fbpx
Τεύκρος Μιχαηλίδης: «Εικασία 3ν+1»

Τεύκρος Μιχαηλίδης: «Εικασία 3ν+1»

Αν σκεφτούμε ότι το αστυνομικό μυθιστόρημα στηρίζεται σε ένα μεγάλο μέρος του σε στοιχεία και εικασίες, σε αυτό το βιβλίο ο Τεύκρος Μιχαηλίδης υποθέτει και συμπεραίνει με έναν ιδιοφυή μαθηματικό τρόπο για όσα συμβαίνουν στη νέα υπόθεση της ηρωίδας του, Όλγας Πετροπούλου. Ατού στο κείμενό του η δήθεν απόδειξη κι ύστερα η αναίρεση, ένα παιχνίδι με τον αναγνώστη, έτσι ώστε αυτός να ψάχνει με αγωνία ανάμεσα στα στοιχεία, που αναδεικνύονται σιγά σιγά, τον δρόμο που θα οδηγήσει στη λύση.

Ο βραβευμένος συγγραφέας, μαθηματικός και ακαδημαϊκός, πέρα από τη γνώση του, που κατορθώνει να τη μεταβιβάσει με απλότητα στον αναγνώστη, χρησιμοποιεί την πολυδαίδαλη πλοκή ως εφαλτήριο για κοινωνικό σχόλιο, για σκέψη χωρίς διδακτισμό, με υπόγειο χιούμορ που διαλύει τους δαίμονες, με το χαρακτηριστικό του λογοτεχνικό ύφος, όπως μας έχει συνηθίσει και στα προηγούμενα βιβλία του.

Οι κεντρικοί χαρακτήρες του μυθιστορήματος ανοίγουν αργά αργά τα χαρτιά τους, μέχρι να έρθει η δίνη που θα τους παρασύρει σε εγκλήματα και αποκαλύψεις, επιταχύνοντας τον ρυθμό. Πολυπρόσωπο μυθιστόρημα, που όμως δεν στερεί τη χαρά από τον αναγνώστη να «διαβάσει» τους χαρακτήρες και να τους ακολουθήσει, σε έναν κόσμο που ακροβατεί ανάμεσα σε αληθοφανείς εγκληματικές πράξεις και στη φαντασία του συγγραφέα, που δεν υπολείπεται σε τίποτε από την πραγματικότητα.

Το άνοιγμα του βιβλίου γίνεται από έναν άνεργο τραπεζικό που αναζητά λίγη χαρά σε ένα κακόφημο μπαρ, όπου ξενυχτά έχοντας δίπλα του μια χορεύτρια του πολ ντάνσιγκ. Η Τζένιφερ, η χορεύτρια, όπως ισχυρίζεται είναι από το Μαρόκο και έχει σπουδάσει μαθηματικός. Έτσι, αντί να του προσφέρει τα θέλγητρά της, του αναλύει με ενθουσιασμό έναν μαθηματικό γρίφο που δεν έχει αποδειχθεί ακόμα, την εικασία 3ν+1, σύμφωνα με την οποία όλοι οι αριθμοί καταλήγουν στον αριθμό 1:

Οι κόκκοι του χαλαζιού είναι άλλοι μεγάλοι κι άλλοι μικροί, και πέφτουν ακανόνιστα· στο τέλος όμως καταλήγουν πάντα στο έδαφος. Έτσι κι οι αριθμοί που παράγονται από αυτή τη διαδικασία, άλλοι φτάνουν σε δυσθεώρητα ύψη κι άλλοι παραμένουν πολύ χαμηλά, όλοι όμως, άλλοι αργά κι άλλοι γρήγορα, καταλήγουν στο 1.

Στην ουσία είναι ένα συναρπαστικό αστυνομικό ανάγνωσμα και σου προκαλεί κατάπληξη πώς καταφέρνει ο συγγραφέας να συνδέσει τόσα ανόμοια στοιχεία, καταλήγοντας στο επιθυμητό αποτέλεσμα.

Ο τραπεζικός, Κοσμάς, γοητευμένος μαζί της, φεύγει από το μαγαζί και επιστρέφει την επόμενη νύχτα. Όμως έχουν χαθεί τα ίχνη της. Όταν ο προαγωγός της κοπέλας, ο ξεπεσμένος ποδοσφαιριστής Κριστιάνο, βρίσκεται νεκρός στο διαμέρισμά της, η Τζένιφερ θεωρείται ύποπτη. Ύποπτη, αλλά το έχει σκάσει. Η υπαστυνόμος Όλγα Πετροπούλου, που έχει αναλάβει την υπόθεση, δεν αρκείται στα οφθαλμοφανή. Θα ψάξει σε βάθος. Ακόμα και όταν δολοφονείται ένας ακόμα, δικαστής αυτή τη φορά, και τα στοιχεία οδηγούν στη χορεύτρια.

Μέσα σε αυτό το θολό τοπίο, ο τραπεζικός θα λάβει ένα σημείωμα από την Τζένιφερ, η οποία του ζητά να τον συναντήσει μέσω ενός άστεγου ημίτρελου φιλόλογου. Στο σημείωμα υπογράφει με μια ακολουθία αριθμών της γνωστής εικασίας 3ν+1, κάτι που θα χρησιμοποιηθεί και σε άλλα κεφάλαια του βιβλίου, σαν κώδικας επικοινωνίας που δεν μπορούν να σπάσουν οι μη γνώστες.

Από αυτό το σημείο κι έπειτα, ανοίγεται ένας καινούργιος κόσμος, όχι αγγελικά πλασμένος, με αναφορές σε τράφικινγκ, κακοποιήσεις γυναικών, διεφθαρμένους αστυνομικούς, ύποπτες ΜΚΟ, μετανάστες σε απελπισία, εμπόριο οργάνων, στημένους αθλητικούς αγώνες, κινέζικη και κορεάτικη μαφία, και… τελικά ένας τρίτος φόνος.

Σκέψεις μήπως η εικασία 3ν+1 συμβολίζει την πιθανότητα τριών νεκρών, συν ακόμα ενός; Ή ίσως σημαίνει την προοδευτική σειρά πως ό,τι και να κάνεις δεν πρόκειται να ξεφύγεις, γιατί θα καταλήξεις στο ένα; Στο ένα είτε υπό το πρίσμα της θεολογικής σκοπιάς, γιατί κάθε κακό έχει ένα τέλος που οδεύει προς το ένα· είτε στο εγωιστικό μας ένα, μέσα στο οποίο απορροφώνται τα πάντα.

Το βιβλίο είναι γραμμένο έτσι ώστε να περάσει μηνύματα, χωρίς να εμμένει στο μαθηματικό κομμάτι του. Στην ουσία είναι ένα συναρπαστικό αστυνομικό ανάγνωσμα και σου προκαλεί κατάπληξη πώς καταφέρνει ο συγγραφέας να συνδέσει τόσα ανόμοια στοιχεία, καταλήγοντας στο επιθυμητό αποτέλεσμα. Δίνει την αίσθηση ενός ντόμινο από πράξεις που η υπαστυνόμος Όλγα Πετροπούλου θεωρεί ότι εκπορεύονται από το ίδιο άτομο. Όταν, στο τέλος, αυτή η πανέξυπνη γυναίκα θα καταλάβει πως υπάρχουν πολλά κυκλώματα που επικοινωνούν μεταξύ τους, θα δώσει μια λύση καθ’ όλα ικανοποιητική για τον αναγνώστη και το ντόμινο θα καταρρεύσει. Κι αν η τιμωρία δεν έρθει από την ίδια, υπάρχει πάντοτε κάποιος εξωγενής παράγοντας που θα δώσει ένα φινάλε υποδειγματικό.

teu mixailidis22Το βιβλίο Εικασία 3ν+1 δεν μας αφήνει απορίες για την κατάληξη κάποιου που διαπράττει την ύβριν  των αρχαίων. Εξαιρετικός ο τρόπος που χειρίζεται τη γραφή του ο Τεύκρος Μιχαηλίδης, μας παίρνει από το χέρι και μας σεργιανά στα σκοτεινά μονοπάτια του υπόκοσμου και, μέσω της ηρωίδας του, Πετροπούλου, στηρίζει την άποψη ότι οι εικασίες μπορούν και πρέπει να αποδειχθούν.

 

Εικασία 3ν+1
Τεύκρος Μιχαηλίδης
Ψυχογιός
240 σελ.
ISBN 978-618-01-4528-1
Τιμή €16,60
001 patakis eshop


 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
ΚΡΙΤΙΚΕΣ > ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ
Ελένη Καραγιάννη: «Το κόκκινο τάπερ»

Όταν έφτασε στα χέρια μου αυτή η πρώτη συλλογή διηγημάτων της Ελένης Καραγιάννη ήμουν βέβαιη, διαβάζοντας τον τίτλο, ότι θα ήταν γεμάτη αγάπη όπως ένα μαμαδίστικο «κόκκινο τάπερ» και δεν γελάστηκα....

ΚΡΙΤΙΚΕΣ > ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ
Γιώργος Αγγελίδης: «Σκοτεινή κληρονομιά»

Η Σκοτεινή κληρονομιά του Γιώργου Αγγελίδη αποτελεί μια ενδιαφέρουσα αφήγηση, που συνδυάζει με δεξιοτεχνία τη φαντασία και το κοινωνικό δράμα. Ο συγγραφέας, μετά την «Τριλογία του φεγγαριού», αποφασίζει να...

ΚΡΙΤΙΚΕΣ > ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ
Χρυσοξένη Προκοπάκη: «Αβαρής»

Το τελευταίο πεζογραφικό βιβλίο της Χρυσοξένης Προκοπάκη έρχεται για να διευρύνει τα όρια του αφηγηματικού λόγου και τον κάνει να εναγκαλισθεί μεθόδους και τεχνικές του θεάτρου και, συγκεκριμένα,...

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΚΑΤΑΧΩΡΙΣΕΙΣ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Διεύθυνση

Πτολεμαίων 4
(Πλατεία Προσκόπων)
11635 Αθήνα,
Τηλ.-fax: 210.7212307
info@diastixo.gr
ISSN: 2585-2485

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

Εγγραφείτε τώρα στο newsletter μας και μάθετε πρώτοι. τα τελευταία νέα για το βιβλίο και για τις τέχνες.

Με την επίσκεψη στο site μας, αποδέχεστε τη χρήση Cookies από το diastixo.gr, με σκοπό τη βελτίωση των υπηρεσιών που σας παρέχουμε.