fbpx
Σταν Λόρισενς: συνέντευξη στον Ελπιδοφόρο Ιντζέμπελη

Σταν Λόρισενς: συνέντευξη στον Ελπιδοφόρο Ιντζέμπελη

Ο Σαλβαδόρ Νταλί ήταν ένας εκκεντρικός καλλιτέχνης. Μεγάλος ζωγράφος με εκπληκτικές ιδέες και τολμηρούς πίνακες που πωλούνταν σε όλο τον κόσμο. Η ιδιωτική του ζωή, τα πάρτι με τη γυναίκα του την Γκαλά, οι δημόσιες δηλώσεις του, οι πολιτικές του πεποιθήσεις αλλά και ο τρόπος ζωής του τον κρατούσαν πάντοτε στην επικαιρότητα. Γράφτηκαν πολλά βιβλία-μελέτες για να εξηγήσουν το φαινόμενο Νταλί. Στην Ελλάδα πριν από μερικούς μήνες εκδόθηκε το εξαιρετικά ενδιαφέρον μυθιστόρημα του Σταν Λόρισενς Ο Νταλί κι εγώ.

Ποια ήταν η αφορμή να γραφτεί το βιβλίο Ο Νταλί κι εγώ;

Ήμουν στη φυλακή, κατηγορούμενος για πώληση πλαστών πινάκων του Σαλβαντόρ Νταλί. Στις αρχές της δεκαετίας του ’80, αγόρασα ένα σπίτι στην παραθαλάσσια κωμόπολη του Καντακές, στη βόρεια Ισπανία, και ξαφνικά ο Νταλί ήταν ο μόνος γείτονάς μου. Με είχε προσκαλέσει στο «μυστικό» του στούντιο και εκεί είδα με τα μάτια μου ότι ο ίδιος ο Νταλί, με τη συνεργασία των βοηθών του, δημιουργούσε πλαστά αντίγραφα από τους πίνακές του. Οι πλαστοί πίνακες του Νταλί που είχα πουλήσει, στην πραγματικότητα προέρχονταν από το στούντιο του ίδιου του Νταλί! Ειλικρινά, δεν πρόκειται για μια καταπληκτική ιστορία για βιβλίο;

Αυτά που γράφετε στο βιβλίο κινούνται μεταξύ φαντασίας και πραγματικότητας. Μήπως είναι και ένα τέχνασμα για να κερδίσετε την περιέργεια του αναγνώστη;

Το βιβλίο δε βασίζεται καθόλου στη φαντασία. Ξέρετε, ο Νταλί έκανε ακριβή ζωή, σαν να ήταν μαχαραγιάς. Χρειαζόταν μεγάλες πωλήσεις για να χρηματοδοτεί τη ζωή ενός εκατομμυριούχου. Έπειτα, χτύπησε η καταστροφή. Ο Νταλί υπέφερε από τη νόσο του Πάρκινσον, δεν μπορούσε να ζωγραφίσει πια και γι’ αυτό προσέλαβε βοηθούς που ζωγράφιζαν τους πίνακές του για λογαριασμό του και πρόσθεταν τη διάσημη υπογραφή του Νταλί. Πρόκειται βέβαια για εγκληματική ενέργεια, αλλά αυτός είναι ο κόσμος της τέχνης και ο κόσμος της τέχνης είναι κόσμος του εγκλήματος.

Ο Σαλβαντόρ Νταλί ήταν ένας διάσημος ζωγράφος. Είχε όμως και πολλές ιδιορρυθμίες. Μήπως αυτό συμβαίνει συχνά στους ιδιοφυείς ανθρώπους;

Όπως λένε, υπάρχει αλήθεια στην τρέλα. Αν ο Σαλβαντόρ Νταλί ζούσε σήμερα, οι ψυχίατροι θα τον κλείδωναν σε τρελοκομείο. Το ίδιο ισχύει και για τον Βίνσεντ Βαν Γκογκ, τον Άντι Γουόρχολ…

Ο ήρωας της ιστορίας συναντά τον Νταλί. Έχετε καμία πραγματική σχέση με τον συγκεκριμένο ήρωα;

Εγώ είμαι αυτός που αποκαλείτε «ήρωα της ιστορίας». Στο βιβλίο μου, είμαι ένας σαρανταπεντάχρονος Βέλγος έμπορος έργων τέχνης. Συνάντησα τον Σαλβαντόρ Νταλί μόνο μία φορά. Καθόταν σε αναπηρικό καροτσάκι, φορώντας μια λευκή ρόμπα που κάλυπτε τα πόδια του, λευκές κάλτσες και σανδάλια. Το διάσημο μουστάκι του ήταν γκρίζο, σχεδόν άσπρο. Τα μαλλιά του είχαν πέσει. Το στομάχι του ήταν πρησμένο, σαν να ήταν έγκυος. Τίποτα δεν είχε απομείνει από τον λαμπερό υπερρεαλιστή καλλιτέχνη των περασμένων ετών.

Ο Νταλί, ο Πικάσο και πολλοί άλλοι ζωγράφοι, πέρα από την τέχνη τους, ήταν πολύ αγαπητοί στο γυναικείο φύλο. Αυτό δεν επηρέαζε την προσωπική τους εξέλιξη στην τέχνη της ζωγραφικής;

Είμαι βέβαιος ότι θα συμφωνήσετε μαζί μου ότι η δόξα, ο πλούτος και το χρήμα δεν προσελκύουν μόνο το γυναικείο φύλο. Όπως λένε, η δόξα, ο πλούτος και το χρήμα είναι το καλύτερο αφροδισιακό, ακόμα καλύτερο κι από το Βιάγκρα.

Ο Σαλβαντόρ Νταλί ζωγράφισε πολλούς πίνακες αλλά μερικοί από αυτούς είναι πλαστοί. Τι συμβαίνει γενικότερα με τα πλαστά έργα των ζωγράφων;

Σήμερα, αυτά τα πλαστά έργα πωλούνται σε όλο τον κόσμο. Ο καλύτερος πίνακας του Νταλί, Η εμμονή της μνήμης, μια μικρή ελαιογραφία σε καμβά, είναι το αριστούργημα του Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης στη Νέα Υόρκη, αλλά μπορείτε να τον αγοράσετε στο eBay για δύο εκατομμύρια δολάρια. Δοκιμάστε το και μόνος σας: ανοίξτε το Google και ψάξτε στο eBay για δέκα λεπτά. Θα δείτε εκατοντάδες «πρωτότυπα» έργα του Σαλβαντόρ Νταλί, αλλά είναι όλα ψεύτικα και φέρουν πλαστές υπογραφές.

Ο προκλητικός τρόπος ζωής του Νταλί και της συντρόφου του Γκαλά έγινε τροφή για τα ΜΜΕ και πολλές φορές γράφονταν ιστορίες γαργαλιστικές. Ποια ήταν όμως η αλήθεια;

Το περίεργο είναι το εξής: ήταν όλα αλήθεια. Έκανε ένα σεξ πάρτι στη Νέα Υόρκη και τετρακόσιοι με πεντακόσιοι ζωντανοί αστακοί κυκλοφορούσαν προς κάθε κατεύθυνση. Στη Ρώμη, έδωσε μια δίωρη συνέντευξη Τύπου στα ελληνικά, αν και δε μιλούσε ούτε λέξη από τη γλώσσα αυτή. Τα σκαρφιζόταν όλα επιτόπου. Ζήτησε από το Βατικανό να τον κινηματογραφήσουν στην Καπέλα Σιστίνα καρφωμένο στο πάτωμα, με τον ίδιο τρόπο που ο Χριστός καρφώθηκε στο σταυρό. Όπως είπα και νωρίτερα, αν ο Νταλί ζούσε σήμερα, οι ψυχίατροι θα τον κλείδωναν σε τρελοκομείο.

Ο ήρωας του βιβλίου πουλά πίνακες του Νταλί και γίνεται σύντομα πλούσιος. Κάποια στιγμή όμως καταρρέει. Είναι αυτό που λέει ο λαός μας, ότι «ο κλέφτης κι ο ψεύτης τον πρώτο χρόνο χαίρονται»;

Δε συμφωνώ. Το έγκλημα αποδίδει, λένε. Για σχεδόν δέκα χρόνια, έβγαζα χρήματα με παράνομο τρόπο και είχε εκδοθεί ένταλμα για τη σύλληψή μου. Κατέφυγα στην Ισπανία. Υποβλήθηκε αίτημα έκδοσης μέσω της Ιντερπόλ. Με συνέλαβαν, μου πέρασαν χειροπέδες, μου πήραν δακτυλικά αποτυπώματα και με ανέκριναν. Στο κελί μου στη φυλακή έμενα με μέλη της ρωσικής μαφίας, με γκάνγκστερ απ’ το Λονδίνο, Αμερικανούς και Κολομβιανούς εμπόρους ναρκωτικών… Τώρα, χάρη στο βιβλίο μου και χάρη στην ταινία που γυρίζεται, βγάζω χρήματα με νόμιμο τρόπο. Βλέπετε; Το έγκλημα αποδίδει! Πάντα.

Πέρα από τις περιγραφές σας, αναφέρετε και πολλά ελληνικά ονόματα, όπως του Αλέξανδρου Ιόλα και της Χριστίνας Ωνάση. Ποια είναι η σχέση τους με το μυθιστόρημά σας;

Σε μια πώληση του Οίκου Christies στο Λονδίνο, ο Αλέξανδρος Ιόλας, ο Έλληνας γκαλερίστας και συλλέκτης, καθόταν δίπλα μου όταν –σε λιγότερο από πενήντα δευτερόλεπτα– πλήρωσε πάνω από ένα εκατομμύριο αμερικανικά δολάρια για μερικούς πίνακες του Νταλί. Του έδωσα συγχαρητήρια. «Α, θα τα πουλήσω για τρία εκατομμύρια δολάρια!» μου είπε. Είναι η Χριστίνα Ωνάση στο βιβλίο; Δε θυμάμαι. Περιμένετε, θα το κοιτάξω. Α ναι, ντροπή μου! Είπα σε έναν πελάτη ότι μου είχε κάνει προσφορά να αγοράσει όλους τους πίνακες του Νταλί που διέθετα, κάτι που βέβαια δεν ήταν αλήθεια. Δε γνώριζα τη Χριστίνα Ωνάση καθόλου· ποτέ δεν την είχα δει, ούτε την είχα συναντήσει. Λυπάμαι, Χριστίνα, όπου κι αν είσαι, δεν έπρεπε να το κάνω αυτό, σε παρακαλώ συγχώρησέ με.

Το βιβλίο σας πήρε καλές κριτικές στην Ελλάδα. Συνέβη κάτι ανάλογο και στην πατρίδα σας;

Λοιπόν, το βιβλίο μου έχει μεταφραστεί σε 33 γλώσσες, από την Κίνα ως την Ιαπωνία και τη Ρωσία. Πριν από λίγο καιρό, χτύπησε το κινητό μου τηλέφωνο. Ήταν το Χόλιγουντ στη γραμμή. «Στααααν; Στααααν; Ο Αλ Πατσίνο θα πρωταγωνιστήσει σε ταινία με θέμα το βιβλίο σου!» ακούστηκε μια δυνατή φωνή. Για μένα, αυτό ήταν το πιο σουρεαλιστικό τηλεφώνημα που είχα δεχτεί ποτέ.

Έχετε επισκεφτεί τη χώρα μας; Ποια είναι η γνώμη σας για την πατρίδα μου και τους Έλληνες;

Αγαπώ τη χώρα σας και τους ανθρώπους της! Ξέρετε ποια ήταν η πρώτη μου δουλειά όταν ήμουν δεκαεννιά ετών; Εργάστηκα στο ελληνικό ταξιδιωτικό γραφείο των αδελφών Νικολαΐδη στην Αμβέρσα και πουλούσα εισιτήρια για το πλοίο Πάτρα-Μπρίντιζι. Υπάρχει ακόμη αυτή η γραμμή; Αργότερα, όταν ήμουν έμπορος έργων τέχνης, ήρθα στην Αθήνα για να αγοράσω πίνακες του Φασιανού. Μου άρεσε πολύ ο Φασιανός, αλλά δυστυχώς, δεν μπορούσα να πουλήσω τους πίνακές του. Οι πελάτες μου ήθελαν μόνο Σαλβαντόρ Νταλί.

Ευχαριστίες για τη μετάφραση στον κ. Περικλή Τάγκα, Aναπληρωτή Καθηγητή του Τμήματος Εφαρμογών Ξένων Γλωσσών στη Διοίκηση και το Εμπόριο, Τ.Ε.Ι. Ηπείρου.

ΣΤΑΝ ΛΟΡΙΣΕΝΣΟ Νταλί κι εγώ
Μια σουρεαλιστική ιστορία
Stan Lauryssens
μετάφραση: Σέβη Σπυριδογιαννάκη
Ψυχογιός
326 σελ.
Τιμή € 14,40


 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ > ΞΕΝΟΙ
Lidija Dimkovska: συνέντευξη στην Αγγελική Δημοπούλου

Η ποιήτρια, συγγραφέας και μεταφράστρια Λίντια Ντίμκοφσκα γεννήθηκε το 1971 στη Βόρεια Μακεδονία και ζει στη Σλοβενία. Έχει εκδώσει επτά ποιητικές συλλογές, τέσσερα μυθιστορήματα και μία συλλογή...

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ > ΞΕΝΟΙ
Viivi Luik: συνέντευξη στην Αγγελική Δημοπούλου

Η ομορφιά της ιστορίας είναι ένα μυθιστόρημα που αναπαριστά γλαφυρά τη ζωή στα Βαλτικά κράτη κατά τη διάρκεια της σοβιετικής κυριαρχίας. Με αφορμή την κυκλοφορία του στα ελληνικά από τις Εκδόσεις Βακχικόν,...

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΚΑΤΑΧΩΡΙΣΕΙΣ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Διεύθυνση

Πτολεμαίων 4
(Πλατεία Προσκόπων)
11635 Αθήνα,
Τηλ.-fax: 210.7212307
info@diastixo.gr
ISSN: 2585-2485

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

Εγγραφείτε τώρα στο newsletter μας και μάθετε πρώτοι. τα τελευταία νέα για το βιβλίο και για τις τέχνες.

Με την επίσκεψη στο site μας, αποδέχεστε τη χρήση Cookies από το diastixo.gr, με σκοπό τη βελτίωση των υπηρεσιών που σας παρέχουμε.