fbpx
«Ανέπαφη» του Γιώργου Χουλιάρα

«Ανέπαφη» του Γιώργου Χουλιάρα

Μητέρα, γιατί δεν με περιμένεις – που θέλω να σε κρατήσω στα χέρια που τρεις φορές σηκώνω, αλλά μια σκιά τρεις φορές μέσα από τα δάχτυλα γλιστρά, όπως διαλύονται στο φως τα όνειρα, της φωνάζει ο Οδυσσέας, όταν τη συναντά στον Άδη, μοναχογιός και αυτός, όπως ο μικρότερος σχεδόν αδελφός μου, που έφυγε τώρα τη δική του μητέρα μήπως αγγίξει, γιατί βλέπουμε και ακούμε και μυρίζουμε και η γλώσσα μας γεύεται τους νεκρούς, ενώ παραμένουν ανέπαφοι πριν φύγουμε εμείς.

Ούτε χρειάζεται, ούτε μπορείτε να κάνετε κάτι για τη θεία σας, λέει ο αρμόδιος των τελετών. Πέρασαν τρία χρόνια και η εκταφή έγινε. Το γραφείο μας ήταν τότε ακόμη ψηλά στην παλιά πόλη, στα κάστρα. Το βράδυ μετά την κηδεία κατεβαίνω στον πύργο, που έχει διατηρηθεί από το τείχος δίπλα στο νερό, φυλάγοντας την ξηρά από τη θάλασσα ή το αντίστροφο, και της τηλεφωνώ.

Ήρθες επιτέλους, η αγάπη σε έφερε, λέει ο πατέρας του στον Αινεία, όταν κατεβαίνει να τον συναντήσει στον Άδη και τρεις φορές προσπαθεί να τον αγκαλιάσει, αλλά από τα άχρηστα χέρια του γλιστρά η μορφή, όπως αέρας χωρίς βάρος ή τα όνειρα. Τι συμβαίνει μετά τον θάνατο, ρωτά να μάθει ο γιος, μοναχογιός και αυτός, και ο πατέρας εξηγεί ότι οι ψυχές ξεπληρώνουν. Κάποιες τεντώνονται σε κούφιους ανέμους, άλλες βουλιάζουν σε κατακλυσμό για να ξεπλυθούν, άλλες εξαγνίζει η φωτιά. Ο καθένας υποφέρει τα δικά του φαντάσματα.

Καθενός η σκιά διορθώνεται. Καθένας πρέπει να υποστεί το δικό του φάντασμα. Τα φαντάσματα τιμωρούνται και τιμωρούν. Όλοι υφίστανται μια μεταθανάτια ζωή. Εκείνοι που πιστεύουν στις ψυχές και εκείνοι που δεν πιστεύουν στην ύπαρξή τους και εκείνοι που ανάμεσά τους μετακινούνται. Διαφορετικές μεταφράσεις στα αγγλικά τριών και μίας ακόμη λέξεων στον Βιργίλιο, που ανασταίνουν χθόνιες θεότητες οι οποίες εκπροσωπούν ψυχές αγαπημένων, σημειώνει η Ραχήλ Χάντας.

Επιστρέφω εξοργισμένος, όπως δηλώνει το όνομα του Οδυσσέα, ακόμη και αν ήταν γιος της πέτρας, ακόμη και αν δεν ήταν ούτε αυτός Κανείς που προκαλεί και αισθάνεται πόνο. Της τηλεφωνώ και πηγαίνουμε σε μαγαζί με αρχαίο όνομα, αλλά η αρχαιότητα δεν εξασφαλίζει τη συνέχεια, καθώς ανέπαφη στο άγγιγμά μας παραμένει ανύπαρκτη η ψυχή, όπως και ο έρωτας, και γρήγορα φεύγουμε.

Να θυμηθώ να αγοράσω ψωμί. Να δώσω κάρτα στο ταμείο. Θα είναι μικρό το τίμημα. Δεν θα χρειαστεί να πιέσω πλήκτρα με τον κωδικό. Κρατώντας την κάρτα, η ταμίας θα ρωτήσει: Ανέπαφη; Ναι, θα πω.


 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ > ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ
«Κήπος της λησμονιάς» του Τόντορ Π. Τόντοροβ

Μετάφραση από τα βουλγάρικα: Ζντράβκα Μιχάιλοβα Κατεβαίνουν τη βουνοπλαγιά, αποφεύγοντας τις λόχμες και τους θάμνους, που άπλωσαν κλωνάρια σαν σιαγόνες. Θάμνοι με ράμφη αντί για άνθη, σκελετοί δένδρων από τους οποίους...

ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ > ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ
«Συγγραφική αγωνία» της Ελένης Λαδιά

Στην νεότητά μου ερχόσουν αυτοβούλως και πάντοτε με πρωτεϊκή μορφή. Έτσι, ποτέ δεν σε αναζήτησα ούτε σε περίμενα. Δεν ήταν όμως μόνον ο χρόνος σου άγνωστος αλλά προβληματική και η μορφή σου, που...

ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ > ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ
«Χορεύτρια στον Παρθενώνα» του Πέτρου Γκάτζια

«Και τι έχετε να πείτε εσείς οι νέοι; Τι έχετε να διηγηθείτε; Κάποτε γίνονταν πράγματα. Υπήρχαν προσωπικότητες, γεγονότα. Είχες κάτι να αφηγηθείς σε κάποιον προτού αφήσεις αυτόν τον κόσμο. Τώρα,...

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΚΑΤΑΧΩΡΙΣΕΙΣ

ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Διεύθυνση

Πτολεμαίων 4
(Πλατεία Προσκόπων)
11635 Αθήνα,
Τηλ.-fax: 210.7212307
info@diastixo.gr
ISSN: 2585-2485

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

Εγγραφείτε τώρα στο newsletter μας και μάθετε πρώτοι. τα τελευταία νέα για το βιβλίο και για τις τέχνες.

Με την επίσκεψη στο site μας, αποδέχεστε τη χρήση Cookies από το diastixo.gr, με σκοπό τη βελτίωση των υπηρεσιών που σας παρέχουμε.