fbpx
Μιλτιάδης Σαλβαρλής: «Πατρίδα χώρα ξένη»

Μιλτιάδης Σαλβαρλής: «Πατρίδα χώρα ξένη»

Σαν ένα περίτεχνο ψηφιδωτό ιστορικής μνήμης φτιαγμένο με ιδιαίτερη δεξιοτεχνία μοιάζει το μυθιστόρημα του Μιλτιάδη Σαλβαρλή Πατρίδα χώρα ξένη, που προβάλλει την Ελλάδα του 20ού αιώνα και όλες εκείνες τις οδυνηρές περιόδους οι οποίες διαμόρφωσαν την κοινωνική, πολιτική και οικονομική κατάσταση των κατοίκων της. Μέσα από τις ιστορίες δύο ανθρώπων και των οικογενειών τους, αποτυπώνει με ευαισθησία και λιτότητα τις εικόνες του ξεριζωμού από τη Μικρά Ασία, εκείνες της προπολεμικής Θεσσαλονίκης, της Κατοχής και της απελευθέρωσης, και συνεχίζει παρουσιάζοντας περιστατικά και γεγονότα μέχρι και την άνοδο του ΠΑΣΟΚ στην εξουσία.

Εντυπωσιάζει τον αναγνώστη η λογοτεχνική τέχνη της απλότητας με την οποία ο συγγραφέας χειρίζεται τη λεπτομέρεια. Όπως ένας αληθινός ποιητής γνωρίζει πώς να χειριστεί την κάθε φράση, ώστε να της χαρίσει τον ρυθμό που πρέπει για να μιλήσει στην ψυχή του κοινού, έτσι και ο Μιλτιάδης Σαλβαρλής δουλεύει τη λεπτομέρεια με τέχνη και διάκριση, όπως οι παλιοί καλλιγράφοι.

Ετούτη η ικανότητα ανοίγει και τη γέφυρα της βαθιάς επικοινωνίας του αναγνώστη με τον συγγραφέα. Σ’ αυτό βοηθά και η εξαιρετική χρήση της γλώσσας, που είναι γλαφυρή και διαθέτει την αμεσότητα που χρειάζεται για να διαβαστεί το βιβλίο απνευστί. Επίσης, οι χαρακτήρες των ηρώων, οι δράσεις και τα λόγια τους παρουσιάζονται με σεβασμό και ευαισθησία τοποθετημένοι πάντα στο φόντο των γεγονότων, με τον τρόπο ενός έμπειρου σκηνοθέτη.

Ο Μιλτιάδης Σαλβαρλής γνωρίζει να διηγείται και να συνθέτει τις ψηφίδες μιας μεγάλης περιόδου του 20ού αιώνα, δημιουργώντας στον αναγνώστη την επιθυμία να διαβάσει ξανά αποσπάσματα από το βιβλίο του, που ακουμπούν και τις δικές του μνήμες. Ας αναφέρουμε μερικά από αυτά:

Εντυπωσιάζει τον αναγνώστη η λογοτεχνική τέχνη της απλότητας με την οποία ο συγγραφέας χειρίζεται τη λεπτομέρεια.

…Θα ήθελα μια φορά να ανοίξω και εγώ την κουβέντα· να πω για τις οπερέτες που βλέπουμε με την Κωνσταντία στη Λυρική, για το Εθνικό Θέατρο και τα σινεμά που έχουμε πάει, για τα Καλουτάκια, για τις εκδρομές, για το βαλς που ξέρω καλά να χορεύω, η αλήθεια όμως είναι ότι όλα αυτά για μένα είναι μπόρες του καλοκαιριού: έρχονται απροειδοποίητα, σε μουσκεύουν, σε δροσίζουν για λίγο και μετά τις πίνει το χώμα και δεν μένει τίποτα. Βγαίνει ξανά ο ήλιος και με βρίσκει στα υποθηκοφυλακεία, πνιγμένο στη σκόνη, περιστοιχισμένο από φακέλους με τίτλους ιδιοκτησίας. Στο σαλόνι έχουμε ένα χαμηλό, μακρόστενο έπιπλο-μπαρ με ενσωματωμένο ραδιόφωνο και ηλεκτρόφωνο. Πηγαίνω στου Καπετανάκη και αγοράζω δίσκους 45 στροφών, το «Ροδόσταμο», τον «Κυρ-Αντώνη», το «Κλωτσοσκούφι», τώρα κοντά τον «Καημό»· γράφω τους τίτλους σε χαρτάκια και πάω και τα ζητάω. Στην Κωνσταντία αρέσει η Ελίζα Μαρέλλι και εκείνο το τραγούδι με την Τσιγγάνα από τον «Βαπτιστικό». Τα παιδιά προτιμάνε ξένα. Μου ζητάνε εκείνο το «γιε, γιε, γιε», που ακούει όλη η νεολαία, ζητάνε δίσκους με μπόσα νόβα και γιάνκα…
[…]
…Κανείς δεν φανταζόταν τι θα συνέβαινε σε αυτό το λιμάνι δύο μήνες μετά, τέλη Αυγούστου του 1922. Κανείς δεν φανταζόταν τα καράβια να καταφθάνουν το ένα μετά το άλλο γεμάτα θλίψη, απελπισία, απόγνωση, γεμάτα ανθρώπους που έχασαν τα πάντα, ανθρώπους που έκαναν πέρα την αξιοπρέπεια για να κλέψουν έναν καρπό από ξένο περιβόλι, ανθρώπους με τη γεύση της προδοσίας ανάμεσα στα σφιγμένα δόντια τους, πεισμωμένα δόντια, πείσμα να στήσουν νέο σπιτικό, να φτιάξουν τη ζωή τους από την αρχή…mi salvarlis22

 

Πατρίδα χώρα ξένη
Μιλτιάδης Σαλβαρλής
Μετρονόμος
192 σελ.
ISBN 978-618-5339-85-2
Τιμή €14,84
001 patakis eshop


 

Γιώργος Δουατζής
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
ΚΡΙΤΙΚΕΣ > ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ
Δημοσθένης Βουτυράς: «Παραρλάμα»

Έχουμε διανύσει σχεδόν εκατό χρόνια από την έκδοση των διηγημάτων που περιλαμβάνονται στη συλλογή Παραρλάμα κι άλλες ιστορίες, και όμως η ανάγνωσή τους σου δίνει την εντύπωση ότι γράφτηκαν μόλις...

ΚΡΙΤΙΚΕΣ > ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ
Μιχαήλ Μητσάκης: «Αθηναϊκαί σελίδες»

Ο Μιχαήλ Μητσάκης αποτελεί μια ιδιαίτερη μορφή στα ελληνικά γράμματα, ο οποίος διαμορφώνεται αισθητικά σε μια γόνιμη πολιτιστικά περίοδο, όπου η αθηναϊκή κοινωνία πάσχιζε να αποκτήσει λογοτεχνική...

ΚΡΙΤΙΚΕΣ > ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ
Μαντώ Μάκκα: «Αγκούσα»

Αγκούσα σημαίνει δυσφορία, δύσπνοια, πνιγμονή. Μοιάζει σαν ηχητική λέξη, ο ήχος όταν βγαίνει από μέσα μας το αγκομαχητό, ο αναστεναγμός, από μια στενή δίοδο που τον εμποδίζει. Μπορεί αυτή η δυσφορία να προέρχεται...

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΚΑΤΑΧΩΡΙΣΕΙΣ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Διεύθυνση

Πτολεμαίων 4
(Πλατεία Προσκόπων)
11635 Αθήνα,
Τηλ.-fax: 210.7212307
info@diastixo.gr
ISSN: 2585-2485

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

Εγγραφείτε τώρα στο newsletter μας και μάθετε πρώτοι. τα τελευταία νέα για το βιβλίο και για τις τέχνες.

Με την επίσκεψη στο site μας, αποδέχεστε τη χρήση Cookies από το diastixo.gr, με σκοπό τη βελτίωση των υπηρεσιών που σας παρέχουμε.