fbpx
Βαγγέλης Μπέκας: «Παγωμένα πέλματα»

Βαγγέλης Μπέκας: «Παγωμένα πέλματα»

Με τίτλο που παραπέμπει στο νουάρ στοιχείο, κυρίαρχο στις περισσότερες ατμοσφαιρικές σκηνές του βιβλίου, ο Βαγγέλης Μπέκας γράφει ένα υποδειγματικό αστυνομικό μυθιστόρημα, κερδίζοντας τον αναγνώστη με ωραία κινηματογραφική αφήγηση. Εξαιρετικό page turner ανάγνωσμα, με αγωνία που δεν σου αφήνει περιθώριο να το αφήσεις από τα χέρια σου, το βιβλίο στηρίζεται σε δύο βασικούς άξονες-χαρακτήρες, γύρω από τους οποίους κινείται η πλοκή.

Όταν η υπαστυνόμος Σοφία Μήτση μετατίθεται στην Αθήνα στο Ανθρωποκτονιών, οι δυσκολίες που έχει να αντιμετωπίσει σε ένα αντρικό περιβάλλον, ως νεοφερμένη και προπάντων γυναίκα, φαίνονται ανυπέρβλητες. Η εχθρική ή μειωτική συμπεριφορά των αντρών του Τμήματος, σε συνδυασμό με τις λεκτικές και σωματικές επιθέσεις που υφίσταται από τον διεφθαρμένο προϊστάμενό της, Ζηκάκη, την πεισμώνουν. Οι εντολές «Δε μιλάς, δε ρωτάς, ακούς και μαθαίνεις» δεν την πτοούν όταν αντιλαμβάνεται ότι κάποιοι δεν κάνουν σωστά τη δουλειά τους. Παρόλο που της έχει κοπεί η δίοδος στην πληροφόρηση και οι δουλειές που της αναθέτουν είναι να οργανώνει το χάος των γραφείων και της χαρτούρας, η σωστή και αλάθητη κρίση της την οδηγούν σε δική της προσωπική έρευνα.

Η υπόθεση για την οποία έχει αποκλειστεί από τους συναδέλφους της είναι οι μυστηριώδεις αυτοκτονίες γυναικών του περιθωρίου, που δούλευαν ως χορεύτριες του pole dancing. Τι κοινό ενώνει αυτές τις γυναίκες κι αν τελικά ήταν δολοφονίες, είναι η απόλυτη σκέψη που καταλαμβάνει τη ζωή της μοναχικής υπαστυνόμου – και γίνεται εμμονή και πείσμα ταυτόχρονα. Νιώθει τα πέλματά της να παγώνουν όπως της πρώτης γυναίκας που βρήκε κρεμασμένη, την ψυχή της να ζητά δικαίωση για την κακοποίηση που έχει υποστεί και η ίδια. Στο σπίτι της, ένα κολάζ στον τοίχο να της θυμίζει:

Γιατί έφτιαξα το κολάζ με τις φόνισσες; Γιατί δεν έγινα στρατιωτικός ή έστω να πατήσω πόδι, να σπουδάσω Ψυχολογία; Γιατί έχω τις φόνισσες στον τοίχο μου; Εκείνες που σκότωσαν γιατί αγάπησαν, γιατί τρελάθηκαν, γιατί δεν άντεχαν τις προσβολές.

Με τίτλο που παραπέμπει στο νουάρ στοιχείο, κυρίαρχο στις περισσότερες ατμοσφαιρικές σκηνές του βιβλίου, ο Βαγγέλης Μπέκας γράφει ένα υποδειγματικό αστυνομικό μυθιστόρημα, κερδίζοντας τον αναγνώστη με ωραία κινηματογραφική αφήγηση.

Στον αντίποδα, ένας καταραμένος χαρακτήρας που βρέθηκε στη δίνη των γεγονότων χωρίς να το θέλει. Είναι ο πρώην δημοσιογράφος Θωμάς Δήμου, άνεργος, κάποιος που χρωστά σε όλο τον κόσμο και δεν μπορεί να προσφέρει τα απαραίτητα στην οικογένειά του. Αναγκάζεται λοιπόν να αναλάβει μια περίεργη υπόθεση που του αναθέτει μια δικηγόρος και να συγχρωτιστεί με άτομα του υποκόσμου, τσαλακώνοντας την αξιοπρέπειά του και φοβούμενος για τη ζωή της κόρης του και της γυναίκας του. Ο Δήμου μοιάζει να έχει βγει από φιλμ νουάρ, εκπέμπει S.O.S. και μελαγχολία ταυτόχρονα, κάνει τον ντετέκτιβ αναγκαστικά, παρανομεί ταυτόχρονα, και γενικά τα κάνει όλα. Αρκεί να καταφέρει να επιβιώσει:

«Τι έκανες», ουρλιάζω, «τι έκανες;»
«Σκάσε και βοήθα», λέει με την κάννη του όπλου στραμμένη προς το μέρος μου. «Αφού δεν ήθελε να εξαφανιστεί μόνος του, θα τον βοηθήσουμε εμείς».
Είπε εμείς; Η κάννη του πιστολιού με σημαδεύει.
«Τι κοιτάς σαν βλάκας, βοήθα με να τον βάλουμε στο πορτμπαγκάζ!»

Με φόντο την Αθήνα και τον Πειραιά, το βιβλίο αποπνέει μυστήριο κι ο αέρας είναι νοτισμένος με διάθεση νουάρ, ενώ δεν λείπει το υποδόριο χιούμορ του συγγραφέα. Όμως πια, η αλάνα στον Πειραιά όπου έπαιζε μικρός ο ήρωας με τον παιδικό του φίλο δεν έχει τίποτε από την αγνότητα της νιότης, το Κερατσίνι σκεπάστηκε με κοντέινερ και οι Κινέζοι εισβάλλουν ειρηνικά στις πύλες της Ευρώπης, τσουγκρίζοντας με λευκό κρασί τη συμφωνία της μεγαλοδικηγόρου του βιβλίου.

Διαβάζοντάς το, δεν έχεις παρά να θυμώσεις με τον αστυνόμο Ζηκάκη και την αντροπαρέα του, να αναρωτηθείς για τον παιδικό φίλο του Θωμά, τον Στάθη, που μεγαλοπιάστηκε, να νιώσεις αγωνία για την Εύα, την αδερφή του ήρωα, να δεις το ρήγμα στη σχέση του Θωμά και το χάσμα που ανοίγει σχεδόν να τον καταπιεί από τις επιλογές του, να παγώσεις στην αναλγησία των παρανόμων (και των αστυνόμων) και να περιμένεις ένα εντυπωσιακό φινάλε, όπου οι καλοί θριαμβεύουν. Εδώ όμως έχουμε ένα μη ξεκάθαρο τέλος, όπως και στην πραγματική ζωή, ενώ ο συγγραφέας μάλλον υπόσχεται με αυτόν τον τρόπο ότι έχει να δώσει εκπλήξεις σε επόμενο βιβλίο με τους ίδιους ήρωες.

Θεματικά αλλά και στον τρόπο γραφής του, το μυθιστόρημα Παγωμένα πέλματα στοιχειώνει τις αισθήσεις του αναγνώστη, με έντονο ρυθμό, αγωνία και πλοκή που διαρκώς ανατρέπει τα δεδομένα. Παράλληλα, δεν λείπουν οι κοινωνικές αιχμές για τα κακώς κείμενα, με τρόπο όμως που δεν είναι διδακτικός, αλλά επιβάλλεται μέσα από τους ήρωες και τις πράξεις τους. Εξαιρετική επίσης η προσέγγιση του συγγραφέα όταν οι δυο κύριοι χαρακτήρες του βιβλίου συναντώνται και μη έχοντας τίποτε να χάσουν αλληλοσυμπληρώνονται, αυτή ένας άνθρωπος του νόμου και αυτός ένας άνθρωπος που έχει να κρύψει πολλά. Με μοναδικό μειονέκτημα το ανικανοποίητο του αναγνώστη για τη μη κάθαρση, θα το κατέτασσα ως ένα από τα καλύτερα αστυνομικά μυθιστορήματα της φετινής χρονιάς.va bekas22

 

Παγωμένα πέλματα
Βαγγέλης Μπέκας
Ψυχογιός
σ. 408
ISBN: 978-618-01-4308-9
Τιμή: 18,80€
001 patakis eshop


 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
ΚΡΙΤΙΚΕΣ > ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ
Ελένη Καραγιάννη: «Το κόκκινο τάπερ»

Όταν έφτασε στα χέρια μου αυτή η πρώτη συλλογή διηγημάτων της Ελένης Καραγιάννη ήμουν βέβαιη, διαβάζοντας τον τίτλο, ότι θα ήταν γεμάτη αγάπη όπως ένα μαμαδίστικο «κόκκινο τάπερ» και δεν γελάστηκα....

ΚΡΙΤΙΚΕΣ > ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ
Γιώργος Αγγελίδης: «Σκοτεινή κληρονομιά»

Η Σκοτεινή κληρονομιά του Γιώργου Αγγελίδη αποτελεί μια ενδιαφέρουσα αφήγηση, που συνδυάζει με δεξιοτεχνία τη φαντασία και το κοινωνικό δράμα. Ο συγγραφέας, μετά την «Τριλογία του φεγγαριού», αποφασίζει να...

ΚΡΙΤΙΚΕΣ > ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ
Χρυσοξένη Προκοπάκη: «Αβαρής»

Το τελευταίο πεζογραφικό βιβλίο της Χρυσοξένης Προκοπάκη έρχεται για να διευρύνει τα όρια του αφηγηματικού λόγου και τον κάνει να εναγκαλισθεί μεθόδους και τεχνικές του θεάτρου και, συγκεκριμένα,...

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΚΑΤΑΧΩΡΙΣΕΙΣ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Διεύθυνση

Πτολεμαίων 4
(Πλατεία Προσκόπων)
11635 Αθήνα,
Τηλ.-fax: 210.7212307
info@diastixo.gr
ISSN: 2585-2485

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

Εγγραφείτε τώρα στο newsletter μας και μάθετε πρώτοι. τα τελευταία νέα για το βιβλίο και για τις τέχνες.

Με την επίσκεψη στο site μας, αποδέχεστε τη χρήση Cookies από το diastixo.gr, με σκοπό τη βελτίωση των υπηρεσιών που σας παρέχουμε.