fbpx
Θεοδόσης Πυλαρινός: «Ο Γιώργος Μαρκόπουλος σε χρόνο ανύποπτο»

Θεοδόσης Πυλαρινός: «Ο Γιώργος Μαρκόπουλος σε χρόνο ανύποπτο»

Ο ποιητής Γιώργος Μαρκόπουλος αυτοβιογραφείται μέσα από συνεντεύξεις του. Μόνο που τα αυτοβιογραφικά κείμενα που παρατίθενται στο κομψό τομίδιο των Εκδόσεων Εκάτη δεν υπογράφονται από τον ίδιο τον ποιητή, που λόγω σεμνότητας αποφεύγει να καταθέτει κομμάτια της ζωής του. Ο Γιώργος Μαρκόπουλος «ηττημένος από τη φύση του», όπως άλλωστε (πιστεύει) οι περισσότεροι ποιητές, μπήκε στον χώρο της ποίησης έχοντας συνειδητοποιήσει «την ήττα του απέναντι στη φθορά, στο χρόνο και στο θάνατο». Δεν έπαψε ωστόσο στη μακρόχρονη διαδρομή του «να θεραπεύει την ποίηση καθαυτή αλλά και από όλες τις σκοπιές: την κριτική, τη συνεργασία σε πλείστα όσα περιοδικά, τις λογοτεχνικές συναναστροφές, τις παρουσιάσεις, τις ποικίλες σχέσεις του με λογοτέχνες των μεταπολεμικών γενεών και φυσικά με τους συνοδοιπόρους του της Γενιάς του ’70», σημειώνει ο «βιογράφος» του, καθηγητής και βραβευμένος μελετητής Θεοδόσης Πυλαρινός.

«Συνθέτοντας τη μελέτη μου για τον Γιώργο Μαρκόπουλο («Με επιμονή και με σκοπό στον ίδιο τόπο». Η ποίηση του Γιώργου Μαρκόπουλου), καθώς και τον τόμο με τις κατά καιρούς κριτικές στα έργα του (Για τον Γιώργο Μαρκόπουλο, Κριτικά κείμενα, Εκδόσεις Αιγαίον, Λευκωσία, 2017), συνάντησα πολλές συνεντεύξεις του, σε σημείο που να απορεί κανείς γιατί τόσο πολλοί θέλησαν να μιλήσουν μαζί του με αυτόν τον συχνά εξαντλητικό τρόπο. Ό,τι εξ ιδιοσυγκρασίας ο ποιητής δεν θα επιχειρούσε, να μιλήσει δηλαδή για τον εαυτό του, εκών άκων το έπραξε στις πάμπολλες (τυχαία, βέβαια) συνεντεύξεις του. Προφανώς είχε πολλά να πει, ορθότερα ήταν πολλά αυτά που ενδιέφεραν τους αναγνώστες», σημειώνει ο Πυλαρινός (σελ.9) και ομολογεί ότι το γεγονός αυτό τον οδήγησε στη σκέψη να συνθέσει ο ίδιος την αυτοβιογραφία του ποιητή, «αντί του καθ’ ύλην αρμοδίου». Έτσι, το κείμενο του βιβλίου λειτουργεί ως οδηγός ανάγνωσης, καθώς το υλικό συγκεντρώνεται και κατατάσσεται σε ενιαίο σώμα, ενώ τα γεγονότα αλληλοσυμπληρώνονται, πράγμα που ο ποιητής ούτε είχε προγραμματίσει, ούτε καν είχε κατά νου.

Ο αναγνώστης πληροφορείται αρχικά για την καταγωγή, την οικογένεια του ποιητή και τις καταβολές του που ανάγονται στα χρόνια του Εμφυλίου. Αφετηρία του η Μεσσηνία, όπου πρωτοείδε τον κόσμο με την αμεριμνησία των παιδικών ματιών και το κουρείο του πατέρα του, όπου εκτελούσε χρέη «μικρού» του μαγαζιού μαθαίνοντας την αρετή και την κακία. Δεύτερη πατρίδα του η Αθήνα, όπου η οικογένεια εγκαταστάθηκε λόγω πολιτικών τοποθετήσεων των γονέων από τη μια, αλλά και λόγω της επιθυμίας εξασφάλισης καλύτερης ποιότητας ζωής, όπου συμπεριλαμβάνονται και οι σπουδές των δύο αγοριών της οικογένειας. Ο ποιητής νοσταλγεί τα μαθητικά χρόνια στο Β’ Αρρένων Αθηνών, την μπάλα, τα ατέλειωτα τηλεφωνήματα με φίλους, όπως ο Γιάννης Βαρβέρης και ο Γιάννης Κοντός, τα χρόνια της δικτατορίας όπου τις παρέες ένωναν ο Τσε Γκεβάρα, ο Μάης του ’68, ο Jimmie Hendrix και η Joan Baez μαζί με τα μπαρ, το σινεμά και κυρίως την ποίηση. «Με αυτήν ζεσταινόταν η παρέα μας τότε», λέει ο Μαρκόπουλος, «ανιδιοτελής και ρομαντικός όταν υπερασπίζεται την εξέγερση των φοιτητών, όπου και ο ίδιος συμμετείχε, όταν προτάσσει την αγνότητα του αγώνα και τη νεανική αλήθεια, παραβλέποντας τις όποιες υπονομευτικές σκοπιμότητες και κατασκευές […]».

Ό,τι εξ ιδιοσυγκρασίας ο ποιητής δεν θα επιχειρούσε, να μιλήσει δηλαδή για τον εαυτό του, εκών άκων το έπραξε στις πάμπολλες (τυχαία, βέβαια) συνεντεύξεις του.

Είναι χαρακτηριστικό ότι ακόμα και σήμερα (κακά τα ψέματα…) που «όλη η Ελλάδα πλην μιας κλειστής μειοψηφίας τείνει να γίνει απότομα ένα ατέλειωτο περιθώριο», ο Γιώργος Μαρκόπουλος δεν θα την εγκατέλειπε «κι ας του έδιναν εκατομμύρια!». Κι αυτό επειδή στα πρόσωπα των νεαρών Ελλήνων ποιητών (της γενιάς του 2000 πλέον) διακρίνει μια συγκρότηση που είχε χρόνια να δει και νιώθει «ένα ευεργετικό αεράκι να ξαναπνέει».

Στηριγμένες στη γνώση και την προσωπική εμπειρία, οι απόψεις του Γιώργου Μαρκόπουλου για πρόσωπα της λογοτεχνίας έχουν ιδιαίτερο βάρος. «Οι άγιοι του Μαρκόπουλου», σημειώνει ο Πυλαρινός, «είναι πολλαπλά ελεγμένοι και δικαιωμένοι και το βιωματικό υλικό που ενυπάρχει στις μαρτυρίες του αποτελεί εγγύηση γνησιότητας, ενός ευγνώμονος (από τους λίγους που έχουν υπάρξει) προς αυτούς που συνετέλεσαν στη δική του επιτυχημένη πορεία» (σελ.27). Πολύτιμοι άλλωστε είναι οι δύο τόμοι των κριτικών του Εκδρομή στην άλλη γλώσσα (Α’, 1991, Εκδόσεις Ρόπτρον, και Β’, 1994, Εκδόσεις Νεφέλη).

thpilrnsΚλείνοντας το μικρό αυτό σημείωμα για το τόσο αξιόλογο και πρωτότυπο βιβλίο του Θεοδόση Πυλαρινού, προσθέτουμε την άποψή του για τη σχέση του ποιητή Γιώργου Μαρκόπουλου με το ποδόσφαιρο: «Το ποδόσφαιρο ο Μαρκόπουλος το ανήγαγε εις έργο τέχνης, αντάξιο της ποίησης, ως προς τη συναισθηματική και λυτρωτική του αξία. Διακρίνει σ’ αυτό τη μεγαλοσύνη και τη θλίψη της λαϊκής ψυχής, τον πόνο της απώλειας αλλά και την έξαρση. Οι Κυριακές του εμπνέονται από ποίηση και ποδόσφαιρο, μάλλον οι φάσεις και οι παίκτες των γηπέδων μεταμορφώνονται σε στίχους και ύμνους».

 

Ο Γιώργος Μαρκόπουλος σε χρόνο ανύποπτο
Θεοδόσης Πυλαρινός
Εκάτη
76 σελ.
ISBN 978-960-408-259-9
Τιμή €8,48
001 patakis eshop


 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
ΚΡΙΤΙΚΕΣ > ΜΕΛΕΤΕΣ - ΔΟΚΙΜΙΑ
Ben Ansell: «Γιατί η πολιτική αποτυγχάνει»

Ο Μπεν Άνσελ στο βιβλίο του Γιατί η πολιτική αποτυγχάνει: Πέντε παγίδες και πώς να τις αποφύγουμε, το οποίο κυκλοφορεί στα ελληνικά από τις Εκδόσεις Μεταίχμιο, σε μετάφραση του Γιώργου Μαραγκού, καταπιάνεται...

ΚΡΙΤΙΚΕΣ > ΜΕΛΕΤΕΣ - ΔΟΚΙΜΙΑ
Ελένη Κ. Σπηλιώτη: «Εθνικός Διχασμός: Φιλοβασιλικοί εξόριστοι στη Σκόπελο»

Μ’ ένα σαπιοκάραβο, μέσα σε κατακλυσμιαία βροχή και με φόβο πιθανού τορπιλισμού, φτάνει στις 31 Ιανουαρίου 1918 στη Σκόπελο μια ομάδα επιφανών πολιτικών και άλλων προσώπων που με απόφαση του...

ΚΡΙΤΙΚΕΣ > ΜΕΛΕΤΕΣ - ΔΟΚΙΜΙΑ
«Για τη διαχείριση του πένθους και της απώλειας» και «Γιατί υπάρχει το κακό στον κόσμο;»

Αν υπάρχει ένας μελετητής ικανός να μας εισάγει τόσο στον πλούτο της γλώσσας όσο και των ιδεών του Μεγάλου Ιεράρχη Βασιλείου αλλά και του Πλουτάρχου είναι ο Ιωάννης Πλεξίδας. Με από πολλών ετών...

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΚΑΤΑΧΩΡΙΣΕΙΣ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Διεύθυνση

Πτολεμαίων 4
(Πλατεία Προσκόπων)
11635 Αθήνα,
Τηλ.-fax: 210.7212307
info@diastixo.gr
ISSN: 2585-2485

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

Εγγραφείτε τώρα στο newsletter μας και μάθετε πρώτοι. τα τελευταία νέα για το βιβλίο και για τις τέχνες.

Με την επίσκεψη στο site μας, αποδέχεστε τη χρήση Cookies από το diastixo.gr, με σκοπό τη βελτίωση των υπηρεσιών που σας παρέχουμε.