Αγαθή Δημητρούκα: «Αν»
Αγαθή Δημητρούκα:«Αν»

Αγαθή Δημητρούκα: «Αν»

Όλα, μα όλα είναι μια υποθετική πραγματικότητα. Τα πάντα, όλες οι θεωρίες ξεκινάνε από μια υπόθεση. Οι φυσικές επιστήμες, η διαστημική έρευνα, η φιλοσοφία, οι θρησκείες αφετηρία τους έχουν το «αν» (εάν, ει και ην αρχαιοπρεπώς). Όπως και το αιώνιο και το προσωρινό, μια υποθετική πραγματικότητα είναι περιγεγραμμένη στον κύκλο της η καθεμία υποθετικά. Στον υποθετικό σύνδεσμο «αν» στηρίζονται και εκφέρονται οι τρεις κύριοι και ισάριθμοι δευτερεύοντες υποθετικοί λόγοι, σύμφωνα με τους κανόνες του συντακτικού της αρχαίας ελληνικής γλώσσας.

Με υποθέσεις μπορείς να δημιουργήσεις εκ του μηδενός και να καταστρέψεις ίσαμε το μηδέν τα πάντα, παντού και πάντα ανέξοδα και άκοπα. Αυτό το υποθετικό «αν» έχει μια ακατανόητη δυναμική, μια, οιονεί, παντοδυναμία.

Με αυτή την παραδοχή/αποδοχή και πάνω στη συγκεκριμένη υποθετική, φυσικά, πραγματικότητα, η Αγαθή Δημητρούκα θεμελιώνει το εγχείρημα της δημιουργίας προϋποθέσεων συγγραφής λογοτεχνικού έργου. Με άλλα λόγια, έχει εκπονήσει ένα σχέδιο γραφής ξεκινώντας με υποθετικές προτάσεις, προτείνει τρόπους, παρακινεί τους αναγνώστες του βιβλίου της να δημιουργήσει ο καθένας το δικό του ποιητικό σύμπαν, θέτοντάς τους ορισμένα ερωτήματα βάσει των οποίων θα συνεχίσουν τις δικές τους «οικοδομικές», «δομικές» ποιητικές δραστηριότητες.

«Κάθε φορά που θα θέλεις να το ξεφυλλίσεις, να βρίσκεις και μια καινούρια απάντηση. Θα εκπλαγείς με το πόσο ποιητικά και πόσο όμορφα θα βλέπεις όλα τα καθημερινά σου ‘‘αν’’, αφού μαζί με το βιβλίο θα έχεις ανοίξει πια και την καρδιά σου».

Μεταφέρω εδώ τις διευκρινιστικές οδηγίες όπως διατυπώνονται στο σημείωμα των συντελεστών στο οπισθόφυλλο, θέτοντας καταρχάς τρεις υποθετικές προτάσεις προς διευκόλυνση των αναγνωστών, μικρών και μεγάλων, που θα ήθελαν να πειραματιστούν με αυτό το παιχνίδι. Φυσικά για παιχνίδι δημιουργικής γραφής πρόκειται, που στις μέρες μας έχει πάρει διαστάσεις συρμού. Άλλωστε η Αγαθή Δημητρούκα, σύμφωνα με το βιογραφικό της κείμενο, εκτός των άλλων, «διδάσκει σε κύκλους σεμιναρίων στιχουργική και μετάφραση». Ιδού το σκεπτικό της, όπως διατυπώνεται σε πρώτο πρόσωπο, ξεκινώντας από τρεις χαρακτηριστικές υποθέσεις ως κίνητρο:

Αν μου δίναν ένα άλογο μαύρο
Και μου λέγαν το δρόμο μου να ‘βρω…

Αν μου δίναν κλωστές να κεντήσω
Και μου λέγαν τον κόσμο να ντύσω…

Αν μου δίναν τις πίκρες τους όλοι
Και μου λέγαν να χτίσω μια πόλη…

Και απευθυνόμενη στους αναγνώστες γράφει:

«Μικρέ ή μεγάλε αναγνώστη, πριν ανοίξεις το βιβλίο που κρατάς στα χέρια σου, απάντησε σ’ αυτά τα ‘‘αν’’ με τη δική σου φαντασία. Κάν’ το σαν παιχνίδι:

Κάθε φορά που θα θέλεις να το ξεφυλλίσεις, να βρίσκεις και μια καινούρια απάντηση. Θα εκπλαγείς με το πόσο ποιητικά και πόσο όμορφα θα βλέπεις όλα τα καθημερινά σου ‘‘αν’’, αφού μαζί με το βιβλίο θα έχεις ανοίξει πια και την καρδιά σου».

Αυτός ο τρόπος, η μέθοδος μύησης στα μυστικά της γραπτής γλώσσας και της γραφής της γλώσσας, δεν είναι μήτε άγνωστος μήτε νέος. Στην πρωτοβάθμια τουλάχιστον εκπαίδευση με την Πρώτη Ανάγνωση διδάσκεται και Πρώτη Γραφή. Με τη διαφορά ότι στη συστηματική και καθορισμένη σπουδή της γλώσσας αφενός υπάρχουν κανόνες και ελευθερία επιλογής του τρόπου εφαρμογής στους μαθητές, και αφετέρου δεν περιορίζονται οι μέθοδοι σε προτάσεις με το «αν» και δε βασίζονται αποκλειστικά σε υποθέσεις.

agathi dimitroukaΩστόσο, το βιβλίο της Αγαθής Δημητρούκα με τους μετρημένους στα δάχτυλα τριών χεριών στίχους, τρεις υποθέσεις που αναπτύσσονται σε κείμενο δεκαπέντε στίχων, με τη συντομία, την ευκρίνεια και την αμεσότητα που τους διακρίνει, την αυτενέργεια που απαραίτητα αναπτύσσεται και τη χαρά της δημιουργίας που προκαλεί στον κάθε αναγνώστη / «παίκτη», μπορεί κάλλιστα να χρησιμοποιηθεί ως πρότυπο εργαλείο άσκησης γραφής, ως εγχειρίδιο δημιουργικής γραφής, δόκιμης δηλαδή γραφής, νοηματισμένης γραφής, που σημαίνει: ό,τι γράφεις να έχει αντίκρισμα στην πραγματικότητα.

Το Αν, εξάλλου, είναι ένα βιβλίο σαφώς διαφορετικό και ως προς την ιδιότυπη εικονογράφηση του καλλιτέχνη Tassies, που δίνει έμφαση στην εικόνα και κυριαρχεί με τα υπερβολικά μεγέθη των τεράστιων αντικειμένων και όγκων σε σχέση με το ελαχιστότατο κείμενο. Ακόμα και οι ανθρώπινες φιγούρες μπερδεύονται ανάμεσα στα έντονα χρώματα που κυριαρχούν: μαύρο, κόκκινο/κεραμιδί, πράσινο, καφέ, φαιό και ελάχιστες πινελιές του κίτρινου. Και επιπλέον το τεράστιο μαύρο, ορμητικό, ακάθεκτο άλογο, σημείο αναφοράς και έμβλημα του βιβλίου, που καλύπτει το εξώφυλλο και μέρος του οπισθόφυλλου και παραπέμπει αυτομάτως σε Δούρειο ίππο και Τρωικό πόλεμο, προσδίδει στο Αν κάτι το μεγαλειώδες, το γενναίο, κάτι το υπερφυσικό και δωρικό συνάμα, εντυπωσιακά λιτό, παρά το υπερβολικά μεγάλο σχήμα του.

 

Αν
Αγαθή Δημητρούκα
Εικονογράφηση:Tàssies
Καλειδοσκόπιο
40 σελ.
ISBN 978-960-471-139-0
Τιμή: €15,90
001 patakis eshop


 

Τα σχόλια σας

Κάντε το σχόλιό σας, με σύνδεση από το facebook ή συμπληρώστε τα στοιχεία σας, στην παρακάτω φόρμα.

 


Κωδικός ασφαλείας
Ανανέωση

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
ΚΡΙΤΙΚΕΣ > ΠΑΙΔΙΚΑ
Στέλλα Στεργίου: «Ο Μικρός Πρίγκιπας» του Αντουάν ντε Σεντ-Εξιπερί

Η διαχρονικότητα κάποιων έργων είναι αδιαμφισβήτητη, ιδίως όταν μιλάμε για κείμενα που με τους συμβολισμούς τους έχουν καταφέρει να είναι σημεία αναφοράς, και όχι μόνο στον χώρο της λογοτεχνίας. Ο...

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΚΑΤΑΧΩΡΙΣΕΙΣ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Διεύθυνση

Πτολεμαίων 4
(Πλατεία Προσκόπων)
11635 Αθήνα,
Τηλ.-fax: 210.7212307
info@diastixo.gr
ISSN: 2585-2485

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

Εγγραφείτε τώρα στο newsletter μας και μάθετε πρώτοι τα τελευταία νέα για το βιβλίο και για τις τέχνες.

 

Το email σας:
 
     

Με την επίσκεψη στο site μας, αποδέχεστε τη χρήση Cookies από το diastixo.gr, με σκοπό τη βελτίωση των υπηρεσιών που σας παρέχουμε.