fbpx

ΔΙΕΘΝΕΣ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ – ΝΥΧΤΕΣ ΠΡΕΜΙΕΡΑΣ 2014 του Νίκου Νικολαΐδη

ΔΙΕΘΝΕΣ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ – ΝΥΧΤΕΣ ΠΡΕΜΙΕΡΑΣ 2014 του Νίκου Νικολαΐδη
Συνήθως όσοι γράφουν για εξαντλητικούς μαραθώνιους ταινιών είναι εκείνοι που δεν αποχωρίζονται το πληκτρολόγιό τους και επισκέπτονται εθιμοτυπικά μία-δύο φορές την κινηματογραφική διοργάνωση που παρουσιάζουν. Αντί για σχήματα λόγου, εμείς σας μεταφέρουμε τις εντυπώσεις μας από έναν υπολογίσιμο διψήφιο αριθμό προβολών.

Μία γενική διαπίστωση είναι ότι η ηλικιακή ομάδα 18-35 ετών, που αγκαλιάζει πιο ένθερμα τη διοργάνωση, αποτελεί ένα δεσμευτικό κριτήριο για το περιεχόμενο μεγάλου αριθμού ταινιών στα τμήματα που καλύπτουν τα σύγχρονα ρεύματα. Πολυάριθμες, σε βαθμό κορεσμού, οι ταινίες με νεαρούς ήρωες που ψάχνουν τον προσανατολισμό τους και που πιστεύουν ότι τα συναισθηματικά τους προβλήματα είναι το κέντρο του σύμπαντος. Φτιαγμένες από σκηνοθέτες και σεναριογράφους που, αν και επινοούν τους συγκεκριμένους τύπους ανθρώπων, δεν ξέρουν πώς να τους χειριστούν και πού να καταλήξουν.

Λίγες οι σπουδαίες ταινίες φέτος, μετρημένοι οι ξένοι καλεσμένοι, ανάμεσά τους μόνο δύο ηχηρά ονόματα: ο Αμερικανός Τζόναθαν Νόσιτερ και ο Καναδός Ντον ΜακΚέλαρ, που μίλησε στο diastixo.gr σε μία συνέντευξη που θα διαβάσετε την επόμενη εβδομάδα.

Στο Διεθνές Διαγωνιστικό η σπουδαιότερη συμμετοχή ήταν το ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ του Αργεντινού Ματίας Λουτσέσι, στον οποίο αρκούσαν 71 λεπτά για να αποδώσει μεστά τη λυτρωτική αναζήτηση μίας δωδεκάχρονης για τον πατέρα της, που αγνοούσε την ύπαρξή της. Μία προσέγγιση που χρήσιμο θα ήταν να μελετήσουν και οι εγχώριοι δημιουργοί που καταπιάνονται με παρόμοια ζητήματα. Ξεχώρισε ακόμη το αμερικανικό ΟΧΥΡΟ ΤΙΛΝΤΕΝ των Σάρα-Βάιολετ Μπλις και Τσαρλς Ρότζερς, που ξεκινά ως τηλεοπτικό sitcom πριν οι ηρωίδες του αποδειχτούν τραγικά παραδείγματα μίας χαμένης γενιάς. Έκπληξη το επίσης τοποθετημένο στη Νέα Υόρκη ΚΑΝΕΙΣ ΔΕΝ ΘΑ ΠΑΘΕΙ ΤΙΠΟΤΑ με την περίπτωση δύο αταίριαστων αδελφών, κυρίως χάρη στη δυναμική καθοδήγηση του Τζον Μαγκάρι, που παρότρυνε τον αυτοσχεδιασμό των ηθοποιών. Στη συγκεκριμένη κατηγορία, τα βραβεία Καλύτερης Ταινίας ('71 του Γιαν Ντεμάνζ), Σκηνοθεσίας (WHEN ANIMALS DREAM του Γιόνας Αλεξάντερ Άρνμπι) και Σεναρίου (ΣΤΟ ΣΚΟΤΑΔΙ του Έσκιλ Βογκτ) ασφαλώς όχι συμπτωματικά δόθηκαν σε ταινίες που έχουν αγοραστεί στην Ελλάδα, θέλοντας με αυτόν τον τρόπο οι διοργανωτές να ευχαριστήσουν τις εταιρείες για τη συνεργασία τους.

Η κορυφαία ταινία του Φεστιβάλ από τη σύγχρονη παραγωγή ήταν το ΜΗΧΑΝΗ ΨΕΥΔΟΥΣ (ΤΗΕ HEART MACHINE), το εκπληκτικό ντεμπούτο του Αμερικανού Ζάκαρι Γουίγκον. Ένας νεαρός αρχίζει να υποψιάζεται ότι η απόσταση που τον χωρίζει από την αγαπημένη του δεν είναι ο Ατλαντικός, αλλά μόλις μερικά τετράγωνα στο Μπρούκλιν. Το απόλυτο ερωτικό θρίλερ για την καλπάζουσα μοναξιά που έφερε το Skype και τις μορφές εξαπάτησης που υποβοηθούν οι επίσημοι λογαριασμοί στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, με ένα απροσδόκητο φινάλε αντάξιο για ένα διαμάντι του ανεξάρτητου κινηματογράφου.

Αναφερόμενοι σε βραβεία θα πρέπει να τονίσουμε ότι είναι μυστήριο ποια φιλμ περιλάμβανε η λίστα από την οποία επιλέχθηκαν οι Έλληνες πρωτοεμφανιζόμενοι καλλιτέχνες (σκηνοθέτης και ηθοποιοί). Το δελτίο τύπου αναφερόταν γενικόλογα σε όλες τις ταινίες του προηγούμενου δωδεκαμήνου, αλλά μας φαίνεται απίθανο η πενταμελής κριτική επιτροπή να είδε τις 22 ταινίες μυθοπλασίας που είχαν διανομή, αμφιβάλλουμε ακόμη και αν γνώριζαν τον ακριβή αριθμό. Άλλωστε για τον ανδρικό ρόλο επέλεξαν ως πρωτοεμφανιζόμενο από τους ΑΙΣΘΗΜΑΤΙΕΣ του Νίκου Τριανταφυλλίδη (φιλμ με μία ή δύο δημόσιες προβολές) τον Χάρη Φραγκούλη αψηφώντας ή αγνοώντας ότι νωρίτερα ο ηθοποιός είχε παίξει σε δεύτερους ρόλους σε άλλες τρεις ελληνικές ταινίες.

Πάντως το φιλμ ΧΡΥΣΟ του Ιρλανδού Νάιαλ Χίρι (επίσης καλεσμένου), με επίκεντρο μία επεισοδιακή οικογενειακή επανένωση, ανεβαίνει άξια στο ψηλότερο σκαλί του βάθρου όχι μόνο της καλύτερης κωμωδίας αλλά και της πιο ολοκληρωμένης ευρωπαϊκής ταινίας του Φεστιβάλ, αποκαλύπτοντας το ταμπεραμέντο του ηθοποιού Ντέιβιντ Γουίλμοτ.

ΔΙΕΘΝΕΣ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ – ΝΥΧΤΕΣ ΠΡΕΜΙΕΡΑΣ 2014 του Νίκου Νικολαΐδη

Στην κατηγορία Μουσική και Φιλμ είχαμε προβλέψει ότι τα ντοκιμαντέρ για τον Νικ Κέιβ και τους Pulp δεν θα είχαν ανταγωνισμό, όχι απαραίτητα λόγω ποιότητας, αλλά λόγω του μεγάλου όγκου θαυμαστών. Αυτά ήταν που απέσπασαν το Βραβείο Καλύτερης Ταινίας και ειδική μνεία αντίστοιχα. Στην ίδια κατηγορία οι τέσσερις από τις επτά συμμετοχές έμοιαζαν εξεζητημένες ζηλεύοντας τη δόξα του ΨΑΧΝΟΝΤΑΣ ΤΟΝ SUGAR MAN, ενώ το ΑΝΑΚΑΛΥΠΤΟΝΤΑΣ ΤΟΝ ΦΕΛΑ ΚΟΥΤΙ ήταν ένα biopic στα πρότυπα του προπέρσινου ΜΑRLΕY του Ντέιβιντ ΜακΝτόναλντ.

Μέτρια τα αυστραλιανά δείγματα 52 ΤΡΙΤΕΣ της Σόφι Χάιντ και ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΣΤΟ ΑΠΕΙΡΟ του Χιου Σάλιβαν, φτωχό σε οπτικά ντοκουμέντα το ισραηλινό ντοκιμαντέρ ΠΡΑΣΙΝΟΣ ΠΡΙΓΚΙΠΑΣ. Στο Η ΖΩΗ ΚΑΙ ΤΙΠΟΤΑ ΑΛΛΟ, ο κριτικός κινηματογράφου των Νιου Γιορκ Τάιμς Άντονι Σκοτ καυτηρίασε τη φιλία του Ρότζερ Ίμπερτ με ηθοποιούς και σκηνοθέτες των οποίων έκρινε τις ταινίες τους, υποστηρίζοντας ότι αυτή η οικειότητα επηρέαζε την αντικειμενικότητά του. Πού να ήξερε ο άνθρωπος ότι η συνήθεια του Ίμπερτ στην Ελλάδα είναι ο κανόνας (ευτυχώς με ελάχιστες εξαιρέσεις), χωρίς οι αναγνώστες να μαθαίνουν ποτέ την πραγματικότητα.

Η κορυφαία ταινία του Φεστιβάλ από τη σύγχρονη παραγωγή ήταν το ΜΗΧΑΝΗ ΨΕΥΔΟΥΣ (ΤΗΕ HEART MACHINE), το εκπληκτικό ντεμπούτο του Αμερικανού Ζάκαρι Γουίγκον. Ένας νεαρός αρχίζει να υποψιάζεται ότι η απόσταση που τον χωρίζει από την αγαπημένη του δεν είναι ο Ατλαντικός, αλλά μόλις μερικά τετράγωνα στο Μπρούκλιν. Το απόλυτο ερωτικό θρίλερ για την καλπάζουσα μοναξιά που έφερε το Skype και τις μορφές εξαπάτησης που υποβοηθούν οι επίσημοι λογαριασμοί στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, με ένα απροσδόκητο φινάλε αντάξιο για ένα διαμάντι του ανεξάρτητου κινηματογράφου.

Εκτός των αιθουσών, μόνο η γιορτή της πρεμιέρας θύμιζε τις εποχές της οικονομικής ευρωστίας, έστω και με ακατάλληλο για την περίσταση dj set. Τα πάρτι των ελληνικών ταινιών στην πλατεία Καρύτση συγκέντρωσαν λιγότερα άτομα και από ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική. Όσο για τον χώρο συναυλιών στο κλειστοφοβικό στενό της Αβραμιώτου στο Μοναστηράκι, που επιλέχθηκε ως σημείο συγκέντρωσης μετά την τελετή λήξης, προφανώς απέτρεψε τους περισσότερους να παραβρεθούν.

Συμπερασματικά υπενθυμίζουμε ότι το παγκόσμιο σινεμά πραγματεύεται χιλιάδες θέματα που μπορούν να ενδιαφέρουν ένα ευρύτερο ηλικιακά κοινό και προς αυτή την κατεύθυνση είναι καλό να κινηθούν οι προγραμματιστές. Με ένα πιο συνεκτικό πρόγραμμα, με περισσότερες καινοτομίες, ώστε να περάσουν οι Νύχτες Πρεμιέρας ουσιαστικά σε φάση ενηλικίωσης και να μην εξελιχθούν σε παγιωμένο φόρουμ νεανικών ταινιών.

 

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΚΑΤΑΧΩΡΙΣΕΙΣ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Διεύθυνση

Πτολεμαίων 4
(Πλατεία Προσκόπων)
11635 Αθήνα,
Τηλ.-fax: 210.7212307
info@diastixo.gr
ISSN: 2585-2485

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

Εγγραφείτε τώρα στο newsletter μας και μάθετε πρώτοι. τα τελευταία νέα για το βιβλίο και για τις τέχνες.

Με την επίσκεψη στο site μας, αποδέχεστε τη χρήση Cookies από το diastixo.gr, με σκοπό τη βελτίωση των υπηρεσιών που σας παρέχουμε.