fbpx

Η ΚΥΡΙΑΡΧΙΑ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ

Η ΚΥΡΙΑΡΧΙΑ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ του Νίκου Νικολαΐδη

Μια σειρά Αμερικανών και Ευρωπαίων σκηνοθετών επέλεξαν στην πιο πρόσφατη ταινία τους να στραφούν σε ιστορίες που στο επίκεντρό τους ή σε νευραλγικό τμήμα της πλοκής τους έχουν σε περίοπτη θέση τα παιδιά· ανανέωσαν έτσι το ενδιαφέρον για μια πλευρά αυτού που αποκαλείται παιδικός κινηματογράφος και κατάφεραν οι ταινίες τους, ανεξάρτητα από την κριτική αποτίμηση και τις περγαμηνές τους, να απευθυνθούν και στο ενήλικο κοινό. Το Χόλιγουντ άντλησε την έμπνευσή του από τη λογοτεχνία, ενώ οι ευρωπαϊκές παραγωγές εμπιστεύτηκαν και τη δύναμη πρωτότυπων σεναρίων. Ας θυμηθούμε σε ποιες ταινίες των τελευταίων μηνών που προβλήθηκαν στους ελληνικούς κινηματογράφους τα παιδιά είχαν την τιμητική τους.

ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΑ ΔΥΝΑΤΑ ΚΑΙ ΑΠΙΣΤΕΥΤΑ ΚΟΝΤΑ [ΕΧTREMELY LOUD AND INCREDIBLY CLOSE]extremely-loud-and-incredibly-close-by-jonathan-safran-foer
Σκηνοθεσία: Στίβεν Ντάλντρι

Ένας εννιάχρονος πείθεται ότι ένα κλειδί που του άφησε ο πατέρας του, ο οποίος έχασε τη ζωή του στην τρομοκρατική επίθεση της 11ης Σεπτεμβρίου 2001, ανοίγει ένα σημαντικό κουτί. Επισκέπτεται μια σειρά πολιτών της Νέας Υόρκης συντροφιά με τον βωβό παππού του για να λύσει το μυστήριο.

Όπως ακριβώς είχε συμβεί και με το συγγραφικό ντεμπούτο του, έτσι και το δεύτερο μυθιστόρημα του 35χρονου Αμερικανού συγγραφέα Τζόναθαν Σάφραν Φόερ μεταφέρεται στον κινηματογράφο με επώνυμες υπογραφές μπροστά και πίσω από τις κάμερες. Ο σεναριογράφος Έρικ Ροθ (ΦΟΡΕΣΤ ΓΚΑΜΠ, ΤΗΕ ΙΝSIDER, O KAΘΟΔΗΓΗΤΗΣ, ΜONAXO) και ο Άγγλος σκηνοθέτης Στίβεν Ντάλντρι (ΜΠΙΛΙ ΕΛΙΟΤ – ΓΕΝΝΗΜΕΝΟΣ ΧΟΡΕΥΤΗΣ, ΟΙ ΩΡΕΣ, ΣΦΡΑΓΙΣΜΕΝΑ ΧΕΙΛΗ) αδυνατούν να ξεκλειδώσουν τα μυστικά του μπεστ σέλερ παραδίδοντας ένα συνονθύλευμα για την πατρική απώλεια, την περιπέτεια της ενηλικίωσης και το συλλογικό τραύμα της τρομοκρατίας. Παρά τον τίτλο του, το φιλμ δεν κάνει αισθητή την έντασή του ούτε γεφυρώνει το χάσμα με το κοινό, αποσκοπώντας απλώς στην εύκολη συγκίνηση.

ΗUGO
Σκηνοθεσία: Μάρτιν Σκορσέζε

Ένα ορφανό αγόρι της δεκαετίας του ’30 στο Παρίσι ζει στον σιδηροδρομικό σταθμό, σχετίζεται με μια συνομήλική του και τον Μελιές, και προσπαθεί να θέσει σε λειτουργία ένα ρομπότ που είχε κατασκευάσει ο πατέρας του.

Άλλο ένα αγόρι που χάνει τον πατέρα του και άλλος ένας σχετικά νέος συγγραφέας παιδικής λογοτεχνίας, o Mπράιαν Σέλζνικ (γεννημένος το 1966), που είδε το βιβλίο του Τhe Invention Of Ηugo Cabret να εντυπωσιάζει τον Σκορσέζε, με αποτέλεσμα να γυρίσει μια ταινία για όλη την οικογένεια. Δράμα, φαντασία, φόρος τιμής στην ιστορία του ίδιου του σινεμά, βρετανικό και ασυνήθιστα ετερόκλητο καστ, και πέντε βραβεία Όσκαρ σε τεχνικές κατηγορίες. Στη μνήμη πάντως των σινεφίλ αλλά και των φανατικών των trivia θα μείνει ως η πρώτη ταινία του Νεοϋορκέζου σκηνοθέτη σε 3D και μόλις η δεύτερη μετά τον ΤΕΛΕΥΤΑΙΟ ΠΕΙΡΑΣΜΟ μέσα σε 45 χρόνια που δεν έχει γυριστεί ούτε ένα πλάνο της στις ΗΠΑ.

ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΤΟ ΠΟΔΗΛΑΤΟ [LE GAMIN AU VELO]
Σκηνοθεσία: Ζαν-Πιερ Νταρντέν & Λικ Νταρντέν

Ένας εντεκάχρονος, παραμελημένος από την πατρική φροντίδα, βρίσκει κάποια διέξοδο όταν την επιμέλειά του αναλαμβάνει μια ανύπαντρη κομμώτρια.

Οι Βέλγοι αδελφοί, πιστοί στο ασκητικό σκηνοθετικό τους στυλ και στη διερεύνηση την σχέσεων γονέων και παιδιών, περιγράφουν το ψυχολογικό πορτρέτο ενός ανηλίκου για τον οποίο το ποδήλατο αποτελεί μέσο ελευθερίας και ταυτόχρονα ένα συναισθηματικό καταφύγιο. Υπόγεια ένταση και άψογη καθοδήγηση από την πλευρά των Νταρντέν για τον άπειρο πιτσιρικά Τομά Ντορέ με το πεισματάρικο βλέμμα και την ενστικτώδη έκφραση στο κρεσέντο της οργής του, σε μια ταινία που μοιράστηκε το Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής στο περσινό φεστιβάλ Καννών.

ΑΓΟΡΟΚΟΡΙΤΣΟ [ΤΟΜΒΟΥ]
Σκηνοθεσία: Σελίν Σιαμά

Ένα κορίτσι συστήνεται στο περιβάλλον της νέας γειτονιάς του ως αγόρι, γεγονός το οποίο βοηθάει η ανοχή των γονιών του σε ένα λιγότερο θηλυκό λουκ.

H Γαλλίδα δημιουργός βουτάει στα βαθιά, στη δεύτερη μόλις σκηνοθετική δουλειά της, και με οξυδέρκεια περιγράφει την κρίση στη ταυτότητα του φύλου, τη σεξουαλική αφύπνιση και μια πρώιμης μορφής πλαστοπροσωπία. Η Σιαμά καλλιεργεί κλιμακωτά την ασφυκτική πίεση που βιώνει ένα παιδί μέχρι την αποκάλυψη του μυστικού του, δίχως να χειραγωγεί το θεατή. Θέτει ερωτήματα κρατώντας αμείωτο το μυθοπλαστικό ενδιαφέρον και ευτυχεί στην επιλογή της μικρής πρωταγωνίστριας Ζόι Εράν που με μια αξιοσημείωτη φυσικότητα σε καλεί να συμπάσχεις στο δράμα της. Βραβείο Τeddy στο Φεστιβάλ Βερολίνου το 2011 και διακρίσεις δυστυχώς μόνο σε ανάλογης θεματολογίας διοργανώσεις σε Σαν Φρανσίσκο, Φιλαδέλφεια και Τορίνο.

ΜΗ ΦΟΒΑΣΑΙ ΤΟ ΣΚΟΤΑΔΙ [DON'T BE AFRAID OF THE DARK]
Σκηνοθεσία: Τρόι Νίξι

Η μικρή Σάλι μετακομίζει με τον πατέρα της και τη νέα του σύζυγο σε αρχοντικό του 19ου αιώνα, στα ενδότερα του οποίου υπάρχουν κάποια μικρά τέρατα που ευθύνονται για την εξαφάνιση του προηγούμενου ιδιοκτήτη.

Εμπορικών προδιαγραφών ριμέικ της ομότιτλης τηλεταινίας του 1973 που φέρει τη σκηνοθετική υπογραφή ενός Καναδού δημιουργού από το χώρο των κόμικς και γυρίστηκε στην Αυστραλία. Ο συν-σεναριογράφος και συμπαραγωγός Μπενίτσιο Ντελ Τόρο δεν καταφέρνει να μας μεταδώσει τον ενθουσιασμό του για τη πρωτότυπη ταινία που είχε προβληθεί από το ΑΒC, και το μόνο αξιομνημόνευτο είναι η ερμηνεία της μικροκαμωμένης Μπέιλι Μάντισον που παρά τα δεκατρία της χρόνια έχει πλούσια κινηματογραφική πείρα στην οποία μετρά ήδη περισσότερες από δέκα εμφανίσεις (BROTHERS, ΣΥΖΥΓΟΣ ΓΙΑ ΕΝΟΙΚΙΑΣΗ, ΤΕΚΜΗΡΙΟ ΕΝΟΧΗΣ).

Ο ΠΟΛΕΜΟΣ ΤΩΝ ΚΟΥΜΠΙΩΝ [LA GUERRE DES ΒOUTONS]
Σκηνοθεσία: Γιαν Σαμιέλ

Η αντιπαλότητα μεταξύ 4436232--la-guerre-des-boutons-de-yann-samuell-620x345-1των παιδιών δύο γειτονικών χωριών με έπαθλο τα κουμπιά των ηττημένων.

Μισό αιώνα σχεδόν από την πρώτη μεταφορά του μυθιστορήματος του Λουί Περγκό στον κινηματογράφο, δύο Γάλλοι σκηνοθέτες σχεδόν ταυτόχρονα επιχείρησαν να διασκευάσουν την κλασική ταινία του 1962· τα έργα τους μάλιστα έφτασαν με μόλις μία εβδομάδα διαφορά στις γαλλικές αίθουσες – στις 14 και 21 Σεπτεμβρίου του περασμένου χρόνου αντίστοιχα. Στη χώρα μας έχουμε δει μόνο αυτή του Σαμιέλ (ΑΓΑΠΑ ΜΕ ΑΝ ΤΟΛΜΑΣ, ΤΟ ΓΡΑΜΜΑ ΠΟΥ ΑΛΛΑΞΕ ΤΗ ΖΩΗ ΜΟΥ), όπου μια ρετρό διάθεση κυριαρχεί όχι μόνο στη σκηνογραφική και ενδυματολογική άποψη αλλά και στη σκηνοθετική λογική, αφήνοντας ασυγκίνητο τον μέσο θεατή εκτός Γαλλίας και ίσως όχι μόνο. Η δεύτερη εκδοχή που αναμένουμε στην Ελλάδα προέρχεται από τον Κριστόφ Μπαρατιέ, δημιουργό του επίσης τρυφερού φιλμ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΗΣ ΧΟΡΩΔΙΑΣ.

 

 

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΚΑΤΑΧΩΡΙΣΕΙΣ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Διεύθυνση

Πτολεμαίων 4
(Πλατεία Προσκόπων)
11635 Αθήνα,
Τηλ.-fax: 210.7212307
info@diastixo.gr
ISSN: 2585-2485

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

Εγγραφείτε τώρα στο newsletter μας και μάθετε πρώτοι. τα τελευταία νέα για το βιβλίο και για τις τέχνες.

Με την επίσκεψη στο site μας, αποδέχεστε τη χρήση Cookies από το diastixo.gr, με σκοπό τη βελτίωση των υπηρεσιών που σας παρέχουμε.