fbpx
Συλλογικό έργο: «Μιχάλης Κακογιάννης: Ο Έλληνας του κόσμου»

Συλλογικό έργο: «Μιχάλης Κακογιάννης: Ο Έλληνας του κόσμου»

Το 2021 συμπληρώθηκαν 100 χρόνια από τη γέννηση και 10 χρόνια από τον θάνατο του Κύπριου σκηνοθέτη Μιχάλη Κακογιάννη και με αφορμή αυτή την επέτειο πραγματοποιήθηκαν αρκετές εκδηλώσεις στη μνήμη του. Η παρούσα έκδοση τιμάει αυτή τη διπλή επέτειο παρουσιάζοντας το κινηματογραφικό έργο του κορυφαίου αυτού σκηνοθέτη, ο οποίος με τις ταινίες του ανέδειξε –όπως ο ίδιος ήθελε διακαώς– τον ελληνισμό στα πέρατα της οικουμένης.

Καριέρα μισού αιώνα

Κατά τη διάρκεια μισού και πλέον αιώνα δημιουργικής παρουσίας στον χώρο της τέχνης, ο Κακογιάννης σκηνοθέτησε 15 κινηματογραφικές ταινίες, 36 θεατρικά έργα κι επτά όπερες στην Ελλάδα, στις ΗΠΑ και σε χώρες της Ευρώπης, ενώ πλούσιο είναι το έργο του και σε άλλες μορφές τέχνης καθώς έχει γράψει στίχους, θεατρικά έργα και σενάρια, έχει σκηνοθετήσει ένα ντοκιμαντέρ για την εισβολή της Τουρκίας στην Κύπρο το 1974, ενώ για μικρό χρονικό διάστημα στη νιότη του υπήρξε δημοσιογράφος στην ελληνική υπηρεσία του BBC στο Λονδίνο.

Πατώντας βαθιά στον ελληνισμό που αγάπησε με πάθος αλλά κοσμοπολίτης όσο ελάχιστοι Έλληνες δημιουργοί, ο Μιχάλης Κακογιάννης πρόλαβε να μιλήσει για τα μείζονα και τα ελάσσονα της ανθρώπινης ζωής. Είχε την ευκαιρία να αναμετρηθεί με γιγαντιαία κείμενα της παγκόσμιας λογοτεχνίας και μέσω αυτών να διηγηθεί εκπληκτικές ανθρώπινες ιστορίες. Ευτύχησε να συνεργαστεί με υπέροχους ηθοποιούς στους οποίους ο ίδιος, με τη σειρά του, πρόσφερε ως αντίδωρο μια θέση στο πάνθεον της έβδομης τέχνης.

Στο παρόν βιβλίο μια πλειάδα Ελλήνων κινηματογραφικών κριτικών παρουσιάζει στον αναγνώστη μία προς μία όλες τις κινηματογραφικές ταινίες του Κακογιάννη, με ολιγοσέλιδες αναλύσεις για καθεμιά από αυτές. Από το σκηνοθετικό ντεμπούτο του το 1954 με την ταινία Κυριακάτικο ξύπνημα (Έλλη Λαμπέτη, Γιώργος Παππάς, Δημήτρης Χορν, Τασσώ Καβαδία και Σαπφώ Νοταρά) μέχρι το κύκνειο άσμα του το 1999 με τον Βυσσινόκηπο του Αντόν Τσέχοφ (Άλαν Μπέιτς, Σάρλοτ Ράμπλινγκ κ.ά.). Στο ενδιάμεσο, ο Κακογιάννης είχε την ευκαιρία να ταξιδέψει με τις ταινίες του και να τιμηθεί γι’ αυτές σε σημαντικά διεθνή φεστιβάλ, ενώ τουλάχιστον δύο έργα του, η Στέλλα και ο Αλέξης Ζορμπάς θεωρούνται μεταξύ των σημαντικότερων ελληνικών ταινιών όλων των εποχών.

Πατώντας βαθιά στον ελληνισμό που αγάπησε με πάθος αλλά κοσμοπολίτης όσο ελάχιστοι Έλληνες δημιουργοί, ο Μιχάλης Κακογιάννης πρόλαβε να μιλήσει για τα μείζονα και τα ελάσσονα της ανθρώπινης ζωής.

Ο ίδιος σε συνέντευξη που παραχώρησε το 2009 στον Νέστορα Πουλάκο (περιλαμβάνεται στον παρόντα τόμο), θεωρούσε ως πιο σημαντική «κινηματογραφική» περίοδο της ζωής του το γύρισμα της τριλογίας Ηλέκτρα (1962, Ειρήνη Παπά, Γιάννης Φέρτης, Αλέκα Κατσέλη και Μάνος Κατράκης), Τρωάδες (1971, Κάθριν Χέπμπορν, Βανέσα Ρεντγκρέιβ και Ειρήνη Παπά) και Ιφιγένεια (1977, Ειρήνη Παπά, Κώστας Καζάκος, Κώστας Καρράς, Γιάννης Φέρτης, Αλέκα Κατσέλη, Μάνος Κατράκης κ.ά.). Ήταν τα έργα που του επέτρεψαν, όπως υποστήριζε, να «συνομιλήσει» με τους μεγάλους αρχαίους συγγραφείς.

Για όσους δεν γνωρίζουν το έργο του Μιχάλη Κακογιάννη ή θέλουν να ρίξουν μια γρήγορη εισαγωγική ματιά στο κινηματογραφικό έργο του, πριν επιλέξουν να απολαύσουν ένα από τα αριστουργήματά του, το παρόν έργο είναι ένας πρώτος, κατατοπιστικός οδηγός στο φιλμικό σύμπαν του κορυφαίου δημιουργού.

 

Μιχάλης Κακογιάννης: Ο Έλληνας του κόσμου
Με το βλέμμα της κριτικής
Συλλογικό έργο
Εκδόσεις Το Μέλλον
σ. 76
ISBN: 978-618-84695-7-0
Τιμή: 10,60€
001 patakis eshop


 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
ΚΡΙΤΙΚΕΣ > ΜΕΛΕΤΕΣ - ΔΟΚΙΜΙΑ
Γιώργος Χατζηβασιλείου: «Φιλοσοφία της τεχνητής νοημοσύνης»

Οι κίνδυνοι της τεχνητής νοημοσύνης έγιναν ανάγλυφα φανεροί το 2018 σοκάροντας όλο τον κόσμο. Εκείνη τη χρονιά αποκαλύφθηκε το σκάνδαλο της Cambridge Analytica, μιας εταιρείας πολιτικής επικοινωνίας η οποία πήρε παράνομα...

ΚΡΙΤΙΚΕΣ > ΜΕΛΕΤΕΣ - ΔΟΚΙΜΙΑ
Σπύρος Ι. Ράγκος: «Θαυμάζειν – Απορείν – Φιλοσοφείν»

Η διαδικασία της γραφής συνιστά αφ’ εαυτής μια περιπέτεια, ένα ταξίδι που ενδεχομένως δεν κλείνει ούτε καν εκείνη τη στιγμή που η βούληση του δημιουργού της θα επιλέξει ως τέλος της. Αλλά η...

ΚΡΙΤΙΚΕΣ > ΜΕΛΕΤΕΣ - ΔΟΚΙΜΙΑ
J. Bradford DeLong: «Στον δρόμο προς την ουτοπία»

«Η οικονομική ιστορία δεν έχει ανοσία στην ιδεολογία, κυρίως επειδή οι οικονομικοί ιστορικοί δεν έχουν ανοσία στην ιδεολογία. Μπορεί κανείς να χρησιμοποιήσει τους ίδιους αριθμούς και δείκτες για να...

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΚΑΤΑΧΩΡΙΣΕΙΣ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Διεύθυνση

Πτολεμαίων 4
(Πλατεία Προσκόπων)
11635 Αθήνα,
Τηλ.-fax: 210.7212307
info@diastixo.gr
ISSN: 2585-2485

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

Εγγραφείτε τώρα στο newsletter μας και μάθετε πρώτοι. τα τελευταία νέα για το βιβλίο και για τις τέχνες.

Με την επίσκεψη στο site μας, αποδέχεστε τη χρήση Cookies από το diastixo.gr, με σκοπό τη βελτίωση των υπηρεσιών που σας παρέχουμε.