Τo TikTok ανοίγει νέους δρόμους στην εκδοτική βιομηχανία
Τέσσερα χρόνια μετά την κυκλοφορία του, το βιβλίο εφηβικής λογοτεχνίας They Both Die του Άνταμ Σιλβέρα βρίσκεται τους τελευταίους μήνες στην κορυφή της λίστας των ευπώλητων των New York Times στην κατηγορία της νεανικής λογοτεχνίας. Και υπεύθυνη για αυτή την απροσδόκητη έκρηξη πωλήσεων είναι μια κοινότητα βιβλιόφιλων στο κοινωνικό δίκτυο TikTok.
Η κοινότητα αυτή ονομάζεται BookTok και τα μέλη της αναρτούν βίντεο στα οποία προτείνουν βιβλία και κάνουν βιβλιοκριτικές. Η δημοτικότητα του BookTok ολοένα και αυξάνεται – είναι χαρακτηριστικό ότι, σύμφωνα με ρεπορτάζ του αμερικανικού δικτύου NBC News, οι συνολικές θεάσεις βίντεο με το hashtag #BookTok έχουν ξεπεράσει τα 12,5 δισεκατομμύρια.
O Σιλβέρα δεν είναι ο μόνος που έχει ωφεληθεί από το BookTok, καθώς κατά διαστήματα διάφορα βιβλία βρίσκονται στο επίκεντρο της προσοχής των μελών της κοινότητας – μεταξύ αυτών και βιβλία πρωτοεμφανιζόμενων συγγραφέων, που με αυτόν τον τρόπο έχουν τη δυνατότητα να απευθυνθούν σε ένα ευρύ κοινό και να χτίσουν το όνομά τους.
Η τάση αυτή δεν έχει περάσει απαρατήρητη από την εκδοτική βιομηχανία, η οποία επιχειρεί να επωφεληθεί από τις ευκαιρίες που δημιουργεί η ολοένα αυξανόμενη δημοτικότητα της βιβλιοφιλικής κοινότητας του TikTok. Η αλυσίδα βιβλιοπωλείων Barnes & Noble έχει δημιουργήσει σχεδόν σε όλα της τα καταστήματα ειδικά ράφια για τα βιβλία που έχουν προβληθεί μέσω του BookTok, ενώ ο εκδοτικός οίκος Penguin Random House παρακολουθεί στενά τις τάσεις στο BookTok και συχνά συνεργάζεται με δημιουργούς βίντεο.
Όσο για τη χώρα μας, αξίζει να σημειωθεί ότι μία από τις πρώτες καμπάνιες ΤikTok για το ελληνικό αναγνωστικό κοινό δημιούργησε η εταιρεία ForestView σε συνεργασία με τις Εκδόσεις Ψυχογιός. H καμπάνια σχεδιάστηκε ειδικά για την πλατφόρμα του TikTok, με στόχο να επεκτείνει την επικοινωνιακή στρατηγική του εκδοτικού οίκου προς ένα διαφορετικό και πιο νεανικό κοινό. Σύμφωνα με τη ForestView, η μελέτη και δημιουργία ειδικών format, κυρίως με full screen video & sound-on, στοχεύει σε άμεσο εμπορικό αποτέλεσμα, προωθώντας βιβλία που απαντούν στις αναγνωστικές ανάγκες των χρηστών του μέσου με το συγκεκριμένο προφίλ.