fbpx
Ελένη Λιντζαροπούλου: συνέντευξη στη Χαριτίνη Μαλισσόβα

Ελένη Λιντζαροπούλου: συνέντευξη στη Χαριτίνη Μαλισσόβα

Η Ελένη Λιντζαροπούλου είναι θεολόγος και ποιήτρια. Γεννήθηκε στην Νίκαια του Πειραιά το 1962. Σπούδασε θεολογία, θεατρική εμψύχωση, δημόσιες σχέσεις & διοίκηση, νεοελληνική λογοτεχνία και ψηφιακές τεχνολογίες και είναι υποψήφια διδάκτωρ στο Τμήμα Κοινωνικής Θεολογίας και Θρησκειολογίας του ΕΚΠΑ, με θέμα της διατριβής της: «Το κακό στην πεζογραφία της Ελένης Λαδιά». Για περισσότερο από μια δεκαπενταετία ασχολήθηκε με το ερασιτεχνικό θέατρο, ενώ έχει γράψει, διασκευάσει και σκηνοθετήσει θεατρικά έργα και ιστορίες για παιδιά. Εργάστηκε ως εμψυχώτρια θεατρικού παιχνιδιού και υπεύθυνη δημοσίων σχέσεων στον Δήμο Κορυδαλλού, ενώ εθελοντικά συντονίζει πανελλαδικές δράσεις για τον πολιτισμό και την εκπαίδευση στις φυλακές μέσω του δικτύου «Γεώργιος Ζουγανέλης». Κείμενα, δοκίμια και κριτικές της δημοσιεύονται σε διάφορα περιοδικά και στο διαδίκτυο. Έχει εκδώσει τις ποιητικές συλλογές: Ο πίθος των γυναικών, Η εποχή των λέξεων, Η αναιδής σκιά, Άδηλον τραύμα, Παραλλαγές στο παράφορο, μια ιστορία για παιδιά με τίτλο: Ο Βασίλης κι ο Αϊ-Βασίλης, την συλλογή πεζών κειμένων: Κείμενα μικρά σχεδόν ανήλικα, την εικονογραφημένη συλλογή με ποιήματα για μικρά και μεγάλα παιδιά: Γλωσσολύτες – 20+1 Παιζωποιήματα και την συλλογή μελετημάτων και κριτικών κειμένων για το έργο της Ελένης Λαδιά: Η Φέγγουσα κόρη. Η τελευταία της ποιητική συλλογή, Παραλλαγές στο παράφορο (Εκδόσεις Αρμός, 2021), μας έδωσε την αφορμή για την ακόλουθη συνέντευξη.

Παραλλαγές στο παράφορο, ο τίτλος της νέας σας ποιητικής συλλογής. Θέλετε να μας δώσετε κάποια στοιχεία;

Ναι, η συλλογή περιέχει εβδομήντα επτά ποιήματα, όλα γραμμένα το 2019 και το 2020. Είναι ποιήματα με ισχυρή προσωπική φόρτιση, παρότι πάρα πολλά από αυτά αναφέρονται σε ζητήματα που απασχόλησαν και απασχολούν την επικαιρότητα. Είναι, αν το θέλετε, η δική μου ματιά στην ζωή. Η δική μου στάση ζωής. Ο τίτλος θα μπορούσε να είναι και «Παραλλαγές στο παράλογο», μιας και οι αφορμές για να χάσουμε την λογική μας συνεχώς αυξάνουν και αυτό αποτυπώνεται συχνά στην απόγνωση των στίχων μου οι οποίοι, ωστόσο, αναζητούν και, νομίζω, βρίσκουν τελικά διέξοδο. Είναι η πέμπτη μου ποιητική συλλογή και η τρίτη στην οποία συνεργάζομαι με την εικαστικό Ιωάννα Ασσάνη, έργα της οποίας κοσμούν το εξώφυλλο του βιβλίου.

Ποια ήταν η αφορμή για να ασχοληθείτε με την ποίηση;

Δεν ξέρω. Νομίζω ότι ήταν η ίδια η ποίηση. Θυμάμαι ένα περιστατικό, ήμουν παιδί, μεσούσης της Χούντας, θα ήταν 1970 ή ’71, οκτώ ή εννέα ετών εγώ, και μόλις είχαμε αποκτήσει τηλεόραση, ασπρόμαυρη. Τρελαινόμουν να παρακολουθώ. Κάποιο βράδυ, η οθόνη γέμισε ξερά κλαδιά πάνω στο χιόνι, ένα νεκρικό τοπίο, ένα άρωμα παγωμένης ανυπαρξίας και μια φωνή να λέει: «Και στα στήθια της Λολίτας, από έρωτα πεθαίνουν τα κλαριά». Δεν ήξερα τι άκουγα, όμως είχα μουδιάσει. Επαναλάμβανα για μέρες τον στίχο και όσο είχα συγκρατήσει από το τραγούδι. Σχεδόν το ζούσα. Δεν ήταν του μυαλού μου η αίσθηση. Η μουσική ήταν το όχημα για μια συγκίνηση απολύτως σωματική. Ποτέ δεν έψαξα να βρω τίνος ήταν τα λόγια. Θα το είχα ακούσει φαίνεται εκείνη την ημέρα στην τηλεόραση. Εγώ βέβαια ήθελα να πιστεύω ότι το ήξερα κάπως μαγικά και ανεξήγητα: Φεδερίκο Γκαρθία Λόρκα!

Ποιοι είναι οι δικοί σας αγαπημένοι ποιητές;

Ω, πολλοί… κυρίως Έλληνες. Με μαγεύει η γλώσσα μας. Οι ποιητές μας μου είναι όλοι αγαπημένοι. Κάποιοι ωστόσο μου ταίριαξαν πιο πολύ και κάποιοι, ακόμη και χωρίς να το αντιλαμβάνομαι, με έχουν επηρεάσει. Ο Βάρναλης, ο Ρίτσος, ο Καββαδίας, ο Σεφέρης, ο Χριστιανόπουλος, η Γώγου, ο Αναγνωστάκης, ο Παπαδίτσας, αλλά και ο Λόρκα που προανέφερα, ο Μαγιακόφσκι, ο Έλιοτ… Η ανάγνωση της ποίησης μου έχει προσφέρει μεγάλες συγκινήσεις. Και για να απαντήσω με έναν στίχο που εκφράζει αυτό που αισθάνομαι και πιστεύω: «Γιατί, Θεέ μου, τι θα γινόμασταν χωρίς την ποίηση των άλλων;»

Ποιο βιβλίο διαβάσατε πρόσφατα και σας εντυπωσίασε;

Αυτή την περίοδο είμαι, περισσότερο από ποτέ, αφοσιωμένη στην λογοτεχνία. Εκπονώ το διδακτορικό μου, που έχει ως θέμα: «Το κακό στην πεζογραφία της Ελένης Λαδιά». Έτσι, το έργο της μεγάλης μας πεζογράφου απορροφά όλη μου την σκέψη και δικαίως. Είναι πολυγραφότατη και διαρκώς μας εκπλήσσει με νέα έργα. Το τελευταίο, Η εσωγραφία μιας πεζογράφου, πραγματικά αποτέλεσε πεδίο εμβάθυνσης και απόλαυσης. Το βιβλίο είναι πρόσφατο, του 2019. Η ανάγνωσή του αποτελεί μία σπουδή στα μελετήματα ενός αφάνταστα πεπαιδευμένου και ασκημένου μυαλού, ενώ αποτυπώνει, με απόλυτη οικονομία λόγων και γεγονότων, τον πνευματικό μόχθο και, ας μην φανεί οξύμωρο, την δύναμη ενός τραυματικά εύθραυστου ανθρώπου να συμφιλιώσει την ισχύ με τον φόβο, την πίστη με την αμφιβολία, την έπαρση με την φυγή. Το συνιστώ σε όσους επιθυμούν μια κατάδυση στον πλούτο της γλώσσας μας, αλλά και την συνάντηση με έναν νου που δεν φοβάται να ανοιχθεί… κρυφίως.

Πολλά ποιητικά βιβλία εκδίδονται τα τελευταία χρόνια. Θεωρείτε ότι η ποσότητα είναι σε βάρος της ποιότητας;

Όντως λέγεται ότι η ποσότητα είναι σε βάρος της ποιότητας, αλλά μην ξεχνάμε ότι σήμερα η γραφή, και τεχνικά μιλώντας, έχει γίνει πιο εύκολη, όπως και η έκδοση ενός βιβλίου. Δεν είναι κακό να εκφράζεται ο κόσμος ποιητικά, το ποιοτικά δεν θα το ορίσω εγώ. Είμαι απολύτως βέβαιη ότι ο χρόνος θα το κρίνει. Θα μας περάσει όλους από την φωτιά του και καθένας από εμάς ας είναι ευτυχής αν διασωθεί έστω και μια του λέξη.

Στην αρχή ίσως να μένουμε βουβοί, αλλά τα πράγματα λειτουργούν εντός μας –εντός της συνείδησης των λογοτεχνών– και θα εκραγούν.



Πώς θα ορίζατε την ποίηση ως προσωπική σας ενασχόληση;

Μόνο ως ανάγκη.

Κρίση, πανδημία, εγκλεισμός: τι αποτύπωμα πιστεύετε ότι θα αφήσει στον χώρο της λογοτεχνίας;

Ήδη η κρίση, αλλά και η πανδημία και ο εγκλεισμός, αποτυπώνονται λογοτεχνικά. Ειδικά η κρίση. Δεν μπορεί οι λογοτέχνες να δημιουργούν αδιάφοροι προς το παρόν και τα γεγονότα που συγκλονίζουν την ανθρωπότητα. Κρίση, μεταναστευτικό, θάνατοι, τρομοκρατικά χτυπήματα, εγκλεισμός, στέρηση των κάποτε αυτονόητων ελευθεριών… Στην αρχή ίσως να μένουμε βουβοί, αλλά τα πράγματα λειτουργούν εντός μας –εντός της συνείδησης των λογοτεχνών– και θα εκραγούν.

Ποια αξία θεωρείτε υπέρτατη;

Την ευγνωμοσύνη. Το να ζει ο άνθρωπος δοξολογικά, ευγνώμων για όλα όσα έχει.

Γράφετε κάτι καινούργιο;

Πάντα γράφω. Εκτός από την διατριβή μου, γράφω μία ποιητική σύνθεση. Θα πω τον προσωρινό τίτλο, γιατί όχι; Προφητικόν. Γεννήθηκε σχεδόν ταυτόχρονα με τις Παραλλαγές στο παράφορο, αλλά παίρνει διαφορετικό δρόμο.

Θέλετε να κλείσουμε τη συνέντευξη με κάποιους στίχους του βιβλίου;

Ναι, φυσικά. Τρία ποιήματα, μαζί με τις θερμές ευχαριστίες μου.

(ΑΤΙΤΛΟ)

Η μητέρα είχε γίνει Φαγιούμ
Μετανάστρια στην ορμή των τζιτζικιών
Γεννούσε τραγούδια δίχως πόνο
Και κατέθετε το κορμί της στην θλίψη
Κάποτε έλαβε δώρο την σιωπή ενός παντοτινά κρυμμένου ορίζοντα
Άκουσε την υγρή θωπεία μίας και μόνης ελπίδας
Και λυτρώθηκε μυστικά

 

ΑΤΕΛΩΣ ΠΑΡΑΦΟΡΟ

Ξυπνώ μεθυσμένη στην σπηλιά σου
Σάπιες κουβέντες με κερνούν το στερέωμα
Άπνοιες, ορθές μαρμαρυγές και απόγνωση
Προγιγνώσκουν καταστροφή
Ατελώς εισέρχομαι στα άδυτά σου
Ανυπόδητη
Εκστασιάζομαι στην σκέψη σου
Έχει ένα ελαφρύ εξωτικό αεράκι
Από τους χρόνους στην Εσπερία
Μου αρέσουν όμως οι πύργοι και οι στοές σου
Κάνω πως αγνοώ τον κίνδυνο

 

ΒΑΡΕΘΗΚΑ ΝΑ ΒΡΕΧΕΙ

Η Άνοιξη του έτους φέτος δεν θα συμφωνούσε με τα ενδεχόμενά μας
Μια νευρικότητα είχε καταλάβει ολόκληρη την πόλη
Παρενοχλώντας τους διερχόμενους
Υγραίνοντας ώμους
Βρέχοντας τις άκρες των παντελονιών
Μια συνήθεια χρόνων, ένα συμβόλαιο σχεδόν με τις αισθήσεις, καταπατιόταν
Ο περιπτεράς μάζευε τις εφημερίδες κάτω από πήχες νάιλον μονολογώντας
Οι ειδήσεις επαναλάμβαναν νέα για το φαινόμενο
Οι νοικοκυρές, για τον φόβο της μπουγάδας, παρακολουθούσαν καθημερινά τα Δελτία
Ένα μονόλεπτο σποτ για την ευαισθητοποίηση του κοινού αποπειράθηκε να διαπεράσει την επικαιρότητα
Αντικειμενικά δεν τα κατάφερε
Η απουσία συναίνεσης δεν θεωρείται ακόμη βιασμός

*Μετά από πιέσεις του γυναικείου κινήματος η απουσία συναίνεσης, από 1/7/2019, θεωρείται από τον νόμο βιασμός.

 

Παραλλαγές στο παράφορο
Ελένη Λιντζαροπούλου
Αρμός
92 σελ.
ISBN 978-960-615-344-0
Τιμή €10,00
001 patakis eshop

 


 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ > ΕΛΛΗΝΕΣ
Ηρώ Σκάρου: συνέντευξη στη Χαριτίνη Μαλισσόβα

Η Ηρώ Σκάρου κατάγεται από την Ικαρία. Μεγάλωσε στη Σύρο και στην Αθήνα. Με σπουδές στη φιλοσοφία και μεταπτυχιακό στη διοίκηση επιχειρήσεων, εργάστηκε κυρίως στην εκπαίδευση και στο μάρκετινγκ....

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ > ΕΛΛΗΝΕΣ
Τατιάνα Αβέρωφ: συνέντευξη στον Ελπιδοφόρο Ιντζέμπελη

Η Τατιάνα Αβέρωφ γεννήθηκε στην Αθήνα το 1954. Σπούδασε Ψυχολογία στην Αθήνα και στο Λονδίνο και εργάστηκε είκοσι χρόνια ως ψυχολόγος. Ήταν εισηγήτρια σε σεμινάρια δημιουργικής γραφής στο ΕΚΕΒΙ,...

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ > ΕΛΛΗΝΕΣ
Τόλης Νικηφόρου: συνέντευξη στον Ελπιδοφόρο Ιντζέμπελη

Ο Τόλης Νικηφόρου γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1938, σπούδασε διοίκηση επιχειρήσεων και εργάστηκε κυρίως ως σύμβουλος εσωτερικής οργάνωσης επιχειρήσεων στη Θεσσαλονίκη, την Αθήνα και το Λονδίνο....

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΚΑΤΑΧΩΡΙΣΕΙΣ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Διεύθυνση

Πτολεμαίων 4
(Πλατεία Προσκόπων)
11635 Αθήνα,
Τηλ.-fax: 210.7212307
info@diastixo.gr
ISSN: 2585-2485

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

Εγγραφείτε τώρα στο newsletter μας και μάθετε πρώτοι. τα τελευταία νέα για το βιβλίο και για τις τέχνες.

Με την επίσκεψη στο site μας, αποδέχεστε τη χρήση Cookies από το diastixo.gr, με σκοπό τη βελτίωση των υπηρεσιών που σας παρέχουμε.