fbpx
Συλλογικό έργο: «Θερινοί έρωτες»

Συλλογικό έργο: «Θερινοί έρωτες»

Το 1993 κυκλοφόρησε από τις Εκδόσεις Καστανιώτη ένα εμβληματικό βιβλίο, η συλλογή ερωτικών διηγημάτων με τον τίτλο Ερώτων και ασπασμών λαμπρόν απάνθισμα, όπου συμμετείχαν με ένα διήγημα 52 Έλληνες και Ελληνίδες συγγραφείς. Μόνο ο Κώστας Ταχτσής είχε δύο διηγήματα («Ένας Έλληνας δράκος στο Λονδίνο» και «Κωπηλασίες») – είχε δολοφονηθεί πριν από λίγα χρόνια. Η έκδοση ήταν εικονογραφημένη και τα διηγήματα ανθολογημένα από το Playboy, όπου είχαν δημοσιευτεί κατά παραγγελία του αείμνηστου Ανταίου Χρυσοστομίδη, ο οποίος υπήρξε διευθυντής του περιoδικού. Στην Εισαγωγή του ο Χρυσοστομίδης είχε σημειώσει πως διαβάζοντας τα διηγήματα ο αναγνώστης θα διαπιστώσει «ότι η σύγχρονη ελληνική λογοτεχνία είναι ζωντανή, πλούσια και εξαιρετικά πολυφωνική».

Σήμερα, σχεδόν τριάντα χρόνια μετά, οι Εκδόσεις Καστανιώτη κυκλοφορούν ένα παρόμοιο βιβλίο, το ίδιο καλαίσθητο αλλά με λιγότερες σελίδες, το Θερινοί έρωτες, στο οποίο 49 Έλληνες και Ελληνίδες συγγραφείς, δεχόμενοι/ες την πρόταση να γράψουν ένα ερωτικό διήγημα, δείχνουν πώς αντιλαμβάνονται τον έρωτα και το καλοκαίρι. Οι δύο επιμελητές του τόμου, ο Ελπιδοφόρος Ιντζέμπελης και η Μπελίκα Κουμπαρέλη, που επίσης συμμετέχουν μ’ ένα διήγημα, στον Πρόλογό τους σημειώνουν πως τα κείμενα είναι «ετερόκλητα, πολυφωνικά και όμως συνομιλούντα. Το ένα συμπληρώνει το άλλο, χαρίζοντας στον αναγνώστη μια πολυπρισματική σύνθεση γεμάτη φαντασία». Επίσης, αναρωτιούνται: «Ερωτευόμαστε τον άλλο ή κάτι φανταστικό; Λέγεται ότι το πλάσμα που ερωτευόμαστε είναι ένας καθρέφτης όπου βλέπουμε τον εαυτό μας». Ακόμα γράφουν: «Ο συγγραφέας προσεγγίζει τον έρωτα, αυτό το αιωνίως άγνωστο συναίσθημα, για να καταλάβει τι του συμβαίνει, ποιος είναι, τι έζησε». Και καταλήγουν: «Και γράψαμε και θα συνεχίσουμε να γράφουμε, γιατί “ό,τι αγαπώ γεννιέται αδιάκοπα”, όπως έγραψε ο Ελύτης».

Ο έρωτας, λοιπόν, είναι το θέμα του παρόντος βιβλίου, θερινός (και όχι μόνο), διαχρονικός, αιώνιος. Βασικά, οι συγγραφείς αφηγούνται ιστορίες καθημερινές, όπου ο έρωτας κυριαρχεί στο σώμα και στην ψυχή των ηρώων και των ηρωίδων, κάνοντάς τους να νιώθουν ωραία, ή να νιώθουν προδομένοι, ή να θέλουν να εκδικηθούν, ή να σκέφτονται να σκοτώσουν κι ενδεχομένως να σκοτωθούν. Ο έρωτας όμως δεν είναι μόνο αίσθημα ή πάθος, μπορεί να είναι σκέψη που ταλανίζει το μυαλό, μπορεί να είναι η εικόνα ενός προσώπου ικανού να προξενήσει αναστάτωση, όπως συμβαίνει στο διήγημα «Μήλο μου κόκκινο» του Βασίλη Γκουρογιάννη –το καλύτερο της συλλογής–, μια ιστορία από τον Εμφύλιο, ανάμεσα σε μιαν αντάρτισσα που τραγουδάει κι έναν στρατιώτη. Αλλά κι η Ελένη Πριοβόλου μιλάει για κάποιον που ερωτεύεται μια γυναικεία φωνή.

Ο Γρηγόρης Αζαριάδης, ο Δημήτρης Βαρβαρήγος, η Μάρω Βαμβουνάκη, η Κατερίνα Καριζώνη, η Έλενα Μαρούτσου, ο Σταύρος Χριστοδούλου γράφουν ιστορίες απιστίας, η παράνομη σχέση προσφέρει ηδονή, προξενεί και ζημιές, αλλά και ζήλια και επιθυμία για εκδίκηση, ενώ ενίοτε αντιμετωπίζεται με υπευθυνότητα.

«Ερωτευόμαστε τον άλλο ή κάτι φανταστικό; Λέγεται ότι το πλάσμα που ερωτευόμαστε είναι ένας καθρέφτης όπου βλέπουμε τον εαυτό μας».

Ο Κώστας Ακρίβος κι ο Νίκος Χρυσός ασχολούνται με την απόλαυση που προσφέρει η ερωτική σχέση ή ο γάμος.

Ο Κώστας Αρκουδέας, ο Κώστας Καναβούρης, η Μαρία Κουγιουμτζή, η Αλεξάνδρα Μητσιάλη, ο Κωνσταντίνος Μπούρας, ο Τόλης Νικηφόρου κι ο Χρήστος Χρυσόπουλος μιλάνε για τη χαρά και την ευτυχία που προσφέρει ο έρωτας, ακόμα και η θέα του αγαπημένου προσώπου είναι αρκετή.

Η Μπελίκα Κουμπαρέλη κι η Αμάντα Μιχαλοπούλου αφηγούνται μια ιστορία σεξ που οδηγεί σε δράμα ή σε τραγωδία.

Ο Φίλιππος Δρακονταειδής κι ο Γεράσιμος Δενδρινός αναφέρονται στις υποσχέσεις γάμου, στα καλά και τα άσχημα του γάμου, ενώ ο Θοδωρής Παπαθεοδώρου αναφέρεται στην απογοήτευση και στις αναποδιές που μπορεί να προκύψουν από αυτόν τον θεσμό.

Ο Ελπιδοφόρος Ιντζέμπελης διηγείται μια παθιασμένη ερωτική ιστορία που τελειώνει με τον γάμο της γυναίκας με άλλον άντρα κι ο Τάσος Καλούτσας γράφει για μια σχέση που τελειώνει με τον γάμο του άντρα με άλλη γυναίκα.

Ο Μάκης Καραγιάννης, η Πέρσα Κουμούτση κι ο Πασχάλης Λαμπαρδής διηγούνται μια ιστορία ανεκπλήρωτου έρωτα, κάτι που φέρνει πόνο ή μπορεί να βγει σε καλό, ο Θωμάς Κοροβίνης, ο Βαγγέλης Ραπτόπουλος κι ο Αλέξης Σταμάτης γράφουν για μια παθιασμένη σχέση που μπορεί να οδηγήσει σε έγκλημα, ενώ ο Γιάννης Παππάς διηγείται μια σχέση με απρόσμενο τέλος.

Ο Ιερώνυμος Λύκαρης μιλάει για έναν ξαφνικό έρωτα γεμάτο αθωότητα, χωρίς παρενέργειες, η Αργυρώ Μαντόγλου για έναν έρωτα χωρίς εντάσεις, η Γλυκερία Μπασδέκη κι η Ευγενία Μπογιάνου για έναν έρωτα χωρίς ενδιαφέρον, ενώ ο Γιάννης Πατσώνης για έναν έρωτα που δεν ευδοκίμησε. Ο Νικόλας Σεβαστάκης γράφει για έναν αναδρομικό έρωτα, ο Ντίνος Σιώτης για έναν αβέβαιο έρωτα, η Μαρία Σκιαδαρέση κι η Έρση Σωτηροπούλου για έναν αθάνατο ή αιώνιο έρωτα, η Φωτεινή Τσαλίκογλου για έναν έρωτα με πρόσφυγες, ο Κώστας Χατζηαντωνίου για έναν ρομαντικό έρωτα κι η Ελένη Χωρεάνθη για έναν γάμο με διαφορά ηλικίας.

Ο Μάκης Τσίτας γράφει έναν παράξενο και αινιγματικό μονόλογο για έναν ψυχικά εγκλωβισμένο έρωτα, που θα μπορούσε να παιχτεί σε θεατρική σκηνή. Ο Κώστας Κρεμμύδας, ο Αχιλλέας Κυριακίδης, ο Ανδρέας Μήτσου, ο Τεύκρος Μιχαηλίδης κι ο υπογράφων τούτο το κείμενο (Φίλιππος Φιλίππου) γράφουν για έρωτες που συνδέονται με όνειρα.

Συμπερασματικά, τα διηγήματα του βιβλίου Θερινοί έρωτες πιάνουν όλα ή σχεδόν όλα τα ζητήματα που συνδέονται με τον έρωτα, όμορφα και άσχημα, κι είναι γραμμένα με διαφορετικό στιλ. Επομένως δεν θ’ αφήσουν κανέναν αναγνώστη παραπονεμένο, αφού ο καθένας μπορεί να βρει σε αυτά κάτι από τον εαυτό του ή από τις εμπειρίες του.

 

Θερινοί έρωτες
Συλλογικό έργο
Γράφουν οι: Γρηγόρης Αζαριάδης, Κώστας Ακρίβος, Κώστας Αρκουδέας, Μάρω Βαμβουνάκη, Δημήτρης Βαρβαρήγος, Βασίλης Γκουρογιάννης, Γεράσιμος Δενδρινός, Φίλιππος Δ. Δρακονταειδής, Ελπιδοφόρος Ιντζέμπελης, Τάσος Καλούτσας, Κώστας Καναβούρης, Μάκης Καραγιάννης, Κατερίνα Καριζώνη, Θωμάς Κοροβίνης, Μαρία Κουγιουμτζή, Πέρσα Κουμούτση, Μπελίκα Κουμπαρέλη, Κώστας Κρεμμύδας, Αχιλλέας Κυριακίδης, Πασχάλης Λαμπαρδής, Ιερώνυμος Λύκαρης, Αργυρώ Μαντόγλου, Έλενα Μαρούτσου, Αλεξάνδρα Μητσιάλη, Ανδρέας Μήτσου, Τεύκρος Μιχαηλίδης, Αμάντα Μιχαλοπούλου, Γλυκερία Μπασδέκη, Ευγενία Μπογιάνου, Κωνσταντίνος Μπούρας, Τόλης Νικηφόρου, Θοδωρής Παπαθεοδώρου, Γιάννης Η. Παππάς, Γιάννης Πατσώνης, Ελένη Πριοβόλου, Βαγγέλης Ραπτόπουλος, Νικόλας Σεβαστάκης, Ντίνος Σιώτης, Μαρία Σκιαδαρέση, Αλέξης Σταμάτης, Έρση Σωτηροπούλου, Φωτεινή Τσαλίκογλου, Μάκης Τσίτας, Φίλιππος Φιλίππου, Κώστας Χατζηαντωνίου, Σταύρος Χριστοδούλου, Χρήστος Χρυσόπουλος, Νίκος Χρυσός, Ελένη Χωρεάνθη.
Επιμέλεια: Ελπιδοφόρος Ιντζέμπελης – Μπελίκα Κουμπαρέλη
Εκδόσεις Καστανιώτη
352 σελ.
ISBN 978-960-03-6890-1
Τιμή €16,00
001 patakis eshop


 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
ΚΡΙΤΙΚΕΣ > ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ
Λευτέρης Γιαννακουδάκης: «Τα φαντάσματα του Δεκέμβρη»

Με αφορμή τη δολοφονία του δεκαεξάχρονου μαθητή Αλέξανδρου Γρηγορόπουλου το 2008 από αστυνομικά πυρά, με φόντο τα γεγονότα που εξελίχθηκαν στη συνέχεια, με την πόλη να φλέγεται και με ένα σκηνικό...

ΚΡΙΤΙΚΕΣ > ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ
Συλλογικό έργο (επιμέλεια: Ελπιδοφόρος Ιντζέμπελης): «Κύπρος, 1974-2024»

Αιώνες φαρμάκι· γενιές φαρμάκι Γ. Σεφέρης,«Οι γάτες τ’ Άι-Νικόλα» Αναμφίβολα, το βιβλίο Κύπρος, 1974-2024: Πενήντα χρόνια μετά την εισβολή (Ελληνοεκδοτική, 2024), με την επιμέλεια του ακάματου λογοτέχνη Ελπιδοφόρου...

ΚΡΙΤΙΚΕΣ > ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ
Κώστια Κοντολέων: «Η Ίμα στη Ville d’Avray»

Η βαριά πόρτα ανοίγει και κλείνει, οριστικά πια πίσω της. Τα βρεμένα πεζοδρόμια έπαψαν να αντανακλούν μικρές ή μεγάλες σκιές, οι ομπρέλες μάσκες προσώπων και προσωπείων κρύβουν ταυτότητες ίσως και...

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΚΑΤΑΧΩΡΙΣΕΙΣ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Διεύθυνση

Πτολεμαίων 4
(Πλατεία Προσκόπων)
11635 Αθήνα,
Τηλ.-fax: 210.7212307
info@diastixo.gr
ISSN: 2585-2485

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

Εγγραφείτε τώρα στο newsletter μας και μάθετε πρώτοι. τα τελευταία νέα για το βιβλίο και για τις τέχνες.

Με την επίσκεψη στο site μας, αποδέχεστε τη χρήση Cookies από το diastixo.gr, με σκοπό τη βελτίωση των υπηρεσιών που σας παρέχουμε.