fbpx
«Ερωτεύτηκα έναν βαρετό ήρωα» της Λένας Διβάνη

«Ερωτεύτηκα έναν βαρετό ήρωα» της Λένας Διβάνη

Για να αποφασίσει μία/ένας συγγραφέας να γράψει τη βιογραφία ενός ανθρώπου, δύο τινά συμβαίνουν συνήθως: α) Εκτελεί παραγγελιά εκδότου. Αυτά βέβαια τα κάνουν κυρίως οι Αγγλο-αμερικάνοι, όχι οι Έλληνες εκδότες. Στην Ελλάδα μόνο στην πίστα εμφανίζονται οι παραγγελιές, και β) Έχει ερωτευτεί το βιογραφούμενο άτομο. Μια τρίτη (μικρή) πιθανότητα είναι να το έχει μισήσει πολύ και να θέλει να πάρει το αίμα του πίσω. Εν ολίγοις, χρειάζεται ισχυρό κίνητρο, για να μην πω πάθος, για να φας δυο, τρία, πέντε ή δέκα χρόνια από τη ζωή σου φωτίζοντας τις σκοτεινές γωνιές μιας ψυχής. Πρέπει να είσαι πολύ ιδιόρρυθμος για να σπαταλήσεις την ωραία σου και μοναδική ζωούλα διερευνώντας τις πτυχές μιας γκρίζας και χλιαρής ζωής.

Γι’ αυτό μου έκανε μεγάλη εντύπωση η εμμονή μου να συμπεριλάβω τον Χαρίλαο Τρικούπη στα Ζευγάρια που έγραψαν την ιστορία της Ελλάδας, αν και ως βιογραφούμενος είχε εκ πρώτης όψεως όλα τα ελαττώματα του κόσμου: Ήταν ανύπαντρος, ανεόρταστος και ελαφρώς μονόχνοτος. Δεν διασκέδαζε, δεν δημιουργούσε ίντριγκες, δεν έλεγε τα συνήθη πολιτικά φληναφήματα, δεν έφευγε από τη Βουλή αν δεν έκλεινε, δεν πήγαινε καν διακοπές σε κοσμικές λουτροπόλεις όπως ο Βενιζέλος και οι βασιλιάδες μας. Βεβαίως, ήταν ο μεγαλύτερος Έλληνας πολιτικός του 19ου αιώνα, αλλά αυτά μάς τα έγραψε η Λύντια Τρίχα, δεν είχα να προσθέσω κάτι σημαντικό στο πολιτικό του πορτρέτο. Γιατί λοιπόν κόλλησα με την περίπτωσή του; Γιατί υπήρχε τόσα χρόνια αυτή η αόρατη κλωστή που με συνέδεε με αυτόν τον εξωγήινο Μεσολογγίτη, που προσγειώθηκε από το ραφινάτο σκηνικό του Λονδίνου στην Αθήνα τη γεμάτη πέτρες και χώμα, αποφασισμένος να αλλάξει τη μοίρα της χώρας του ακόμα κι αν χρειαζόταν να πιει χολή και όξος; Γιατί μ’ αρέσουν τα απονενοημένα διαβήματα; Μπορεί. Το σίγουρο είναι πως μέσα μου κρυβόταν μια βεβαιότητα ότι κάτω από τη φραγκολεβαντίνικη βελάδα του λόρδου Τρικούπιγκτον, όπως τον αποκαλούσαν χλευαστικά, και την καρτερική εργατικότητα κρυβόταν ένα μαύρο κουβάρι, που αν έβρισκα την αρχή του, η εικόνα του ανθρώπου μου θα τίναζε από πάνω της την παραπλανητική σκόνη του χρόνου και θα έλαμπε αλλιώς, ολόκληρη.

Οι πιο ενδιαφέρουσες ιστορίες, άλλωστε, είναι οι πιο κρυφές…

Δίκιο είχα, όπως αποδείχτηκε. Ξαναδιαβάζοντας τις πηγές, το μάτι μου τώρα έψαχνε άλλα και, φυσικά, βρήκε άλλα. Η ιδιόρρυθμη και στενότατη σχέση του με τη μικρή αδερφή του, τη Σοφία, πήρε μια αιφνίδια διάσταση. Η Σοφία, η γνωστή-άγνωστη κυρία με τα μαύρα που ζούσε μαζί του υποκαθιστώντας τη σύζυγο που δεν είχε, η γυναίκα που δεν έβγαινε από το σπίτι αλλά διαφέντευε από κει όχι μόνο τη ζωή του αδερφού της, αλλά και το κόμμα του και την εφημερίδα του, ζωντάνεψε. Δεν ήταν πια η παράξενη γεροντοκόρη που έδιωχνε έναν έναν τους γαμπρούς και λάτρευε έναν παπαγάλο που φώναζε «Ζήτω ο Τρικούπης». Ήταν ένα πλάσμα πολύ σύνθετο: συγκροτημένο και λογικό απ’ έξω κι από μέσα αναβράζον από πληγές παμπάλαιες και το σημάδι του θανάτου. Θύμιζε ανησυχητικά τη Ρεβέκκα της Δάφνης ντι Μοριέ. Ζήλευε μια πεθαμένη και χαλάλισε τη ζωή της ολόκληρη για να πάρει τη θέση της στην καρδιά του αδερφού της!

Η Κατερίνα Ευαγγελάκου, που σκηνοθέτησε αυτό το επεισόδιο για τη σειρά της Cosmote History, πέρασε από την αρχή όλα τα στάδια που είχα διατρέξει εγώ. Τον εκτιμούσε πολύ βαθιά τον Χαρίλαο, αλλά πηγαινοερχόταν μέσα στο στούντιο μονολογώντας: «Άντε να την κάνεις εικόνα αυτή την περίπτωση τώρα…» Τελικά έκανε ένα από τα ωραιότερα, από τα πιο ελκυστικά επεισόδια της σειράς. Όταν βγήκε από το μοντάζ ολοκληρωμένο, με τη μουσική του και τα όλα του, καθίσαμε μαζί, το είδαμε, και μετά πίνοντας μια μπίρα υποσχεθήκαμε σιωπηλά στον εαυτό μας να έχουμε περισσότερη εμπιστοσύνη στο ένστικτό μας. Οι πιο ενδιαφέρουσες ιστορίες, άλλωστε, είναι οι πιο κρυφές…

 

[Η σειρά ντοκιμαντέρ της COSMOTE HISTORY HD Ζευγάρια που έγραψαν ιστορία βασίζεται στο ομότιτλο βιβλίο της Λένας Διβάνη. Η σειρά, που έκανε πρεμιέρα την Παρασκευή 14 Φεβρουαρίου και θα ολοκληρωθεί σε 9 επεισόδια, αναφέρεται στη ζωή αλησμόνητων ζευγαριών, που σημάδεψαν τη νεότερη ιστορία της Ελλάδας με την πολιτική τους δράση ή την καλλιτεχνική τους πορεία. Τα επεισόδια προβάλλονται κάθε Παρασκευή βράδυ στις 22.00 και σε επανάληψη κάθε Τρίτη στις 19.00. Το επεισόδιο για τον Χαρίλαο και τη Σοφία Τρικούπη θα προβληθεί την Παρασκευή 20 Μαρτίου.]

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
ΑΠΟΨΕΙΣ
«Για “Τα γενέθλια” της Ζωρζ Σαρή: Μικρή βιωματική ανάγνωση» της Εριφύλης Μαρωνίτη

Αν ζούσε εκείνος –ο νονός, ο μπαμπάς– θα έκλεινε φέτος τον Απρίλη τα 95. Η Άννα, η βαφτισιμιά, θα γινόταν 65. Στη ζωή και στο βιβλίο. Το νήμα, ωστόσο, των κοινών γενεθλίων στις 22 Απριλίου των...

ΑΠΟΨΕΙΣ
«Η “εφαρμοσμένη” διαλεκτική επιστήμης και “ποίησης” στο έργο του Χριστόφορου Χαραλαμπάκη» της Παρασκευής Κοψιδά-Βρεττού

Για τον γλωσσολόγο ως φορέα επιστημονικού λόγου με αντικείμενο τη γλώσσα, εν αρχή ην ο Λόγος. Αν αναρωτηθούμε πότε και με ποια κυρίαρχη συνθήκη γεννιέται συνειδητά το ανθρώπινο πλάσμα, η απάντηση...

ΑΠΟΨΕΙΣ
«Χουάν Χέλμαν (1930-2014), η φωνή και η συνείδηση της Αργεντινής» του Πάνου Νιαβή

Τον περασμένο Νοέμβριο, το Diastixo.gr δημοσίευσε δυο ποιήματα του Χουάν Χέλμαν (Juan Gelman) σε δική μου απόδοση στα ελληνικά (δείτε εδώ). Μ’ εκείνη τη δημοσίευση, επιχείρησα να συστήσω στους λάτρεις της ποίησης έναν από τους...

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΚΑΤΑΧΩΡΙΣΕΙΣ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Διεύθυνση

Πτολεμαίων 4
(Πλατεία Προσκόπων)
11635 Αθήνα,
Τηλ.-fax: 210.7212307
info@diastixo.gr
ISSN: 2585-2485

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

Εγγραφείτε τώρα στο newsletter μας και μάθετε πρώτοι. τα τελευταία νέα για το βιβλίο και για τις τέχνες.

Με την επίσκεψη στο site μας, αποδέχεστε τη χρήση Cookies από το diastixo.gr, με σκοπό τη βελτίωση των υπηρεσιών που σας παρέχουμε.