Περικλής Καφάσης: «Η καλή μάγισσα και το Ρεβιθοχωριό»
Περικλής Καφάσης: «Η καλή μάγισσα και το Ρεβιθοχωριό» κριτική της Ελένης Χωρεάνθη

Περικλής Καφάσης: «Η καλή μάγισσα και το Ρεβιθοχωριό»

Ένα πολύ καλό, εικονογραφημένο βιβλίο που δίνει την ευκαιρία στα παιδιά να διαβάσουν και να απολαύσουν «μια ευρηματική όσο και διασκεδαστική ιστορία για τους αδικημένους των παραμυθιών, που αποδεικνύει ότι η μυστική συνταγή της αγάπης και της ευτυχίας ξεκινάει από την αυτογνωσία», ένα καλογραμμένο, έμμετρο, ανατρεπτικό των καθιερωμένων περί μαγισσών, παραμύθι έγραψε ο Περικλής Καφάσης και κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Διάπλαση. Ανατρεπτικό γιατί ο συγγραφέας του δίνει στην πρωταγωνίστρια του παραμυθιού μάγισσά του θετικό ρόλο. Και με τον τρόπο και τα μέσα που διαθέτει, το πετυχαίνει και καταφέρνει να πείθει. Ο χώρος του παραμυθιού, άλλωστε, επιτρέπει στον δημιουργό να είναι εφευρετικός και να φτιάχνει τους ήρωες όπως τους θέλει, να τους κινεί όπως τον βολεύει, του δίνει απόλυτη ελευθερία κινήσεως. Μπορεί να φτιάχνει ανάλογα περιβάλλοντα, να «ντύνει» τους ήρωές του με όποιες ιδιότητες χρειάζονται για την πορεία και την εξέλιξη του παραμυθιού...

Ένα καλογραμμένο, έμμετρο, ανατρεπτικό των καθιερωμένων περί μαγισσών, παραμύθι έγραψε ο Περικλής Καφάσης.


Ο Περικλής Καφάσης επέλεξε ως κατάλληλο περιβάλλον το Ρεβιθοχωριό. Ένα απομονωμένο από τον άλλο κόσμο χωριό, που οι κάτοικοί του καλλιεργούν μόνο ρεβίθια. Ένα είδος οσπρίων που δεν πολυαρέσει στα παιδιά, αλλά στην περίπτωση που μας απασχολεί και οι μεγάλοι, οι εκτός Ρεβιθοχωριού, τα αποστρέφονται και δεν αγοράζουν ρεβίθια. Έτσι το Ρεβιθοχωριό και οι κάτοικοί του ζουν μακριά από τον άλλο κόσμο.

Στην πρωταγωνίστριά του, την «καλή μάγισσα», ο συγγραφέας βάζει δίπλα ως υπηρέτη έναν αχώριστο σύντροφο και βοηθό, το «ξωτικό» της. Σκοπός και δουλειά του ξωτικού είναι να την ακολουθεί παντού, να την παρηγορεί όταν στενοχωριέται που δεν την αγαπούν οι άνθρωποι, γιατί τη θεωρούν κακιά, όπως όλες τις μάγισσες, και να τη συμβουλεύει όταν πρέπει. Είναι ένα καλόβολο πλάσμα που θέλει το καλό της. Αυτό τη μαθαίνει πώς να πλησιάσει τους ανθρώπους.

Το ξωτικό επιλέγει το κατάλληλο περιβάλλον δράσης, που δεν είναι άλλο από το αποκομμένο από τον άλλο κόσμο Ρεβιθοχωριό και τους ανθρώπους του, που τους θεωρεί δεκτικούς, και της υποδεικνύει και τον τρόπο να πραγματοποιήσει το όνειρό της, για να γίνει αρεστή και αγαπητή στους ανθρώπους. Θέτει στην υπηρεσία της και υπερφυσικά στοιχεία, που θα τη φέρουν σ’ επαφή απευθείας με τους κατοίκους του Ρεβιθοχωριού. Εκεί θα βρεθούμε μπροστά σε ραγδαίες εξελίξεις, θα συμβούν γεγονότα απροσδόκητα. Θα έρθουν τα πάνω κάτω, θα αλλάξουν όλα, και οι σχέσεις ανάμεσα στην «καλή μάγισσα» και τους ανθρώπους του Ρεβιθοχωριού. Και κάτι ακόμα πολύ όμορφα ανατρεπτικό: Ύστερα από τη σχέση που θα αποκτήσει η καλή μάγισσα με τον... βασιλιά του Ρεβιθοχωριού, τίποτα δεν θα είναι πια ίδιο για όλους. Αυτό είναι και το μυστικό του παραμυθιού.

Θέλω να επισημάνω και να χαιρετήσω τη συγκεκριμένη έκδοση του χαριτωμένου, ανάλαφρου και νοηματισμένου έμμετρου παραμυθιού που έγραψε με γνώση της στιχουργικής και σωστή χρήση της ρίμας και του ομοιοκατάληκτου των στίχων ο συγγραφέας του, γιατί αν και όλοι οι Έλληνες, από τον Όμηρο και τη Σαπφώ, μιλάμε με προσωδία και πολλοί γράφουν ποιήματα, η ποίηση δεν διαβάζεται. Δεν αγοράζεται. Δεν πουλάει. Δεν εκδίδεται και δεν κυκλοφορεί. Σπάνια οι εκδότες, και με το δίκιο τους, εκδίδουν «για λογαριασμό τους» ποιητικές συλλογές, γιατί δεν είναι εμπορεύσιμες. Τη στιγμή που ένα λιγότερο κι από μέτριο λαϊκό μυθιστόρημα κάνει απανωτές εκδόσεις και πουλάει χιλιάδες αντίτυπα, μια ποιητική συλλογή σπάνια να πουλήσει τριψήφιο αριθμό αντιτύπων.

Ο χώρος του παραμυθιού, άλλωστε, επιτρέπει στον δημιουργό να είναι εφευρετικός και να φτιάχνει τους ήρωες όπως τους θέλει, να τους κινεί όπως τον βολεύει, του δίνει απόλυτη ελευθερία κινήσεως.

Αν όμως αρχίσουν τα παιδιά να μαθαίνουν ποιήματα από το νηπιαγωγείο και αν συνεχίσουν να έχουν συχνή επαφή με ποιήματα από τις πρώτες τάξεις του Δημοτικού, θα συνηθίσουν το ρυθμό, που τον έχουν μέσα τους κληρονομημένο από τους άξιους και θαυμαστούς διαχρονικούς προγόνους ποιητές μας, και θα αγαπήσουν την ποίηση.

Την ωραία έκδοση κοσμούν οι τρυφερές εικόνες που ζωγράφισε ανάλογα με τις κινήσεις και τους ρόλους των ηρώων με πολύ κέφι και απαλά γήινα χρώματα ο Γιώργος Δημητρίου, δίνοντας τη δική του εικαστική διάσταση στα δρώμενα.

Η καλή μάγισσα και το Ρεβιθοχωριό
Περικλής Καφάσης
Εικονογράφηση: Γιώργος Δημητρίου
Διάπλαση
32 σελ.
ISBN 978-960-567-114-3
Τιμή: €12,00
001 patakis eshop


 

Τα σχόλια σας

Κάντε το σχόλιο σας, με σύνδεση από το facebook ή συμπληρώστε τα στοιχεία σας, στην παρακάτω φόρμα.

 


Κωδικός ασφαλείας
Ανανέωση

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
ΚΡΙΤΙΚΕΣ > ΠΑΙΔΙΚΑ
R. J. Palacio: «Είσαι ένα θαύμα»

Η Ρ. Τζ. Παλάσιο έγραψε το παιδικό μυθιστόρημα Θαύμα (κυκλοφόρησε το 2012) ύστερα από ένα τυχαίο περιστατικό με το παιδί της: ο μικρός πρόσεξε ένα κορίτσι που είχε μια εκ γενετής παραμόρφωση στο πρόσωπο, κι εκείνη, από...

ΚΡΙΤΙΚΕΣ > ΠΑΙΔΙΚΑ
Jo Ellen Bogart: «Ο άσπρος γάτος και ο καλόγερος»

Το «Πανγκούρ Μπαν» («Pangur Bán»), το ποίημα πάνω στο οποίο βασίζεται η διασκευή της Τζο Έλεν Μπόγκαρτ με τον τίτλο Ο άσπρος γάτος και ο καλόγερος, γράφτηκε γύρω στον 9ο αιώνα από έναν μοναχό που ζούσε στην...

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΚΑΤΑΧΩΡΙΣΕΙΣ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Το μήνυμά σας

Διεύθυνση

Πτολεμαίων 4
(Πλατεία Προσκόπων)
11635 Αθήνα,
Τηλ.-fax: 210.7212307
info@diastixo.gr
ISSN: 2585-2485

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

Εγγραφείτε τώρα στο newsletter μας και μάθετε πρώτοι τα τελευταία νέα για το βιβλίο και για τις τέχνες.

 

Το email σας: