13,50€
Η Λουίζ Γκλικ μεταφέρει με ενάργεια την οξύτητα του οράματός της σε μια εξαιρετική ποιητική σύνθεση για τον καιρό της ανθοφορίας αλλά και του μαρασμού, που αποτυπώνει αριστοτεχνικά την τραγική ομορφιά της ζωής, σε όλες τις μορφές της.
Στο τέλος του μαρτυρίου μου
υπήρχε μία πόρτα.
Άκουσέ με: αυτό που ονομάζεις θάνατο
το θυμάμαι.
(από το ποίημα «Η άγρια ίρις»)
Η παραβολή και ο μύθος είναι παρόντα σε όλη την έκταση της ποίησης της Λουίζ Γκλικ, μιας ποίησης που υπερβαίνει τη γυναικεία εμπειρία, μεταμορφώνοντας τη σε ένα απλό ίχνος, ένα εννοιακό σημάδι που μένει να διερευνηθεί, να αμφισβητηθεί και να ερμηνευτεί. Ιδιαίτερα στη συλλογή Η άγρια Ίρις, το στοιχείο της παραβολής προσδίδει στον κήπο – τον φανταστικό χώρο μέσα στον οποίο αναπτύσσονται οι φωνές της ποιητικής σύνθεσης– βιβλική και μυθολογική χροιά.
Μέσα στον κήπο της κηπουρού (της ποιήτριας) διαδραματίζεται μια συνομιλία μεταξύ τριών «φωνών»: του Θεού ή ενός ανώτερου όντος, της ποιήτριας, και των φυτών και λουλουδιών. Η κηπουρός αναρωτιέται για το πεπερασμένο της ύπαρξής της, για τη φθορά των σχέσεων με τους άλλους, για τη διαρροή του νοήματος. Απευθύνεται στον Δημιουργό της, ζητώντας του κατά ένα τρόπο να αποκαλυφθεί, μέσα από προσευχές (ή αντι-προσευχές), τις οποίες η Γκλικ προσφυώς τιτλοφορεί «Όρθρους» και «Εσπερινούς». Ο Θεός απευθύνεται στα δημιουργήματά του μέσα από ποιήματα που αναφέρονται σε μια στιγμή μέσα στην ημέρα («Καθαρό πρωινό»), ή μέσα στο έτος («Απρίλιος»), κάποτε ακόμη και σε μια μετεωρολογική συνθήκη («Άνεμος που αποσύρεται»). Η φωνή των φυτών και των λουλουδιών, τα οποία εμφανίζονται στη σύνθεση με μια συχνότητα που αντιστοιχεί στον φυσικό κύκλο της ζωής τους, λειτουργεί αντιστικτικά προς τη συνομιλία Δημιουργού και κηπουρού, δημιουργώντας μια ορατοριακού χαρακτήρα πολυφωνία μέσω της οποίας σχολιάζεται η αέναη επανάληψη γέννησης, θανάτου και αναγέννησης – ο αδιάσπαστος κύκλος της ζωής.
Με μια γραφή που χρησιμοποιεί καθημερινή γλώσσα, η οποία, ωστόσο, μεταρσιώνεται μέσω της λεπτής επεξεργασίας του στίχου, των αιφνίδιων τομών, των ελλείψεων και των πολλαπλών βιβλικών και μυθολογικών αντηχήσεων στον πυρήνα των ποιημάτων, η Λουίζ Γκλικ μεταφέρει με ενάργεια την οξύτητα του οράματός της. Μια εξαιρετική ποιητική σύνθεση για τον καιρό της ανθοφορίας αλλά και του μαρασμού, που αποτυπώνει αριστοτεχνικά την τραγική ομορφιά της ζωής, σε όλες τις μορφές της.
ΒΡΑΒΕΙΟ PULITZER 1993
Ο πικρός θάνατος βρίσκεται στο επίκεντρο αυτής της ποιητικής συλλογής, όπως και σε όλα τα βιβλία της Γκλικ. Αλλά είναι η πρώτη φορά που αυτή η πικρία δεν προκαλεί μια τραυματισμένη απομάκρυνση από τη γη, σύμβολο αέναης αναγέννησης. Αντίθετα, η ποιήτρια κινείται προς την γη, περνώντας μέσα από όλα τα «ψεύδη»: την Βίβλο, τον κήπο της Εδέμ, τον μύθο του Αδάμ, τον ανθρωπόμορφο Θεό, την Κόλαση και τον Παράδεισο, το μοναχικό εγώ του καλλιτέχνη, την ανθρώπινη δημιουργία.
Κανείς Αμερικανός ποιητής δεν γράφει καλύτερα από την Λουίζ Γκλικ και ίσως κανείς δεν έχει καταφέρει να μας αποκαλύψει, σε τέτοιο βάθος, την ανθρώπινη φύση μας.
Τα ποιήματα της Γκλικ τολμούν να αντιμετωπίσουν αλήθειες που οι περισσότεροι άνθρωποι, οι περισσότεροι ποιητές, αρνούνται: τα γηρατειά, το ψεύδος, την απογοήτευση. Δεν είναι ποιήτρια που την διαβάζεις και αισιοδοξείς – είναι ποιήτρια που σου ανοίγει έναν κόσμο σοφίας. Το βιβλίο της είναι διαισθητικό και ταυτόχρονα εγκεφαλικό, βαρύ από στοχασμό αλλά πλημμυρισμένο από σφρίγος, πείσμα και σθένος.
Πρέπει να είστε συνδεδεμένοι για να δημοσιεύσετε μια κριτική.
Αξιολογήσεις
Δεν υπάρχει καμία αξιολόγηση ακόμη.