fbpx
Μαρία Αγγελίδου: «Τα αμέτρητα»

Μαρία Αγγελίδου: «Τα αμέτρητα»

«Σε μια χώρα κάποτε ζούσαν πολλοί κι ευτυχισμένοι άνθρωποι, μ’ όλα τους τα καλά. Είχαν σπίτια πέτρινα, είχαν περιβόλια πράσινα και δροσερά, είχαν βρύσες με γάργαρα νερά, είχαν κήπους με αγάλματα, καράβια με πανιά, ρούχα κεντημένα. Κι όλα τα μετρούσαν. Για να ξέρουν πόσα είχαν…»

Έτσι ξεκινάει την αφήγησή της η Μαρία Αγγελίδου στο βιβλίο της Τα αμέτρητα (Εκδόσεις Ίκαρος, 2021), που έχει τα τυπικά χαρακτηριστικά ενός παραμυθιού: ο χρόνος είναι κάποτε, το μέρος είναι παντού και πουθενά συγκεκριμένα, η πρωταγωνίστρια, που δεν ονοματίζεται –είναι το Κοριτσάκι, και ο παππούς της είναι ο Παππούς–, βάζει σκοπό της ζωής της έναν άθλο –να μετρήσει τα αμέτρητα του κόσμου και της ζωής– και στην πορεία της γνωρίζει ζώα με ανθρώπινη μιλιά κι ένα σωρό πρίγκιπες που θέλουν να την κάνουν γυναίκα τους – «την εποχή εκείνη, βλέπετε, ο κόσμος ήταν γεμάτος βασιλόπουλα που ήθελαν να παντρευτούν», όπως σημειώνει η συγγραφέας.

Ποια είναι όμως τα αμέτρητα; Πολλά: τα μικρά παιδιά που αγαπούν τη μυρωδιά των καινούργιων βιβλίων, οι ιστορίες που κατεβαίνουν στη γη μόνο καλοκαίρι, τα παραμύθια που ξεκινάνε άσχημα και τελειώνουν καλά, αυτά που ξεκινάνε καλά αλλά τελειώνουν άσχημα, αυτά που δεν τελειώνουν καθόλου… Επίσης, κανείς δεν ξέρει πόσοι είναι οι μεγάλοι που θέλουν να ξαναγίνουν παιδιά, πόσοι από αυτούς βρίσκουν τελικά τον τρόπο να το κάνουν, έστω πότε-πότε, πόσα είναι τα τραγούδια που τραγουδιούνται μόνο μες στην ησυχία της νύχτας, όταν κοιμόμαστε και δεν τ’ ακούμε… Και πράγματι, αν το καλοσκεφτούμε, αφού το βιβλίο αυτό μας βάζει σε σκέψεις σχεδόν σε κάθε σελίδα, αμέτρητα είναι τελικά και τα πράγματα που… είναι αμέτρητα!

Η πρωταγωνίστρια ρίχνεται λοιπόν στα ταξίδια και στη δουλειά: με το σημειωματάριό της και τα χρωματιστά της μολύβια ανά χείρας –εδώ ο Βασίλης Σελιμάς, που υπογράφει τη θαυμάσια εικονογράφηση, τη ζωγραφίζει σαν ακροβάτισσα με δύο ξυλοπόδαρα: ένα κόκκινο κι ένα μπλε μολύβι– τα μετράει όλ’ αυτά κι ακόμα περισσότερα. Ταξίδευε, μετρούσε και μεγάλωνε, κι όσο μεγάλωνε ακόμα περισσότερο ταξίδευε και μετρούσε. Ώσπου, πολλά βασιλόπουλα στον κόσμο, που μάθαιναν την ιστορία της, θέλανε να γίνει γυναίκα τους. Η κοπέλα το σκέφτηκε από δω, το σκέφτηκε από κει, κατέληξε ότι χρειαζόταν έναν σύντροφο στον σκοπό της: Θα παντρευόταν, το λοιπόν, ένα βασιλόπουλο ικανό στο μέτρημα, που θα τη βοηθούσε να μετρήσουν τα αμέτρητα μαζί. Και άρχισαν οι προσφορές να πέφτουν βροχή…

Και συνήθως, χωρίς να το βροντοφωνάζουν, όποιο κι αν είναι το θέμα των βιβλίων της, αφορά τα αμέτρητα: εικόνες, αξίες, ερεθίσματα, γνώσεις, συναισθήματα… και αμέτρητες στιγμές απόλαυσης για το αναγνωστικό κοινό.

Εδώ δεν θα ήταν ωραίο να χαλάσει κανείς τη μαγεία και τις εκπλήξεις της αφήγησης, αναφέροντας τη σειρά των επίδοξων μνηστήρων και τους λόγους της απόρριψης καθενός. Ο αναγνώστης σίγουρα θα διαπιστώσει, όμως, ότι για καθέναν από αυτούς, άλλα αμέτρητα είχαν αξία, ενώ σε άλλα δεν έδιναν καμία σημασία. Ένα θέμα που θίγεται, συνεπώς –ένα από τα πολλά, αν όχι τα αμέτρητα–, αφορά το τι είναι αυτό που μας φέρνει κοντά μ’ έναν άλλο άνθρωπο στη ζωή: η αισθητική, οι αντιλήψεις, οι προτεραιότητες, οι προτιμήσεις, ποιο μέτρημα έχει για μας αξία και πώς μετράει μέσα μας η κάθε στιγμή…

Η Μαρία Αγγελίδου έχει το εξής γνώρισμα, κατά την άποψή μου: ενώ είναι πολυγραφότατη, πάντα τα βιβλία της είναι υψηλού επιπέδου τόσο από άποψη σύλληψης, όσο και από άποψη ρυθμού και γλωσσικής εκφοράς. «Και για να μην τα πολυλογούμε, μιας και τα πολλά λόγια είναι φτώχεια – κι ακόμα και τα λόγια ενός παραμυθιού πρέπει να είναι μετρημένα…» γράφει και μας κλείνει για πολλοστή φορά το μάτι, διότι τα δικά της λόγια είναι πάντα μετρημένα. Και συνήθως, χωρίς να το βροντοφωνάζουν, όποιο κι αν είναι το θέμα των βιβλίων της, αφορά τα αμέτρητα: εικόνες, αξίες, ερεθίσματα, γνώσεις, συναισθήματα… και αμέτρητες στιγμές απόλαυσης για το αναγνωστικό κοινό.

Ένα τελευταίο σχόλιο για τον ζωγράφο Βασίλη Σελιμά, που τα τελευταία χρόνια –αρχής γενομένης το 2016, με Το αγόρι με τη βαλίτσα του Μάικ Κένι, σε διασκευή της Ξένιας Καλογεροπούλου, από τις Εκδόσεις Πατάκη– μας έχει δώσει την ευκαιρία να δούμε διάφορες εκδοχές της δουλειάς που υπογράφει ως εικονογράφος. Στο παρόν βιβλίο, θαυμάζουμε τα σουρεαλιστικά στοιχεία που πατούν γερά στο κείμενο, ώστε να πάρουν την απαραίτητη φόρα και να m angelidou22απογειωθούν: τα δέντρα που φυτρώνουν στο κεφάλι του Παππού, και είναι μάλιστα περιφραγμένα, τα αντικείμενα που είναι ξαπλωμένα στο κρεβάτι αντί για το Κοριτσάκι, αφού τα μετράει και τα ονειρεύεται, το ταξίδι στην υφήλιο και το αρνάκι στην Ελλαδίτσα μας, οι μάσκες του φόβου, το Κοριτσάκι που ξαπλώνει στο ράμφος του πελαργού… Κι εδώ πολλά σχέδια είναι αριθμημένα, στο πλαίσιο της ιστορίας, αλλά αναρίθμητες πρέπει να ήταν οι στιγμές έμπνευσης του δημιουργού τους.

 

Τα αμέτρητα
Μαρία Αγγελίδου
εικονογράφηση: Βασίλης Σελιμάς
Ίκαρος
σ. 36
ISBN: 978-960-572-445-0
Τιμή: 13,30€
001 patakis eshop


 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
ΚΡΙΤΙΚΕΣ > ΠΑΙΔΙΚΑ
Lucia Giustini: «Ο βασιλιάς που δεν ήθελε να κάνει πόλεμο»

«Πριν από πολύ καιρό, βασίλευε ένας βασιλιάς που δεν ήθελε να κάνει πόλεμο…» Έτσι αρχίζει το βιβλίο της Ιταλίδας συγγραφέα Λουτσία Τζιουστίνι, σε εικονογράφηση του Σάντρο Ναταλίνι, που μας φέρνουν...

ΚΡΙΤΙΚΕΣ > ΠΑΙΔΙΚΑ
Μαρίζα Ντεκάστρο: «Άλκη Ζέη: Μάτια σαν γαλάζια θάλασσα»

Το κάθε νέο βιβλίο της Μαρίζας Ντεκάστρο αποτελεί μια ευχάριστη έκπληξη. Και όχι μόνο για το περιεχόμενο, αλλά και για τη μορφή του. Γνωρίζει πολύ καλά ότι το βιβλίο είναι και αντικείμενο, το οποίο, αν είναι...

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΚΑΤΑΧΩΡΙΣΕΙΣ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Διεύθυνση

Πτολεμαίων 4
(Πλατεία Προσκόπων)
11635 Αθήνα,
Τηλ.-fax: 210.7212307
info@diastixo.gr
ISSN: 2585-2485

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

Εγγραφείτε τώρα στο newsletter μας και μάθετε πρώτοι. τα τελευταία νέα για το βιβλίο και για τις τέχνες.

Με την επίσκεψη στο site μας, αποδέχεστε τη χρήση Cookies από το diastixo.gr, με σκοπό τη βελτίωση των υπηρεσιών που σας παρέχουμε.