fbpx
«“Το περίσσιο παιδί” του Θανάση Τριαρίδη στο Faust» του Μάνου Κοντολέων

«“Το περίσσιο παιδί” του Θανάση Τριαρίδη στο Faust» του Μάνου Κοντολέων

Πριν από κάποιες μέρες, στον ίδιο αυτό χώρο είχε αναρτηθεί ένα σημείωμά μου σχετικά με το βιβλίο του Θανάση Τριαρίδη Το περίσσιο παιδί (Εκδόσεις Gutenberg). Το συγκεκριμένο κείμενο του Θ.Τ. αποτέλεσε τη βάση για μια θεατρική διασκευή – μπορεί κάποιος να την παρακολουθήσει στο Faust, από τη θεατρική ομάδα Ich Bebe, σε σκηνοθετική επιμέλεια της Πηγής Δημητρακοπούλου.

Είναι αρκετά σύνηθες να παρακολουθούμε θεατρικές παραστάσεις βασισμένες σε λογοτεχνικά έργα. Η δοκιμασμένη δομή του κειμένου που ήδη κυκλοφορεί ως βιβλίο, η γνώση λίγο ή πολύ του πόσο και πώς το συγκεκριμένο έργο αντιμετωπίστηκε από το κοινό, οδηγεί ολιγομελείς κυρίως θιάσους στο να αποφασίζουν να επενδύσουν τις καλλιτεχνικές τους ανησυχίες στη μετατροπή του λογοτεχνικού έργου σε θεατρικό δρώμενο.

Ασφαλώς, στις περισσότερες από αυτές τις περιπτώσεις υπάρχει μια παρέμβαση στο αρχικό κείμενο έτσι ώστε ο γραπτός λόγος να ακολουθήσει τις απαιτήσεις μετατροπής του σε λόγο προφορικό και εκφερόμενο από ζωντανές φωνές. Πολύ λιγότερες είναι εκείνες οι περιπτώσεις όπου το αρχικό κείμενο δεν υφίσταται καμιά τροποποίηση και καλείται πλέον –και κυρίως– ο σκηνοθέτης να παρέμβει, έτσι ώστε να δοθεί η ευκαιρία στον αναγνώστη να γίνει θεατής. Πειράματα που κατά καιρούς έχουν επιτύχει, αλλά και επίσης κατά καιρούς έχουν αποτύχει.

Η μεταφορά του έργου Το περίσσιο παιδί στη σκηνή είχε την τύχη να βρεθεί στα χέρια της έμπειρης, όσο και ευρηματικής σκηνοθετικής ικανότητας της Πηγής Δημητρακοπούλου. Η συγκεκριμένη σκηνοθέτις κράτησε ανέπαφο το αρχικό κείμενο και το μόνο που θέλησε να κάνει είναι να το δει ως ένα πλέγμα τριών φωνών, που μέσα στη λογοτεχνική ενσάρκωση, αν και υπάρχουν, δεν φανερώνουν την αυτονομία τους και τη συμμετοχή τους στην εξέλιξη της υπόθεσης. Λύση απλή όσο και ευρηματική, που μαζί με τις υπόλοιπες θεατρικές προτάσεις (σκηνικά, κίνηση, μουσική κ.λπ.) μετέτρεψε σε ένα απόλυτο θεατρικό έργο ένα απόλυτο λογοτεχνικό κείμενο.

Μια αληθινά όχι μόνο πρωτότυπη, αλλά και ιδιαιτέρως ποιοτική παρουσία θεατρικού συμβάντος, με σύγχρονο ένδυμα αλλά διαχρονικό περιεχόμενο.

Στο προαναφερθέν κριτικό σημείωμά μου για το βιβλίο, μεταξύ των άλλων είχα σημειώσει, θέλοντας να περιγράψω το θέμα, πως στο Περίσσιο παιδί ο Τριαρίδης αφηγείται την προσπάθεια ενός ηλεκτρονικού προγράμματος να σώσει από την καταστροφή ένα σκουπίδι –ένα περίσσιο παιδί– της κοινωνίας, που όμως εκείνος μπόρεσε να του αναγνωρίσει το δικαίωμα στη ζωή. Και θυσιάζοντας την ίδια του την ύπαρξη, του έφτιαξε ζωτικό χώρο για να υπάρχει. Και είχα επίσης προσθέσει πως ο συγγραφέας, στο επίμετρο που ακολουθεί την ολιγοσέλιδη ιστορία του, μας δίνει πληροφορίες για την πηγή της έμπνευσής του. Και μας αναφέρει τραγικά στοιχεία ύπαρξης πολλών εκατομμυρίων νεογέννητων παιδιών στις χώρες της Αφρικής, που για λόγους οικονομικής εξαθλίωσης των γονιών τους εγκαταλείπονται σε ερημικές τοποθεσίες και ή άμεσα πεθαίνουν ή, αν περισυλλεγούν από τις Αρχές, και πάλι τα περισσότερα από αυτά θα βρούνε μέσα στα επόμενα χρόνια τον θάνατο από ποικίλες αρρώστιες. Όσα, τέλος, επιζήσουν, θα βιώνουν την απόλυτη εξαθλίωση και θα υφίστανται την απόλυτη εκμετάλλευση.

Αυτό το τραγικό στοιχείο είναι που κυριαρχεί στο θεατρικό ανέβασμα και που μέσα στα 50 περίπου λεπτά που διαρκεί η όλη παράσταση καταφέρνει να μεταγγίσει στους θεατές έντονα συναισθήματα και ακόμα περισσότερους έντονους προβληματισμούς.

Αλλά ένα θεατρικό έργο, πέρα από τη σκηνοθετική άποψη, χαρακτηρίζεται και από τις ερμηνείες των ηθοποιών που καλούνται να εκφέρουν τον λόγο. Η παράσταση στο Θέατρο Faust έχει τη νεανική ορμή και το πάθος τριών νέων ηθοποιών με ιδιαίτερο ταλέντο και πολύ καλή αξιοποίηση των υποκριτικών τους δυνατοτήτων. Οι Γιάννης Βερβενιώτης, Χριστίνα Παπατριανταφύλλου και Αντιγόνη Σταυροπούλου καταφέρνουν να μετατρέψουν αυτό που στο λογοτεχνικό κείμενο είναι περιγραφές συμπεριφοράς προγραμμάτων υπολογιστών σε αυτόνομους χαρακτήρες.

Μια αληθινά όχι μόνο πρωτότυπη, αλλά και ιδιαιτέρως ποιοτική παρουσία θεατρικού συμβάντος, με σύγχρονο ένδυμα αλλά διαχρονικό περιεχόμενο.

[Μπορείτε να διαβάσετε την κριτική για το Περίσσιο παιδί εδώ.]

 

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ
Κείμενο: Θανάσης Τριαρίδης
Σκηνοθετική επιμέλεια: Πηγή Δημητρακοπούλου
Επιμέλεια κίνησης: Πασχαλιά Ακριτίδου
Πρωτότυπη μουσική: Χρήστος Διαμαντής
Επιμέλεια ήχου: Βασίλης Φαλάρας
Ενδυματολογία: Μαρία Κοντοδήμα
Βίντεο-Φωτογραφίες: Ίριδα Κατσούλα
Αφίσα: Νικόδημος Τριαρίδης
Παραγωγή: Lead In Arts/Αντώνης Πέρης

Παίζουν: Γιάννης Βερβενιώτης, Χριστίνα Παπατριανταφύλλου, Αντιγόνη Σταυροπούλου

Ακούγεται η φωνή του Γιώργου Κιμούλη

Παραστάσεις κάθε Πέμπτη στις 21:00, μέχρι 2/1/20

Τιμή εισιτηρίων: 10€, 8€

FAUST
Καλαμιώτου 11 & Αθηναΐδος 12, Αθήνα
τηλ.: 210.3234095
email: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.


 

Γιώργος Δουατζής
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
ΘΕΑΤΡΟ
«ΤΑΞΗ» (Class) των Ιζόλτ Γκόλντεν και Ντέιβιντ Χόραν σε σκηνοθεσία Μιχάλη Βιρβιδάκη στο θέατρο Σταθμός

H Εταιρεία Θεάτρου ΜΝΗΜΗ παρουσιάζει στην Αθήνα, για τρεις (3) μόνο παραστάσεις, το βραβευμένο θεατρικό έργο των Ιζόλτ Γκόλντεν και Ντέιβιντ Χόραν «ΤΑΞΗ» (Class) σε σκηνοθεσία Μιχάλη Βιρβιδάκη. Το...

ΘΕΑΤΡΟ
Αυγουστίνος Ρεμούνδος: συνέντευξη στον Γιώργο Φερμελετζή

Ο Αυγουστίνος Ρεμούνδος είναι ηθοποιός και σκηνοθέτης. Γεννήθηκε στην Αθήνα. Αποφοίτησε από τη δραματική σχολή της Μ. Βογιατζή-Τράγκα τo 1995 και παρακολούθησε μαθήματα υποκριτικής και θεατρικής...

ΘΕΑΤΡΟ
«Η αρραβωνιαστικιά του Αχιλλέα» της Άλκης Ζέη για πρώτη φορά στο θέατρο

Το θέατρο «Μεταξουργείο», τιμώντας τα 100 χρόνια από την γέννηση της Άλκης Ζέη, παρουσιάζει την παράσταση «Η αρραβωνιαστικιά του Αχιλλέα», βασισμένη στο ομώνυμο εμβληματικό μυθιστόρημά της. Ένα...

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΚΑΤΑΧΩΡΙΣΕΙΣ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Διεύθυνση

Πτολεμαίων 4
(Πλατεία Προσκόπων)
11635 Αθήνα,
Τηλ.-fax: 210.7212307
info@diastixo.gr
ISSN: 2585-2485

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

Εγγραφείτε τώρα στο newsletter μας και μάθετε πρώτοι. τα τελευταία νέα για το βιβλίο και για τις τέχνες.

Με την επίσκεψη στο site μας, αποδέχεστε τη χρήση Cookies από το diastixo.gr, με σκοπό τη βελτίωση των υπηρεσιών που σας παρέχουμε.