Ελευθέριος Θ. Ιακώβου: «Τα Logistics για την Ελλάδα του αύριο»
Η Ελλάδα διανύει μια περίοδο πρωτοφανούς οικονομικής κρίσης, η οποία ξεχαρβάλωσε την παραγωγική της μηχανή, δημιούργησε σχεδόν 1,5 εκατομμύριο ανέργους, οδήγησε στην έξοδο από τη χώρα δεκάδες χιλιάδες πτυχιούχους και κατεδαφίζει, μέρα με τη μέρα, το ασφαλιστικό σύστημα, την υγειονομική περίθαλψη, τη δημόσια παιδεία και εργασιακές κατακτήσεις δεκαετιών.
Μέσα σε ένα τόσο ζοφερό σκηνικό, είναι λιγοστά αυτά που μπορούν να μας προσφέρουν μια νότα αισιοδοξίας, είναι μετρημένες στα δάκτυλα του ενός χεριού οι βιομηχανίες από τις οποίες προσδοκάται ανάκαμψη, οι ευκαιρίες που απομένει να αξιοποιηθούν. Διεθνείς ερευνητικές και συμβουλευτικές εταιρείες που έχουν εξετάσει τις (όποιες) προοπτικές της χώρας, όπως η ΜcKinsey & Co, εκτιμούν ότι εκτός από τη ναυτιλία, τον αγροτοδιατροφικό τομέα και τον τουρισμό, υπάρχει ακόμα μια τουλάχιστον «βιομηχανία», η οποία, υπό τις κατάλληλες συνθήκες, μπορεί να ξαναζωντανέψει το αποκαμωμένο κορμί της ελληνικής οικονομίας. Κι αυτή είναι η διαχείριση των εφοδιαστικών αλυσίδων (supply chain management).
Με τον συγκεκριμένο όρο περιγράφονται όλες οι ενέργειες και οι διαδικασίες με τις οποίες ενοποιείται και ολοκληρώνεται ο σχεδιασμός, η προμήθεια, η παραγωγή, η αποθήκευση, η μεταφορά, η διανομή και οι πωλήσεις αγαθών, τόσο μέσα στις επιχειρήσεις όσο και μεταξύ αυτών, στο εσωτερικό ενός κράτους ή μεταξύ κρατών. Τα Logistics, υποσύνολο της εφοδιαστικής αλυσίδας αλλά εξαιρετικής σημασίας για το «κλείσιμο» του κύκλου, αφορούν τη διαχείριση αποθεμάτων αγαθών ή πρώτων υλών που βρίσκονται σε κίνηση, υπό κατεργασία ή σε αναμονή.
LOGTISTICS ΙΣΟΝ (ΒΙΩΣΙΜΗ) ΑΝΑΠΤΥΞΗ
Ο καθηγητής Ελευθέριος Ιακώβου είναι ένα από τα πιο δραστήρια μέλη της θεσσαλονικιώτικης πανεπιστημιακής κοινότητας και θεσμικός παράγοντας των βορειοελλαδίτικων Logistics. Είναι επίσης θερμός θιασώτης της άποψης ότι ανάπτυξη, και μάλιστα βιώσιμη, μπορεί να προκύψει για την πατρίδα μας μέσα από την ενδυνάμωση της θέσης που έχει η Ελλάδα ως κρίκος στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα των εμπορικών ροών. Ειδικά σήμερα, που το παγκόσμιο εμπόριο διεξάγεται από την Ασία προς την Ευρώπη μέσω εμπορευματοκιβωτίων, η Ελλάδα, ως φυσική πύλη για το πέρασμα των ασιατικών προϊόντων στη ευρωπαϊκή ενδοχώρα, έχει αυξημένη σημασία και μπορεί να παίξει σημαίνοντα ρόλο.
Κεντρική θέση του συγγραφέα, ο οποίος εκτός από καθηγητής στην Πολυτεχνική Σχολή του Α.Π.Θ. είναι και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Logistics Βορείου Ελλάδος, είναι ότι κατά τη διάρκεια της τελευταίας δεκαετίας η παγκοσμιοποίηση παρουσιάζει νέες προκλήσεις για την αποδοτική διαχείριση των εφοδιαστικών αλυσίδων. Κι εδώ διαπιστώνει μια ευκαιρία της Ελλάδας να παίξει τον ρόλο παγκόσμιου διαμετακομιστικού κέντρου, καθώς βρίσκεται στο σταυροδρόμι πανάρχαιων αλλά και σύγχρονων μεταφορικών οδών.
Το παρόν βιβλίο συγκεντρώνει άρθρα του καθηγητή Ιακώβου, καθώς και συνεντεύξεις του που έχουν δημοσιευτεί από το 2003 μέχρι και πέρυσι, κι έχουν φιλοξενηθεί σε εφημερίδες και περιοδικά. Τα περισσότερα από τα άρθρα του έχουν δημοσιευτεί στο μηνιαίο επιχειρηματικό περιοδικό Logistics & Μanagement, στο οποίο ο συγγραφέας διατηρεί μόνιμη στήλη.
Τα κείμενα του βιβλίου έχουν χωριστεί σε έξι μεγάλες ενότητες και καλύπτουν ευρύ φάσμα θεματικών, είναι δε γραμμένα με τρόπο εύληπτο αλλά επιστημονικά τεκμηριωμένο και περιέχουν πληθώρα στοιχείων από την ελληνική και τη διεθνή πραγματικότητα. Από το nearshoring (η επιστροφή της έρευνας και της παραγωγής από τις φθηνές χώρες του Τρίτου Κόσμου και πάλι στα δυτικά βιομηχανικά κέντρα), μέχρι τον ρόλο του e-commerce (ηλεκτρονικό εμπόριο) στη διαμόρφωση εφοδιαστικών αλυσίδων κι από την ανάπτυξη των clusters (επιχειρηματικές συστάδες καινοτομίας) μέχρι τις «λιτές» λόγω κρίσης αλυσίδες (lean chains), όλη η σύγχρονη θεματολογία που διδάσκονται φοιτητές και αντιμετωπίζουν επαγγελματίες βρίσκεται συγκεντρωμένη στο παρόν έργο.
LOGISTICS ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ
Η συμβολή των Logistics στη μείωση του κόστους της συνολικής λειτουργίας των επιχειρήσεων (και του κόστους των προϊόντων που παράγουν, φυσικά), καθώς και ο ρόλος τους στην οικονομική ανάπτυξη των κρατών είναι οι θεματικές στις οποίες ο συγγραφέας επιμένει. Τον απασχολούν όμως και οι επιπτώσεις της παγκόσμιας ύφεσης στις εφοδιαστικές αλυσίδες, η αποδοτικότητά τους στο περιβάλλον των σύγχρονων πληροφοριακών συστημάτων, η πολυπλοκότητα των επιχειρησιακών διαδικασιών, το πώς αντιμετωπίζονται τα Logistics από τις κορυφαίες πολυεθνικές επιχειρήσεις· με ορισμένες από αυτές έχει κι ο ίδιος συνεργαστεί στο παρελθόν κατά την παραμονή του στις ΗΠΑ.
Ο ρόλος της Κίνας, οι τεχνολογικές κατακτήσεις και η σχέση γνώσης-καινοτομίας-επιχειρηματικής αλλαγής είναι επίσης από τα προσφιλή του θέματα. Σε ειδικά κεφάλαια του βιβλίου αναφέρεται στην έννοια της αειφορίας στην εφοδιαστική αλυσίδα κι εξετάζονται θέματα όπως η ορθολογική διαχείριση των πόρων, οι προσπάθειες για τη μείωση του ανθρακικού αποτυπώματος και τα «πράσινα» Logistics.
Το κύριο ενδιαφέρον του συγγραφέα όμως είναι τα καθ' ημάς: «Οι επενδύσεις σε υποδομές, σε συνδυασμένες μεταφορές και αποθηκευτικούς χώρους θα έχουν προφανείς ευεργετικές επιπτώσεις σε ελληνικές εταιρείες με εξαγωγικό χαρακτήρα, ενώ παράλληλα έχουν τη δυναμική να προσελκύσουν επενδυτές», υποστήριζε στις αρχές του 2004 σε συνέντευξή του στην εφημερίδα Ημερησία – 10 χρόνια μετά, τα ίδια πράγματα δηλώνονται από επίσημα κυβερνητικά χείλη και δημοσιεύονται σε διεθνείς εκθέσεις για το μέλλον της χώρας· συνεχίζουν να αποτελούν όμως ανεκπλήρωτες προκλήσεις.
Ο συγγραφέας είναι αισιόδοξος ότι το παιχνίδι δεν έχει χαθεί, αγωνιά όμως να δει απτές αποδείξεις ότι Πολιτεία, θεσμικοί παράγοντες, επιχειρήσεις κι εργαζόμενοι έχουν κατανοήσει πλήρως τα κελεύσματα των καιρών. «Η ανάπτυξη που έρχεται για τη χώρα μας δεν θα μοιάζει με την παλιά», υποστηρίζει κι εξηγεί: «Θα βασίζεται στο υψηλής ποιότητας ανθρώπινο δυναμικό της περιοχής (καινοτομία) και στη γεωγραφικά κομβική θέση της, προσφέροντας υπηρεσίες Logistics και Διαμετακόμισης». Μακάρι να αποδειχτεί αληθινός...
Τα Logistics για την Ελλάδα του αύριο
Ελευθέριος Θ. Ιακώβου
Economia Publishing
360 σελ.
Τιμή € 15,00