Ελένη Κεκροπούλου: «Αγγέλικα η μαντενούτα»

Ελένη Κεκροπούλου: «Αγγέλικα η μαντενούτα»

Για να ανακαλύψει κανείς την αλήθεια χρειάζεται έρευνα σε βάθος, διασταύρωση στοιχείων για διακρίβωση της γνησιότητάς τους, μια καθόλου εύκολη διαδικασία η οποία απαιτεί επιμονή, υπομονή και χρόνια έρευνας των πηγών, πολλές από τις οποίες είναι δυσπρόσιτες για τους μελετητές, οι οποίοι απογοητεύονται και σταματούν μελέτη και έρευνα. Ο μελετητής- ερευνητής, που θα συνεχίσει και θα φέρει σε πέρας την έρευνα, πρέπει να εμφορείται από αγάπη προς το αντικείμενο έρευνάς του, από φιλέρευνο και ανήσυχο πνεύμα και κυρίως να γνωρίζει να σχεδιάζει με ακρίβεια την πορεία που θα ακολουθήσει, ώστε να αντιπαρέλθει εμπόδια που σίγουρα θα συναντήσει στην πορεία της έρευνάς του. Η κυρία Ελένη Κεκροπούλου, από αγάπη στον εθνικό μας ποιητή Διονύσιο Σολωμό, έδωσε στο αναγνωστικό κοινό ένα βιβλίο-ποταμό που αφορά την πατρική οικογένεια του ποιητή, τον πατέρα του, τη μητέρα του, τ’ αδέλφια του και μια δικαστική διαμάχη από την οποία όλοι βγήκαν ψυχικά τραυματισμένοι και κυρίως ο ποιητής, που έχασε για δεύτερη φορά τη μητέρα του. Την πρώτη φορά την αποχωρίστηκε σε ηλικία δέκα ετών, αφού, μετά τον θάνατο του πατέρα του, οι επίτροποι της διαθήκης του την απομάκρυναν από τα παιδιά της, γιατί ήταν μια φτωχή και ασήμαντη γυναίκα του λαού, ενώ εκείνα ήταν αρχοντόπουλα και έπρεπε να ζουν σύμφωνα με την τάξη των αρχόντων. Ο αποχωρισμός από τη μητέρα του άνοιξε βαθύ και δυσεπούλωτο τραύμα στην ψυχή του, και πολύ περισσότερο όταν πια δεν την έβλεπε καθόλου, αφού μετοίκησε στην Ιταλία στα δέκα του περίπου χρόνια, για να σπουδάσει, όπως συνηθιζόταν στα παιδιά της τάξης του. Για τον Διονύσιο, όμως, που μεγάλωνε μαζί με τη μητέρα του –παιδί κι εκείνη μεγάλωνε ένα παιδί, μεγαλώνοντας και η ίδια μαζί του–, ήταν μια οδυνηρή ματαίωση, όταν μάλιστα έχει προηγηθεί ένας ιδιαίτερος δεσμός μεταξύ τους. Ταυτόχρονα όμως με τη μάνα του αποχωρίστηκε πατρίδα και γλώσσα – τρεις αποχωρισμοί μαζί ήταν πολλοί για τον δεκάχρονο Διονύσιο και την ευαίσθητη ψυχή του.

Η τρικυμία της ψυχής του Διονυσίου Σολωμού, απότοκο του αποχωρισμού του από μάνα και πατρίδα, τον ώθησε στη μοναξιά. Ίσως όμως να την επέλεξε και για άλλους λόγους, γιατί όπως γράφει σ’ ένα γράμμα του στον Μαρκορά, οι ποιητές ζουν αποτραβηγμένοι από τον κόσμο, για να μπορούν να απιθώνουν στο χαρτί τα κομμάτια της ψυχής τους.

Η δικαστική διαμάχη, που απέβλεπε στο να αποκατασταθεί η αδικία προς το τρίτο παιδί του Νικολάου Σολωμού, τον Γιάννη, υπήρξε η αιτία για την οριστική ρήξη ανάμεσα στον Διονύσιο και τη μητέρα του. Η μητέρα του για τον ποιητή είναι μέσα του πεθαμένη τώρα πια και την προτιμάει πεθαμένη παρά προδότρια, η οποία τον απαρνήθηκε για να υποστηρίξει τον Γιάννη, που ναι μεν ήταν σπορά του πατέρα του, αλλά σύμφωνα με τη ληξιαρχική πράξη της γέννησής του ήταν γιος του Μανώλη Λεονταράκη, του άνδρα που παντρεύτηκε η Αγγέλικα μετά τον θάνατο του Νικολάου Σολωμού, γάμος που της επιβλήθηκε από τους επιτρόπους, οι οποίοι υπηρετούσαν κρύφια και ιδιοτελή συμφέροντά τους. Εκμεταλλευόμενοι το γράμμα του νόμου που αφορούσε τη διαθήκη αδιαφόρησαν πλήρως για την ψυχική υγεία των δύο παιδιών της Αγγέλικας, με αποτέλεσμα ο Διονύσιος να κουβαλά μέσα του πληγές που ποτέ δεν θα επουλώνονταν. 

Η συγγραφέας Ε. Κεκροπούλου μελέτησε και έφερε σε πέρας ένα πολύ ιδιαίτερο θέμα, στο οποίο αναδείχθηκαν η συγγραφική της ικανότητα, η ερευνητική της επιμονή, οι γνώσεις της, ο τρόπος γραφής της, δίνοντας στο αναγνωστικό κοινό την ευκαιρία να διεισδύσει σε άγνωστες πτυχές της οικογένειας του ποιητή μας.

Η κυρία Ελένη Κεκροπούλου, με πλήρη συναίσθηση και σεβασμό στον εθνικό μας ποιητή, φέρνει στο φως τη διαδρομή της οικογένειας του Νικολάου Σολωμού με στοιχεία τα οποία έχει συλλέξει από τα επίσημα αρχεία του ελληνικού κράτους. Ο αναγνώστης θα βρει στο βιβλίο επιστολές του ποιητή προς τη μητέρα του, όταν εκείνος ήταν στην Ιταλία, αλλά και της μητέρας του προς τον γιο της, γράμματα του ποιητή προς τον αδελφό του Δημήτριο στη διάρκεια της δικαστικής διαμάχης, αλλά και έγγραφα που αφορούν διάφορες νομικές υποθέσεις της οικογένειας. Η ζωή του Νικολάου Σολωμού περιγράφεται ως μυθιστορία, είναι τόσο ελκυστική και συναρπαστική ως ανάγνωσμα με γραφή δωρική αλλά και λυρική, όπου απαιτείται, χωρίς ωστόσο να παρεκκλίνει της ιστορικής πραγματικότητας. Είναι αξιοθαύμαστος ο τρόπος που ξετυλίγεται ο βίος και η πολιτεία του κεντρικού ήρωα Νικολάου Σολωμού μαζί με όλα όσα συμβαίνουν στην κοινωνική και πολιτική ζωή της Ζακύνθου αλλά και ευρύτερα των Επτανήσων. Η εποχή αναδεικνύεται καθώς τα γεγονότα εξελίσσονται και συνταράσσουν το κοινωνικό γίγνεσθαι που άγει και φέρει τις ζωές των ποπολάρων και των αρχόντων με διαφορετικό κόστος ή όφελος για την κάθε τάξη. Η μετοίκηση Ελλήνων από την τουρκοκρατούμενη Ελλάδα στα Επτάνησα, για να γλιτώσουν τον κεφαλικό φόρο που αδυνατούσαν να πληρώσουν, είναι συχνό φαινόμενο της εποχής εκείνης και οι φτωχοί μέτοικοι προσπαθούν να επιβιώσουν στον νέο τόπο με κάθε τρόπο, ακόμη και αθέμιτο. Έτσι μπήκε στη ζωή του Ν. Σολωμού η Αγγέλικα Νίκλη, με το πρόσχημα να συμπεριληφθεί στο υπηρετικό προσωπικό του κόντε, έναντι όμως γερής αμοιβής που έλαβε ο πατέρας της, γεγονός που ανατρέπει το πρόσχημα. Η πανέμορφη Αγγέλικα θα γίνει η κεντρική ηρωίδα στη ζωή του κόντε για περισσότερο από μια δεκαετία, θα γεννήσει έναν ποιητή και θα δημιουργήσει πολλές αναταράξεις στη ζωή όλων των προσώπων της οικογένειας Σολωμού.

Η Ελένη Κεκροπούλου με μαεστρία συνθέτει ψηφίδα ψηφίδα το σύμπαν μιας οικογένειας και μιας πολύτροπης εποχής με γεγονότα που ανατρέπουν τον ρουν της ιστορίας, ξαναγράφοντάς την, ωστόσο, με καινούριες κατακτήσεις, σημαντικές αξίες όπως η δημοκρατία, η ελευθερία, η δικαιοσύνη (Γαλλική επανάσταση, Ναπολέων, Επανάσταση του ’21 και πολλά άλλα γεγονότα). Η συγγραφέας δεν κεντράρει μόνον στους άρχοντες. Έχει και το πόπολο τη θέση που του αρμόζει, άλλωστε χωρίς τον λαό τίποτα δεν προχωράει, και αυτός ο λαός συμμετέχει ενεργά πότε στη σκηνή και πότε στα παρασκήνια της ζωής του νησιού, γι’ αυτό και η συγγραφέας προβάλλει το γλωσσικό ιδίωμα της Ζακύνθου σε πληθώρα διαλόγων, όπως και ιταλικές λέξεις και φράσεις, που κυριαρχούν στα δημόσια έγγραφα και στην καθημερινή συναλλαγή των κατοίκων της Ζακύνθου.

Η συγγραφέας Ε. Κεκροπούλου μελέτησε και έφερε σε πέρας ένα πολύ ιδιαίτερο θέμα, στο οποίο αναδείχθηκαν η συγγραφική της ικανότητα, η ερευνητική της επιμονή, οι γνώσεις της, ο τρόπος γραφής της, δίνοντας στο αναγνωστικό κοινό την ευκαιρία να διεισδύσει σε άγνωστες πτυχές της οικογένειας του ποιητή μας, να μάθει ποια ήταν η μητέρα του, πώς έζησε και πώς τέλειωσε η ζωή μητέρας και γιου.

 

Η Νίκη Σαλπαδήμου είναι συγγραφέας και κριτικός βιβλίου.

 

Αγγέλικα η μαντενούτα
Το μυθιστόρημα για την πραγματική ζωή της μητέρας του Διονυσίου Σολωμού
Ελένη Κεκροπούλου
Ωκεανός
567 σελ.
ISBN 978-960-6769-45-0
Τιμή: €19,18
001 patakis eshop

 

Τα σχόλια σας

Κάντε το σχόλιο σας, με σύνδεση από το facebook ή συμπληρώστε τα στοιχεία σας, στην παρακάτω φόρμα.

 


Κωδικός ασφαλείας
Ανανέωση

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
ΚΡΙΤΙΚΕΣ > ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ
Κατερίνα Παναγιωτοπούλου: «Η Μακρυγιαλού και άλλες ιστορίες»

Η πρωτοεμφανιζόμενη επίσημα με βιβλίο στον χώρο της λογοτεχνίας Κατερίνα Παναγιωτοπούλου, με σπουδές σκηνογραφίας-ενδυματολογίας, δεν είναι άγνωστη, διότι διηγήματά της έχουν δημοσιευτεί κατά...

ΚΡΙΤΙΚΕΣ > ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ
Βαγγέλης Ραπτόπουλος: «Χάσαμε τον μπαμπά»

Ο πεζογράφος Βαγγέλης Ραπτόπουλος δεν χρειάζεται ιδιαίτερες συστάσεις, καθώς είναι και ευρέως γνωστός και πολυγραφότατος αλλά και αναγνωρίσιμος, αφού έχει διαβαστεί από τρεις συνεχόμενες γενιές....

ΚΡΙΤΙΚΕΣ > ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ
Γιώργος Δουατζής: «Τα κάτοπτρα»

Κάτοπτρα – αποστάγματα «Δεν γνωρίζω σκιά που να μη μου έδωσε υπέροχα μαθήματα». Αρχίζεις νωρίς το βράδυ να διαβάζεις ένα βιβλίο που σου τράβηξε την προσοχή με το δωρικό του εξώφυλλο (σε εικαστική επιμέλεια του ζωγράφου Μιχάλη...

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΚΑΤΑΧΩΡΙΣΕΙΣ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Το μήνυμά σας

Διεύθυνση

Πτολεμαίων 4
(Πλατεία Προσκόπων)
11635 Αθήνα,
Τηλ.-fax: 210.7212307
info@diastixo.gr
ISSN: 2585-2485

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

Εγγραφείτε τώρα στο newsletter μας και μάθετε πρώτοι τα τελευταία νέα για το βιβλίο και για τις τέχνες.

 

Το email σας: