«Λαβωμένη η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών επιμένει» της Μαρίας Κοτοπούλη
Είναι συγκλονιστικό να ακούει κανείς τον διευθυντή της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών, Στέφανο Τσιαλή, να ξεδιπλώνει σε συνέντευξη Τύπου που δόθηκε στην αίθουσα Γαλαξίας, στο Hilton, ένα ένα τα προβλήματα της ΚΟΑ. Παράλληλα, όμως, είναι αξιοθαύμαστο το ότι παρά τις αντιξοότητες προγραμματίζει με τους εκλεκτούς συνεργάτες του –μερικοί από τους οποίους αφανείς, όπως οι τρεις κυρίες του γραφείου Τύπου– τη δραστηριότητα της Ορχήστρας για ολόκληρη τη χρονιά που έρχεται, τη στιγμή που το άλλοτε κραταιό Μέγαρο Μουσικής μάς παρουσίασε τον προγραμματισμό τριών μόνο μηνών.
Είναι αλήθεια ότι υπήρξαν στιγμές που διερωτηθήκαμε για τις σκέψεις και τα συναισθήματα του πρώην υπουργού Πολιτισμού κυρίου Ξυδάκη, παρόντος στη συγκεκριμένη συνέντευξη, όταν άκουγε από υπεύθυνα χείλη τα πλήγματα τα οποία δέχεται ο πολιτισμός και διαπίστωνε ότι η μία και μοναδική κρατική, ιστορική Ορχήστρα της χώρας παλεύει για την πλήρωση δεκαεννέα κενών θέσεων μουσικών που συνταξιοδοτήθηκαν – κενά, τα οποία σε λίγο θα διπλασιαστούν από την επικείμενη συνταξιοδότηση και άλλων καλλιτεχνών– και, επιπλέον, κάνει αγώνα δρόμου για να εξασφαλίσει εκτάκτους, με πρόσθετα οικονομικά βάρη, ασήκωτα για τον προϋπολογισμό της Ορχήστρας.
Ήταν πικρό χιούμορ να ακούσουμε ότι από μεγάλη Συμφωνική Ορχήστρα σε λίγο θα «καταντήσει» Καμεράτα. Και ενώ ο διευθυντής απαριθμούσε τα προβλήματα της ΚΟΑ, «με αισιοδοξία και χιούμορ», ένα άλλο ερώτημα ερχόταν αυθόρμητα στην επιφάνεια: Τι στο καλό «Residence Orchestra» του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών είναι η ΚΟΑ, όπως μας ανακοινώθηκε, όταν ο συγκεκριμένος Οργανισμός την καλεί να καταβάλει ενοίκιο για τις πρόβες της Ορχήστρας και όταν εδώ και τέσσερα χρόνια ο ίδιος Οργανισμός παρακρατεί το αντίτιμο των εισιτηρίων της; Κι όμως, μέσα σ’ αυτή την οικονομική δυσπραγία και την πληθώρα των βασάνων, γίνεται ένα μικρό θαύμα που μας γεμίζει ελπίδα: Ο ετήσιος προγραμματισμός όλων των εκδηλώσεων της Ορχήστρας.
Με το βραβευμένο επιτελείο του G Design Studio σε πλήρη δράση, σχεδιάστηκαν τα προγράμματα με χιούμορ και φαντασία, δίδοντας άλλη διάσταση εικόνας και ήχου και στέλνοντας το μήνυμα ότι μπορούν να αξιοποιηθούν πνευματικές δυνάμεις και ταλέντα που ευδοκιμούν στην πατρίδα μας. Για τούτο και στόχος είναι η δημιουργία Ακαδημίας Νέων Μουσικών της ΚΟΑ, από την οποία θα εμπλουτίζεται και η Ορχήστρα. Τα καλαίσθητα σχεδιασμένα προγράμματα, με τα επιμελημένα κείμενα του Τίτου Γουβέλη και της υπεύθυνης έκδοσης, Αλίκης Φιδετζή, προσφέρονται δωρεάν στους ακροατές, όπως και οι εισαγωγικές ομιλίες πριν από κάθε συναυλία.
Όσο πιο συνοπτικά μπορούμε θα αναφερθούμε στον προγραμματισμό, που είναι άκρως ενδιαφέρων και δίδει έμφαση στο κοινωνικό και εκπαιδευτικό της έργο. Περιλαμβάνει ανοιχτές δοκιμές, δράσεις σε σχολεία, σεμινάρια σε όλη την Ελλάδα, εργαστήριο χάλκινων πνευστών και συνέχιση του προγράμματος 10 Χρόνια Άγονη Γραμμή.
Η Ορχήστρα ξεκινά στις 2/10 με αφιέρωμα στον μεγάλο αρχιμουσικό της διασποράς, Οδυσσέα Δημητριάδη, και συνεχίζει με πλούσιους θεματικούς κύκλους, όπως τον «Κύκλο Μάλερ», «Γνωστοί και άγνωστοι θησαυροί», «Εμείς κι ο κόσμος», ενώ επανέρχονται οι συναυλίες Μουσικής Δωματίου, ο κύκλος «Για παιδιά από 8 ως... 108 ετών» και τα «Κυριακάτικα πρωινά».
Εκλεκτοί είναι οι συνεργάτες και οι σολίστ, Έλληνες και ξένοι, που θα συμπράξουν με την Ορχήστρα, πολλοί από τους οποίους αφιλοκερδώς. Σημαντική η προσφορά των χορηγών, όπως: Hilton, Γαλλικό Ινστιτούτο, Πρεσβείες Γερμανίας, Δανίας, Ιταλίας, Ιαπωνίας, Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος και των ελληνικών μέσων ενημέρωσης.
«Ελάτε να μας ακούσετε!» είναι το σύνθημα της Ορχήστρας και πρέπει να ακολουθήσουμε το κάλεσμά της, διότι απολαμβάνοντας την υψηλή της τέχνη θα συμβάλουμε ώστε να σταθεί όρθια η μία και μοναδική ιστορική Ορχήστρα μας, που τη διηύθυνε ένας Δημήτρης Μητρόπουλος, που έπαιξε στα τελευταία έδρανα των βιολιών της ένας Νίκος Σκαλκώτας, για να αναφέρουμε, ως φόρο τιμής στη μνήμη τους και στην προσφορά τους, δύο μόνο από τις μεγάλες προσωπικότητες που συνέπραξαν μαζί της.