«Υπέρ αδυνάτου» στην Οικία Κατακουζηνού
«Υπέρ αδυνάτου» στην Οικία Κατακουζηνού

«Υπέρ αδυνάτου» στην Οικία Κατακουζηνού

H εταιρεία θεάτρου 1+1= 1 παρουσιάζει μια σκηνική σύνθεση βασισμένη στον λόγο Υπέρ του αδυνάτου του Λυσία (403 π.Χ.) και στο γλυπτό Μικρή χορεύτρια δεκατεσσάρων ετών του Ντεγκά (1881).

Μια συνάντηση του Λυσία με τον Ντεγκά. Ο λόγος τουΥπέρ αδυνάτου στο στόμα της Μικρής χορεύτριας  δεκατεσσάρων ετών. Ένας ανάπηρος, μπροστά στη Βουλή, κατηγορούμενος, αγωνίζεται για την αξιοπρέπεια που δικαιούται. Μια μαθητευόμενη χορεύτρια εκτίθεται σαν «τέρας» μέσα στο κλουβί, ερήμην της. Είναι μικροί, ταπεινοί, ουσιαστικά ανώνυμοι. Θα κατηγορηθούν για αυθάδεια, αλαζονεία. Αλλά στέκουν στα πόδια τους και «εκτίθενται», από θέση ασθενή, αξιώνοντας προσοχή, σεβασμό, χώρο. Αναγκασμένοι να υπερασπιστούν μόνοι τον εαυτό τους (αυτή βουβά, αυτός με δάνεια ευφράδεια), διεκδικούν μια θέση κάτω από τον ήλιο.
Ο λόγος Υπέρ του αδυνάτου του Λυσία γράφτηκε μετά την πτώση των Τριάκοντα Τυράννων (403 π.Χ.) και εκφωνήθηκε στη Βουλή των Αθηναίων, από έναν ανάπηρο και άπορο (αδύνατο) πολίτη, για να υπερασπιστεί το δικαίωμά του στο επίδομα που του παρείχε η πόλη.

Το γλυπτό Μικρή χορεύτρια δεκατεσσάρων ετών του Ντεγκά εκτέθηκε πρώτη φορά το 1881 στο Salon des Indépendants μέσα σε μια γυάλινη προθήκη, όπως τα «αξιοπερίεργα» των Μουσείων Φυσικής Ιστορίας. Η «ασχήμια» του προκάλεσε σκάνδαλο στο φιλότεχνο κοινό. Το έργο σηματοδότησε βαθιά ρήξη στην ιστορία της γλυπτικής.

Η παράσταση αρθρώνεται σε τρία επίπεδα που τέμνονται, τον ηθοποιό/περφόρμερ, τον «υπόδικο» και το έκθεμα. Κοινό στοιχείο, η εκούσια, η αναγκαστική και η διαμεσολαβημένη έκθεση. Και η διεκδίκηση του ατομικού χώρου. Μια συνάντηση ανάμεσα στον ερμηνευτή, τον ανάπηρο και το κέρινο ομοίωμα, που ερευνά τα όρια της τέχνης, της δημοκρατίας και της ανθρώπινης κατάστασης.

Ο Υπέρ του αδυνάτου λόγος του Λυσία αποτελεί λαμπρό δείγμα χρήσης του ορθού λόγου που θα κυριαρχούσε για τους επόμενους πολλούς αιώνες κατά τη δόμηση και την άνθηση του δυτικοευρωπαϊκού πολιτισμού.

Το γλυπτό Μικρή χορεύτρια του Ντεγκά συνιστά ένα από τα πρώτα δείγματα τέχνης που μιλά για την κατάρρευση των αξιών και της εικόνας του δυτικοευρωπαϊκού πολιτισμού και των προβλημάτων που δημιούργησε αυτός ο πολιτισμός.

Συντελεστές
Κείμενο: Λυσίας κ.ά.
Μετάφραση: Δήμος Σπαθάρας (Λυσίας, Υπέρ του αδυνάτου)
Σκηνοθεσία-δραματουργία: Θοδωρής Τσαπακίδης
Σκηνικά-κοστούμια: Βασίλης Μπαρμπαρίγος
Μουσική: Λάμπρος Πηγούνης
Χορογραφία: Δημήτρης Ράπτης
Φωτισμοί-Video teaser: Τάσος Παλαιορούτας
Βοηθός σκηνοθέτη: Μαρία Ρήγα
Επικοινωνία: Άρης Ασπρούλης

Φωτογραφίες: Δημήτρης Γερακίτης, Νικόλας Μαναίος
Αφίσα-κάρτα: Dennis Spearman

Παίζουν: Δημήτρης Ράπτης, Δέσποινα Σαραφείδου

Παραγωγή: Εταιρεία θεάτρου 1+1=1

Παραστάσεις
Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο (εκτός Παρασκευής 30/3) και Κυριακή 1/4 στις 21:15
Έως 1 Απριλίου
Διάρκεια: 65΄

Τιμές εισιτηρίων
Γενική είσοδος: €10
Μειωμένο: €5
Κρατήσεις: 6942 220045 / mail Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Η παράσταση επιχορηγείται από το ΥΠΠΟΑ για την περίοδο 2017-18.

Οικία Άγγελου & Λητώς Κατακουζηνού
Αμαλίας 4, Αθήνα

 

Τα σχόλια σας

Κάντε το σχόλιό σας, με σύνδεση από το facebook ή συμπληρώστε τα στοιχεία σας, στην παρακάτω φόρμα.

 


Κωδικός ασφαλείας
Ανανέωση

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
ΘΕΑΤΡΟ
«“Να ντύσουμε τους γυμνούς” του Λουίτζι Πιραντέλο στην Αθηναϊκή Σκηνή» της Μάριον Χωρεάνθη

Σε μια πανσιόν της μεσοπολεμικής Ρώμης, ένας συγγραφέας σε αναζήτηση «φρέσκιας» έμπνευσης περιμαζεύει ένα αινιγματικό κορίτσι, την Ερσίλια Ντρέι, που μόλις βγήκε απ’ το νοσοκομείο ύστερα από την...

ΘΕΑΤΡΟ
Franz Xaver Kroetz: «Ευτυχείτε!» στο Θέατρο «Τόπος Αλλού»

Το Θέατρο «Τόπος Αλλού» φιλοξενεί την παράσταση Ευτυχείτε! ή 2 εύθυμες ιστορίες για ανθρώπους που δεν ξέρουν να μιλούν, σε σκηνοθεσία Βίκυς Βολιώτη. Σ’ ένα δυάρι διαμέρισμα κάπου στην Αθήνα, μια γυναίκα επιστρέφει μόνη στο σπίτι...

ΘΕΑΤΡΟ
«“Ο Μισάνθρωπος” του Μολιέρου στο Σύγχρονο Θέατρο» του Κώστα Καρασαββίδη

Ο Μολιέρος στα περισσότερα έργα του αντικρίζει τον ήρωά του εν δράσει, σε άμεσο συσχετισμό με ένα συγκεκριμένο περιβάλλον. Δεν παρακολουθούμε επομένως σε αυτά μια μεμονωμένη προσωπογραφία ενός...

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΚΑΤΑΧΩΡΙΣΕΙΣ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Διεύθυνση

Πτολεμαίων 4
(Πλατεία Προσκόπων)
11635 Αθήνα,
Τηλ.-fax: 210.7212307
info@diastixo.gr
ISSN: 2585-2485

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

Εγγραφείτε τώρα στο newsletter μας και μάθετε πρώτοι τα τελευταία νέα για το βιβλίο και για τις τέχνες.

*  Το email σας:

Με την επίσκεψη στο site μας, αποδέχεστε τη χρήση Cookies από το diastixo.gr, με σκοπό τη βελτίωση των υπηρεσιών που σας παρέχουμε.