fbpx

NEEΣ ΤΑΙΝΙΕΣ ΑΠΟ 27 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ του Νίκου Νικολαΐδη

 

Η 86η απονομή των βραβείων Όσκαρ πλησιάζει και οι προβλέψεις για τους τελικούς νικητές της 2ας Μαρτίου πυκνώνουν. Στη μοναδική μη αμερικανική κατηγορία, αυτής της ξενόγλωσσης ταινίας, φιλμ από 76 χώρες υπέβαλλαν υποψηφιότητα (δέκα από τα οποία έχουν διανεμηθεί και ακόμη τέσσερα έχουν προβληθεί σε φεστιβάλ στην Ελλάδα). Η Σαουδική Αραβία, η Μολδαβία και το Μαυροβούνιο συμμετείχαν για πρώτη φορά ενώ το Πακιστάν επέστρεψε μετά από πενήντα χρόνια στο θεσμό. Λίγοι πληροφορήθηκαν και ελάχιστοι απογοητεύτηκαν από το γεγονός ότι η ελληνική συμμετοχή ΤΟ ΑΓΟΡΙ ΤΡΩΕΙ ΤΟ ΦΑΓΗΤΟ ΤΟΥ ΠΟΥΛΙΟΥ δεν είχε καμία τύχη. Κάποιοι «αμερόληπτοι» την απέδωσαν στην πενιχρή υποστήριξη της ελληνικής Πολιτείας που ναι μεν είναι απούσα στον τομέα του κινηματογράφου αλλά δε γυρίζει η ίδια ταινίες. Στα αξιοσημείωτα περνά ότι η Γαλλία εκπροσωπήθηκε με το πιο ενδιαφέρον ΡΕΝΟΥΑΡ του Ζιλ Μπουρντό και όχι την πολυδιαφημισμένη ΖΩΗ ΤΗΣ ΑΝΤΕΛ, η Ελβετία συμμετείχε με το ντοκιμαντέρ ΜΟRE THAN HONEΥ και όχι με μυθοπλασία και το περίφημο ΠΑΡΕΛΘΟΝ ήταν η υποψηφιότητα του Ιράν, πατρίδα του Ασγκάρ Φαραντί, αν και γαλλοϊταλική συμπαραγωγή με ελάχιστους διαλόγους στα περσικά. Mέχρι τον ημιτελικό έφτασαν το GRANDMASTER του Γουόρ Καρ Βάι για το Χονγκ Κονγκ, το γερμανικό ΖWEI LEBEN των Γκεόργκ Μας και Τζούντιθ Κάουφμαν, το ουγγρικό Α ΝΑGY FUZET του Γιάνος Σαζ και ο Ντάνις Τάνοβιτς για την Βοσνία-Ερζεγοβίνη με το EPIZODA U ZIVOTOU BERACA ZELJEZA. Στην τελική πεντάδα η προσωπική μας προτίμηση είναι ΤΟ ΚΥΝΗΓΙ του Δανού Τόμας Βίντερμπεργκ ή έστω το βελγικό ΤΗΕ ΒRΟΚΕΝ CIRCLE BREAKDOWN του Φέλιξ Φαν Γκρόνιγκεν. Ακλόνητο φαβορί παραμένει η ιταλική ΤΕΛΕΙΑ ΟΜΟΡΦΙΑ του Πάολο Σορεντίνο που έχει κερδίσει Χρυσή Σφαίρα και τα αγγλικά βραβεία ΒΑFTA στην ίδια κατηγορία. Την πεντάδα κλείνουν το παλαιστινιακό ΟΜΑR του Χάνι Αμπού-Ασάντ και ο Ρίτι Παν για την Καμπότζη με το L' IMAGE MANQUANTE.

PHILOMENAPHILOMENA
AΓΓΛΙΑ-ΗΠΑ-ΓΑΛΛΙΑ/98'/FEELGOOD
Σκηνοθεσία: Στίβεν Φρίαρς
Ηθοποιοί: Τζούντι Ντεντς, Στιβ Κούγκαν

Ο μύθος: Ένας άνεργος δημοσιογράφος, λίγο πριν ξεκινήσει τη συγγραφή ενός βιβλίου για τη ρωσική ιστορία, αναλαμβάνει να βοηθήσει μία ηλικιωμένη Ιρλανδή που επί μισό αιώνα αναζητά το χαμένο της γιο τον οποίο αποχωρίστηκε όταν βρέθηκε έγκλειστη σε μοναστήρι.

Η ανάγνωσή μας: Το χαμένο παιδί της Φιλομένα Λι θα αποτελούσε κατάλληλο υλικό μόνο για ένα τηλεοπτικό reality όμως οι συντελεστές κατέχουν τη σωστή φόρμουλα που μεταμορφώνει την απτή πραγματικότητα σε αληθινή τέχνη. Βέβαια θα ήταν άδικο αν τη δόξα και τα εύσημα εισέπραττε ο Στίβεν Φρίαρς που απλώς υπηρετεί διακριτικά το θέμα. Ο κωμικός Στιβ Κούγκαν (που στο αυτοβιογραφικό του ΤΑΞΙΔΙ σε σκηνοθεσία Μάικλ Γουίντερμποτομ αποκάλυπτε το αδιέξοδο της καριέρας του) είναι ουσιαστικά η ψυχή της ταινίας. Είχε την αρχική ιδέα, είναι πρωταγωνιστής, παραγωγός και μαζί με τον Τζεφ Πόουπ καθοδηγούν το ανθρωποκεντρικό σενάριο για έναν φλεγματικό δημοσιογράφο που βοηθά μία απλή γυναίκα της εργατικής τάξης. Η κοινή έρευνα τους θα οδηγήσει όχι μόνο στην αλήθεια αλλά και σε μία γόνιμη φιλία βασισμένη στον αλληλοσεβασμό. Το φιλμ θίγει συναρπαστικά τον αποχωρισμό μητέρας- γιου και τις κατασκευασμένες ενοχές της αυστηρής καθολικής πίστης. Παράλληλα θέτει την ευθύνη του δημοσιογραφικού λειτουργήματος στο χειρισμό προσωπικών δεδομένων και σε δεύτερο βαθμό το ταμπού της ομοφυλοφιλίας σε μία πολιτική σταδιοδρομία. Η χαρισματική Τζούντι Ντεντς είναι η εγγύηση για να αποδοθεί ο κρυφός καημός της μάνας και το παράπονο της άδικης απώλειας. Μονοπωλεί μόνο τον τίτλο του φιλμ αφού δίπλα της ο Κούγκαν στέκεται επάξια σε ένα δραματικό ρόλο. Σπάνια ένα δακρύβρεχτο δράμα που σπάει καρδιές ενσωματώνει τόσο καίρια το στοχασμό για την ανάγκη της συγχώρεσης και το δικαίωμα ενός γονιού να μάθει την τύχη του παιδιού του. Αυτό που βρίσκει σίγουρα η κινηματογραφική Philomena είναι η αμέριστη συναισθηματική εμπλοκή μας.
Αξιολόγηση: 8/10

Ο ΚΥΡΙΟΣ ΠΙΜΠΟΝΤΙ & Ο ΣΕΡΜΑΝ (ΜR. PEABODY & SHERMAN)Ο ΚΥΡΙΟΣ ΠΙΜΠΟΝΤΙ & Ο ΣΕΡΜΑΝ (ΜR. PEABODY & SHERMAN)
HΠΑ/92'/ODEON
Κινουμένων Σχεδίων με ελληνική μεταγλώττιση
Σκηνοθεσία: Ρομπ Μίνκοφ
Ακούγονται: Χριστόδουλος Στυλιανού, Αρσένιος Χαλκιόπουλος,

Ο μύθος: Ευφυής και πνευματώδης ο κύριος Πίμποντι έχει ανακαλύψει το χρονοαυγό, μία μηχανή με την οποία ταξιδεύει στο παρελθόν μαζί με τον υιοθετημένο γιο του Σέρμαν. Το πιο παράξενο είναι ότι δεν πρόκειται για άνθρωπο αλλά για σκύλο που, χάρις σε μία παιδική αταξία, θα αποδείξει την αξία του ως πατέρας.
Η ανάγνωσή μας: Οι δύο φιγούρες έκαναν την εμφάνιση τους για πρώτη φορά το 1959 στην τηλεοπτική σειρά κινουμένων σχεδίων ROCKY & HIS FRIENDS. Ένας ασυνήθιστος σκύλος που περπατάει στα δύο πόδια, είναι επιτυχημένος επιστήμονας και με τα υπερμεγέθη στρογγυλά γυαλιά του εμπνέει σεβασμό στο μικρό Σέρμαν που τον αποκαλεί διαρκώς (εκτός από μία στιγμή που κινδυνεύει) κύριο Πίμποντι. Ο Ρομπ Μίνκοφ (Ο ΒΑΣΙΛΙΑΣ ΤΩΝ ΛΙΟΝΤΑΡΙΩΝ, Ο ΠΟΝΤΙΚΟΜΙΚΡΟΥΛΗΣ) σκόπευε αρχικά να σκηνοθετήσει μία live action εκδοχή με τους δύο χαρακτήρες των οποίων υπήρξε θαυμαστής αλλά μάλλον καλύτερα που επέλεξε το animation. H ιστορία είναι γραμμική και ξεκάθαρη, οι ρυθμοί καταιγιστικοί τα σχέδια αποδίδουν σαν κινούμενους πίνακες περιόδους όπως την Αναγέννηση (δώστε προσοχή στην περίφημη αναπαράσταση της Φλωρεντίας) ή τη Γαλλική Επανάσταση και τόπους σαν την Τροία και την Αρχαία Αίγυπτο. Οι ψυχαγωγικές και οι εκπαιδευτικές προθέσεις συνυπάρχουν στη σωστή αναλογία, η ελληνική μεταγλώττιση αντιλαμβάνεται το ύφος και τη λογική των δημιουργών και ο Χριστόδουλος Στυλιανού με το χρωματισμό της φωνής του μας συστήνει ένα διανοούμενο και σκεπτόμενο κύριο Πίμποντι. Το φιλοζωικό μήνυμα αναδύεται από τη διαφορετικότητα των πρωταγωνιστών. Το μόνο που το υπερβαίνει είναι η αδιάρρηκτη σχέση γονέων-παιδιών και οι όμορφες στιγμές που πρέπει να μοιράζονται με κάθε ευκαιρία όπως αυτή που δίνει η ταινία.
Αξιολόγηση: 7/10

ΠΑΤΕΡΑΣ & ΓΙΟΣ (SOSHITE CHICHI NI NAROU)ΠΑΤΕΡΑΣ & ΓΙΟΣ (SOSHITE CHICHI NI NAROU)
IAΠΩΝΙΑ/121'/SEVEN FILMS-SPENTZOS FILM
Σκηνοθεσία: Χιροκάζου Κόρε-Έντα
Ηθοποιοί: Μασαχάρου Φουκουγιάμα, Γιόκο Μάκι

Ο μύθος: Δύο ζευγάρια πληροφορούνται από τη διεύθυνση ενός νοσοκομείου ότι έπεσαν θύματα μίας σκόπιμης ανταλλαγής βρεφών με αποτέλεσμα η κάθε οικογένεια να μεγαλώνει το εξάχρονο αγόρι της άλλης. Αρχίζουν συναντήσεις γνωριμίας μεταξύ τους προτού πάρουν τις μεγάλες αποφάσεις...
Η ανάγνωσή μας: Ο πιο αγαπημένος σύγχρονος Ιάπωνας δημιουργός των ξένων φεστιβάλ επανέρχεται στο προσφιλές θέμα των σχέσεων γονέων και παιδιών που μονοπωλούσε και τις υπόλοιπες δύο (από τις επτά συνολικά) ταινίες του οι οποίες είχαν προβληθεί στην Ελλάδα. Η διαφορά σε σχέση με το ΚΑΝΕΙΣ ΔΕΝ ΞΕΡΕΙ, του 2004, είναι ότι αυτή τη φορά εξετάζει τα συναισθήματα των ενηλίκων. Ο Ριότα Νονομίγια είναι η ενσάρκωση του ιαπωνικού μοντέλου επιτυχίας, ένας εργασιομανής εύπορος οικογενειάρχης που αφιερώνει ελάχιστο χρόνο στο μοναχογιό του. Οι Σάικι, φτωχότεροι και πιο λαϊκοί, θεωρούν την αποζημίωση του νοσοκομείου εξίσου σημαντική με την ανακάλυψη του βιολογικού παιδιού τους. Ο Κόρε-Έντα θέτει το ζήτημα των ταξικών διαφορών ως παράγοντα που επηρεάζει τις αντιλήψεις διαπαιδαγώγησης. Ταυτίζεται (όπως παραδέχτηκε και ο ίδιος σε δηλώσεις του) με τον Ριότα σε τέτοιο βαθμό ώστε αγνοεί επιδεικτικά τους άλλους τρεις γονείς, που μοιάζουν ως κομπάρσοι, ενώ η δομή του φιλμ απαιτούσε να έχουν πιο ισότιμη παρουσία. Ο προβληματισμός αν καθορίζει το DNA ή μία μακρόχρονη συμβίωση με ένα παιδί την ουσία της πατρότητας είναι σημαντικός αλλά επιλέγει το στυλ της κλινικής παρατήρησης που δύσκολα κάνει το θεατή συμμέτοχο. Η τελική λύση στο φιλμ που διαψεύδει το γνωμικό περί αίματος και νερού μπορεί να μοιάζει λογική στην κοσμοθεωρία της Ανατολής αλλά δεν παύει να είναι μία εγωιστική απόφαση που με γνώμονα την αλήθεια είναι αμφίβολο πόσους θα κάνει ευτυχισμένους σε βάθος χρόνου.
Αξιολόγηση: 6/10

ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΓΕΡΜΑΝΙΑ (ΤΥSKUNGEN)ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΓΕΡΜΑΝΙΑ (ΤΥSKUNGEN)
ΣΟΥΗΔΙΑ-ΓΕΡΜΑΝΙΑ/105'/ODEON
Σκηνοθεσία: Περ Χάνεφιορντ
Ηθοποιοί: Έρικα Γκάλι, Γιαν Μάλσμγιο

Ο μύθος: Έπειτα από το θανατηφόρο τροχαίο των γονιών της, μία συγγραφέας μετακομίζει οικογενειακώς στο πατρικό της. Η εμφάνιση ενός άνδρα, που ισχυρίζεται ότι είναι ο ετεροθαλής αδελφός της, και μία σειρά φόνων θα την ωθήσουν να ανακαλύψει το μυστικό της μητέρας της.
Η ανάγνωσή μας: Η συγγραφέας Καμίλα Λάγκμπεργκ ανήκει στα βασικά ονόματα που συνθέτουν το θαύμα, ή τη μόδα για ορισμένους, της σκανδιναβικής αστυνομικής λογοτεχνίας. Από την εμφάνιση της, το 2003, έχει κυκλοφορήσει οκτώ μυθιστορήματα που όλα διαδραματίζονται στη γενέτειρα της, την κωμόπολη Φιελμπάκα, με σταθερούς ήρωες έναν αστυνομικό και μία συγγραφέα οι οποίοι στην πορεία της σειράς γίνονται ζευγάρι και σύζυγοι. Το ντεμπούτο του Περ Χάνεφιορντ στηρίζεται στο πέμπτο βιβλίο με σημαντικότερη διαφοροποίηση την υποβαθμισμένη κινηματογραφικά παρουσία του αστυνομικού. Ο Σουηδός σκηνοθέτης μένει αφοσιωμένος στο μυστήριο χωρίς νεκρούς αφηγηματικούς χρόνους και μοντάρει έξυπνα τα φλασμπάκ στο παρελθόν που περιλαμβάνουν ελάχιστους διαλόγους. Ο Β' Παγκόσμιος Πόλεμος και ακόμη λιγότερο η άνοδος της ακροδεξιάς στη χώρα του είναι απλώς οι αφορμές σε μία επίπονη διαδικασία αναζήτησης της ταυτότητας και του προσδιορισμού της καταγωγής. Η έρευνα της Έρικα έχει αναλογίες με την αντίστοιχη στην τριλογία του Στιγκ Λάρσον, μόνο που η ίδια παραμένει μία απρόθυμη ντετέκτιβ μπροστά σε μία εχέμυθη ομάδα ηλικιωμένων. Το φιλμ χωλαίνει αισθητά στην ανάλυση χαρακτήρων και στον τομέα της υποκριτικής όμως επιφυλάσσει μία μεγαλειώδη ερμηνεία από τον 82χρονο Γιαν Μάλσμγιο που ενσαρκώνει έναν πλαστό ήρωα πολέμου. Ο Χάνεφιορντ πάντως αφήνει αρκετές υποσχέσεις για το μέλλον.
Αξιολόγηση: 6/10

NON-STOPNON-STOP
HΠΑ-ΓΑΛΛΙΑ/106'/SEVEN FILMS-SPENTZOS FILM
Σκηνοθεσία: Xάουμε Κόλετ -Σέρα
Ηθοποιοί: Λίαμ Νίσον, Τζούλιαν Μουρ

Ο μύθος: Κατά τη διάρκεια μίας υπερατλαντικής πτήσης, ένας μυστικός αστυνομικός, επιφορτισμένος με την ασφάλεια της, αρχίζει να λαμβάνει κρυπτογραφημένα μηνύματα από έναν αποστολέα που απαιτεί 150 εκατομμύρια δολάρια για να μην προβεί σε μία δολοφονία κάθε είκοσι λεπτά.
Η ανάγνωσή μας: Δεύτερη συνεργασία του Ισπανού σκηνοθέτη (το όνομα του αποδίδεται παραδόξως στην Ελλάδα με γαλλική προφορά) με τον Λίαμ Νίσον, τον πιο όψιμο ηλικιακά action hero, αφού η σχετική στροφή στην καριέρα του ξεκίνησε από την ΑΡΠΑΓΗ, όταν ήταν πενήντα έξι ετών. Το ΝΟΝ-STOP είναι μία εναέρια περιπέτεια όπου στην ίντριγκα της η αεροπειρατεία δεν είναι το μέσο των δραστών αλλά η έσχατη λύση ανάγκης. Οι τρεις σεναριογράφοι αφήνουν αβάσιμα τα κίνητρα τους και σκαρφίζονται ένα παιδαριώδες σχέδιο διαφυγής, αφού δεν πρόκειται για καμικάζι αυτοκτονίας. Ο Κόλετ-Σέρα στο κλειστοφοβικό περιβάλλον ενός αεροσκάφους εξαντλεί το μυστήριο στην ευκολία των γραπτών μηνυμάτων και αδυνατεί να μας αποπροσανατολίσει με τους ψεύτικους υπόπτους που στοχεύει ο φακός του. Όπως και στο φιλμ Ο ΑΓΝΩΣΤΟΣ, του ίδιου σκηνοθέτη, ο Λίαμ Νίσον καλείται να αποδείξει την ηθική του ακεραιότητα και να πράξει παράλληλα το καθήκον του. Όση ώρα πηγαινοέρχεται, με τη γνωστή μανιέρα του, από την οικονομική στην πρώτη θέση, τα σκληρά μέσα ενημέρωσης έχουν προλάβει να τον σπιλώσουν τηλεοπτικά. Μία βόμβα (πασπαλισμένη με κοκαΐνη!) σε ένα χαρτοφύλακα εκρήγνυται, βάζοντας στοπ και στις τελευταίες σκέψεις για ένα εναλλακτικό θρίλερ. Ο Καταλανός δημιουργός μένει σε χαμηλές κινηματογραφικές πτήσεις και συνεπής στον (κατά δίκη του εξομολόγηση) φόβο για τα αεροπορικά ταξίδια.
Aξιολόγηση: 4/10

CBGBCBGB
HΠΑ/101'/FEELGOOD
Σκηνοθεσία: Ράνταλ Μίλερ
Ηθοποιοί: Άλαν Ρίκμαν, Μάλιν Άκερμαν

Ο μύθος:-
Η ανάγνωσή μας: Δεν προβλήθηκε για κριτικούς/δημοσιογράφους
Αξιολόγηση:-

 

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΚΑΤΑΧΩΡΙΣΕΙΣ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Διεύθυνση

Πτολεμαίων 4
(Πλατεία Προσκόπων)
11635 Αθήνα,
Τηλ.-fax: 210.7212307
info@diastixo.gr
ISSN: 2585-2485

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

Εγγραφείτε τώρα στο newsletter μας και μάθετε πρώτοι. τα τελευταία νέα για το βιβλίο και για τις τέχνες.

Με την επίσκεψη στο site μας, αποδέχεστε τη χρήση Cookies από το diastixo.gr, με σκοπό τη βελτίωση των υπηρεσιών που σας παρέχουμε.