fbpx
«Ο ερωτευμένος Κάφκα, σερβιτόρος…» του Πέτρου Γκάτζια

«Ο ερωτευμένος Κάφκα, σερβιτόρος…» του Πέτρου Γκάτζια

Βερολίνο, 1923. Φανταστείτε δύο εραστές να κάνουν όνειρα, τα οποία όμως δεν έχουν καμία σχέση με την καθημερινότητά τους. Με άλλα λόγια, να σχεδιάζουν να ασχοληθούν με κάτι το οποίο αγνοούν παντελώς. Θα μου πείτε, όμως, ότι γι’ αυτό ακριβώς υπάρχουν τα όνειρα.

Εκείνη ακριβώς την εποχή, ο Κάφκα –ο οποίος πλησιάζει τα σαράντα– συναντά τον τελευταίο έρωτα της ζωής του, την Ντόρα Ντιαμάντ (ή Ντιμάντ), μόλις 20 ετών. Και οι δύο είναι εβραϊκής καταγωγής. Περνούν γεμάτοι πάθος τις μέρες τους στη γερμανική πρωτεύουσα, όμως ο μεγάλος συγγραφέας είναι ήδη καταβεβλημένος και τρώει ελάχιστα. Εκεί, σχεδιάζουν να φύγουν μαζί και να ζήσουν στο Τελ Αβίβ.

Ο Μαξ Μπροντ, ο στενός φίλος του συγγραφέα, επισκεπτόταν συχνά το ζευγάρι και περιέγραφε τη ζωή τους ως ιδανική. Εκείνος έδειχνε πρώτη φορά ευτυχισμένος. Έγραφε συνεχώς και ήταν γεμάτος αισιοδοξία. Έκανε φιγούρες στον τοίχο με τη σκιά των χεριών του για να τη διασκεδάσει, της διάβαζε τα βιβλία του ξανά και ξανά, σχεδόν τα ερμήνευε με ένα θεατρικό πάθος, μέχρι που εκείνη τα είχε μάθει πλέον απέξω.

Δεν είναι ξεκάθαρο ποιος έριξε πρώτος την ιδέα στο τραπέζι. Στο Τελ Αβίβ θα άνοιγαν ένα εστιατόριο, ένα διαφορετικό εστιατόριο. Η Ντόρα, η οποία σημειωτέον δεν ήξερε καν να μαγειρεύει, θα ήταν η σεφ με τις ειδικές και παράξενες συνταγές, ενώ ο Κάφκα θα εκτελούσε χρέη σερβιτόρου. Αν φανταστεί κανείς αυτή την εικόνα, με τον σχεδόν αποστεωμένο συγγραφέα να στέκεται πάνω από τους πελάτες, περιμένοντας υπομονετικά την παραγγελία και προτείνοντας τη σούπα της ημέρας, τότε αναγκαστικά θα παραδεχτεί ότι είναι λες και βγήκε από το καφκικό σύμπαν.

Δεν θα μάθουμε ποτέ αν τελικά θα πραγματοποιούσαν το σχέδιό τους για το εστιατόριο. Ο Κάφκα θα πεθάνει την επόμενη χρονιά σε σανατόριο στην Αυστρία, χτυπημένος από τη φυματίωση.

Η Ντόρα παράκουσε τη θέλησή του –όπως βέβαια έκανε και ο Μαξ Μπροντ, αλλιώς δε θα γνωρίζαμε τίποτα για τα έργα του– και δεν κατέστρεψε τα κείμενά του. Στα χέρια της είχε περίπου 20 σημειωματάρια και τουλάχιστον 35 γράμματα, τα οποία της είχε στείλει ο Κάφκα. Στα χρόνια που ακολουθούν θα ασχοληθεί με το θέατρο, θα παντρευτεί και θα ενταχθεί στο Κομμουνιστικό Κόμμα.

Το 1933, η Γκεστάπο κάνει έφοδο στο διαμέρισμά της και κατάσχει κάθε έγγραφο που υπήρχε στο σπίτι, μαζί και τις αναμνήσεις από τον Κάφκα. Η Ντόρα αναγκάζεται να καταφύγει στον Μπροντ ζητώντας βοήθεια και εκείνος στέλνει έναν Τσέχο συγγραφέα, που υπηρετούσε ως πολιτιστικός ακόλουθος της πρεσβείας στο Βερολίνο, να βγάλει άκρη. Όμως, οι αξιωματικοί της Γκεστάπο θα δώσουν αρνητική απάντηση, λέγοντας πως είναι αδύνατον να βρεθούν μερικά σημειωματάρια ανάμεσα σε τόνους χαρτιού.

Μετά τον πόλεμο, τη δεκαετία του ’50, ο Μαξ Μπροντ επανακάμπτει, ζητώντας να μάθει από την αστυνομία του Βερολίνου για την τύχη των κειμένων. Αυτή τη φορά οι αστυνομικοί ήταν πρόθυμοι να βοηθήσουν, μόνο που δε γνώριζαν και πολλά. Όλα τα έγγραφα, του είπαν, στάλθηκαν κάπου στα ανατολικά, για να γλιτώσουν από τους βομβαρδισμούς.

Τα γράμματα προς την Ντόρα και οι τελευταίες σημειώσεις του Κάφκα δεν βρέθηκαν ποτέ…


 

Γιώργος Δουατζής
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
STORYTELLER
«Ένας έντιμος άνθρωπος… (Λεονάρδο Παδούρα)» του Πέτρου Γκάτζια

«Έχω πολλούς λόγους για να θέλω να ζω εκτός Κούβας, αλλά νομίζω ότι αυτοί που με κάνουν να ζω εδώ βαραίνουν περισσότερο. Είναι πρωτίστως η αίσθηση ότι ανήκω: έχω μια ισχυρή αίσθηση ότι ανήκω σε μια...

STORYTELLER
«Ο “Υπέροχος Γκάτσμπι” ήταν… τζίφος;» του Πέτρου Γκάτζια

Προσπάθησα να γράψω για τον Τζέι Γκάτσμπι λες και ήταν υπαρκτό πρόσωπο. Τον φαντάστηκα να κοιτάζει με βλέμμα θολό τη θάλασσα, όπως στη σκηνή από την ταινία με τον Ρόμπερτ Ρέντφορντ. Να σκέφτεται όλα αυτά...

STORYTELLER
«Τομ Σόγιερ vs Εμπενίζερ Σκρουτζ (Μαρκ Τουέιν, Τσαρλς Ντίκενς)» του Πέτρου Γκάτζια

Είναι αδύνατος. Η περιγραφή του νεαρού δημοσιογράφου τον χαρακτηρίζει ηλικιωμένο, αν και δεν είναι πάνω από 55 ετών. Καλοντυμένος, με γκρίζα γενειάδα και φαλακρός. Ευκίνητος. Όλοι τον κοιτάζουν όταν...

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΚΑΤΑΧΩΡΙΣΕΙΣ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Διεύθυνση

Πτολεμαίων 4
(Πλατεία Προσκόπων)
11635 Αθήνα,
Τηλ.-fax: 210.7212307
info@diastixo.gr
ISSN: 2585-2485

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

Εγγραφείτε τώρα στο newsletter μας και μάθετε πρώτοι. τα τελευταία νέα για το βιβλίο και για τις τέχνες.

Με την επίσκεψη στο site μας, αποδέχεστε τη χρήση Cookies από το diastixo.gr, με σκοπό τη βελτίωση των υπηρεσιών που σας παρέχουμε.