fbpx
Amos Oz: «Αγαπητοί ζηλωτές»

Amos Oz: «Αγαπητοί ζηλωτές»

«Εσύ ο κριτής όλης της γης δεν θα κάνεις δίκη;» ρωτά ο Αβραάμ αφού έχει παζαρέψει με τον Θεό πόσους θα σώσει στα Σόδομα, σε ένα απόσπασμα που είναι κατά τον Άμος Οζ ίσως το πιο τολμηρό σε ολόκληρη τη Βίβλο, αν όχι σε όλες τις θρησκείες από γεννήσεως κόσμου. Κι όμως, ο Θεός δεν σπεύδει να κατακάψει τον πατριάρχη για το θράσος του να στραφεί ενάντια στα Ουράνια, η αμφισβήτηση του αλάνθαστου, η αναζήτηση της πολυφωνίας, η ανοχή απέναντι στην άλλη γνώμη, το πάθος για δικαιοσύνη αποτελούν τα καλύτερα στοιχεία της εβραϊκής κουλτούρας. Προτού ο Θεός γίνει μια έννοια δύσκαμπτη και απόμακρη στα χέρια των φανατικών ζηλωτών, ο βασιλιάς Δαυίδ σ’ έναν από τους ψαλμούς του φωνάζει: «Ως πότε, Κύριε, θα θριαμβεύουν οι κακοί;» («έως πότε αμαρτωλοί, Κύριε, έως πότε αμαρτωλοί καυχήσονται»), μια φράση που ακούγεται αιρετική και βλάσφημη στους σημερινούς ζηλωτές, όμως εκείνη την εποχή οι άνθρωποι δεν είχαν πρόβλημα να την εκστομίσουν.

Οι απόγονοι του Αβραάμ και του Δαυίδ, λέει ο Άμος Οζ, πόρρω απέχουν από κείνη τη σοφή προσέγγιση των πραγμάτων. Κι αν καταφέρνουν να διατηρούν την ισχύ τους μέχρι σήμερα, το οφείλουν στο γεγονός ότι η ύπαρξη ή η εξαφάνιση του κράτους του Ισραήλ δεν ήταν ποτέ ζήτημα ζωής και θανάτου ούτε για τη Συρία, ούτε για τη Λιβύη, ούτε για την Αίγυπτο, ούτε καν για το Ιράν. Παρά την εμπρηστική τους ρητορική, οι μουσουλμανικοί λαοί της περιοχής δεν έχουν εμπλακεί μέχρι τώρα σε έναν συνολικό πόλεμο που θα εξαφάνιζε από τον χάρτη το εβραϊκό κράτος· οι μόνοι που το απειλούν σοβαρά είναι οι φτωχοί Παλαιστίνιοι, οι οποίοι είναι πάρα πολύ λίγοι και αδύναμοι, όμως τα γεγονότα μπορούν να αλλάξουν ανά πάσα στιγμή καθώς μια ακραία ομάδα πολιτικών έχει πάρει τα ηνία και κανείς δεν ξέρει πότε θα κάνει το μοιραίο λάθος, να ξεκινήσει για παράδειγμα την αποκλειστική νομή του Όρους του Ναού, ενός χώρου υψίστης σημασίας για ιουδαίους, χριστιανούς και μουσουλμάνους, που θα μπορούσε να προκαλέσει μια κατά μέτωπο επίθεση των ισλαμικών κρατών που κυκλώνουν το μικρό ισραηλιτικό κράτος. Το Ισραήλ δεν έχει κερδίσει κανέναν πόλεμο από το 1967, ακόμα και στον λεγόμενο πόλεμο του Γιομ Κιπούρ ο τελικός νικητής ήταν η Αίγυπτος, που πέτυχε τον σκοπό της, δηλαδή την ανατροπή του στάτους κβο που είχε θεμελιωθεί στην περιοχή της χερσονήσου του Σινά, κι επιπλέον, υπάρχει η ιστορική εμπειρία που λέει ότι κάθε φορά που το Ισραήλ τα έβαλε με κάποιον αντίπαλο πέρα από το μέγεθός του, περιμένοντας μια θεϊκή παρέμβαση την τελευταία στιγμή, σε όλες τις περιπτώσεις, είτε απέναντι στη Βαβυλώνα, είτε απέναντι στη Ρώμη, συνετρίβη· κι αν τούτη τη στιγμή η Αμερική του Ντόναλντ Τραμπ το υποστηρίζει, η πλειοψηφία του κόσμου μέσα και έξω από τις Ηνωμένες Πολιτείες βλέπει πιο φιλικά τους Παλαιστίνιους και κανένας δεν ξέρει τι μπορεί να συμβεί αύριο.

 Οι απόγονοι του Αβραάμ και του Δαυίδ, λέει ο Άμος Οζ, πόρρω απέχουν από κείνη τη σοφή προσέγγιση των πραγμάτων.

Τα πολιτικά ζητήματα ήταν πάντα στο επίκεντρο του ενδιαφέροντας του Άμος Οζ, όπως συμβαίνει και στο τελευταίο του βιβλίο, που είναι αφιερωμένο με αγάπη και τιμή στα εγγόνια του και παρουσιάζεται τώρα στο ελληνικό κοινό. Αποτελείται από τρεις ενότητες βασισμένες σε μια σειρά διαλέξεων που πραγματοποιήθηκαν στο Πανεπιστήμιο του Τίμπινγκεν της Γερμανίας κι έχουν μεταφραστεί σε είκοσι γλώσσες. Μέσα σε μια θάλασσα φανατισμού που απλώνεται σε όλη την περιοχή, τόσο μεταξύ των μουσουλμάνων όσο και μεταξύ των ορθόδοξων Εβραίων, η φωνή του διάσημου Ισραηλινού συγγραφέα έναν χρόνιο πριν απ’ τον θάνατό του ηχεί ευεργετικά, καθώς προσπαθεί μέσα στη δίνη του παραλογισμού να επικαλεστεί την προσοχή εκείνων των οποίων οι ιδέες διαφέρουν από τις δικές του και υποστηρίζουν ότι η κατάσταση είναι μη αναστρέψιμη: «Όποιος έχει δει με τα ίδια του τα μάτια, όπως εγώ, τη γέννηση του Ισραήλ, τρία μόλις χρόνια μετά τη A Ozδολοφονία των Εβραίων της Ευρώπης από τους Γερμανούς ναζί, όποιος έχει δει τον πρόεδρο Σαντάτ, τον “βασιλιά των Αράβων”, τον υπ’ αριθμόν ένα εχθρό του Ισραήλ, να βγάζει λόγο στην Κνεσέτ και να μας προτείνει ειρήνη και αναγνώριση με αντάλλαγμα την επιστροφή εδαφών, όποιος έχει δει τον Γιτσχάκ Ράμπιν και τον Σιμόν Πέρες, τα δυο γεράκια υποστηρικτές των εποικισμών, να σφίγγουν το χέρι του Γιάσερ Αραφάτ και να προσπαθούν να υλοποιήσουν μαζί του τη συμφωνία των δύο κρατών, όποιος έχει δει τις μπουλντόζες του Σαρόν να εξαφανίζουν από προσώπου γης τους οικισμούς που ο ίδιος ο Σαρόν είχε βάλει να χτίσουν στη Γάζα, όποιος τα έχει δει όλα αυτά δεν μπορεί εύκολα να καταπιεί το χάπι της έλλειψης εναλλακτικής λύσης, που του έδωσαν το όνομα “μη αναστρέψιμη κατάσταση”».

 

Αγαπητοί ζηλωτές
Τρεις στοχασμοί
Άμος Οζ
μετάφραση: Λουίζα Μιζάν
Εκδόσεις Καστανιώτη
160 σελ.
ISBN 978-960-03-6401-9
Τιμή €12,00
001 patakis eshop


 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
ΚΡΙΤΙΚΕΣ > ΜΕΛΕΤΕΣ - ΔΟΚΙΜΙΑ
Ben Ansell: «Γιατί η πολιτική αποτυγχάνει»

Ο Μπεν Άνσελ στο βιβλίο του Γιατί η πολιτική αποτυγχάνει: Πέντε παγίδες και πώς να τις αποφύγουμε, το οποίο κυκλοφορεί στα ελληνικά από τις Εκδόσεις Μεταίχμιο, σε μετάφραση του Γιώργου Μαραγκού, καταπιάνεται...

ΚΡΙΤΙΚΕΣ > ΜΕΛΕΤΕΣ - ΔΟΚΙΜΙΑ
Ελένη Κ. Σπηλιώτη: «Εθνικός Διχασμός: Φιλοβασιλικοί εξόριστοι στη Σκόπελο»

Μ’ ένα σαπιοκάραβο, μέσα σε κατακλυσμιαία βροχή και με φόβο πιθανού τορπιλισμού, φτάνει στις 31 Ιανουαρίου 1918 στη Σκόπελο μια ομάδα επιφανών πολιτικών και άλλων προσώπων που με απόφαση του...

ΚΡΙΤΙΚΕΣ > ΜΕΛΕΤΕΣ - ΔΟΚΙΜΙΑ
«Για τη διαχείριση του πένθους και της απώλειας» και «Γιατί υπάρχει το κακό στον κόσμο;»

Αν υπάρχει ένας μελετητής ικανός να μας εισάγει τόσο στον πλούτο της γλώσσας όσο και των ιδεών του Μεγάλου Ιεράρχη Βασιλείου αλλά και του Πλουτάρχου είναι ο Ιωάννης Πλεξίδας. Με από πολλών ετών...

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΚΑΤΑΧΩΡΙΣΕΙΣ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Διεύθυνση

Πτολεμαίων 4
(Πλατεία Προσκόπων)
11635 Αθήνα,
Τηλ.-fax: 210.7212307
info@diastixo.gr
ISSN: 2585-2485

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

Εγγραφείτε τώρα στο newsletter μας και μάθετε πρώτοι. τα τελευταία νέα για το βιβλίο και για τις τέχνες.

Με την επίσκεψη στο site μας, αποδέχεστε τη χρήση Cookies από το diastixo.gr, με σκοπό τη βελτίωση των υπηρεσιών που σας παρέχουμε.