«“Ο Μαγικός Αυλός” του Μότσαρτ από την Εθνική Λυρική Σκηνή» της Μαρίας Κοτοπούλη
«“Ο Μαγικός Αυλός” του Μότσαρτ από την Εθνική Λυρική Σκηνή» της Μαρίας Κοτοπούλη

«“Ο Μαγικός Αυλός” του Μότσαρτ από την Εθνική Λυρική Σκηνή» της Μαρίας Κοτοπούλη

Η σύνθεση του Μαγικού Αυλού ξεκίνησε και ολοκληρώθηκε το 1791, τελευταία χρονιά της ζωής του Mozart. Παράλληλα, γράφει το Κοντσέρτο για πιάνο [Κ595], το Κοντσέρτο για Κλαρινέτο [Κ626], τη Μεγαλοψυχία του Τίτου και το Ρέκβιεμ, που έμελλε να μείνει ημιτελές –αν είναι δυνατόν, έργο σαν αυτό να θεωρείται ημιτελές– αφού κόπηκε το νήμα της ζωής του.

Η πρεμιέρα της όπερας έγινε στις 30 Σεπτεμβρίου 1791, στο θέατρο Wieden της Βιέννης, με μεγάλη επιτυχία, υπό τη διεύθυνση του Mozart και με τον λιμπρετίστα Emanuel Schikaneder στον ρόλο του Παπαγκένο.

Ο μαγικός αριθμός τρία (3), ο οποίος για τους τέκτονες είναι βαθμός μαθητείας, επανέρχεται ξανά και ξανά στο έργο: Τρία αγόρια, Τρεις κυρίες, Τρεις ναοί, Τρεις επαναλαμβανόμενες μουσικές φράσεις, Τρεις συγχορδίες. Ο Mozart κερδίζει το λαϊκό συναίσθημα ενσωματώνοντας στοιχεία παρμένα από καθημερινά τραγούδια, όπως, λα, λα, λα, πα, πα, πα. Ανασύρει από τα λαϊκά παραμύθια τον δράκοντα που καταδιώκει τον Ταμίνο, φέρνει τη λαλιά της φύσης με τον Αυλό του Πανός, ξορκίζει τις δυνάμεις του κακού με τα ασημένια κουδουνάκια και, ενώ ο ήρωας με τον Μαγικό Αυλό του εξημερώνει τα άγρια θηρία, δεν μπορέσαμε να μην ανατρέξουμε στη λύρα και στον μύθο του Ορφέα.

Η όπερα ξεκινά σαν παραμύθι. Κατά τη διάρκεια του κυνηγιού, ο πρίγκιπας Ταμίνο καταδιώκεται από έναν δράκοντα· συμβολισμός ενδεικτικός της ανθρώπινης αδυναμίας απέναντι στην αλόγιστη ζωώδη δύναμη. Τον σώζουν τρεις Κυρίες σταλμένες από τη Βασίλισσα της Νύχτας. Αμέσως φτάνει ο κυνηγός των πουλιών, Παπαγκένο, και με ψέματα πείθει τον πρίγκιπα ότι είναι ο σωτήρας του. Οι Κυρίες τον τιμωρούν σφραγίζοντας το στόμα του με χρυσό λουκέτο και εδώ έχουμε την αντινομία αλήθειας και ψεύδους, τη μεγαλοσύνη της σιωπής έναντι της φλυαρίας. Στη συνέχεια, οι Κυρίες δίδουν στον πρίγκιπα το πορτρέτο της Παμίνας, κόρης της Βασίλισσας της Νύχτας, και του ζητούν να την ελευθερώσει από τα χέρια του Μάγου Ζαράστρο, που την κρατά έγκλειστη στο κάστρο του. Ο νέος ερωτεύεται την κόρη, κοιτάζοντας το πορτρέτο της, και αποφασίζει να τη σώσει. Στη δύσκολη πορεία για την ανεύρεσή της, ο Μαγικός Αυλός θα τον προφυλάσσει από το κακό, τα τρία Αγόρια θα τον καθοδηγούν και ο Παπαγκένο θα τον συνοδεύει, με τα ασημένια κουδουνάκια του να κάνουν το θαύμα τους. Οι δυο ερωτευμένοι νέοι θα περάσουν μέσα από σκληρές δοκιμασίες· η ζωή τους θα απειληθεί, αλλά η ηθική τους ακεραιότητα και η ψυχική τους δύναμη θα γίνουν ασπίδες προστασίας, έμμεση υπόμνηση των αγώνων του ανθρώπου και των λαών έναντι των δυνάμεων καταπίεσης.

Ο Mozart στον Μαγικό Αυλό χειρίζεται με μεγάλη ελευθερία τις αρμονικές που επιλέγει, όπως στο θαυμάσιο κουιντέτο της Α’ Πράξης, σε μορφή «ροντό», όπου η μουσική διαρκώς ανανεώνεται και δίδει τη δυνατότητα στους ερμηνευτές, Παπαγκένο, Ταμίνο, τρεις Κυρίες, να μεγαλουργήσουν φωνητικά. Με πρώτη Κυρία τη σοπράνο Αλεξάνδρα Ματθαιουδάκη, δεύτερη τη Βιολέτα Λούστα και τρίτη τη Λυδία Αγγελοπούλου, ακούσαμε ένα θαυμάσιο τρίο, δεμένο φωνητικά, με απόλυτη αρμονική συνέπεια και άψογα γερμανικά, που πέτυχε ηχητική τελειότητα, αποτέλεσμα της μεγάλης μουσικής κατάρτισης των τριών κυριών. Το ίδιο θα λέγαμε και για τις: Χριστίνα Ασημακοπούλου, Μελίνα Πασχαλίδου και Ιωάννα Κοκοβίκα, οι οποίες κλήθηκαν να αποδώσουν το γραμμένο για τρία Αγόρια μέρος από τον συνθέτη. Αναζητήσαμε, νοερά, βέβαια, τις εμβληματικές φιγούρες των τριών μικρών αγοριών, που θα έπρεπε να αποδώσουν τους ρόλους, πράγμα που μόνο από μεγάλες όπερες μπορεί να δει κανείς, οι οποίες και διαθέτουν φυτώρια νέων με υψηλή μουσική παιδεία.

Τρεις ευχάριστες εκπλήξεις μάς περίμεναν, για να παίξουμε κι εμείς με τον αριθμό τρία. Ο τενόρος Βασίλης Καβάγιας, Ταμίνο, ο βαρύτονος Αρκάδιος Ρακόπουλος, Παπαγκένο, και η Νίνα Κουφοχρήστου, Βασίλισσα της Νύχτας. Ο πρώτος με ωραία φωνή, κατάλληλη για Μότσαρτ, μας χάρισε μια εξαιρετική ερμηνεία, ο δεύτερος με καλά δομημένη φωνή ανέδειξε, όχι μόνο το λαϊκότροπο ύφος του ρόλου, αλλά και το παιχνίδισμα της μοτσάρτειας γραφής, η τρίτη, ακριβής και στις δυο, δύσκολες άριες, με καθαρή diction, ερμήνευσε την επιβλητική Βασίλισσα.

Με συναίσθημα απέδωσε την Παμίνα η σοπράνο Μίνα Πολυχρόνου και με τελετουργική επισημότητα και επιβλητικότητα ερμήνευσε τον Ζαράστρο ο μπάσος Πέτρος Μαγουλάς. Εξαιρετική Παπαγκένα η σοπράνο Κάτια Πάσχου με τις έξυπνες μεταμορφώσεις της. Ο κακός της «παρέας», Μονόστρατος, Άρης Προσπαθόπουλος, απεδείχθη καλός ερμηνευτής στον γκροτέσκο ρόλο του και πειστικός κακός. Δεν υστέρησαν οι καλλιτέχνες των μικρότερων ρόλων, που συνέβαλαν τα μέγιστα στην παράσταση.

Άρτια προετοιμασμένη η Χορωδία της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, υπό τη διεύθυνση του Αγαθάγγελου Γεωργακάτου, απέδωσε εντυπωσιακά τον ιερουργικό χαρακτήρα του έργου.
Σημαντικότατη η συμμετοχή του αρχιμουσικού Γιώργου Πέτρου. Βαθύς γνώστης του συγκεκριμένου μουσικού είδους, και όχι μόνο, στήριξε θαυμάσια τους καλλιτέχνες και ανέδειξε όλες τις χάρες και όλα αυτά τα ευαίσθητα στοιχεία της εκλεπτυσμένης πνευματικής γραφής του Mozart, που κάνουν το έργο να ξεχωρίζει και να επιβάλλεται ανά τους αιώνες.

Η δύναμη της τέχνης, που φρονούμε ότι συμβολίζεται από τον Μαγικό Αυλό, εξημερώνοντας τον άνθρωπο συντελεί ώστε αυτός, υπερβαίνοντας ό,τι κακό φέρει μέσα του, να εξανθρωπιστεί και να εξανθρωπίσει.


 

Τα σχόλια σας

Κάντε το σχόλιο σας, με σύνδεση από το facebook ή συμπληρώστε τα στοιχεία σας, στην παρακάτω φόρμα.

 


Κωδικός ασφαλείας
Ανανέωση

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
ΜΟΥΣΙΚΗ
Η Αργυρώ Καπαρού στη Ρότα

Το Σάββατο 23 Σεπτεμβρίου, στις 21:30, η Αργυρώ Καπαρού επιστρέφει στη σκηνή της Ρότας. Θα ερμηνεύσει τραγούδια της Μεσογείου, της Λίνας Νικολακοπούλου, του Μάρκου Βαμβακάρη, του Βασίλη Τσιτσάνη,...

ΜΟΥΣΙΚΗ
Βενετσάνου, Μαυρουδής, Τοσικιάν στο Άλσος Νέας Σμύρνης

Δυο σπουδαίοι δημιουργοί, η Νένα Βενετσάνου και ο Νότης Μαυρουδής, αρκετά χρόνια μετά την πρώτη και πετυχημένη τους συνεργασία, ενώνουν και πάλι τις καλλιτεχνικές τους δυνάμεις, επιστρέφοντας με...

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΚΑΤΑΧΩΡΙΣΕΙΣ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Το μήνυμά σας

Διεύθυνση

Πτολεμαίων 4
(Πλατεία Προσκόπων)
11635 Αθήνα,
Τηλ.-fax: 210.7212307
info@diastixo.gr
ISSN: 2585-2485

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

Εγγραφείτε τώρα στο newsletter μας και μάθετε πρώτοι τα τελευταία νέα για το βιβλίο και για τις τέχνες.

 

Το email σας: