Κώστας Αρκουδέας: «Τα κατά Αιγαίον πάθη»

Κώστας Αρκουδέας: «Τα κατά Αιγαίον πάθη»

Γεννημένο από την ανάγκη της νοσταλγίας μιας εποχής, όπου ακόμα ο χρόνος ήταν «πλαστελίνη στα χέρια» και της έδινες όποιο σχήμα ήθελες, το βιβλίο του Κώστα Αρκουδέα Τα κατά Αιγαίον πάθη κυκλοφορεί αναθεωρημένο σε μια περίοδο αντιρομαντική, όπου η άφιξη του καλοκαιριού μάς θυμίζει πως, ναι, τα πράγματα ήταν κάποτε αλλιώς.

Περσόνα του συγγραφέα ο Γιώργος Ρώμας που φεύγει από τον Πειραιά με το πρώτο καράβι για τις Κυκλάδες με την απόφαση να γίνει «νομάς του Αιγαίου» έχοντας εγκαταλείψει «τη σαβούρα της πόλης». Στα 19 κεφάλαια του βιβλίου ο συγγραφέας αφηγείται τα πάθη του ταξιδιού του στο Αιγαίο. Ταξιδεύει αρχικά μέχρι τα Χανιά, τα Σφακιά και μ’ ένα καραβάκι φτάνει στο νοτιότερο σημείο της Ελλάδας, τη Γαύδο, παλιά πειρατική φωλιά χωμένη στο Λιβυκό πέλαγος και το Σαρακήνικο, όπου έχτιζαν αυθαίρετα με σκοπό να το μετατρέψουν σε λουτρόπολη. Μετά τον δεκαπενταύγουστο το ταξίδι θα συνεχιστεί προς Σαντορίνη, στην Οία συγκεκριμένα, ένα μικρό χωριό στη βόρεια πλευρά του νησιού με τους «κρεμαστούς κήπους του Αιγαίου», άσπρα σπίτια χτισμένα πάνω στον γκρεμό. Ο ήρωας θα καταλήξει φιλοξενούμενος στο σπίτι του Μπαλή, ένα πρόσωπο «ακραίων αντιθέσεων που πάνω του συγχωνεύονταν το κωμικό και τα τραγικό σε ιλαροτραγικό σύμπλεγμα». Όχι, ο Μπαλής δεν έμοιαζε του Ζορμπά. Μπορεί να «παρέμενε ανένταχτος, γεμάτος πάθη που θύμιζαν ηφαιστειακές εκρήξεις», όμως ήταν διάφανος και ευάλωτος, τόσο που δικαιολογημένα ο Ρώμας απόρησε: «Γιατί δεν φοράς κι εσύ μια πανοπλία να περνιέσαι για άνθρωπος;». Ο Μπαλής ωστόσο πανοπλία δεν φόρεσε. Κι έμεινε στη σκέψη «απόκρημνος, αιχμηρός, άμορφος, αστάθμητος, πελαγίσιος», ο άνθρωπος που ξεχειλίζει από ενέργεια και μέσα στο παραλήρημά του νομίζει πως μπορεί να πνίξει όλο τον κόσμο στην ευδαιμονία.

Το βιβλίο του Κώστα Αρκουδέα συνιστά μια προσεκτική ματιά σε μια εποχή-γέφυρα ανάμεσα στη χιλιετία που έδυε και σ’ εκείνην που ερχόταν, αποτυπώνοντας «το ρηξικέλευθο κομμάτι μιας κοινωνίας που αγωνίζεται να ξεκολλήσει από τον βυθό».

Από την άλλη, η Ρέα, η μοιραία γυναίκα, η καλλονή που απετέλεσε το θηλυκό όμοιο του Μπαλή (Διονύσης το όνομά του, έτσι τον φώναζε η Ρέα). Στο πρόσωπό της ο άντρας είδε «τις ίδιες τάσεις αυτοκαταστροφής στη σκοτεινή πλευρά της» κι ένιωσε να πλημμυρίζει ενέργεια. Και θέλησε «να την σταματήσει από την κατρακύλα, να την γλιτώσει από τις ποινές που επέβαλλε στον εαυτό της». Τον τρόπο τον γνώριζε. Τη βοήθησε να βρει την ισορροπία της, να παρατηρεί και να κρίνει, να μάθει ποια είναι και τι θέλει. Μέχρι που χάθηκε από τη ζωή του «ευτυχισμένη και γι’ αυτό αληθινά όμορφη» μ’ ένα γέλιο που του τρύπαγε τ’ αυτιά καθώς την έβλεπε να ξεμακραίνει.

Το βιβλίο του Κώστα Αρκουδέα συνιστά μια προσεκτική ματιά σε μια εποχή-γέφυρα ανάμεσα στη χιλιετία που έδυε και σ’ εκείνην που ερχόταν, αποτυπώνοντας «το ρηξικέλευθο κομμάτι μιας κοινωνίας που αγωνίζεται να ξεκολλήσει από τον βυθό». Μιλά για τους «Σαμάνους του Αιγαίου», ελεύθερους και μακριά από περιορισμούς που «παίρνουν θάρρος από το θάρρος τους». Διακρίνει τους «τουρίστες» με το χαμένο, άδειο βλέμμα και τους «ταξιδιώτες», των οποίων εφιάλτης γίνεται η ρουτίνα και ταξιδεύοντας ανακαλύπτουν την ομορφιά του τόπου που επισκέπτονται. Αληθινοί ταξιδιώτες και οι ήρωες του βιβλίου βαδίζουν στο κενό ή «βυθίζονται στη θάλασσα χωρίς περιστροφές λέγοντας πως η κατάδυσή τους είχε σκοπό να ξετρυπώσει τις κλεισμένες σε όστρακο απαντήσεις του μέλλοντος». Για όλους αυτούς ο συγγραφέας δημιούργησε ένα γοητευτικό παραμύθι για μια χώρα με ήλιο, θάλασσα, ουρανό, μυρωδιές και έρωτα. Ένα φωτεινό παραμύθι που σφύζει από ζωντάνια και αισθησιασμό και που υλοποιεί όνειρα συναιρώντας τον χρόνο σε μαγικές στιγμές.

Έχω την αίσθηση ότι ο δημιουργός του πολυδιαβασμένου Χαμένου Νόμπελ προτίμησε αντί για μυθιστόρημα να γράψει ένα παραμύθι, σαν εκείνα τα παλιά που μπαίνουν απρόσκλητα στα όνειρα των ανθρώπων με σκηνικό τη θάλασσα. Ένα παραμύθι με άξονα τα παράφορα αισθήματα που δίνουν κίνηση και ώθηση σε μιαν ακατανίκητη ορμή κι ο ήχος των λέξεων μοιάζει με σφυροκόπημα. Ένα παραμύθι που διαβάζοντάς το μπορείς να δεις με άλλα μάτια τον κόσμο.

 

Τα κατά Αιγαίον πάθη
Κώστας Αρκουδέας
Καστανιώτης
304 σελ.
ISBN 978-960-03-6173-5
Τιμή: €15,90
001 patakis eshop


 

Τα σχόλια σας

Κάντε το σχόλιο σας, με σύνδεση από το facebook ή συμπληρώστε τα στοιχεία σας, στην παρακάτω φόρμα.

 


Κωδικός ασφαλείας
Ανανέωση

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
ΚΡΙΤΙΚΕΣ > ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ
Δημήτρης Νόλλας: «Ο κήπος στις φλόγες»

Στο τρίτο βιβλίο που ολοκληρώνει τη μυθιστορηματική τριλογία με τον τίτλο «Δύσκολοι καιροί» –που καλύπτει την περίοδο από τη λήξη του Εμφυλίου και την παρατεταμένη μετανάστευση Ελλήνων εργατών στη...

ΚΡΙΤΙΚΕΣ > ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ
Στάμος Τσιτσώνης: «Μια διαφορετική μέρα»

Ο Στάμος Τσιτσώνης, στο βιβλίο του με τον τίτλο Μια διαφορετική μέρα, μέσα από είκοσι τέσσερα διηγήματα –όπως οι ώρες μιας ημέρας– μας διηγείται ιστορίες με βασικό στοιχείο τους το παραμύθι, την προσδοκία και...

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΚΑΤΑΧΩΡΙΣΕΙΣ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Το μήνυμά σας

Διεύθυνση

Πτολεμαίων 4
(Πλατεία Προσκόπων)
11635 Αθήνα,
Τηλ.-fax: 210.7212307
info@diastixo.gr
ISSN: 2585-2485

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER