fbpx
Volker Kutscher: «Το βρεγμένο ψάρι»

Volker Kutscher: «Το βρεγμένο ψάρι»

Ως δημοσιογράφος ξεκίνησε να γράφει ο συγγραφέας Volker Kutscher. Έτσι, λοιπόν, μεταφέρει ως ρεπορτάζ μια αστυνομική υπόθεση που εκτυλίσσεται λίγο μετά τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο στο βιβλίο του Το βρεγμένο ψάρι, που κυκλοφόρησε πρόσφατα από τις Εκδόσεις Διόπτρα (μτφρ. Τάσος Ψηλογιαννόπουλος) και αποτελεί την πρώτη υπόθεση του αστυνομικού Γκέρεον Ρατ. Ένα σκηνικό και ένας ήρωας που αγαπήθηκαν ιδιαίτερα και από τους θεατές της μικρής οθόνης, όπου μεταφέρθηκε με κάποια ελευθερία στη σειρά «Babylon Berlin» και μας δίνει την ευκαιρία να απολαύσουμε την ατμόσφαιρα του κοσμοπολίτικου Βερολίνου λίγο πριν από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, μέσα από τη συχνότητα της ΕΡΤ.

Ο αστυνομικός Γκέρεον Ρατ, με έναν ατυχή πυροβολισμό να βαραίνει την καριέρα του και με τον θάνατο του αδελφού του στον πόλεμο –όπου ο ίδιος ουσιαστικά δεν πρόλαβε να πάρει μέρος– να βαραίνει τον ίδιο, καταφτάνει στο Βερολίνο. Στην Κολωνία έχει αφήσει την οικογένειά του, έναν πατέρα υψηλόβαθμο στην αστυνομία, τον οποίο είναι δύσκολο να ικανοποιήσει, και μια προστατευτική μητέρα, καθώς και τη θέση του στο Τμήμα Ανθρωποκτονιών. Ως υποβίβαση αντιλαμβάνεται τη θέση του στο Τμήμα Ηθών στο Βερολίνο, είναι όμως υποχρεωμένος να τη δεχτεί. Κι αν σε πολλούς αρέσει το συγκεκριμένο τμήμα, όπου έχουν την ευκαιρία να διατηρούν στο συρτάρι τους «απαγορευμένες» φωτογραφίες και υλικό, ο Γκέρεον θα ήθελε πολύ να βρίσκεται στο Τμήμα Ανθρωποκτονιών. Και δεν είναι μόνο η αίγλη του τμήματος και η δουλειά που του αρέσει, είναι και η Τσάρλυ. Η όμορφη και φιλόδοξη στενογράφος, που εργάζεται εκεί, κοντά στον πιο αντιπαθητικό αστυνόμο, αυτόν που παίρνει τις ενδιαφέρουσες υποθέσεις. Σημειωτέον ότι η τηλεοπτική σειρά, ακολουθώντας την ατμόσφαιρα του βιβλίου, μεταφέρει υπέροχα το κλίμα του Βερολίνου με τα παράνομα ή ημινόμιμα καμπαρέ. Καμπαρέ τα οποία επισκέπτεται είτε ως μέρος της ομάδας του Ηθών ο Γκέρεον, είτε μόνος του αναζητώντας έναν δολοφόνο που ξεφεύγει.

Το πρώτο κεφάλαιο φαίνεται αρχικά αποκομμένο από τη συνέχεια της ιστορίας. Ένας άντρας δεμένος, με πολτοποιημένα κόκαλα, να αναρωτιέται για το πώς βρέθηκε στον χώρο των βασανιστηρίων, πού είχε κάνει λάθος, ποιος τον είχε προδώσει. Ο αναγνώστης θα συναντήσει τον άντρα αρκετά αργότερα, νεκρό πλέον, όταν θα τον βρει και η αστυνομία.

Η ιστορία ξεκινάει λίγο πριν από την Πρωτομαγιά του 1929, όταν η αστυνομία θα εξαπολύσει μια τεράστια επιχείρηση εναντίον των διαδηλώσεων των κομμουνιστών στο Βερολίνο, μια επιχείρηση που θα έχει σαν αποτέλεσμα νεκρούς και τραυματίες. Η πρώτη υπόθεση όμως για τον Γκέρεον είναι οι «βασιλικές φωτογραφίσεις». Για την ακρίβεια, πορνοστάρ που, με κάποια ομοιότητα με μέλη της βασιλικής οικογένειας, υποδύονται τους βασιλείς σε «καλλιτεχνικές» φωτογραφίσεις. Εκεί πρώτη φορά θα συνεργαστεί με τον επικεφαλής του Τμήματος Ηθών και προϊστάμενό του, Βόλτερ, τον επονομαζόμενο στο τμήμα και «θείο». Ο Γκέρεον δεν θέλει να τραβήξει όπλο. Το λάθος πάτημα της σκανδάλης τον είχε στείλει από την Κολωνία στο Βερολίνο. Και το μη πάτημα όμως της σκανδάλης μπορεί να είναι ολέθριο λάθος. «Ήταν αυταπάτη να πιστεύεις πως η δουλειά στο Ηθών γίνεται και χωρίς όπλο. Η αστυνομία είναι αστυνομία».

Ο Βόλτερ τον έσωσε και ως απόδειξη υπήρχε η σφαίρα από το όπλο του ψευτοκάιζερ, η οποία είχε σφηνωθεί στη μεγάλη τραβέρσα πίσω από τον Ρατ. Μια σφαίρα που θα την κρατήσει ως ανάμνηση της πρώτης τους κοινής επιχείρησης. Μια σφαίρα που θα διαδραματίσει τον δικό της ρόλο, καθώς οι ρόλοι αλλάζουν.

Οι λάτρεις της σειράς θα απολαύσουν μια εντελώς διαφορετική αλλά εξίσου συναρπαστική εμπειρία με την ανάγνωση του βιβλίου.

Κι ενώ ο Γκέρεον έχει φτάσει στο Βερολίνο με πρόθεση να εξελιχτεί σε έναν καλό αστυνομικό, κάνει το ένα λάθος πίσω από το άλλο στην προσπάθειά του να εξιχνιάσει έναν φόνο, για τον οποίο ωστόσο δεν είναι υπεύθυνος. Η σύμπτωση όμως φέρνει το θύμα, την παραμονή της δολοφονίας του, στην πόρτα του να αναζητεί τον προηγούμενο ένοικο του διαμερίσματός του. Έτσι, είναι ο μόνος που μπορεί να υποθέσει το όνομα και την εθνικότητα του θύματος, που βρέθηκε με σπασμένα όλα τα κόκαλα στα πόδια και τα χέρια του, στη θέση του οδηγού ενός οχήματος που κατέληξε στο ποτάμι.

Πολιτική, κατασκοπεία, οργανωμένο έγκλημα γύρω από ναρκωτικά και γυναίκες, παλιοί στρατιωτικοί που ονειρεύονται μια άλλη Γερμανία, αλλά και ιστορίες έρωτα και φιλίας αναδύονται μέσα από την πένα του Volker Kutscher σε ένα πολυσέλιδο μυθιστόρημα που κρατάει αμείωτο το ενδιαφέρον του αναγνώστη. Ιδιαίτερος χαρακτήρας ο δημοσιογράφος, γείτονας του αστυνομικού, ο οποίος αναζητάει με πάθος την αλήθεια. Αστυνόμος και δημοσιογράφος θα συνεργαστούν για να ξεσκεπάσουν κάτι που φαίνεται πολύ μεγαλύτερο από ό,τι θα μπορούσαν να διαχειριστούν. Ο ένας αναζητάει δικαίωση, ο άλλος το πρωτοσέλιδο.

Αριστοκράτες της Ρωσίας που το έσκασαν από τη Ρωσία του Στάλιν, κομμουνιστές Ρώσοι, Γερμανοί μαφιόζοι, Γερμανοί που δεν έχουν συμβιβαστεί με τη συνθηκολόγηση του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου βρίσκονται αντιμέτωποι στην αναζήτηση ενός θησαυρού με χρυσαφί χρώμα. Πρόκειται άραγε για μύθο ή ο χρυσός υπάρχει; Κι αν ναι, πώς κατάφερε και μπήκε στη Γερμανία από τη Ρωσία, ποιοι ξέρουν για αυτόν και –το κυριότερο– πού θα μπορούσε να βρίσκεται; Τόσος χρυσός είναι υπερβολικός για έναν άνθρωπο, αρκετός όμως για να υπηρετήσει μια ιδέα κι εκεί ο φανατισμός γίνεται μεγαλύτερος, ενώ γίνεται πιο δύσκολο να ξεχωρίσεις τους καλούς από τους κακούς: «Αφήστε με πια μ’ αυτούς που θέλουν να σώσουν τον κόσμο! Είδατε στη Ρωσία πού οδηγεί αυτό!»

Ο Γκέρεον, αποσπασμένος πια στο Τμήμα Ανθρωποκτονιών, για να εξιχνιάσει μια δολοφονία που το μόνο που θα ήθελε θα ήταν να μείνει ανεξιχνίαστη, μπλέκεται όλο και περισσότερο σε καταστάσεις που αδυνατεί να ελέγξει. «Βρεγμένο ψάρι» καλούνται οι υποθέσεις που παραμένουν ανεξιχνίαστες, οι δολοφονίες στις οποίες δεν βρέθηκε ποτέ ο δολοφόνος. «Απ’ όσα κατάλαβα ακούγοντάς τον τη Δευτέρα στην αίθουσα συνεδριάσεων, το βρεγμένο πτώμα του απειλεί να γίνει βρεγμένο ψάρι». Στη συγκεκριμένη περίπτωση τα βρεγμένα ψάρια φαίνεται ότι θα είναι περισσότερα από ένα, ο Γκέρεον όμως φαίνεται αποφασισμένος να τιμωρηθούν αυτοί που ευθύνονται. Με τον έναν ή τον άλλο τρόπο. Στην προσπάθειά του όμως αυτή, πόσα θα πρέπει να θυσιάσει; Και τελικά με πόσους θα μπορέσει να μιλήσει ειλικρινά;

vo kutscher«Στην ουσία όμως μιλούσαν πάντα για την ιστορία του Ανατολικού Σταθμού. Ακόμη κι όταν σιωπούσαν. Και για τη σιωπή τους. Ο Τσέργκιμπελ ήξερε να εξαγοράζει τη σιωπή. Ο νέος ανθυπασπιστής δεν αισθανόταν καθόλου άνετα. Το ίδιο κι ο Ρατ. Κι αυτός δεν είχε καν προαχθεί. Αλλά απ’ την άλλη, πόσοι αστυνομικοί υπήρχαν που αισθάνονταν άνετα;»

Οι λάτρεις της σειράς θα απολαύσουν μια εντελώς διαφορετική αλλά εξίσου συναρπαστική εμπειρία με την ανάγνωση του βιβλίου.

 

Το βρεγμένο ψάρι
Volker Kutscher
μετάφραση: Τάσος Ψηλογιαννόπουλος
Διόπτρα
736 σελ.
ISBN 978-960-653-268-9
Τιμή €18,80
001 patakis eshop


 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
ΚΡΙΤΙΚΕΣ > ΞΕΝΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ
Pip Williams: «Το λεξικό των χαμένων λέξεων»

Ένα βιβλίο για τις λέξεις και την ιστορία τους. Για τις λέξεις που χάθηκαν ανά τους αιώνες. Για εκείνες που έχουν άλλη σημασία για τις γυναίκες και άλλη για τους άντρες. Αλλά και ένα βιβλίο για τις...

ΚΡΙΤΙΚΕΣ > ΞΕΝΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ
J. M. Coetzee: «Ο Πολωνός»

Διαβάζοντας τη νουβέλα Ο Πολωνός (2023) του Τζον Μάξγουελ Κούτσι, που κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Διόπτρα σε μετάφραση της Χριστίνας Σωτηροπούλου, ο αναγνώστης και η αναγνώστρια συνειδητοποιούν τη δύναμη που έχει ο...

ΚΡΙΤΙΚΕΣ > ΞΕΝΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ
Arturo Pérez-Reverte: «Ο Ιταλός»

Ο πολυγραφότατος Ισπανός συγγραφέας από την Καρθαγένη, ο Αρτούρο Πέρεθ-Ρεβέρτε, έχει φωτίσει πολλές φορές μέσα από τα μυθιστορήματά του άγνωστες στιγμές της Ιστορίας. Έχουν μεταφραστεί στα ελληνικά, μέχρι στιγμής,...

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΚΑΤΑΧΩΡΙΣΕΙΣ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Διεύθυνση

Πτολεμαίων 4
(Πλατεία Προσκόπων)
11635 Αθήνα,
Τηλ.-fax: 210.7212307
info@diastixo.gr
ISSN: 2585-2485

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

Εγγραφείτε τώρα στο newsletter μας και μάθετε πρώτοι. τα τελευταία νέα για το βιβλίο και για τις τέχνες.

Με την επίσκεψη στο site μας, αποδέχεστε τη χρήση Cookies από το diastixo.gr, με σκοπό τη βελτίωση των υπηρεσιών που σας παρέχουμε.