A+ A A-

ΔΑΣΚΑΛΕ... ΟΤΑΝ ΔΙΔΑΣΚΕΣ

του Γεωργίου Δ. Μάρδα

Ο Ανδρέας Γούτης θεωρεί πως η ζωή είναι ένα κουβάρι γεγονότων, που έχουν τυλιχθεί, κατά τρόπο που φανερώνει την πορεία της εξέλιξης του ατόμου. Αυτό το κουβάρι της ζωής, αφού το περιεργάσθηκε, έπιασε την άκρη του νήματος και άρχισε να το ξετυλίγει αργά, νοσταλγικά, συγκινησιακά, εστιάζοντας το ενδιαφέρον του στο γνώριμό του σχολικό περιβάλλον.

Αγαπούσε τα παιδιά (μαθητές, φοιτητές), ως να ήταν δικά του και γι’ αυτό άλλωστε εισέπραξε πολλή εκτίμηση, σεβασμό και αγάπη. Αν μπορούσε να επαναρχίσει τη ζωή του, τα ίδια βήματα θα έκανε και πάλι δάσκαλος θα γινόταν. Στην πολύχρονη θητεία του ένιωθε όπως όλα τα παιδιά (μαθητές, φοιτητές), χρειαζόταν στοργή και αγάπη.

Γράφει στον πρόλογό του ότι θα μπορούσε να παραθέσει ιστορίες και γεγονότα με τους μαθητές του, παρουσιάζοντας με μυθιστορηματικό τρόπο τα πιο σημαντικά, αυτά που ως ερέθισμα παρέμειναν στη μνήμη του και τον σημάδεψαν ποικιλοτρόπως. Και προσθέτει, πάλι στον πρόλογό του, ότι θα προσπαθήσει να παραθέσει αυτά τα γεγονότα με κάποια χρονολογική σειρά, όσο γίνεται πιο αντικειμενικά, διανθισμένα με προσωπικά σχόλια, εντυπώσεις και παρατηρήσεις.

Ο Ανδρέας Γούτης, προσφυγικής καταγωγής, γεννήθηκε και μεγάλωσε σε μία πτωχική συνοικία του Πειραιά, στη Νίκαια. Μετά το θάνατο της μητέρας του και την πώληση του πατρικού του σπιτιού, εγκαταστάθηκε στον Κολωνό της Αθήνας (οδός Δράμας). Όταν, αργότερα, έγινε πανεπιστημιακός πτυχιούχος και με σπουδές στη Γαλλία, υπέβαλε σχετικό φάκελο στο Υπουργείο Παιδείας προκειμένου να διορισθεί στην Τεχνική Εκπαίδευση, που βρισκόταν στα πρώτα βήματά της. Διορίζεται έτσι, πρώτη φορά, στη Δημόσια Τεχνική Εκπαίδευση, σε εκπαιδευτικό ίδρυμα της Σάμου (Καρλόβασι). Προσφέρει, στη συνέχεια, τις εκπαιδευτικές του υπηρεσίες στο χωριό Θερμά (κοντά στη Νιγρίτα Σερρών) και, τέλος, στον Πειραιά. Μετά τη θητεία του στην Τεχνική Εκπαίδευση, διορίζεται καθηγητής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Προς το τέλος της εκπαιδευτικής του δραστηριότητας ασχολείται ως υπεύθυνος του Γραφείου Φοιτητικής Μέριμνας, καθώς και με τα Ευρωπαϊκά Εκπαιδευτικά Προγράμματα (Erasmus, Socrates, Petra). Με την τελευταία αυτή ιδιότητα και αρμοδιότητα, εκτός από τις καθημερινές συνεργασίες και διδακτικές απασχολήσεις ενώπιον των φοιτητών, απέκτησε γνωριμίες με αξιόλογους ανθρώπους στον ευρωπαϊκό χώρο.

Εκείνο που σημάδεψε τη σημαντική εκπαιδευτική πορεία του ήταν η άδολη αγάπη, γιατί τη θεωρούσε παράγοντα θετικών αποτελεσμάτων. Και μάλιστα η μεγάλη αγάπη, θα λέγαμε το πάθος και η ανθρωπιά, όπως πίστευε ο Ανδρέας Γούτης, μπορεί να οδηγήσει σε μεγάλες επιτυχίες, όταν αυτή η αγάπη υπηρετείται με ειλικρίνεια και ανιδιοτέλεια.

Το έργο του Ανδρέα Γούτη είναι κτισμένο πάνω σε γερά θεμέλια. Βλέπει και αισθάνεται το πραγματικό, την αλήθεια. Επενδύει το γεγονός με την πρέπουσα ψυχοπνευματική διάστασή του και την επιβαλλόμενη αισθητική, και διατυπώνει, έτσι, με χαρακτηριστική άνεση και σε απλή γλώσσα, τις σκέψεις του, τις παρατηρήσεις του και τις προτάσεις του καθ’ όλη τη διάρκεια της εκπαιδευτικής του δραστηριότητας.

Η αλάνθαστη επιχειρούμενη εκπαιδευτική και κοινωνική συνεκτίμηση και συσχέτιση των γεγονότων είναι τα βασικά εργαλεία, που χρησιμοποιεί στον εκφραστικό και άσφαλτο λόγο του. Οι γραμμές του κειμένου είναι διαποτισμένες από ουσιαστικά και ανθρώπινα νοήματα, από αναμφισβήτητες, αμερόληπτες και αντικειμενικές αλήθειες, από έλλειψη πάθους και από σπάνια ουδετερότητα στις κοινωνικές τομές και προτάσεις. Ποτέ δεν αφήνει την πένα του να ολισθήσει σε επικίνδυνες εκτιμήσεις πραγματικών γεγονότων, μέσω των προσωπικών του προτιμήσεων και παθημάτων.

Ο αναγνώστης μπορεί άνετα, ευχάριστα και με αμείωτο ενδιαφέρον να παρακολουθήσει το ένα μέρος του εκπαιδευτικού και κοινωνικού γίγνεσθαι της περιόδου της δεύτερης πεντηκονταετίας του 20ού αιώνα, που αρχίζει με το διορισμό του στο Υπουργείο Παιδείας σε θέση εκπαιδευτικού και τελειώνει με τη συνταξιοδότησή του. Στη ρύμη της ρύσης της ρήσης του συγγραφέα, θα συναντήσει ο αναγνώστης κάτι περισσότερο από την απλή παράθεση των ιστορικών γεγονότων της περιόδου αυτής. Θα γνωρίσει τους κοινωνικούς συσχετισμούς της ελληνικής επαρχίας και της πρωτεύουσας της Ελλάδας (το μίσος, το πάθος, το ψεύδος, αλλά και την ανθρωπιά, τη λεβεντιά και τη χριστιανική αγάπη). Ο συγγραφέας-καθηγητής Ανδρέας Γούτης υπηρετεί την τέχνη του λόγου, αλλά και την επιστήμη σε υψηλή αισθητική και ανάλογο επίπεδο αντίστοιχα. Εξάλλου, ο Πλάτων (427-347) θεωρεί τις διάφορες επιστήμες και τέχνες ως ένα όργανο και αλληλοσυνδεόμενο όλο. Συμπερασματικώς και συμπληρωματικώς, θα μπορούσε να υποστηριχθεί ότι η διαλεκτική παρουσία της τέχνης και του λόγου στο κρινόμενο έργο του Ανδρέα Γούτη είναι σημαντική. Δεικνύει το δέον, το φως, το νέο. Γίνεται οδηγητής στο βαθμό που η τέχνη και ο λόγος του συγγραφέα κατανοούνται και γίνονται, έτσι, παράγουσες δυνάμεις της ανθρώπινης μέθεξης της λογικής, του ωραίου και της αισθητικής συμμετρίας και ισορροπίας. Όμως όσες φορές η τέχνη και ο λόγος δεν αγγίζουν τους ανακλαστικούς δέκτες του αναγνώστη, μέχρι της τελευταίας κεραίας πρόσληψης, αλλά αφήνουν να δημιουργείται μία απόσταση, ένα κενό, μεταξύ του υποκειμένου-ατόμου (αναγνώστη) και του έργου του συγγραφέα, αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι στο στεγανό και άβατο χώρο του πεδίου της διαφοράς μεταξύ του νοείν και του είναι βρίσκεται ο ίδιος ο δημιουργός της τέχνης του λόγου. Δηλαδή, εν προκειμένω, η ταυτότητα του Ανδρέα Γούτη.

Ο Γεώργιος Δ. Μάρδας είναι καθηγητής Κοινωνικής Πολιτικής και Κοινωνικού Δικαίου στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας.

Δάσκαλε όταν δίδασκες Ανδρέας Γούτης ΙωλκόςΔάσκαλε... όταν δίδασκες
Ανδρέας Γούτης
Ιωλκός
142 σελ.
Τιμή € 13,00

 

ΦΙΛΙΚΑ SITE

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Email:
Θέμα:
Μήνυμα:

ΠΤΟΛΕΜΑΙΩΝ 4 (ΠΛΑΤΕΙΑ ΠΡΟΣΚΟΠΩΝ)
11635 ΑΘΗΝΑ, ΤΗΛ.-FAX: 210-7212307
info@diastixo.gr

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

*  Το email σας:

ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ

facebook icontwitter icongoogle plus iconpinterest iconyoutube iconrss icon

Με την υποστήριξη του diastixo.gr - Designed by: artspr