A+ A A-

ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΑΓΙΑΝΝΗ: ΕΚΕΙ ΚΑΙ ΠΑΝΤΑ ΑΛΛΟΥ κριτική του Φίλιππου Φιλίππου

ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΑΓΙΑΝΝΗ: ΕΚΕΙ ΚΑΙ ΠΑΝΤΑ ΑΛΛΟΥ κριτική του Φίλιππου Φιλίππου
Η Μαρία Παπαγιάννη, γεννημένη στη Λάρισα, με σπουδές στην ελληνική φιλολογία, είναι γνωστή για τις ωραίες ιστορίες που έχει γράψει για μικρά και μεγάλα παιδιά, καθώς και για τις μεταφράσεις της παιδικής λογοτεχνίας. Το μυθιστόρημα Εκεί και πάντα αλλού απευθύνεται σε μεγάλους, αφορά ανθρώπους μέσης ηλικίας, ή εκεί γύρω, μιλάει για γυναίκες και άντρες που ζουν την εποχή της κρίσης, δηλαδή τον καιρό του Μνημονίου, και ταυτόχρονα εξετάζει την κρίση που βιώνουν οι παντρεμένοι. Στην ουσία είναι ένα μυθιστόρημα για τον χρόνο που περνάει, για τη ζωή, για τις ανθρώπινες σχέσεις. Μέσω της τριτοπρόσωπης αφήγησης, η Μαρία Παπαγιάννη επιχειρεί, πρωτίστως, να μπει στο πετσί της πρωταγωνίστριάς της, της Δώρας, και λιγότερο να κατανοήσει τη συμπεριφορά του συζύγου της, του Γρηγόρη. Αυτή είναι νοσηλεύτρια σε μεγάλο νοσοκομείο της Αθήνας κι αυτός γιατρός στο ΙΚΑ. Έχουν μια κόρη που σπουδάζει μακριά από το σπίτι τους κι αυτός είναι ο λόγος, ή ένας από τους βασικότερους, που το ζευγάρι δεν χωρίζει.

Η συγγραφέας προσπαθεί να μην οξύνει τα πράγματα, να μην τα φτάσει στα άκρα, ενώ από την αρχή ο αναγνώστης καταλαβαίνει πού θα καταλήξει η ιστορία. Αυτό που δεν υποψιάζεται είναι πως οι ανατροπές συμβαίνουν εξαιτίας τυχαίων γεγονότων ή τυχαίων γνωριμιών.

Από την αρχή, διαπιστώνουμε πως η Δώρα με τον Γρηγόρη δεν τα πηγαίνουν καλά. Η πρώτη φράση του βιβλίου, «Ήθελε να του πει να φύγει. Να έβρισκε μόνο το κουράγιο», προδιαθέτει για τη συνέχεια: τα πράγματα δεν είναι ειδυλλιακά στη σχέση του ζευγαριού. Η Δώρα, μάλλον δειλή και διστακτική, αναπολώντας τις παλιές καλές εποχές του έρωτα, της συντροφικότητας και των θυσιών –εκ μέρους της– αναζητεί μιαν αφορμή για να σπάσει τα δεσμά που τη δένουν με τον σύζυγό της, κάτι που θα τη βοηθήσει να ξεπεράσει τις αναστολές της. Περιμένοντας καρτερικά εκείνη τη στιγμή, μια μέρα παίρνει ένα ανώνυμο τηλεφώνημα με την είδηση πως ο Γρηγόρης τής κάνει απιστίες. Όταν έρχεται και η ομολογία του, παίρνει και την απόφασή της.

Μπορούμε να πούμε πως η ιστορία της Δώρας και του Γρηγόρη είναι η ιστορία μυριάδων ζευγαριών στην Αθήνα και αλλού, που ξεκίνησαν καλά και στην πορεία κάτι στράβωσε. Εντάξει, η Μαρία Παπαγιάννη ρίχνει τις ευθύνες για την αποτελμάτωση της σχέσης στον άντρα, αλλά σίγουρα γνωρίζει πως ενίοτε υπεύθυνη είναι η γυναίκα (εδώ η πέτρα του σκανδάλου είναι συνάδελφος της ηρωίδας και περιγράφεται με μελανά χρώματα).

Το μυθιστόρημα είναι χαμηλότονο, χωρίς εξάρσεις και συγκρούσεις. Η συγγραφέας προσπαθεί να μην οξύνει τα πράγματα, να μην τα φτάσει στα άκρα, ενώ από την αρχή ο αναγνώστης καταλαβαίνει πού θα καταλήξει η ιστορία. Αυτό που δεν υποψιάζεται είναι πως οι ανατροπές συμβαίνουν εξαιτίας τυχαίων γεγονότων ή τυχαίων γνωριμιών. Ένα από τα ενδιαφέροντα στοιχεία του καλογραμμένου αυτού βιβλίου είναι η χρήση επιστολών μεταξύ των ηρώων της δεύτερης ιστορίας, εκείνης της Σαπφώς και του Ανδρέα, που εγκιβωτίζεται στην πρώτη. Επίσης, υπάρχει και το ημερολόγιο της Σαπφώς, μιας ηλικιωμένης γυναίκας, με τις καταγραφές του μεγάλου ανεκπλήρωτου έρωτά της, που του προσδίδει γοητεία και το κάνει να μοιάζει με μυθιστόρημα γραμμένο τον περασμένο αιώνα, να θυμίζει παλιές ιστορίες γεμάτες ρομαντισμό.

1-patakis-linkΕκεί και πάντα αλλού
Μαρία Παπαγιάννη
Πατάκης
320 σελ.
Τιμή € 14,70

 

Διαβάστε επίσης
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ
Κατερίνα Ι. Παπαντωνίου: «Σκοτεινό ασανσέρ» κριτική του Χρίστου Παπαγεωργίου

Ποια η διαφορά ανάμεσα σε ένα ελλειπτικό μυθιστόρημα και σε μια νουβέλα, θα αναρωτηθεί αμέσως μόλις κλείσει το βιβλίο ο υποψιασμένος αναγνώστης, γνωρίζοντας πως το πρώτο είδος αφορά σε μια...

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ
Τόλης Νικηφόρου: «Αγνώστου Στρατιώτου» κριτική της Ελένης Χωρεάνθη

Έχω μια παλιά συνήθεια, να αρχίζω το ξεφύλλισμα και την περιδιάβαση κάθε βιβλίου, τις περισσότερες φορές, από το τέλος. Έτσι, δεν μπορώ να μην κάνω το ίδιο και με τα διηγήματα του Τόλη Νικηφόρου και να μην...

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ
Κώστας Ακρίβος: «Τελευταία νέα από την Ιθάκη» κριτική του Χρίστου Παπαγεωργίου

Διαγράφοντας μια τροχιά από το Χάος και την Αλλοδαπή, μέχρι τον Αλφόνς, το Φίδι και την Ιθάκη, ο γνωστός συγγραφέας και φιλόλογος Κώστας Ακρίβος αποδεικνύει για μια ακόμη φορά –καθώς τίθεται από πολλούς– πως, πέρα από το όποιο ταλέντο μπορεί...

ΦΙΛΙΚΑ SITE

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Email:
Θέμα:
Μήνυμα:

ΠΤΟΛΕΜΑΙΩΝ 4 (ΠΛΑΤΕΙΑ ΠΡΟΣΚΟΠΩΝ)
11635 ΑΘΗΝΑ, ΤΗΛ.-FAX: 210-7212307
info@diastixo.gr

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

*  Το email σας:

ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ

facebook icontwitter icongoogle plus iconpinterest iconyoutube iconrss icon

Με την υποστήριξη του diastixo.gr - Designed by: artspr