fbpx

NEEΣ ΤΑΙΝΙΕΣ ΑΠΟ 16 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ

του Νίκου Νικολαΐδη

Ο κινηματογράφος δεν πήγε διακοπές (και) αυτό το καλοκαίρι, όχι μόνο λόγω των πενήντα εννιά ταινιών που κυκλοφόρησαν τους τελευταίους δυόμισι μήνες αλλά και λόγω διαφόρων εκδηλώσεων που βαφτίστηκαν φεστιβάλ και πρόβαλλαν ταινίες με ελεύθερη είσοδο για το κοινό. Με την Ευρωπαϊκή Ένωση να πιέζει για την απορρόφηση των χρηματοδοτήσεων των ΕΣΠΑ και την ελληνική επιχειρηματικότητα να αγγίζει και το σινεμά, υπήρξαν δράσεις που είτε αποσκοπούν στη μελλοντική ευρωπαϊκή ενίσχυση με βάση τη φετινή τους επιτυχία (για την οποία δεν υπάρχουν κριτήρια καθορισμού), είτε έχουν ήδη εξασφαλίσει τα συγκεκριμένα κονδύλια.

Εγκαταλελειμμένες αίθουσες, υπαίθριοι δημόσιοι χώροι, πάρκα και πλατείες μετατράπηκαν σε αυτοσχέδιους χώρους προβολών ταινιών που δεν υπάκουαν σε ένα συγκεκριμένο concept άλλα ήταν απλώς οι πρόσφορες επιλογές που εξασφάλιζαν οι διοργανωτές από εταιρείες διανομής και δημιουργούς. Το λειτουργικό κόστος αυτών των εκδηλώσεων φαίνεται εξαιρετικά χαμηλό και οι εγκρινόμενες ενισχύσεις δείχνουν να το υπερκαλύπτουν. Όλοι βέβαια μένουν ευχαριστημένοι: οι διοργανωτές γιατί εκπληρώνουν τις συμβατικές τους υποχρεώσεις για να λάβουν ή να αιτηθούν μελλοντικά κάποια χρηματοδότηση, η Ευρωπαϊκή Ένωση γιατί οι πόροι χορηγούνται με βάση τις προδιαγραφές που έχει θέσει και οι πολίτες αφού βλέπουν δωρεάν παλαιότερες και πιο πρόσφατες ταινίες του παγκόσμιου κινηματογράφου. Σαφέστατα τίποτα το ηθικά μεμπτό ή νομικά παράτυπο. Με την απορία των παρατηρήσεων μένουν μόνο οι ρομαντικοί - είτε αληθινοί είτε μυθοπλαστικοί όπως ο προφητικός ήρωας του Σωτήρη Γκορίτσα στο ΜΠΡΑΖΙΛΕΡΟ του 2001 που έδωσε την κοινοτική χρηματοδότηση για να γίνει μια ποδοσφαιρική μεταγραφή και κατηγορήθηκε ως καταχραστής γιατί πολύ απλά δεν «απορρόφησε» πιο ορθολογικά τα χρήματα. Ας πρόσεχε.

NEEΣ ΤΑΙΝΙΕΣ ΑΠΟ 16 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ Ο ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΣΤΗΣ (ΤΗΕ CAMERAMAN) Eπανέκδοση

 

ΗΠΑ/69'/ΝΕW STAR

Σκηνοθεσία: Έντουαρντ Σέντγουικ & Μπάστερ Κίτον

Ηθοποιοί: Μπάστερ Κίτον, Μάρσελιν Ντέι

Ο μύθος: Ένας πλανόδιος φωτογράφος πορτραίτων ερωτεύεται κεραυνοβόλα μια κοπέλα που φωτογραφίζει τυχαία. Με τη μορφή της ως μοναδικό στοιχείο αναζήτησης μαθαίνει ότι δουλεύει ως γραμματέας στην ΜGM και για να είναι κοντά της αποφασίζει να αγοράσει μια κάμερα και να εργαστεί στην εταιρεία της.

Η ανάγνωσή μας: Η πρώτη ταινία του Κίτον στη Μetro-Goldwyn -Mayer τον βρίσκει στο απόγειο της δόξας του και αποτελεί απαράμιλλο συνδυασμό ενός μεγάλου έρωτα και ενός στοχασμού πάνω στην αδιάψευστη πραγματικότητα του κινηματογραφικού υλικού. Ο αδέξιος και μοναχικός νεαρός Μπάστερ ερωτεύεται με το μόνο πιθανό τρόπο που θα μπορούσε, δηλαδή μέσα από το φακό της μηχανής του. Η όμορφη Σάλι θα αποτελέσει την αιτία να δείξει με κάθε τρόπο ότι είναι άξιος για την αγάπη της και έτσι θα περάσει από τη σταθερή στην κινούμενη εικόνα έστω και αν δεν έχει τις γνώσεις και τα εφόδια γι’ αυτή την επαγγελματική αλλαγή. Στο περιθώριο ενός πρωτόγνωρου για τον ήρωα τους συναισθηματικό και εργασιακό ανταγωνισμό, ο Έντουαρντ Σέτζγουικ και ο ίδιος ο Κίτον ως συνσκηνοθέτης βρίσκουν την ευκαιρία να εντάξουν γκαγκ μελαγχολικών αποχρώσεων και σκηνές ανθολογίας όπως το επεισόδιο στην πισίνα ή το τρέξιμο στις σκάλες. Το φιλμ παράλληλα είναι και μια υψηλής αισθητικής μαρτυρία για τον αστικό τρόπο ζωής στο Μανχάταν και στο Λος Άντζελες πριν ογδόντα πέντε χρόνια καθώς και για τον τρόπο που λειτουργούσαν τα πρακτορεία και οι φωτορεπόρτερς της εποχής εκείνης. Η συγκινητική σκηνή στο άδειο στάδιο των Γιάνκις όπου ο Κίτον προσποιείται τον αθλητή αποτελεί μια πολυεπίπεδη αναφορά στον ψυχισμό τόσο του ήρωα του (τη συστολή του) όσο και του ίδιου ως ανθρώπου (λάτρης του μπέιζμπολ) και ως δημιουργού (η τέχνη ως αντικείμενο θεάματος). Η σαγηνευτική και εύθραυστη Μάρσελιν Ντέι αποτελεί την ιδανική ενσάρκωση του έρωτα του. Η αίσια κατάληξη της ιστορίας αγάπης θα επέλθει όπως και η γέννηση της μέσα από όσα καταγράφει η κάμερα του κινηματογραφιστή που υποκαθιστά μοναδικά οποιαδήποτε ερωτική εξομολόγηση.

Αξιολόγηση : 8/10

ti apegine i mpaimpi tzeinΤΙ ΑΠΕΓΙΝΕ Η ΜΠΕΙΜΠΙ ΤΖΕΙΝ; (WHAT EVER HAPPENED TO BABY JANE ?) Επανέκδοση

ΗΠΑ /133'/SEVEN

Σκηνοθεσία: Ρόμπερτ Όλντριτς

Ηθοποιοί: Μπέτι Ντέιβις, Τζόαν Κρόφορντ, Βίκτορ Μπουόνο

Ο μύθος: Οι αδελφές Χάτσον ζουν απομονωμένες στην κατοικία τους στο Χόλιγουντ. Η Τζέιν πρώην παιδί θαύμα που δεν μπόρεσε να κάνει καριέρα όταν ενηλικιώθηκε και η αδελφή της Μπλανς επίσης ηθοποιός που ένα ατύχημα την υποχρέωσε να μείνει ανάπηρη και να αποσυρθεί από την υποκριτική. Η Μπλανς είναι εξαρτώμενη από τη Τζέιν που της φέρεται όλο και πιο βάναυσα.

Η ανάγνωσή μας: Το μυθιστόρημα του Τόμας Χέλερ θα ήταν απίθανο να είχε διασκευαστεί για τη μεγάλη οθόνη αν ο Όλντριτς με την ιδιότητα και του παραγωγού δεν είχε συμφωνήσει με τις δύο σπουδαίες κυρίες του αμερικανικού κινηματογράφου Μπέτι Ντέιβις και Τζόαν Κρόφορντ να υποδυθούν τους βασικούς ρόλους. Είναι αλήθεια πως η επιτυχία της ταινίας αναζωογόνησε την καριέρα και των δύο σταρ. Μετά από μια σύντομη αναδρομή στα παιδικά και νεανικά χρόνια των αδελφών ο Όλντριτς δομεί την ταινία στα θεμέλια ενός ψυχολογικού θρίλερ. Μέχρι λίγο πριν το τέλος αφήνει αιωρούμενο το ερώτημα τι τροφοδοτεί το μίσος της Τζέιν για την αδελφή της και τι ακριβώς συνέβη όταν η Μπλανς τραυματίστηκε. Η σκηνοθετική οπτική επικεντρώνεται στη βαθμιαία επιδείνωση των σχέσεων των δύο αδελφών και στις αντιδράσεις των λιγοστών προσώπων που τις περιβάλλουν δίχως άμεσα να θίγει τις επιπτώσεις ενός ατυχήματος ή μιας καθοδικής καλλιτεχνικής πορείας . Το νοσηρό και παρακμιακό κλίμα κυριαρχεί στην οικία των Χάτσον και το επιτείνει συνεχώς η μουσική υπόκρουση του Φρανκ Ντε Βολ και η φωτογραφία του 'Ερνεστ Χάλερ . Ο Όλντριτς δεν αποφεύγει τις λεπτομέρειες εντυπωσιασμού και τις άσκοπες επαναλήψεις (το τηλέφωνο και η σκάλα που εμποδίζει τη Μπλάνς να φτάσει ως αυτό ή τους δίσκους με φαγητό που η Τζέιν συνεχώς ανεβάζει στο δωμάτιο της ) που βλάπτουν την ομοιογένεια. Η Ντέιβις παίζει στα δάκτυλα τη μανιέρα της κακής αδελφής που παραπαίει μεταξύ πνευματικής διαταραχής και μηχανορραφιών αδυνατώντας να συνειδητοποιήσει ότι ο μόνος ρόλος για τον οποίο έχει πλέον ικανότητα είναι να προσποιείται την αδελφή της. Η Κρόφορντ φτιάχνει ένα παθητικό προφίλ της Μπλανς που βρίσκεται σε θέση άμυνας, ξέρει όμως να κρύβει τα μυστικά της και τα πραγματικά της αισθήματα. Η εχθρότητα των δύο πρωταγωνιστριών για τις ανάγκες του φιλμ δεν συγκρίνεται με τις τεταμένες σχέσεις και τους ομηρικούς καυγάδες που είχαν κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων. Η Ντέιβις κλώτσησε στο κεφάλι την Κρόφορντ κι εκείνη πρόσθεσε πέτρες σε μία ρόμπα της Ντέιβις με αποτέλεσμα να τραυματιστεί και έκανε υποτιμητικά σχόλια για την κόρη της Μπάρμπαρα Μέριλ που είχε ένα σύντομο πέρασμα από την ταινία υποδυόμενη την κόρη της γειτόνισσας. Κάτω από αυτές τις συνθήκες η μεγαλύτερη περγαμηνή για τον Όλντριτς στο πέρασμα του χρόνου είναι ότι μπόρεσε να ολοκληρώσει τη ταινία.

Αξιολόγηση : 6/10

7 meres stin avana7 ΗΜΕΡΕΣ ΣΤΗΝ ΑΒΑΝΑ (7 DIAS EN LA HABANA)

ΙΣΠΑΝΙΑ-ΓΑΛΛΙΑ- ΚΟΥΒΑ/129'/ FEELGOOD

Σκηνοθεσία: Μπενίτσιο Ντελ Τόρο, Πάμπλο Τραπέρο, Χούλιο Μέντεμ, Ελία Σουλεϊμάν, Γκασπάρ Νοέ, Χουάν Κάρλος Τάμπιο, Λοράν Καντέ

Ηθοποιοί: Εμίρ Κουστουρίτσα, Ντάνιελ Μπρουλ, Τζος Χάτσερσον, Χόρχε Περουγκόρια

Ο μύθος: Δευτέρα- Ντελ Τόρο. Ένας Αμερικανός φοιτητής κινηματογραφικής σχολής έχει ένα ανεπάντεχο φλερτ σε κλαμπ. Τρίτη - Τραπέρο. Ένας Ευρωπαίος σκηνοθέτης έρχεται να τιμηθεί στο φεστιβάλ κινηματογράφου της Αβάνας. Τετάρτη -Μέντεμ . Μια τραγουδίστρια διχάζεται ανάμεσα στη φυγή στην Ευρώπη με έναν Ισπανό και στα συναισθήματα της για ένα συμπατριώτη της . Πέμπτη - Σουλεϊμάν. Ένας Παλαιστίνιος προσπαθεί να επισκεφτεί τη πρεσβεία της χώρας του στην Αβάνα. Παρασκευή -Νοέ. Το τελετουργικό του εξαγνισμού μιας νεαρής από την ομοφυλοφιλία. Σάββατο -Τάμπιο. Μια ψυχολόγος με τηλεοπτική εκπομπή ασχολείται με τη ζαχαροπλαστική ως οικιακή εργασία. Κυριακή -Καντέ. Το αποκαλυπτικό όνειρο μιας ηλικιωμένης οδηγεί τους γείτονες να χτίσουν ένα συντριβάνι μέσα στο διαμέρισμα της.

Η ανάγνωσή μας: Στη μόδα των σπονδυλωτών ταινιών που έχουν έχουν ως κοινό θεματικό άξονα μία πόλη, ο γνωστός Κουβανός συγγραφέας και δημοσιογράφος Χόρχε Παδούρα έγραψε εφτά ιστορίες που διαδραματίζονται σε μια εβδομάδα στην Αβάνα και αντίστοιχος αριθμός δημιουργών ανέλαβε να τις σκηνοθετήσει. Παρά την πρόθεση του να χρήσει την πόλη ως βασική πρωταγωνίστρια, η ματιά του Παδούρα αποδεικνύεται επιδερμική, άτολμη και υπερβολικά πατριωτική - συγγραφικός σύμμαχος μιας ουδετερότητας παρά ένας διεισδυτικός παρατηρητής μιας χώρας σε πολιτικό και κοινωνικό μεταίχμιο. Με βάση μάλιστα ότι στις ιστορίες των Σουλεϊμάν και Νοέ απουσιάζουν σχεδόν ολοκληρωτικά οι διάλογοι, γίνονται και πιο συγκεχυμένα τα όρια μεταξύ του πρωτότυπου υλικού και των ελευθεριών των σκηνοθετών πάνω σε αυτό. Όπως είναι αναμενόμενο σε ταινίες ανάλογης δομής οι ιστορίες είναι άνισες θεματολογικά και στυλιστικά. Ο Ισπανός Χούλιο Μέντεμ (ΤΟ ΣΕΞ ΚΑΙ Η ΛΟΥΣΙΑ, ΟΙ ΕΡΑΣΤΕΣ ΤΟΥ ΑΡΚΤΙΚΟΥ ΚΥΚΛΟΥ ) μοιάζει εκτός κλίματος, ο Λοράν Καντέ (ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΤΟΥΣ ΤΟΙΧΟΥΣ, ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΩΡΑΡΙΟΥ) αισθητά κατώτερος του προσωπικού του έργου, ο Κουβανός Χουάν Κάρλος Τάμπιο (ΦΡΑΟΥΛΑ ΚΑΙ ΣΟΚΟΛΑΤΑ, GUANTANAMERA) μακριά από τον παλιό μαχητικό εαυτό του. Ο Νοέ (ΜΗ ΑΝΑΣΤΡΕΨΙΜΟΣ) επιβεβαιώνει ότι είναι ο μετρ της κινηματογραφικής έντασης στη βωβή ιστορία εξαγνισμού που ταυτόχρονα μένει ιδεολογικά μετέωρη πάνω στο ζήτημα της ομοφυλοφιλίας. Ο Πορτορικανός ηθοποιός Μπενίτσιο Ντελ Τόρο (ΣΥΝΗΘΕΙΣ ΥΠΟΠΤΟΙ, 21 ΓΡΑΜΜΑΡΙΑ, ΤRAFFIC) στη δεύτερη σκηνοθετική του προσπάθεια ξεδιπλώνει την ιστορία του χωρίς εξάρσεις, με στρωτή αφήγηση και χολιγουντιανό άρωμα. Ο Ελία Σουλεϊμάν (ΘΕΪΚΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ) με την ιδιότητα και του ηθοποιού αντιπαρέρχεται το σκόπελο του ότι δε μιλά ισπανικά και σπάει τη σιωπή του μόνο για τον αγγλικό συλλαβισμό του επώνυμου του. Πάσχει από έλλειψη προσανατολισμού στο φιλμ, εντός του ξενοδοχείου που διαμένει, προφανώς γιατί διατυπώνει τον ειρωνικό πολιτικό στοχασμό του μακριά από μια εμπόλεμη ζώνη. Ο Αργεντινός Πάμπλο Τραπέρο (ΛΕΟΝΕΡΑ) στο καλύτερο με διαφορά επεισόδιο σκηνοθετεί τον Κουστουρίτσα στην κορυφαία του εμφάνιση μπροστά στην κάμερα να υποδύεται τον εαυτό του σε ένα σκληρό και ταυτόχρονα απομυθοποιητικό σχόλιο πάνω στη σκοτεινή πλευρά των μεγάλων δημιουργών, τον απατηλό κόσμο των κινηματογραφικών φεστιβάλ και την αναγκαιότητα των βραβείων που αυτά χορηγούν.

Αξιολόγηση : 5/10

oi analosimoiΟΙ ΑΝΑΛΩΣΙΜΟΙ 2 (ΤΗΕ ΕXPENDABLES 2)

ΗΠΑ/ 102'/ODEON

Σκηνοθεσία: Σάιμον Γουέστ

Ηθοποιοί: Σιλβέστερ Σταλόνε , Μπρους Γουίλις, Άρνολντ Σβαρντζενέγκερ,Τσακ Νόρις , Ντολφ Λούντγκρεν, Ζαν Κλοντ Βαντάμ, Τζετ Λι, Τζέισον Στέιθαμ

Ο μύθος: Η ομάδα μισθοφόρων -στρατιωτών αναλαμβάνει μια αποστολή προκειμένου ο επικεφαλής της να ξεχρεώσει ένα χρέος του. Όταν το νεότερο μέλος της σκοτώνεται, κατά τη διάρκεια της επιχείρησης από μια σπείρα αδίστακτων κακοποιών, οι στρατιώτες θα μπουν σε ξένο έδαφος για να εκδικηθούν αλλά και να εμποδίσουν την ενεργοποίηση ενός όπλου μαζικής καταστροφής.

Η ανάγνωσή μας: Οι συνταξιούχοι αστέρες ταινιών δράσης άλλων εποχών ενώνουν και πάλι τις δυνάμεις τους. Ο Βρετανός Σάιμον Γουέστ (ΑΠΟΔΡΑΣΗ ΣΤΟΝ ΑΕΡΑ, Η ΚΟΡΗ ΤΟΥ ΣΤΡΑΤΗΓΟΥ) μετά την περσινή συμπαθητική επιστροφή του με την περιπέτεια ΤΟ ΜΟΥΤΡΟ παραλαμβάνει τη σκυτάλη στη σκηνοθεσία από τον Σταλόνε. Στην ουσία αναλώσιμοι από την πρώτη ταινία αποδείχτηκαν οι Μίκι Ρουρκ και Έρικ Ρόμπερτς (αδελφός της Τζούλια) που απουσιάζουν από τη διανομή αυτή της συνέχειας. Η φασαριόζικη και κλισαρισμένη εναρκτήρια σεκάνς δίνει την αίσθηση ότι οι μόνοι που θα είχαν σοβαρή δουλειά θα ήταν οι κασκαντέρ. Δυστυχώς όμως το έργο τους συνοδεύτηκε από ελλιπή μέτρα ασφαλείας με αποτέλεσμα ένας να σκοτωθεί και ένας άλλος να τραυματιστεί σοβαρά κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων που στην πλειονότητα τους έγιναν στη Βουλγαρία. Οι σκληροί άνδρες μπορεί να μη συναγωνίζονται σε ανδραγαθήματα αφού είναι όλοι στην ίδια πλευρά του νόμου, έχουν όμως κάτι που τους χαρακτηρίζει. Ο Τζετ Λι, με υποβαθμισμένο ρόλο, αποχωρεί από το πρώτο τέταρτο και μάλιστα με αλεξίπτωτο. Οι Σβαρτζενέγκερ και Γουίλις με περισσότερα λεπτά συμμετοχής σε σχέση με τη πρώτη ταινία, αριστεύουν ο πρώτος στην αυτοπαρωδία και ο δεύτερος στην αγγαρεία. Ο Νόρις στα εβδομήντα δύο του χρόνια είναι ένα κακέκτυπο «Μοναχικού Λύκου» και «Εξολοθρευτή» όπως τον προσφωνούν και ο Βαντάμ αναλαμβάνει, λόγω θάρρους ή ... κλήρωσης, το ρόλο του κακού. Ο Σταλόνε επιφορτισμένος μόνο με σεναριακά καθήκοντα αγκομαχά να κάνει τις γκριμάτσες του υπό το ασφυκτικό βάρος των μπότοξ και τελικά το μόνο που λειτουργεί, όπως και στην πρώτη ταινία, είναι οι χιουμοριστικές στιγμές του Ντολφ Λούντγκρεν που μάλλον θα έπρεπε νεότερος να δοκιμαστεί στην κωμωδία. Οι παραγωγοί δεν επέτρεψαν να υπάρχει καμιά πλάγια αναφορά στο φινάλε για τρίτη ταινία αβέβαιοι για την υποδοχή του κοινού, αναλογιζόμενοι όμως και την ηλικία πολλών εκ των πρωταγωνιστών.

Αξιολόγηση: 3 /10

 

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΚΑΤΑΧΩΡΙΣΕΙΣ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Διεύθυνση

Πτολεμαίων 4
(Πλατεία Προσκόπων)
11635 Αθήνα,
Τηλ.-fax: 210.7212307
info@diastixo.gr
ISSN: 2585-2485

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

Εγγραφείτε τώρα στο newsletter μας και μάθετε πρώτοι. τα τελευταία νέα για το βιβλίο και για τις τέχνες.

Με την επίσκεψη στο site μας, αποδέχεστε τη χρήση Cookies από το diastixo.gr, με σκοπό τη βελτίωση των υπηρεσιών που σας παρέχουμε.