ΟΤΑΝ ΤΟ ΧΟΛΙΓΟΥΝΤ ΣΥΝΕΡΓΑΖΟΤΑΝ ΜΕ ΤΟΝ ΧΙΤΛΕΡ
Τις διασυνδέσεις της βιομηχανίας του Χόλιγουντ με τη ναζιστική Γερμανία μελετά σε ένα βιβλίο που θα κυκλοφορήσει τον Οκτώβριο, αλλά ήδη προκαλεί αντιδράσεις, ο νεαρός ιστορικός Ben Urwand.
Τη δεκαετία του 1930 «το Χόλιγουντ δε συνεργαζόταν απλά με τη ναζιστική Γερμανία, συνεργαζόταν προσωπικά με τον Αδόλφο Χίτλερ», υποστηρίζει ο Urwand, που ανακάλυψε στα γερμανικά κρατικά αρχεία μία επιστολή που χρονολογείται από τον Ιανουάριο του 1938 από τον γερμανικό βραχίονα της 20th Century Fox προς τον Χίτλερ, ζητώντας τη γνώμη του για κάποιες αμερικανικές ταινίες και υπογράφοντας στο τέλος «Χάιλ Χίτλερ».
Μάλιστα, σύμφωνα με όσα ανακάλυψε ο Urwand, στον Χίτλερ άρεσε ιδιαίτερα η ταινία Laurel and Hardy, ενώ αντίθετα δεν του άρεσε καθόλου ο Ταρζάν.
Όπως αποκαλύπτει ο νεαρός ιστορικός, πολλά στούντιο συνεργάζονταν με τη ναζιστική Γερμανία, λογοκρίνοντας τις ταινίες τους για να μη δυσαρεστήσουν τους Γερμανούς. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η απόφαση του Τζακ Γουόρνερ, των γνωστών αδελφών Warner, να απαλειφθεί η λέξη «Εβραίος» από όλους τους διαλόγους της ταινίας «Η Ζωή του Εμίλ Ζολά», το 1937.
Άλλες φορές η επιρροή των Γερμανών ήταν τέτοια, που η παραγωγή ολόκληρων ταινιών ακυρωνόταν, όπως έγινε με την αντιναζιστική ταινία «Το Τρελό Σκυλί της Ευρώπης» του 1933, για την οποία ο παραγωγός Λούις Μάγιερ, της γνωστής Metro-Goldwyn-Mayer, είχε ξεκαθαρίσει: «Έχουμε μεγάλα έσοδα στη Γερμανία και όσο περνάει από το χέρι μου, αυτή η ταινία δε θα γυριστεί ποτέ». Αξίζει να σημειωθεί ότι ο Μάγιερ, όπως και πολλοί από τους ισχυρούς παράγοντες του Χόλιγουντ την εποχή εκείνοι, ήταν οι ίδιοι εβραϊκής καταγωγής.
[επιμέλεια: Σπύρος Πιστικός]