A+ A A-

Δημήτριος Αγγ. Παπάζης: «Βάβδος, ιστορική και εκκλησιαστική μελέτη» κριτική του Ελπιδοφόρου Ιντζέμπελη

Βάβδος, ιστορική και εκκλησιαστική μελέτη Συμβολή στην ιστορία της Χαλκιδικής Δημήτριος Αγγ. Παπάζης Κυριακίδη


Ο Βάβδος είναι ένα από τα πανέμορφα χωριά της Χαλκιδικής και βρίσκεται στο μεγαλύτερο υψόμετρο (938 μέτρα) της ορεινής περιοχής της. Απέχει μόλις 52 χιλιόμετρα από τη Θεσσαλονίκη. Στην περίοδο του Μεσοπολέμου(1922-1940), λόγω του θαυμάσιου κλίματος και της υπέροχης θέας της, αποτελούσε προσφιλές θέρετρο των Θεσσαλονικέων.

Ο Βάβδος έχει τη δική της ιστορική διαδρομή και τα δικά της χαρακτηριστικά στοιχεία και γνωρίσματα. Συνέβαλε στους αγώνες του έθνους. Συμμετείχε σε όλους τους τομείς της δημόσιας ζωής, εθνικής, κοινωνικής, εκπαιδευτικής, πολιτιστικής και εκκλησιαστικής. Τα τέκνα της έλαβαν μέρος σε όλους τους απελευθερωτικούς αγώνες των Μακεδόνων διαδοχικά το 1821, το 1854, το 1878 και το 1904-1908. Κάθε φορά το τίμημα ήταν πολύ ακριβό. Οι επόμενες γενιές σεβάστηκαν αυτή την παράδοση και την τήρησαν. Έτσι στο Βάβδο η παράδοση των Ελλήνων παρέμεινε ζωντανή.

Ο Βάβδος έχει τη δική της ιστορική διαδρομή και τα δικά της χαρακτηριστικά στοιχεία και γνωρίσματα. Συνέβαλε στους αγώνες του έθνους. Συμμετείχε σε όλους τους τομείς της δημόσιας ζωής, εθνικής, κοινωνικής, εκπαιδευτικής, πολιτιστικής και εκκλησιαστικής.

Ο Βάβδος ανήκε σε μια από τις δώδεκα κωμοπόλεις της Ανατολικής και Κεντρικής Χαλκιδικής, στα επιλεγόμενα Μαδεμοχώρια. Ο πληθυσμός τους ήταν αποκλειστικά ελληνικός, με τριακόσιους κατοίκους στις αρχές του 1806 και δυόμισι χιλιάδες στις αρχές του 1900. Κοντά στο Βάβδο υπήρχαν τα μεταλλεία. Υπήρχαν μεταλλεύματα χρωμίου και λευκόλιθου. Οι κάτοικοι του Βάβδου έδωσαν ιδιαίτερη βαρύτητα στην ανάπτυξη της εκπαίδευσης. Ίδρυσαν σχολείο, υπό την εποπτεία της εκκλησίας. Είναι αξιοσημείωτο ότι το έτος 1911-1912 λειτούργησε για ένα έτος και Πρώτη τάξη Γυμνασίου.

Θα πρέπει να αναφέρουμε ακόμη ότι σημαντικός παράγοντας οικονομικής ανάπτυξης ήταν οι ασχολίες των κατοίκων με τη σηροτροφία, τη γεωργία, τη δενδροκομία, την αμπελουργία, την κτηνοτροφία και τη μελισσοκομία. Παράλληλα, υπήρξαν και άλλα επαγγέλματα, όπως μυλωνάδες, ράπτες, ξυλουργοί, παντοπώλες, υποδηματοποιοί και οικοδόμοι. Πέρα από αυτά, οι κάτοικοι του Βάβδου διακρίθηκαν για τα ανεπτυγμένα θρησκευτικά αισθήματά τους. Αυτό προκύπτει από την πληθώρα των θρησκευτικών μνημείων τους. Υπάρχουν στο χωριό δύο μεγάλες τρίκλιτες ξυλόστεγες εκκλησίες βασιλικού ρυθμού, οι οποίες ακολουθούν την τυπολογία των ναών των γύρω χωριών.

Βάβδος, ιστορική και εκκλησιαστική μελέτη Συμβολή στην ιστορία της Χαλκιδικής Δημήτριος Αγγ. Παπάζης Κυριακίδη

Το ορεινό, ξηρό κλίμα, ο πατριωτισμός των κατοίκων, όπως προκύπτει από τη συμμετοχή τους σε όλα τα κοινωνικά δρώμενα, αλλά και η βαθιά χριστιανική πίστη τους συνετέλεσαν ώστε να διαμορφωθούν στο Βάβδο άνθρωποι με πολλά ψυχικά και σωματικά χαρίσματα. Η παρούσα μελέτη βοηθά στη διατήρηση της ιστορικής μνήμης. Γιατί, όπως γνωρίζουμε, έθνη δίχως μνήμη σβήνουν γιατί δίχως παρελθόν δεν έχουν μέλλον.

Βάβδος, ιστορική και εκκλησιαστική μελέτη
Συμβολή στην ιστορία της Χαλκιδικής
Δημήτριος Αγγ. Παπάζης
Κυριακίδη
Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών
472 σελ.
ISBN 978-960-599-056-5
Τιμή: €35,00
001 patakis eshop

 

Διαβάστε επίσης
ΜΕΛΕΤΕΣ - ΔΟΚΙΜΙΑ
Ανδρέας Πανταζόπουλος: «Ο αριστερός εθνικολαϊκισμός – Από την αντιπολίτευση στην εξουσία» κριτική του Απόστολου Σπυράκη

Σύμφωνα με μια έρευνα του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, ένα 75% των Ελλήνων πολιτών πιστεύει ότι η σημερινή οικονομική κρίση ήταν προσχεδιασμένη από εξωθεσμικά κέντρα, ένα 60% θεωρεί ότι ο Κώστας...

ΜΕΛΕΤΕΣ - ΔΟΚΙΜΙΑ
Ελένη Λαδιά: «Άρθρα για την καβαφική ποίηση» κριτική της Ελένης Λιντζαροπούλου

Τον Δεκέμβριο του 1975, στο περιοδικό Κριτικά Φύλλα [1], ο Ιωάννης Χατζηφώτης, συγγραφέας, εκτός των άλλων, της Ιστορίας της Αλεξανδρινής Λογοτεχνίας [2], Αλεξανδρινός και ο ίδιος, γράφει για τη δεύτερη...

ΜΕΛΕΤΕΣ - ΔΟΚΙΜΙΑ
Ονορέ ντε Μπαλζάκ: «Θεωρία του βαδίσματος» κριτική της Ανθούλας Δανιήλ

Έλεγαν οι παλαιότεροι ότι τον άνθρωπο τον καταλαβαίνεις από τον τρόπο που περπατάει, από τον τρόπο που μιλάει και από τον τρόπο που ντύνεται. Κι επειδή και ο Ονορέ ντε Μπαλζάκ στους παλαιότερους...

ΦΙΛΙΚΑ SITE

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Email:
Θέμα:
Μήνυμα:

ΠΤΟΛΕΜΑΙΩΝ 4 (ΠΛΑΤΕΙΑ ΠΡΟΣΚΟΠΩΝ)
11635 ΑΘΗΝΑ, ΤΗΛ.-FAX: 210-7212307
info@diastixo.gr

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

*  Το email σας:

ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ

facebook icontwitter icongoogle plus iconpinterest iconyoutube iconrss icon

Με την υποστήριξη του diastixo.gr - Designed by: artspr