fbpx
«Βόυτσεκ ή Το δοκίμιο της λάμας» του Αλέξιου Μάινα
Φωτογραφία: Στέφανος Αλιπράντης

«Βόυτσεκ ή Το δοκίμιο της λάμας» του Αλέξιου Μάινα

ΤΟ ΔΟΚΙΜΙΟ ΤΗΣ ΛΑΜΑΣ
(2η εκδοχή)

(Σου γνώρισα το θάνατο
για να σε διατηρήσει ατόφια.)

Μετά την κατηφορική κοιλάδα των ταξί
στο ξέφωτο του κόμβου, γερμένος σε μια γκρεμισμένη
από προφυλακτήρες μάντρα, κάθεται χάμω ημίγυμνος
ένας φαντάρος.
Πάνω του ρούχο η κούραση,
ο καθιστός, ο άδειος ύπνος.
Δίπλα τα παπούτσια του, πατημένα
σαν πλακάκια μπάνιου.
Μπροστά στα δάχτυλα του ενός ποδιού
δυο ψόφια γρόσια, ένα μαχαίρι.
Πάει να μπει η άνοιξη με τις συνήθειές της
και βρέχει.
Οι ναυαγοί περνούν το δρόμο
γιατί γι’ αυτούς δεν υπήρξε φράχτης,
δεν υπάρχει ναυάγιο, δεν ακούνε βάρκες με ουρλιαχτά.
Όλα θα ’ταν φυσιολογικά μετά το σούρουπο, σαν πάντα.
Θα είχε κάποιο κρύο, θα ψιλόβρεχε ως αργά,
αυτό το βράδυ δεν θα ’χε σχέση με τον σουγιά
και το πύρινο τόξο στο βάθος
πάνω απ’ τα σπίτια.
Αλλά ο φαντάρος λέει κοιτώντας τα δάχτυλα
πως ο θάνατος και η καταστροφή κι η θλίψη
είναι δυνατότητες ν’ αφηγηθείς κάτι που δεν μπορείς
να πεις. Πως υπάρχει μια οργή πιο βαθιά απ’ το σκοτάδι.
Πως ο κόσμος πέθανε. Πέθανε σου λέω
δεν νιώθω τίποτα σαν το ποντίκι στον κουβά.
Σηκώνει το χέρι και δείχνει το συρματόπλεγμα σαν φάκα.
Το δείχνει και το λέει δήμιο. Το λέει σταυρό.
Ύστερα λέει πως η φωνή απ’ τον τοίχο…
άκου. Σσσς, το ακούς; Ακούς τα τύμπανα που ηχούν;
Όλα είναι πιθανά. Είναι τσούλες. Όλες τους.
Το ξαναλέει πολλές φορές να το επιβάλει.
Τεντώνει το πόδι του και φοράει το πλακάκι.
Το μαλλί, τα δόντια του είναι γκρίζα. Η λάμα ολόισια.
Η γλώσσα του έτσι υγρή γυαλίζει σαν φεγγάρι.

 

ΤΟ ΕΡΓΑΛΕΙΟ ΒΟΫΤΣΕΚ

(Δεν κρύβομαι και όχι, δεν αρνούμαι.)

Μέσα στο δάσος
μπροστά στο βαμμένο φεγγάρι
μέσα στη χούφτα
πάνω απ’ το στέρνο σου.
Μαρία, ο χρόνος,
ξέρε το, φέρνει φωτιά
και σπαθί.
Είμαστε άνθρωποι και φτωχοί.
Το χρυσάφι γίνεται
άμμος στα χέρια μας.

 

Ο ΘΑΝΑΤΟΣ ΩΣ ΡΗΜΑ ΑΓΑΠΗΣ
(3η εκδοχή)

(Ήλιος για το μέτωπο και χάδι για το στήθος.)

Σε αγάπησα τότε που σε κρατούσα εγώ
γιατί τα χείλη σου έκλειναν υγρά
τα κενά του ιδρώτα.

 

Η ΩΡΙΜΑΝΣΗ ΤΟΥ ΛΥΓΜΟΥ
(2η εκδοχή)

(Αν δε θες αίμα, δε θες έρωτα.)

Ο έρωτας είναι εντελώς τυφλός, είπε,
είναι αχάριστος και συχνά φαιδρός, είπε,
στυγνός και χυδαίος, είπε,
ασύμμετρος, είπε, άνισος,
και γύμνωσε το στήθος της
να ψάξει τη λεπίδα
για να μη μείνει τίποτα, είπε,
που να μη σου επιστράφηκε.

 

Η ΣΥΛΛΟΓΗ ΤΗΣ ΠΑΧΝΗΣ

(Παραδίνομαι στα χέρια που με σύραν.)

Ο δικός μου τρόπος να μετανοώ
είναι να γονατίζω στο χόρτο,
να σέρνω σαν κάμπια τη φυγή μου
μπρος στα πόδια σου
και να τ’ αλείφω αίμα.

 

ΟΙ ΟΧΘΕΣ ΤΩΝ ΝΕΚΡΩΝ

(Δικάστε εδώ τις κούκλες.)

Χωρίς να διαμαρτύρομαι
χωρίς να καθαρίζω πια την πάλη
από τα χέρια
χωρίς να μου σκουπίζω τον ιδρώτα
απ’ τον σουγιά

–εγώ πράττω εγώ έδρασα
και τούτος έξω ο κόσμος–

κοιτώ τις μαύρες μπούκλες σου
που πέφτουν σαν βαρίδια
κι αφήνω εδώ το σώμα σου
να αποδοθεί στη ζήλια

καθώς τριγύρω μας βαθαίνουν τα νερά
γιατί ήρθε η ώρα στ’ άπατα
να μας κρίνουν κρύους.

 

Ο Αλέξιος Μάινας γεννήθηκε το 1976 στην Αθήνα, σπούδασε Φιλοσοφία στη Βόννη και ασχολείται κυρίως με τη μετάφραση και την επιμέλεια. Συντονίζει το λογοτεχνικό εργαστήρι «ΣμεΣ» (Συναντήσεις με Συγγραφείς). Έχει εκδώσει τις συλλογές Το περιεχόμενο του υπόλοιπου (Εκδόσεις Γαβριηλίδης, 2011) και Το ξυράφι του Όκαμ (Εκδόσεις Μικρή Άρκτος, 2014). Προσφάτως έκανε τη μετάφραση και τη δραματουργική επιμέλεια του Βόυτσεκ (Γκέοργκ Μπύχνερ) που ανέβηκε σε σκηνοθεσία Κώστα Παπακωνσταντίνου από την ομάδα Ξανθίας στο Θέατρο Σημείο (έως τις 23.4.2019).


 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ > ΠΟΙΗΣΗ
«Ο ήλιος φώτιζε στους δρόμους» του Χρίστου Κρεμνιώτη

ΑΣΤΙΚΟ ΤΟΠΙΟ  Ο ήλιος φώτιζε, στο χολ, ένα αγόρι – και το έντυνε  με φως γεμάτο  απ’ όλων των μελλούμενων καημών τα φωτοστέφανα  έπαιξε με  τα όνειρα έπαιξαν  μαζί του.  Ο ήλιος φώτιζε, στους δρόμους, έναν άνδρα – και τον έντυνε  με...

ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ > ΠΟΙΗΣΗ
«Κι ο λύκος πάντα πλάι» του Πάνου Κυπαρίσση

ΛΥΤΡΩΤΙΚΗ ΑΝΑΓΩΓΗ Κερδίζει το άδειο περνάει πάντα πλάι, σε χωράει Επινοείς πικρό χαμόγελο να ξεχαστείς ωστόσο κάτι σε τραβάει στο ρήμα που χρωστάς και η κλωστή του κι άλλο αντέχει Τι λες στους φιλοσόφους...

ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ > ΠΟΙΗΣΗ
«In Absentia» του Μανόλη Πολέντα

1.  Τι εστί χάρισμα και τι να χαρίζεις ό,τι έχεις για μιαν ελπίδα που ήταν ιδέα όταν η ιδέα έχει εγκαταλείψει την ελπίδα –  ας άντεχα να θυμηθώ   τα τελευταία λόγια που αντάλλαξα – με ποιον εαυτό; –   την τελευταία φορά που μίλησα. Ας  ...

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΚΑΤΑΧΩΡΙΣΕΙΣ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Διεύθυνση

Πτολεμαίων 4
(Πλατεία Προσκόπων)
11635 Αθήνα,
Τηλ.-fax: 210.7212307
info@diastixo.gr
ISSN: 2585-2485

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

Εγγραφείτε τώρα στο newsletter μας και μάθετε πρώτοι. τα τελευταία νέα για το βιβλίο και για τις τέχνες.

Με την επίσκεψη στο site μας, αποδέχεστε τη χρήση Cookies από το diastixo.gr, με σκοπό τη βελτίωση των υπηρεσιών που σας παρέχουμε.