A+ A A-

ΕΛΙΣΑΒΕΤ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ: ΜΕΡΕΣ ΚΑΙ ΝΥΧΤΕΣ ΠΟΥ ΔΕΝ ΗΤΑΝ ΔΙΚΕΣ ΜΑΣ κριτική του Βασίλη Βασιλικού

Μέρες και νύχτες που δεν ήταν δικές μας
Στο πέμπτο κατά σειράν μυθιστόρημά της μέσα σε χρόνο λιγότερο της 20ετίας, η Ελισάβετ Παπαδοπούλου καταφέρνει να μας δώσει δύο ολοκληρωμένα πορτρέτα των πρωταγωνιστών, της Αθηνάς και του Αλέξανδρου, βυθίζοντας το συγγραφικό νυστέρι της βαθιά στο υπέδαφος της ανθρώπινης γεωλογίας. Un home et une femme (Ένας άντρας, μια γυναίκα) η περίφημη ταινία του Κλοντ Λελούς, με τη Ανί Ζιραρντό και τον Ζαν-Λουί Τρεντινιάν στους αντίστοιχους ρόλους, από την οποία μπορεί να θυμόμαστε περισσότερο τη μουσική του Φρανσίς Λάι, όπως από το μυθιστόρημα της Ελισάβετ Παπαδοπούλου εκείνο που σίγουρα εγγράφεται στη μνήμη μας είναι η μουσική της γραφής της.

Πέρα από μια παθιασμένη ιστορία αγάπης, ευτυχώς με καλό τέλος (γιατί με ανησύχησε κάποια στιγμή η πρόθεση της ανταγωνίστριας, της Λώρας, να τολμήσει μια ματωμένη εκδίκηση), είναι η ικανότητα της συγγραφέως να μπορεί να εισχωρήσει στην ψυχολογία της ερωτευμένης γυναίκας, αλλά –κι αυτό είναι πιο σπάνιο– και στη διαφορετική ψυχοσύνθεση του άντρα που, εκείνο που φοβάται πιο πολύ σ' έναν δεσμό, είναι τα δεσμά του. Αυτοί οι δυο άνθρωποι, που ο καθένας περνάει από μια διαφορετική κόλαση, όταν στο φινάλε τούς ενώνει ο θάνατος του παππού Οδυσσέα, είμαι σίγουρος ότι δεν πρόκειται να χωρίσουν ποτέ. Θα φτάσουν, αν φτάσουν, στα βαθιά γεράματα κι οι δυο, αχώριστοι πάντα και το ίδιο ερωτευμένοι.

Γύρω από τους δύο αυτούς πρωταγωνιστές κινείται ένας ολόκληρος κόσμος από συγγενείς και φίλους, εργοδότες και εργαζόμενους, που καλύπτουν όλο σχεδόν το φάσμα της ελληνικής κοινωνίας από το 1970 και μετά, από τους γκαστερμπάιτερ που επιστρέφουν ως την κοινωνία του θεάματος και της χλιδάτης ζωής της τελευταίας δεκαετίας του περασμένου αιώνα.

Είναι το πιο επιτυχημένο βιβλίο της Ελισάβετ Παπαδοπούλου κι από την άποψη όχι μόνο της γραφής, αλλά και της δομής. Του μοντάζ, με άλλα λόγια. Τα «cut» του χρόνου (με την έννοια του κινηματογραφικού μοντάζ) προχωρούν την ιστορία χωρίς χάσματα στην εξέλιξή της. Αυτό είναι ένα επίτευγμα συγγραφικής ωριμότητας, που λίγοι ομότεχνοι καταφέρνουν τόσο σύντομα να το αποκτήσουν. Αποτελεί εξάλλου το άλφα και το ωμέγα ενός καλού μυθιστορήματος.

Εκείνο όμως που μου έκανε ιδιαίτερη εντύπωση σε αυτό το μυθιστόρημα είναι πώς καθαρά σχεδόν δοκιμιακά μέρη, που αναφέρονται στην αλματώδη αλλαγή της ελληνικής κοινωνίας στην 30ετία που συμβαίνει, πώς αυτά συνυπάρχουν με τους χαρακτήρες, δεν είναι αυθαίρετα και συντείνουν, αντιθέτως, να καταλάβει ο αναγνώστης πώς και γιατί οι άνθρωποι συμπεριφέρονται με αυτόν τον τρόπο κι όχι διαφορετικά, δηλαδή το πραγματικό υπόστρωμα που χωρίς αυτό δεν μπορεί να νοηθεί καμιά, μα καμιά, μυθοπλασία, όσο ευρηματική και αν είναι.

Το συγκινητικό στο βιβλίο είναι ότι ο αναγνώστης ταυτίζεται με τον αφηγητή επειδή ο τελευταίος τού δίνει καλειδοσκοπικά συμπάσχοντας, με σύντομες αναφορές, όλες τις εκδοχές που συναπαρτίζουν το ανθρώπινο DNA.

Από ψηλά ο Βιζυηνός θα χαίρεται για τη δική του Θράκη, όπως την ανασταίνει στο βιβλίο της η Ελισάβετ Παπαδοπούλου.

1-patakis-linkΜέρες και νύχτες που δεν ήταν δικές μας
Ελισάβετ Παπαδοπούλου
Καστανιώτης
368 σελ.
Τιμή € 17,04

 

ΦΙΛΙΚΑ SITE

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Email:
Θέμα:
Μήνυμα:

ΠΤΟΛΕΜΑΙΩΝ 4 (ΠΛΑΤΕΙΑ ΠΡΟΣΚΟΠΩΝ)
11635 ΑΘΗΝΑ, ΤΗΛ.-FAX: 210-7212307
info@diastixo.gr

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

*  Το email σας:

ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ

facebook icontwitter icongoogle plus iconpinterest iconyoutube iconrss icon

Με την υποστήριξη του diastixo.gr - Designed by: artspr