fbpx
Μαίρη Βασάλου: «Το χαμένο άλλοθι»

Μαίρη Βασάλου: «Το χαμένο άλλοθι»

Καμιά φορά, είναι λίγο επικίνδυνο να παρουσιάζεις ένα έργο τέχνης, διότι αυτά κατάλαβες εσύ, αλλά ένας άλλος μπορεί να καταλάβει κάτι άλλο, να νιώσει κάτι άλλο. Δεν θα μείνω στη γλώσσα της Βασάλου. Είναι υπόδειγμα. Θα μείνω στην πυκνότητα. Εάν αυτό μού το έδινες ως σενάριο μιας ταινίας, θα σου έλεγα ότι ναι, είναι μία ταινία. Η Βασάλου κάνει το εξής δύσκολο: δεν σου επιτρέπει να ονειρευτείς και να φτιάξεις εικόνες, σου τις δίνει με απίστευτες λεπτομέρειες και είναι συνεχώς σαν να βλέπεις μια ταινία. Δηλαδή δεν είναι ένας πίνακας ζωγραφικής, όπου ο καθένας μπορεί να πει ό,τι θέλει· είναι ένα άλλου τύπου βιβλίο, που σ’ αφήνει αν θέλεις, αν μπορείς, αν αντέχεις, να σκεφτείς τα δικά σου.

Η Βασάλου έχει αποτυπώσει την περίοδο του μεσοπολέμου με μια γλώσσα εποχής, δηλαδή αν πει κάποιος ότι αυτό το μυθιστόρημα γράφτηκε, ας πούμε, το 1935 ή το 1945 για τον μεσοπόλεμο, θα σε πείσει αμέσως. Εδώ λοιπόν είναι το δύσκολο, κατά την ταπεινή μου άποψη βεβαίως: δεν σου δίνει περιθώρια. Είναι σαν να βλέπεις, επαναλαμβάνω, μια ταινία, όπου οι λεπτομέρειες, τα έπιπλα, οι κινήσεις, τα μάτια, τα βλέμματα, ο λόγος, είναι δεδομένα – δεν μπορείς να πεις «εδώ δεν είναι έτσι». Επίσης, έχει φτιάξει τα σκηνικά, τέτοια σκηνικά που είναι σαν να έχει ζήσει εκείνη την περίοδο, και ξέρετε, δεν είναι εύκολο· δεν σημαίνει ότι διάβασα, είδα ένα ντοκιμαντέρ και κατάλαβα. Όλοι μέσα μας ξέρουμε για παλιότερα έπιπλα, για παλιότερα σπίτια, για παλιότερες σκάλες, για παλιότερους δρόμους, αλλά η Βασάλου έχει ένα βλέμμα σαν να βλέπεις φιλμ εποχής.

 Δηλαδή δεν είναι ένας πίνακας ζωγραφικής, όπου ο καθένας μπορεί να πει ό,τι θέλει· είναι ένα άλλου τύπου βιβλίο, που σ’ αφήνει αν θέλεις, αν μπορείς, αν αντέχεις, να σκεφτείς τα δικά σου.

Δεν θα αναφερθώ καθόλου στο περιεχόμενο του βιβλίου, πιστεύω πολύ στην υποκειμενική ματιά του κάθε θεατή, ακροατή ή αναγνώστη στην παρούσα φάση. Έπειτα από σχεδόν οκτώ χρόνια κρίσης, είναι σαν όλοι μας σχεδόν να οφείλουμε –δεν ξέρω πού, στον εαυτό μας φαντάζομαι– να γράψουμε ένα βιβλίο. Εγώ δεν ανήκω σ’ αυτή την κατηγορία, αλλά πιστεύω ότι είναι καλό να βγαίνουνε δεκάδες βιβλία, κι ας είναι και σκουπίδια. Γιατί και το σκουπίδι κάνει κάτι καλό: σου ξεχωρίζει το διαμάντι. Και τούτο εδώ είναι ένα διαμάντι. Η Βασάλου είναι μια σκηνοθέτις που έχει δημιουργήσει και τα κουστούμια και τα σκηνικά, έχει γράψει τη μουσική, έχει σχεδιάσει τους φωτισμούς, και μένουν οι ηθοποιοί να μιλήσουν και να πράξουν αυτά που θα δούμε σε μια οθόνη.

vaslouΕγώ θα το ευχόμουν ειλικρινά να πέσει το βιβλίο αυτό στα χέρια ενός σκηνοθέτη, ενδεχομένως με τις όποιες περικοπές, και να γίνει μια ταινία από αυτές που βλέπουμε και λέμε «καταπληκτική, υπέροχη!» – δεν θα πω ονόματα, και μιλάω για Έλληνες. Βέβαια, αν η Μαίρη Βασάλου ήταν γεννημένη στην Αμερική, αυτό το μυθιστόρημα θα γινόταν σίγουρα ταινία.

Επίσης, ένα μπράβο στις Εκδόσεις Διάπλαση, που φεύγουν από το ύφος το κλασικό και ανοίγονται. Αυτή η εποχή δεν είναι για άμυνα, είναι για επίθεση.

 

Το χαμένο άλλοθι
Μαίρη Βασάλου
επιμέλεια σειράς: Ελένη Γκίκα
Διάπλαση
352 σελ.
ISBN 978-960-567-138-9
Τιμή €15,90
001 patakis eshop


 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
ΚΡΙΤΙΚΕΣ > ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ
Απόστολος Στραγαλινός: «Το πρωί που θα φύγουμε»

Ο Απόστολος Στραγαλινός είναι γνωστός ως ένας από τους καλύτερους μεταφραστές γερμανικών λογοτεχνικών κειμένων. Ανάμεσα στους συγγραφείς που έργα τους έχει μεταφέρει στη γλώσσα μας συγκαταλέγονται...

ΚΡΙΤΙΚΕΣ > ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ
Λευτέρης Γιαννακουδάκης: «Τα φαντάσματα του Δεκέμβρη»

Με αφορμή τη δολοφονία του δεκαεξάχρονου μαθητή Αλέξανδρου Γρηγορόπουλου το 2008 από αστυνομικά πυρά, με φόντο τα γεγονότα που εξελίχθηκαν στη συνέχεια, με την πόλη να φλέγεται και με ένα σκηνικό...

ΚΡΙΤΙΚΕΣ > ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ
Συλλογικό έργο (επιμέλεια: Ελπιδοφόρος Ιντζέμπελης): «Κύπρος, 1974-2024»

Αιώνες φαρμάκι· γενιές φαρμάκι Γ. Σεφέρης,«Οι γάτες τ’ Άι-Νικόλα» Αναμφίβολα, το βιβλίο Κύπρος, 1974-2024: Πενήντα χρόνια μετά την εισβολή (Ελληνοεκδοτική, 2024), με την επιμέλεια του ακάματου λογοτέχνη Ελπιδοφόρου...

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΚΑΤΑΧΩΡΙΣΕΙΣ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Διεύθυνση

Πτολεμαίων 4
(Πλατεία Προσκόπων)
11635 Αθήνα,
Τηλ.-fax: 210.7212307
info@diastixo.gr
ISSN: 2585-2485

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

Εγγραφείτε τώρα στο newsletter μας και μάθετε πρώτοι. τα τελευταία νέα για το βιβλίο και για τις τέχνες.

Με την επίσκεψη στο site μας, αποδέχεστε τη χρήση Cookies από το diastixo.gr, με σκοπό τη βελτίωση των υπηρεσιών που σας παρέχουμε.