fbpx
Συλλογικό έργο: «Σεισμογραφίες – 34 ιστορίες από το σεισμό της Θεσσαλονίκης το 1978»

Συλλογικό έργο: «Σεισμογραφίες – 34 ιστορίες από το σεισμό της Θεσσαλονίκης το 1978»

Οι πολυκατοικίες γέρνουν και σείονται, οι τοίχοι ανοιγοκλείνουν και σχίζονται, ηλεκτροφόρα καλώδια συγκρούονται γεμίζοντας τον αέρα με σκόνη κόκκινη, σοβάδες πέφτουν, ποτήρια σπάνε, σκάλες σωριάζονται, μάρμαρα ξεκολλούν, η άσφαλτος κινείται όπως τα κύματα, κομμάτια απ’ τον μιναρέ της Ροτόντας και δυο πυργίσκοι του Λευκού Πύργου καταρρέουν, άνθρωποι τρέχουν στα χαλάσματα, μια βοή απύθμενη και μετά βουβαμάρα απόλυτη. Κι ύστερα έρχεται ο πανικός, άντρες μισόγυμνοι ψάχνουν ξέφωτο να φυλαχτούν, οι κόρνες των αυτοκινήτων που έχουν καταπλακωθεί χαλούν τον κόσμο, αμέτρητοι συναγερμοί χτυπούν στα χρυσοχοεία καθώς κάποιοι σπεύδουν να εκμεταλλευτούν τη μοναδική ευκαιρία για πλιάτσικο, τρομοκρατημένοι εκφωνητές του ραδιοφώνου προτρέπουν τον κόσμο να δείξει ψυχραιμία, προβολείς φωτίζουν εκσκαφείς που σηκώνουν πέτρες, τούβλα κι έπιπλα από σωρούς μπετόν και σίδερων στραβωμένων, τηλέφωνα νεκρά, τα τζάμια της σχολής του «Ευκλείδη» τρίζουν όλη νύχτα, οι δρόμοι θυμίζουν χωράφια οργωμένα, από τα παράθυρα των εγκαταλειμμένων διαμερισμάτων τηλεοράσεις που έμειναν ανοιχτές συνεχίζουν τη μετάδοση του Μουντιάλ, φαντάροι πεθαμένοι απ’ την κούραση αποκοιμιούνται φρουρώντας δημόσια κτίρια, ένα κυκλοφοριακό κομφούζιο πρωτόγνωρο για την εποχή σχηματίζεται καθώς όλοι προσπαθούν να φύγουν από την ανοχύρωτη πόλη που έχει μετατραπεί σε μια παγίδα τεράστια, όσοι είχαν καταφύγει στο Πανόραμα, ψηλά, ακούν μια κραυγή μακρόσυρτη, ατέλειωτη, απ’ όλα τα σημεία του ορίζοντα, ο αχός της πόλης που χτυπήθηκε βάναυσα απ’ τον Εγκέλαδο.

Ήταν έντεκα και τρία λεπτά της 20ής Ιουνίου 1978, όταν χτύπησε τη συμπρωτεύουσα ο μεγαλύτερος σεισμός που έπληξε αστικό κέντρο στην Ελλάδα και, αν το πρώτο σοκ ήταν ισοπεδωτικό και νέκρωσε εντελώς το κέντρο, ακολούθησε το έπος των σκηνών που στήθηκαν στις αλάνες και στα πάρκα, όπου κυριάρχησε μια εκπληκτική αλληλεγγύη. Ευτυχώς ήταν καλοκαίρι όπου όλα είναι πιο εύκολα στην Ελλάδα –άλλωστε οι γεροντότεροι είχαν ακόμα τις μνήμες των διωγμών και της προσφυγικής εγκατάστασης– κι εκεί στις αλάνες εκτυλίχθηκαν άλλες ιστορίες με τους άντρες να ξυρίζονται όρθιοι στα καθρεφτάκια των αυτοκινήτων, συζητήσεις ατέλειωτες και αστικοί θρύλοι που κυκλοφορούν για μια γριά με τη μορφή της Παναγίας η οποία έμπαινε στα ταξί, ζητούσε να την πάνε σε κάποια εκκλησία, κι έπειτα εξαφανιζόταν αφήνοντας μια τσάντα γεμάτη χώμα στο πίσω κάθισμα. Ουρές για τα κορίτσια που λούζονταν στη βρύση της γειτονιάς κάτω απ’ τα βλέμματα των νεαρών, καμπάνες παντελόνια και φαβορίτες παχιές, Άσσος σκέτος, μπουκάλια με ούζο, φακοί, τρανζίστορ, κονσέρβες, κουραμάνες και σάπια ροδάκινα, τηλέφωνα πρόχειρα κρεμασμένα σε κορμούς δέντρων, εφημερίδες με οκτάστηλα πελώρια για το φοβερό γεγονός, καταιγίδες τη νύχτα του Δεκαπενταύγουστου, επιτήδειοι ελεεινοί πουλούν στους διψασμένους περαστικούς νερό για δυο δραχμές, αλλά και άφθονος ερωτισμός, μια έξαρση της λίμπιντο που θυμούνται όλοι όσοι έζησαν στις σκηνές και που παρατηρείται πάντα ύστερα από περιστατικά που φέρνουν τους ανθρώπους κοντά στον θάνατο.

Το αποτέλεσμα αποδεικνύει πως, όταν υπάρχει ένα συμβάν συγκλονιστικό, τα κείμενα που γράφονται γι’ αυτό αποκτούν όλα αξία, καθένα συνεισφέρει μια πλευρά διαφορετική, είναι οι ματιές από διαφορετικές γωνίες μιας καταστροφής που γράφτηκε για πάντα στο DNA της πόλης, ενώ ορισμένα κομμάτια του αναμνηστικού αυτού βιβλίου είναι πραγματικά διαμάντια.

Η καταγραφή των αφηγήσεων με βάση τις εμπειρίες τους ήταν μια ιδέα των «Φίλων της Νέας Παραλίας», που συζητούσαν μεταξύ τους τα γεγονότα του καλοκαιριού του 1978 και σκέφτηκαν ότι θα ήταν κρίμα να πάνε χαμένες όλες αυτές οι κουβέντες χωρίς να τυπωθούν. Το αποτέλεσμα αποδεικνύει πως, όταν υπάρχει ένα συμβάν συγκλονιστικό, τα κείμενα που γράφονται γι’ αυτό αποκτούν όλα αξία, καθένα συνεισφέρει μια πλευρά διαφορετική, είναι οι ματιές από διαφορετικές γωνίες μιας καταστροφής που γράφτηκε για πάντα στο DNA της πόλης, ενώ ορισμένα κομμάτια του αναμνηστικού αυτού βιβλίου είναι πραγματικά διαμάντια. Εκείνο που επίσης αναδεικνύεται από το συλλογικό αυτό έργο είναι η εικόνα μιας πόλης πιο ανθρώπινης, η μνήμη ενός τρόπου ζωής όχι πολύ παλιού που είναι ζωντανός ακόμα, μια νοσταλγία για την παιδική ζωή ή την εφηβεία κάποιων που ενηλικιώθηκαν μέσα από τον τρόμο και την έξαψη του μεγάλου σεισμού.

 

Σεισμογραφίες – 34 ιστορίες από το σεισμό της Θεσσαλονίκης το 1978
Συλλογικό έργο
Ιανός
80 σελ.
ISBN 978-618-5141-47-9
Τιμή €6,00
001 patakis eshop


 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
ΚΡΙΤΙΚΕΣ > ΔΙΑΦΟΡΑ
Anne Plantagenet: «Η μοναδική Μαρία Καζαρές»

Υπάρχει η νιότη. Υπάρχει το γήρας. Επέλεξα να γεράσω στο μεσουράνημά μου. Μαρία Καζαρές Βιβλίο-βιογραφία μιας σπουδαίας γυναίκας, που έζησε πλάι αλλά και στη σκιά του Αλμπέρ Καμύ. «Η φωνή της είναι σκοτεινή,...

ΚΡΙΤΙΚΕΣ > ΔΙΑΦΟΡΑ
«Προσωπικό αρχείο αρχηγού ΕΔΕΣ στρατηγού Ναπολέοντος Ζέρβα (περιόδου 1942-1944)»

Ο Ναπολέων Ζέρβας (Άρτα, 1891 – Αθήνα, 1957), στρατιωτικός, κινηματίας, ιδρυτής-αρχηγός του Εθνικού Δημοκρατικού Ελληνικού Συνδέσμου (ΕΔΕΣ) και πολιτικός, υπήρξε ένα από τα πλέον συζητημένα πρόσωπα του 20ού...

ΚΡΙΤΙΚΕΣ > ΔΙΑΦΟΡΑ
Κατερίνα Τσιρίδου – Τάσος Κακλαμάνης: «Μαρίκα Νίνου / Ευαγγελία Αταμιάν: “Σαν άστρο εβασίλεψα”»

Είναι ένα βιβλίο με θέμα τη ζωή της Μαρίκας Νίνου, που συνέγραψαν η Κατερίνα Τσιρίδου και ο Τάσος Κακλαμάνης με τη βοήθεια της Ευαγγελίας Αγαπητού, μεγαλοπρεπές, τέτοιο που να αξίζει στη μεγάλη...

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΚΑΤΑΧΩΡΙΣΕΙΣ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Διεύθυνση

Πτολεμαίων 4
(Πλατεία Προσκόπων)
11635 Αθήνα,
Τηλ.-fax: 210.7212307
info@diastixo.gr
ISSN: 2585-2485

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

Εγγραφείτε τώρα στο newsletter μας και μάθετε πρώτοι. τα τελευταία νέα για το βιβλίο και για τις τέχνες.

Με την επίσκεψη στο site μας, αποδέχεστε τη χρήση Cookies από το diastixo.gr, με σκοπό τη βελτίωση των υπηρεσιών που σας παρέχουμε.