fbpx
Θωμάς Μαυρομούστακος: συνέντευξη στη Χαριτίνη Μαλισσόβα

Θωμάς Μαυρομούστακος: συνέντευξη στη Χαριτίνη Μαλισσόβα

Ο Θωμάς Μαυρομούστακος είναι καθηγητής στο Τμήμα Χημείας του ΕΚΠΑ και από το 2020 είναι Διευθυντής του Εργαστηρίου Οργανικής Χημείας. Είναι πτυχιούχος της Θεολογικής Σχολής και διδάκτορας της Κοινωνικής Θεολογίας και Θρησκειολογίας. Στη Θεολογία, ερευνητικοί του στόχοι είναι να κατανοήσει τους πιθανούς συμβολισμούς των αριθμών και των ωρών στα Καινοδιαθηκικά κείμενα, οι οποίοι προάγουν την ερμηνεία και τη βαθύτερη κατανόησή τους. Το βιβλίο Θεολογική και χημική επισκόπηση της Ανάστασης του Λαζάρου και του Χριστού σύμφωνα με το κατά Ιωάννην Ευαγγέλιο, που έγραψε υπό την επίβλεψη του καθηγητή Σωτηρίου Δεσπότη και κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, μας έδωσε την αφορμή για την ακόλουθη συνέντευξη.

Θεολογική και χημική επισκόπηση της Ανάστασης του Λαζάρου και του Χριστού σύμφωνα με το κατά Ιωάννην Ευαγγέλιο, ο τίτλος τής υπό συζήτηση μελέτης. Θέλετε να μας δώσετε κάποια στοιχεία της;

Το βιβλίο αυτό στοχεύει στην ανάδειξη της μεγαλειώδους σημασίας των δύο Αναστάσεων, του Λαζάρου και Χριστού. Προπαντός στοχεύεται να αναδειχθεί ότι εάν το κείμενο του Ευαγγελιστή Ιωάννη είναι αυθεντικό, η Χημεία συνηγορεί για την ορθότητα των αληθειών που καταγράφονται. Ο Χριστός, για παράδειγμα, αναστήθηκε επειδή ακριβώς η Χημεία επιτάσσει ότι τα οθόνια θα έπρεπε να σχιστούν για να κλαπούν, αφού οι φυσικοχημικές δυνάμεις που αναπτύσσονται μεταξύ των αρωμάτων, των νεκρικών σενδονιών και του τεθνεώτος σώματος είναι ισχυρότατες.

Δύο συγγραφείς πάντα εγείρουν την απορία στους αναγνώστες για το πώς κατάφεραν να συν-γράψουν ένα βιβλίο…

Το βιβλίο αυτό είναι προέκταση της διδακτορικής συγγραφής μου, υπό την επίβλεψη του Σωτηρίου Δεσπότη. Επομένως, κατανοείται η ύπαρξη των δύο συγγραφέων. Το έργο δεν ήταν εύκολο, καθώς θα έπρεπε να δημιουργηθεί χημεία μεταξύ επιστημόνων που υπηρετούν δύο διαφορετικά εκπαιδευτικά και ερευνητικά πεδία. Η επιμονή μου και η απέραντη αγάπη στη Θεολογία, καθώς και η δεκτικότητα του Σωτηρίου Δεσπότη, επέφεραν αυτή τη συζυγία, η οποία πιστεύω είναι πρόσφορη και προάγει τη διεπιστημονικότητα.

Με το βιβλίο αυτό αναδείξαμε ότι και η Επιστήμη μπορεί να βοηθήσει το έργο της Θεολογίας, χωρίς να σημαίνει ότι αυτή μπορεί να το καθορίσει ή να δώσει μια διαφορετική διάσταση στη δογματική υφή της θρησκείας.

Σε μεγάλο μέρος της μελέτης σας αλλά και στο Προσάρτημα, στις τελευταίες σελίδες του βιβλίου, μιλάτε για την αριθμολογία, τη συμβολική χρήση των αριθμών. Θέλετε να μας εξηγήσετε;

Στην Αγία Γραφή οι αριθμοί δεν εκφράζουν πάντα το ποσοτικό αποτέλεσμα. Κρύβουν μέσα τους μια αλληγορία ή συμβολικότητα. Ένα βαθύτερο νόημα ήταν κατανοητό στην αρχαία εποχή, όπου τόσο οι Ιουδαίοι όσο και οι Έλληνες ήταν γνώστες αυτών των συμβολισμών. Για παράδειγμα, ο αριθμός επτά στα περισσότερα εδάφια συμβολίζει την τελειότητα, την πληρότητα και αγιότητα. Δεν σημαίνει κατ’ ανάγκην ένα ποσοτικό μέγεθος που αποτελείται από επτά συνιστώσες. Αυτή η συμβολικότητα έχει μεταφερθεί και στην εποχή μας. Όταν λέμε «έχουμε τα μάτια μας δεκατέσσερα» εννοούμε ότι καθένα θα πρέπει να έχει πληρότητα και τελειότητα όρασης (2x7=14).

Η χριστιανική θρησκεία έχει διαφορετική άποψη από την Κοινωνική Θεολογία και τον συνδυασμό της με τη Χημεία, πάντα με γνώμονα το αντικείμενο της μελέτης σας;

Η Χημεία είναι μια επιστήμη η οποία βασίζεται στο πείραμα και την παρατήρηση. Η θρησκεία βασίζεται στην πίστη και στα γραπτά κείμενα που τη θεμελιώνουν Δεν σχετίζεται επομένως η Χημεία με τη θρησκεία. Στην περίπτωση του βιβλίου, υπήρχαν εδάφια από το Κατά Ιωάννην Ευαγγέλιο τα οποία μπορεί να μελετηθούν με τα εργαλεία της Χημείας. Αυτά τα εδάφια προσέφεραν επιπρόσθετη επιβεβαίωση των θεολογικών γεγονότων. Επομένως, σε αυτή την περίπτωση η Χημεία αποδείχθηκε συνεργός με τη Θεολογία. Με το βιβλίο αυτό αναδείξαμε ότι και η Επιστήμη μπορεί να βοηθήσει το έργο της Θεολογίας, χωρίς να σημαίνει ότι αυτή μπορεί να το καθορίσει ή να δώσει μια διαφορετική διάσταση στη δογματική υφή της θρησκείας.

Ποια ήταν η αφορμή για να ασχοληθείτε με το συγκεκριμένο ζήτημα της Ανάστασης όχι μόνο από θεολογικής αλλά και από χημικής πλευράς;

Η αφορμή ήταν η γνώση που απόκτησα στην αριθμολογία μέσω της διδακτορικής μου διατριβής. Τα κλειδιά τα οποία ώθησαν στη χημική έρευνα ήταν οι αριθμοί. Δεν ήταν εύκολο έργο και προϋποθέτει επισταμένη γνώση της συμβολικότητας των αριθμών. Τα μεγέθη των αριθμών οδήγησαν στη φυσικοχημική έρευνα και την εμπλοκή της Χημείας. Ήταν μια εμπειρία συναρπαστική!

Πολλοί υποστηρίζουν πως η πίστη δεν συνάδει με την επιστήμη. Ποια είναι η δική σας άποψη;

Η γνώμη αυτή είναι αστήρικτη. Η πίστη και η επιστήμη δεν σχετίζονται. Είναι δύο διαφορετικές έννοιες. Η επιστήμη βασίζεται στην παρατήρηση και στον πειραματισμό σε διεργασίες που επιτελούνται στον πειραματικό μας χώρο. Τα αποτελέσματά της είναι ορατά και μετρήσιμα και μπορούν να ποσοτικοποιηθούν. Δεν συμβαίνει αυτό με την πίστη, η οποία βασίζεται στην πνευματική αντίληψη των γεγονότων και στη γνώση πηγών τις οποίες θεωρούμε αληθείς. Επομένως ένας πιστός μπορεί να είναι επιστήμονας, αλλά και ένας επιστήμονας μπορεί να μην είναι πιστός. Να μην τρέφει δηλαδή πίστη σε κάποια θρησκεία ή συγκεκριμένο δόγμα.

Εντύπωση προκαλεί η αφιέρωση του βιβλίου στις πιστές συζύγους σας. Πώς ορίζετε την πίστη πέρα από τη σαρκική έννοια;

Πιστή σύζυγος είναι αυτή η οποία γίνεται «σάρκα μία» μετά του συ(ν)-ζύγου. Πορεύονται όχι μόνο σαρκικά, αλλά και πνευματικά στον δρόμο της θέωσης, η οποία αποτελεί τον στόχο κάθε πιστού χριστιανού. Η πίστη είναι αυτή η κοινή πορεία, η προσδοκία και η ελπίδα ότι η Ανάσταση των νεκρών θα οδηγήσει τους φίλους της Τριαδικής Θεότητας σε μια αέναη και γεμάτη φως μόνιμη διαμονή στους κόλπους της. Η πίστη δηλαδή δεν είναι κάτι το ιδεατό και μακρινό, είναι πρακτικό και διέπει όλο τον βίο. Όταν δε αυτή επιτελείται συζυγικά, είναι ακόμη σταθερότερη και ισχυρότερη.

Ποια αξία θεωρείτε υπέρτατη;

Υπέρτατη αξία είναι η αγάπη και η διάκριση προς τους ανθρώπους και τα ζώα. Ο εγκλεισμός των θεϊκών αυτών ιδιοτήτων στην ψυχή και η εξωτερίκευσή τους, ώστε ο κόσμος να οδηγηθεί στις αγκάλες του Θεού, είναι η υπέρτατη αξία του ανθρώπου. Ο άνθρωπος, εκτός από τις γνωστικές του δυνάμεις, οι οποίες οφείλονται στην εγκεφαλική ικανότητα, μπορεί να αναπτύξει και τεράστιες αγαπητικές δυνάμεις, οι οποίες θα τον οδηγήσουν στην κατανόηση της Τριαδικής Θεότητας. Θα δημιουργήσει ένα πρότυπο προς αυτή με χαρακτηριστικά την ενότητα και την αλληλεγγύη. Θα συμπεριφέρεται δηλαδή ως «τριάς εν μονάδι» και αυτό είναι το ευκταίο.

Σε ποιους απευθύνεται το βιβλίο σας;

Το βιβλίο μας απευθύνεται σε κάθε φιλομαθή άνθρωπο. Είναι γραμμένο με απλή γλώσσα και δεν χρειάζονται ειδικές γνώσεις για την κατανόησή του. Ακόμη και εάν απαντούν κάποιοι χημικοί τύποι, που μπορούν να τους αναγνώσουν μόνο οι χημικοί, στοχεύουν μόνο για επιβεβαίωση των επιστημονικών πληροφοριών. Ιδιαίτερο φυσικά ενδιαφέρον θα βρουν οι άνθρωποι των θετικών επιστημών και της Θεολογίας. Ήδη φίλοι αναγνώστες με πληροφορούν ότι εντυπωσιάστηκαν από τη γνώση ότι υπάρχει πεδίο «θανατοχημείας», που δεν διδασκόμασταν στις προπτυχιακές σπουδές. Αλλά και φίλοι θεολόγοι με πληροφόρησαν ότι δεν γνώριζαν το θέμα της «αριθμολογίας» και πόσο μπορεί να είναι χρήσιμο στην άντληση πληροφοριών, και ιδιαίτερα χημικών. Ο κάθε φιλόμουσος άνθρωπος θα βρει πολλά στοιχεία πρωτόγνωρα στο βιβλίο και δεν αμφιβάλλω ότι θα το αγαπήσει και θα το ευφρανθεί.

 

Θεολογική και χημική επισκόπηση της Ανάστασης του Λαζάρου και του Χριστού σύμφωνα με το κατά Ιωάννην Ευαγγέλιο
Θωμάς Μαυρομούστακος – Σωτήριος Δεσπότης
Εκδόσεις Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών
σ. 250
ISBN: 978-960-466-263-0
Τιμή: 12,72€
Βρείτε το εδώ: https://ekdoseis.eadppa.gr/


 

Γιώργος Δουατζής
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ > ΕΛΛΗΝΕΣ
Αλέξανδρος Ψυχούλης: συνέντευξη στη Χαριτίνη Μαλισσόβα

Ο Αλέξανδρος Ψυχούλης γεννήθηκε στον Βόλο το 1966. Σπούδασε ζωγραφική στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας με καθηγητή τον Παναγιώτη Τέτση. Σήμερα είναι καθηγητής Τέχνης και Τεχνολογίας στο...

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ > ΕΛΛΗΝΕΣ
Στέλιος Παρασκευόπουλος: συνέντευξη στον Ελπιδοφόρο Ιντζέμπελη

Ο Στέλιος Παρασκευόπουλος είναι δημοσιογράφος, μέλος της Ένωσης Συντακτών Ημερησίων Εφημερίδων Αθηνών (ΕΣΗΕΑ). Η σταδιοδρομία του ξεκίνησε τη δεκαετία του ’80 από την εφημερίδα Ελεύθερος Τύπος και αργότερα...

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΚΑΤΑΧΩΡΙΣΕΙΣ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Διεύθυνση

Πτολεμαίων 4
(Πλατεία Προσκόπων)
11635 Αθήνα,
Τηλ.-fax: 210.7212307
info@diastixo.gr
ISSN: 2585-2485

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

Εγγραφείτε τώρα στο newsletter μας και μάθετε πρώτοι. τα τελευταία νέα για το βιβλίο και για τις τέχνες.

Με την επίσκεψη στο site μας, αποδέχεστε τη χρήση Cookies από το diastixo.gr, με σκοπό τη βελτίωση των υπηρεσιών που σας παρέχουμε.