A+ A A-

Γιάννης Τόλιος: «Η μετάβαση στο “εθνικό νόμισμα”» κριτική του Θανάση Αντωνίου

Γιάννης Τόλιος: «Η μετάβαση στο “εθνικό νόμισμα”» κριτική του Θανάση Αντωνίου


Καθώς η Ελλάδα βαδίζει προς τη «δεύτερη αξιολόγηση» και η κυβέρνηση περιμένει από τους δανειστές μας κάποια μείωση του δυσβάσταχτου χρέους, η συζήτηση για το «εθνικό νόμισμα» όχι μόνο δεν έχει κοπάσει αλλά επανέρχεται στο προσκήνιο με διάφορες αφορμές· πιο πρόσφατη η υπουργοποίηση του κεϋνσιανού οικονομολόγου Δημήτρη Παπαδημητρίου. Λίγο πιο πριν, ήταν η κυκλοφορία του βιβλίου που έγραψε ο νομπελίστας οικονομολόγος Τζόζεφ Στίγκλιτς (Ευρώ: Πώς ένα κοινό νόμισμα απειλεί το μέλλον της Ευρώπης, εκδόσεις Παπαδόπουλος 2016), στο οποίο προτείνει, μεταξύ άλλων, δύο νομίσματα εντός μιας ενιαίας οικονομικής ζώνης στην Ε.Ε.

 

Εμφανίσεις: 917

Περισσότερα...

Γιώργος Δ. Παναγιώτου: «Μποτίλια στο πέλαγο» κριτική της Ανθούλας Δανιήλ

Γιώργος Δ. Παναγιώτου: «Μποτίλια στο πέλαγος» κριτική της Ανθούλας Δανιήλ


Ως τίτλο για το βιβλίο του πάνω στο έργο του Γιώργου Σεφέρη, ο Γιώργος Παναγιώτου επιλέγει μια φράση του ποιητή –μποτίλια στο πέλαγο–, η οποία υπαινίσσεται την αμφίβολη ή απίθανη παραλαβή του μηνύματος από όποιον αποδέκτη ή, ακόμα, υπαινίσσεται την απελπισμένη απόπειρα για επικοινωνία. Έτσι ο στίχος-τίτλος σημαδεύει και ολόκληρο το βιβλίο.

Στο «Αντί προλόγου» κείμενο ο συγγραφέας αναφέρεται στη γνωριμία του με τον ποιητή, θεωρώντας, και σωστά, ότι η προσωπική και εκ του πλησίον επαφή έχει μεγάλη σημασία. Διότι και ο άνθρωπος με την ανάσα του παρεμβαίνει στη θερμή επικοινωνία, την ώρα που οι αναγνώστες έχουν στα χέρια τους απλώς το ψυχρό τυπωμένο χαρτί.

 

Εμφανίσεις: 1029

Περισσότερα...

Ελένη Λαδιά: «Η σημασία του Ξένου» κριτική της Τούλας Ρεπαπή

Η σημασία του Ξένου Ελένη Λαδιά Αρμός


Δεν είναι η πρώτη φορά που η Ελένη Λαδιά αναφέρεται στους ξένους που ζουν δίπλα μας. Μαζί μας. Που είναι μέσα στη ζωή μας. Το είδαμε και στους Ποταμίσιους Έρωτες( σ.25-26, 82, 96-100, 101-104, 136-140) και στον Ονειρόσακκο στο διήγημα «Σεληνιακό συμβόλαιο». Στο βιβλίο της όμως αυτό, με τον τίτλο Η σημασία του Ξένου, κάνει μια πλήρη καταγραφή της θρησκευτικής και φιλοσοφικής αντιμετώπισης του «ξένου» από αρχαιοτάτων χρόνων μέχρι σήμερα, αναφερόμενη στους Νόμους του Πλάτωνα, σε φιλοσοφικές τοποθετήσεις, θρησκευτικές δοξασίες και διλήμματα που απορρέουν καθορίζοντας την καθημερινότητά μας. Στη γραφή της, χωρίς να έρχεται σε δεύτερη μοίρα, το κάλλος της γλώσσας υποχωρεί, αφήνοντας να λάμψουν τα φιλοσοφικά ρεύματα, οι έννοιες, οι ορισμοί και οι διαχωρισμοί, προκειμένου να δοθεί βαρύτητα στο χρόνο που έχει μεσολαβήσει αλλά και στα γεγονότα τα οποία θα καθορίσουν την αντιμετώπιση του τώρα.

 

Εμφανίσεις: 947

Περισσότερα...

Λάμπρος Βαρελάς: «Μετά θάρρους ανησυχίαν εμπνέοντος» κριτική του Ελπιδοφόρου Ιντζέμπελη

Μετά θάρρους ανησυχίαν εμπνέοντος Η κριτική πρόσληψη του Γ. Μ. Βιζυηνού (1873-1896) Λάμπρος Βαρελάς University Studio Press


O Γεώργιος Βιζυηνός ήταν πεζογράφος, ποιητής και λόγιος. Γεννήθηκε στη Βιζύη της Ανατολικής Θράκης. Ο πατέρας του ήταν βιοπαλαιστής και δούλεψε σκληρά για να μεγαλώσει τα παιδιά του. Αρρώστησε όμως και τα άφησε ορφανά το 1854. Αυτή η ανέχεια και η μάχη της επιβίωσης οδήγησαν τον Γεώργιο στο να αλλάξει τη διαμονή του και να μετακομίσει στην Κωνσταντινούπολη, όπου ζούσε ένας θείος του, για να μάθει ραπτική. Εκεί έμεινε μέχρι την ηλικία των δεκαοχτώ χρονών. Η κλίση του στα γράμματα τού έδωσε την ώθηση να συνεχίσει και να πραγματοποιήσει ανώτατες σπουδές. Εγγράφεται στη Φιλοσοφική Σχολή Αθηνών, αλλά με τη χορηγία του πλούσιου Γεωργίου Ζαρίφη μεταβαίνει στη Γερμανία και σπουδάζει φιλολογία και φιλοσοφία στο Πανεπιστήμιο της Γοτίγγης. Ακολουθεί η διδακτορική του διατριβή που την εξέδωσε το 1881 στη Λειψία με τον τίτλο «Το παιδικό παιχνίδι υπό έποψη ψυχολογική και παιδαγωγική». Παράλληλα, δημοσιεύει την ποιητική συλλογή Ατθίδες Αύραι. Την ίδια χρονιά (1883) δημοσιεύεται στην «Εστία» το πρώτο μεγάλο διήγημά του Μεταξύ Πειραιώς και Νεαπόλεως. Δημοσιεύονται επίσης τα Ποίος ήτο ο φονεύς του αδελφού μου και Το αμάρτημα της μητρός μου. Το 1884, λόγω του θανάτου του προστάτη του, Ζαρίφη, υποχρεώνεται να επιστρέψει στην Αθήνα και διορίζεται καθηγητής σε γυμνάσιο.

 

Εμφανίσεις: 893

Περισσότερα...

Τζωρτζ Στάινερ: «Τολστόι ή Ντοστογιέφσκι» κριτική της Ανθούλας Δανιήλ

Τολστόι ή Ντοστογιέφσκι Τζωρτζ Στάινερ Αντίποδες


Η επανέκδοση ενός βιβλίου μετά από σαράντα χρόνια, που ωστόσο ποτέ δεν έμεινε εκτός κυκλοφορίας, είναι ένα σημαντικότατο γεγονός και προκλητικό για τον σημερινό αναγνώστη, ανεξάρτητα από το θέμα του, που και αυτό είναι προκλητικότατο – Τολστόι ή Ντοστογιέφσκι; Ο συγγραφέας του είναι γνωστός στο ελληνικό κοινό, αν όχι από κάτι άλλο, από εκείνον τον Θάνατο της τραγωδίας που διαβάσαμε σχεδόν όλοι στην Ελλάδα και δη οι φιλόλογοι. Είναι ο Τζωρτζ Στάινερ, που διαβάζει συγκριτικά και τονίζει τις συγκλίσεις και αποκλίσεις των δύο γιγάντων της παγκόσμιας λογοτεχνίας. Το βιβλίο κυκλοφόρησε στην πρώτη έκδοσή του πριν από 40 χρόνια για να συγκρίνει το μέγα με το μέγα. Ο Όσκαρ Ουάιλντ (Ο κριτικός ως δημιουργός) θα μπορούσε να μας θυμίσει την άποψή του για παρόμοια έργα (ανάμεσα στα οποία συγκαταλέγονται και τα δικά του) τα οποία ποτέ δεν πεθαίνουν γιατί «Τα μεγάλα έργα τέχνης είναι ζωντανοί οργανισμοί, είναι τα μόνα πράγματα που ζούνε». Εφόσον, λοιπόν, ισχύει αυτό, τότε τα έργα μπορούν να επανακυκλοφορήσουν, και έτσι τώρα επανέρχεται ολόφρεσκη η μελέτη σαν να μην έχουν περάσει σχεδόν 60 χρόνια από την πρώτη φανέρωσή της και πάνω από εκατό χρόνια από την αποχώρηση των δημιουργών στον παράδεισο των λογοτεχνών.

 

Εμφανίσεις: 930

Περισσότερα...

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ...

  1. Roderick Beaton: «Η ιδέα του έθνους στην ελληνική λογοτεχνία» κριτική της Ανθούλας Δανιήλ
  2. Adam Nicolson: «Γιατί ο Όμηρος έχει σημασία» κριτική της Ανθούλας Δανιήλ
  3. Θεόδωρος Γ. Παππάς: «Αριστοφάνης, ο ποιητής και το έργο του» κριτική της Ανθούλας Δανιήλ
  4. Ελένη Λαδιά: «Τα άλογα των συγγραφέων» κριτική της Ελένης Λιντζαροπούλου
  5. Κωνσταντίνος Κ. Παπουλίδης: «Ευεργέτες δύο πατρίδων» κριτική του Ελπιδοφόρου Ιντζέμπελη
  6. Erik Brynjolfsson, Andrew McAfee: «Η θαυμαστή εποχή της νέας τεχνολογίας» κριτική του Θανάση Αντωνίου
  7. Ε. Ν. Τσιγαρίδας: «Θεοφάνης ο Κρης» κριτική του Απόστολου Σπυράκη
  8. Γιώργος Βαρθαλίτης: «Η μέθοδος του Κ.Π. Καβάφη» κριτική της Ανθούλας Δανιήλ
  9. Δημήτριος Αγγ. Παπάζης: «Βάβδος, ιστορική και εκκλησιαστική μελέτη» κριτική του Ελπιδοφόρου Ιντζέμπελη
  10. Νίκος Σούζας: «Σταμάτα να μιλάς για θάνατο μωρό μου» κριτική του Θανάση Αντωνίου

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Email:
Θέμα:
Μήνυμα:

ΠΤΟΛΕΜΑΙΩΝ 4 (ΠΛΑΤΕΙΑ ΠΡΟΣΚΟΠΩΝ)
11635 ΑΘΗΝΑ, ΤΗΛ.-FAX: 210-7212307
info@diastixo.gr

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

*  Το email σας:

ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ

facebook icontwitter icongoogle plus iconpinterest iconyoutube iconrss icon

Με την υποστήριξη του diastixo.gr - Designed by: artspr