήδη εισπράξει μια πολύ ικανοποιητική απάντηση. Ανεξάρτητα από όποιο «γιατί», ο Όμηρος, ο πρώτος ποιητής στον κόσμο, έχει κερδίσει την αθανασία του, έχει γεννήσει χιλιάδες επιγόνους, έχει μπολιάσει τη σκέψη όλων των επίδοξων Οδυσσέων, έχει δώσει δείγμα πώς στήνεται ο κόσμος των Θεών πάνω στη γη και κάτω από τη γη, πώς στήνεται η κοινωνία, πώς στήνεται η μάχη, πώς διαγράφονται τα ήθη και οι αξίες και πώς όλα αυτά μεταβιβάζονται, με όποιες αλλαγές, από γενιά σε γενιά και από χιλιετία σε χιλιετία. Δεν είναι λοιπόν καθόλου τετριμμένο ή παράξενο που ένα ακόμα βιβλίο έρχεται να μας πει «Γιατί ο Όμηρος έχει σημασία».

Η απάντηση έχει δοθεί και η σημασία είναι μεγάλη, για λόγους που ο συγγραφέας Άνταμ Νίκολσον, απόφοιτος του Κέμπριτζ, θα εκθέσει στο βιβλίο του, στον «Πρόλογο», στα δέκα κεφάλαια, στον «Επίλογο» και στις «Σημειώσεις».

 

Εμφανίσεις: 891

Περισσότερα...

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ...

  1. Θεόδωρος Γ. Παππάς: «Αριστοφάνης, ο ποιητής και το έργο του» κριτική της Ανθούλας Δανιήλ
  2. Ελένη Λαδιά: «Τα άλογα των συγγραφέων» κριτική της Ελένης Λιντζαροπούλου
  3. Κωνσταντίνος Κ. Παπουλίδης: «Ευεργέτες δύο πατρίδων» κριτική του Ελπιδοφόρου Ιντζέμπελη
  4. Erik Brynjolfsson, Andrew McAfee: «Η θαυμαστή εποχή της νέας τεχνολογίας» κριτική του Θανάση Αντωνίου
  5. Ε. Ν. Τσιγαρίδας: «Θεοφάνης ο Κρης» κριτική του Απόστολου Σπυράκη
  6. Γιώργος Βαρθαλίτης: «Η μέθοδος του Κ.Π. Καβάφη» κριτική της Ανθούλας Δανιήλ
  7. Δημήτριος Αγγ. Παπάζης: «Βάβδος, ιστορική και εκκλησιαστική μελέτη» κριτική του Ελπιδοφόρου Ιντζέμπελη
  8. Νίκος Σούζας: «Σταμάτα να μιλάς για θάνατο μωρό μου» κριτική του Θανάση Αντωνίου
  9. Αλέξανδρος Ρίζος: «Διοίκηση επιχειρήσεων εστίασης & ψυχαγωγίας» κριτική του Θανάση Αντωνίου
  10. David Harvey: «Δεκαεφτά αντιφάσεις και το τέλος του καπιταλισμού» κριτική του Θανάση Αντωνίου

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Email:
Θέμα:
Μήνυμα:

ΠΤΟΛΕΜΑΙΩΝ 4 (ΠΛΑΤΕΙΑ ΠΡΟΣΚΟΠΩΝ)
11635 ΑΘΗΝΑ, ΤΗΛ.-FAX: 210-7212307
info@diastixo.gr

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

*  Το email σας:

ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ

facebook icontwitter icongoogle plus iconpinterest iconyoutube iconrss icon

Με την υποστήριξη του diastixo.gr - Designed by: artspr