Θοδωρής Τσαπακίδης: «Ο ελέφαντας του Hotel Phidias»
Ο Θοδωρής Τσαπακίδης (Βρυξέλλες, 1970), που σπούδασε στην Πάτρα μηχανολόγος μηχανικός, έχει ασχοληθεί με τη λογοτεχνική μετάφραση (από τα γαλλικά και τα αγγλικά), ενώ μπήκε και στον χώρο του θεάτρου, γράφοντας θεατρικά έργα. Επίσης, έχει εκδώσει μια ποιητική συλλογή κι ένα παραμύθι. Το αστυνομικό μυθιστόρημα Ο ελέφαντας του Hotel Phidias αρχίζει στην Αθήνα, στο Θησείο, στο ξενοδοχείο Φειδίας, όπου έχει καταφύγει ο Θάνος Αποστολίδης, καθηγητής και συγγραφέας. Τον έχει εγκαταλείψει η γυναίκα του, Φαίη, κι έχει γίνει άλλος άνθρωπος, ζει επικίνδυνα, χωρίς ηθικούς ή άλλους φραγμούς. Μάλλον γι’ αυτό δέχτηκε να πάρει μέρος σε μια αποστολή που του έχουν αναθέσει, ίσως και γιατί χάρη σε αυτή θ’ αποκτήσει σύντομα είκοσι χιλιάδες δολάρια.
Πρόκειται για μια δραπέτευση κρατουμένου από τις φυλακές Κορυδαλλού με ελικόπτερο, αυτός κρατούσε μια καραμπίνα και φορούσε μια κουκούλα στο κεφάλι. Άραγε, τον έχουν αναγνωρίσει; Ο κρατούμενος Σιδεράτος δραπέτευσε αλλά στην επιχείρηση σκοτώθηκαν δύο άνθρωποι, ένας κρατούμενος κι ένας σωφρονιστικός υπάλληλος. Προσπαθώντας να βρει λύση στο πρόβλημά του, σκέφτεται το παρελθόν του, τους παλιούς του φίλους, τους παλιούς του συντρόφους στην Πάτρα, και αναρωτιέται σε ποιον θα ’πρεπε να απευθυνθεί για να τον βοηθήσει να ξεφύγει από τη δύσκολη θέση του.
Κυκλωμένος από τύψεις και κυρίως από τον φόβο για το πού θα καταλήξει αυτή η ιστορία στην οποία μπλέχτηκε αυτοβούλως, σχεδιάζει να φύγει στο εξωτερικό ώσπου να ξεχαστεί η υπόθεση, ενώ ο εκδοτικός του οίκος τον πληροφορεί ότι πήρε το Βραβείο Γαλλόφωνης Μεσογειακής Λογοτεχνίας. Στο μεταξύ, η κυβέρνηση διά στόματος του υπουργού Δημόσιας Τάξης ανακοινώνει την απόφασή της να ανακαλύψει τους υπαίτιους και να τους τιμωρήσει, επαναλαμβάνοντας τα γνωστά κλισέ ότι «η Πολιτεία θα επιδείξει μηδενική ανοχή απέναντι στο οργανωμένο έγκλημα και την τρομοκρατία». Η βαλλιστική έρευνα δείχνει πως οι δυο νεκροί σκοτώθηκαν από όπλα που δεν συνδέονται με την επιχείρηση της απόδρασης. Ωστόσο, αυτόν κυνηγάει η αστυνομία, άρα κάποιοι (άγνωστο ποιοι), τον έχουν βάλει στο στόχαστρο και οι μυστικές υπηρεσίες έχουν χτίσει γύρω του έναν λαβύρινθο.
«Πολιτικό θρίλερ με όλα τα βασικά στοιχεία του είδους, περιπλάνηση, δράση, έρευνες, Ο ελέφαντας του Hotel Phidias έχει σασπένς και ανατροπές. Είναι επίσης και λίαν επίκαιρο, αφού όσα συμβαίνουν γίνονται σήμερα, την εποχή της κρίσης, με την Ελλάδα βαριά τραυματισμένη.»
Η προσπάθειά του να κατανοήσει το τι ακριβώς έγινε εντός και εκτός φυλακής, καθώς και το πώς τον μπλέξανε σ’ αυτή τη σκοτεινή ιστορία, παίρνει νέα τροπή όταν καταφθάνει στην Αθήνα μια δημοσιογράφος της Μοντ, η Σοφί, η οποία θέλει να μιλήσει μαζί του για τη βράβευση του βιβλίου του, που κατά την άποψή της μιλάει για την ελληνική ιδιαιτερότητα (το έγραψε επηρεασμένος από τις ιδέες του Κορνήλιου Καστοριάδη και σε αυτό αναφέρεται στην οδύσσεια του παππού του). Περιπλανώμενη στους δρόμους της Αθήνας, η Γαλλίδα δημοσιογράφος (με ελληνικές ρίζες, όμως) βρίσκεται στην κυκλωμένη από διαδηλωτές Πλατεία Συντάγματος και ξαφνικά γίνεται μια έκρηξη μπροστά στη Βουλή: κάποιοι έβαλαν βόμβα σε κάδο σκουπιδιών, ενώ αργότερα έγινε απόπειρα δολοφονίας ενός βουλευτή, ο οποίος θεωρείται βουτηγμένος στη διαφθορά. Άραγε, αυτές οι δύο ενέργειες συνδέονται; Φαίνεται πως ναι, αφού σύντομα εμφανίζεται μια οργάνωση με το όνομα «Δεκέμβρης», που αναλαμβάνει την ευθύνη για την ενέργεια κατά του βουλευτή…
Πολιτικό θρίλερ με όλα τα βασικά στοιχεία του είδους, περιπλάνηση, δράση, έρευνες, Ο ελέφαντας του Hotel Phidias έχει σασπένς και ανατροπές. Είναι επίσης και λίαν επίκαιρο, αφού όσα συμβαίνουν γίνονται σήμερα, την εποχή της κρίσης, με την Ελλάδα βαριά τραυματισμένη. Το βιβλίο είναι αρκετά φιλόδοξο και ίσως ο συγγραφέας του προσπαθήσει να μεταφραστεί στο εξωτερικό – στη Γαλλία, πιθανώς. Ο Θοδωρής Τσαπακίδης μέσω του ήρωά του, του Αποστολίδη, κατά κάποιον τρόπο το alter ego του, μιλάει για την ελληνική κοινωνία και πολιτική, ενίοτε και την Ιστορία, για την ελληνική γλώσσα, μα και τις ελληνικές παραδόσεις – υπάρχουν στίχοι από ρεμπέτικα τραγούδια, ωστόσο γίνονται αναφορές και σε ζητήματα παγκόσμιου ενδιαφέροντος, όπως η τρομοκρατική ενέργεια στη Νέα Υόρκη στις 11 Σεπτεμβρίου 2001 ή σε πρόσωπα όπως η Μονρόε και ο Ντεπαρντιέ. Το μυθιστόρημα, όπου συναντάμε ακόμα και συνταγές μαγειρικής, εντάσσεται βεβαίως στο είδος που αποκαλείται μεσογειακή αστυνομική λογοτεχνία, το οποίο καλλιεργείται σήμερα κυρίως στη Γαλλία (όπου αποκαλείται νεο-πολάρ και το εισήγαγε ο Ζαν-Πατρίκ Μανσέτ, απηχώντας τις ιδέες του Μάη του ’68), την Ισπανία, την Ιταλία, αλλά και την Ελλάδα.
Ο ελέφαντας του Hotel Phidias
Θοδωρής Τσαπακίδης
Πικραμένος
496 σελ.
ISBN 978-960-6628-98-6
Τιμή €19,00