fbpx
Θεόδωρος Γρηγοριάδης

Θεόδωρος Γρηγοριάδης

συνέντευξη στον Ελπιδοφόρο Ιντζέμπελη

Ο Θεόδωρος Γρηγοριάδης εμφανίστηκε στα γράμματα το 1990 με το μυθιστόρημα Κρυμμένοι άνθρωποι. Χαρακτηριστικά του, η πρωτοτυπία των θεμάτων και ο ιδιαίτερος τρόπος που τα επεξεργάζεται και τα κάνει προσιτά στους αναγνώστες. Τα συναντάμε και στο νέο του μυθιστόρημα, Το μυστικό της Έλλης, όπου πλάθει μια ερωτική ιστορία με φόντο το μικρόκοσμο του Ρουφ και του Βοτανικού. Η συνάντηση της Έλλης με ένα νεότερο άντρα, τον Αντώνη, γίνεται αιτία να αναπτύξουν μια σχέση η οποία είναι και για τους δύο κάτι το καινούργιο και διαφορετικό από τις εμπειρίες που είχαν στην ως τώρα ζωή τους. Η ζεστασιά, η τρυφερότητα, η ανάγκη να βοηθήσεις τον άλλο είναι μηνύματα που περνούν μέσα από τις σελίδες του βιβλίου.

Το μυστικό της Έλλης είναι το ένατο μυθιστόρημά σας. Αλήθεια, πώς ξεκίνησε η όλη ιδέα της συγγραφής του βιβλίου;

Μια ιδέα είναι πάντα η αρχή, εδώ ήταν η φράση μιας γυναίκας μετά τα πενήντα, όταν την άκουσα να λέει ότι έχει τελειώσει με τον έρωτα και τους άντρες. Προσπάθησα να τη φανταστώ και να της δώσω την ευκαιρία να το ξανασκεφτεί, πλάθοντας μια μυθιστορηματική σχέση. Ταυτόχρονα με ενδιέφερε να μιλήσω για τον έρωτα και τις ανθρώπινες σχέσεις όπως διαμορφώνονται στην εποχή της οικονομικής κρίσης. Είχα ανάγκη να γράψω ένα ζεστό, ανθρώπινο κείμενο, που να προσφέρει μια ανάσα στην κατάθλιψη και την κατήφεια των ημερών.

Η Έλλη είναι μια γυναίκα με πλούσιο συναισθηματικό κόσμο, που κυκλοφορεί καθημερινά δίπλα μας. Γιατί όμως κανένας άντρας δεν την προσέχει;

Μια γυναίκα στα πενήντα δεν αποτελεί στόχο των αντρικών βλεμμάτων. Ακριβώς όμως ο εσωτερικός κόσμος της ηρωίδας, η γενναιοδωρία της, η προσφορά της για τον άλλο, την καθιστά σημαντική. Ο νεότερός της Αντώνης την προσέχει εξαρχής. Αυτός είχε το μάτι να ξεχωρίσει και να διακρίνει την ουσία, την αύρα της.

Η γνωριμία της Έλλης με τον Αντώνη περιέχει τα στοιχεία μιας απροσδόκητης γνωριμίας. Μήπως αυτό το γεγονός δεν επιβεβαιώνει το ότι όπου υπάρχει κόσμος οι σχέσεις των ανθρώπων γίνονται και εγγύτερες;

Σαφώς όπου κόσμος και χαρά και αγάπη και γνωριμία. Το μόνο αντίδοτο στη μοναξιά και στη θλίψη είναι η κοινωνικότητα. Δυστυχώς υπάρχουν ακόμη άνθρωποι που βγαίνουν έξω κάνοντας επίδειξη το μισανθρωπισμό τους.

Του Αντώνη του αρέσει να τρώει τηγανητά ψάρια. Κάτι που του έχει απαγορεύσει με τον τρόπο της η γυναίκα του. Η απαγόρευση δε φέρνει πάντοτε μια δυσαρέσκεια που συνήθως οδηγείται στην αμφισβήτηση ή και τη σύγκρουση;

Τα τηγανητά ψάρια στο μυθιστόρημα αποτελούν ένα στοιχείο της νεύρωσης της Νατάσας, της νέας Ελληνίδας που δεν αντέχει την κουζίνα και την οικογενειακή δέσμευση. Παράλληλα είναι και η αφορμή για να μιλήσει ο Αντώνης στην Έλλη. Οι αφορμές, όπως ξέρουμε, δεν κρύβουν και την αιτία.

Διαβάζοντας για τη σχέση της Έλλης με τον Αντώνη αλλά και με την υπόλοιπη οικογένειά του, δηλαδή τη Βιολέτα και τη Νατάσσα, είναι σαν να μας φωτίζετε μέσα από την κλειδαρότρυπα σκηνές από μια ελληνική οικογένεια. Είναι η περιγραφή ίδια με αυτή που υπάρχει στην πραγματικότητα;

Πράγματι μελέτησα όσο μπορούσα την ελληνική οικογένεια για αυτό το βιβλίο. Ας μην ξεχνάμε την πρώτη φράση της Άννας Καρένινα: «Οι ευτυχισμένες οικογένειες είναι ίδιες κι απαράλλαχτες, όμως κάθε δυστυχισμένη οικογένεια τη βαραίνει η δική της, η ιδιαίτερη δυστυχία»… Μια τέτοια οικογένεια είναι και του Αντώνη, όχι ακριβώς δυστυχισμένη αλλά σίγουρα διαφοροποιημένη. Η ρεαλιστική αφήγηση στη λογοτεχνία είναι ένα κρυφό μάτι, μια κάμερα. Άλλωστε γράφουμε παρατηρώντας τους άλλους και κρυφακούοντας τις ζωές των άλλων. Σε αυτό το μυθιστόρημα επέλεξα αυτή τη γραφή, για να μιλήσω για τη ζωή και την καθημερινότητα με την ίδια τη γλώσσα τους.

Η Έλλη διαβάζει, ακούει μουσική, ράβει, έχει πολλά ενδιαφέροντα. Ο Αντώνης όμως; Τι είναι αυτό που τον κάνει να είναι γοητευτικός στις γυναίκες και πιο πολύ ακόμα στην Έλλη;

Μερικές φορές η έλλειψη ενδιαφερόντων καθιστά έναν άνθρωπο πολύ πιο ουσιαστικό. Αντιθέτως τα πολλά ενδιαφέροντα δείχνουν μια αναπλήρωση, μια ψυχαναγκαστική προσήλωση. Ο Αντώνης είναι ένας αρρενωπός, όμορφος και ανασφαλής άντρας. Ό,τι πρέπει για μια καλά οπλισμένη και διαβασμένη γυναίκα.

Μου άρεσαν κατά την ανάγνωση του μυθιστορήματος οι περιγραφές που κάνετε στην Αθήνα. Δεν φωτίζετε μόνο τα αρνητικά σημεία της πόλης αλλά και τα θετικά της. Τι σας αρέσει εσάς από την πρωτεύουσα;

Η Αθήνα όπου επέλεξα να κυκλοφορώ είναι περιορισμένης έκτασης. Από τη Νέα Σμύρνη μέχρι την Ομόνοια και τον Κεραμεικό, το Θησείο, τα Εξάρχεια, το παραδοσιακό κέντρο, αυτό που θα λέγαμε ο δήμος Αθηναίων. Ένταση, ζωή, βουή, αναρχία αλλά και πολυπολιτισμικότητα, πολυφωνία. Νησίδες πολιτιστικές. Εξάλλου και οι περισσότεροι φίλοι μου σε αυτό το κομμάτι της πόλης ζούνε. Οι συνοικίες της με αφήνουν αδιάφορο. Δεν τις έχω περιγράψει ποτέ γιατί μου θυμίζουν άνευρες επαρχιακές πόλεις. Ακόμη η Νέα Σμύρνη, όπου ζω, και θεωρείται από τις πιο ευπρεπείς, δεν έχει αναφερθεί στα βιβλία μου. Φυσικά η ευπρέπεια δεν είναι κίνητρο για το χώρο περιγραφής ενός μυθιστορήματος.

Μέσα στη δίνη της καθημερινής ρουτίνας αλλά και των οικονομικών προβλημάτων η Έλλη στέκει αγέρωχη αλλά και θα έλεγα έχει μια ωραία στάση ζωής. Αυτό δεν είναι και μια παρηγοριά για τους συμπολίτες μας;

Βέβαια, η Έλλη είναι ένα μοντέλο επιβίωσης, προσφοράς και θυσίας. Τρυφερή φίλη, μάνα και καλή συμπολίτισσα. Ο Αντώνης τής δίνει τη δυνατότητα να ξαναβρεί και τον ερωτικό της εαυτό και εκείνη δίνει στους αναγνώστες μια ανάσα θετικής σκέψης.

Γράφετε χρόνια μυθιστορήματα αλλά και διηγήματα. Η σημερινή οικονομική κρίση έχει επηρεάσει την έκδοση των βιβλίων. Τι πρέπει να κάνει όμως ένας νέος συγγραφέας που θέλει να εκδώσει το βιβλίο του;

Να συνεχίσει να γράφει. Η έκδοση είναι το τελευταίο στάδιο μιας δημιουργικής φάσης. Τώρα μπορεί κανείς να εκδίδει από όποιον τόπο θέλει. Επίσης μπορεί να δημοσιεύει κείμενα στο διαδίκτυο και να δημιουργήσει μια αναγνωστική υποδομή. Κανένας καλός νέος συγγραφέας δεν πήγε χαμένος στις μέρες μας. Σίγουρα η κρίση επηρεάζει πολύ τα εκδοτικά, όμως οι εκδότες ανέκαθεν ήταν δραστήριοι γιατί ελάχιστα συσχετίζονταν με το κράτος και την έννοια του δημοσίου. Από τον άλλη οι αμελείς αναγνώστες χρησιμοποιούν την κρίση πια ως άλλοθι. Ένα βιβλίο δεν είναι το ακριβότερο καταναλωτικό ή πολιτιστικό αγαθό. Καθόλου μάλιστα. Κλείνουν μικρά βιβλιοπωλεία και στη θέση τους ανοίγουν μόνον καφέ.

Πέρα από συγγραφέας είσαστε και βιβλιοκριτικός. Η μια ιδιότητα βοηθάει την άλλη;

Παρουσιάζω κυρίως μεταφρασμένα μυθιστορήματα στο Βιβλιοδρόμιο στα ΝΕΑ, σε λογοτεχνικά περιοδικά και στο προσωπικό μου blog, στο http://teogrigoriadis.blogspot.gr. Αυτό με βοηθάει να διαβάζω περισσότερο. Σαφώς και το διάβασμα αποτελεί την πνευματική διατροφή του συγγραφέα αλλά και εγώ φροντίζω στις παρουσιάσεις βιβλίων να είμαι κατανοητός όπως θα ήθελα να με διαβάζουν κι εμένα.

Για ένα μεγάλο διάστημα ήσασταν στη Δημόσια Βιβλιοθήκη των Σερρών. Ποια είναι η εμπειρία σας από αυτή σας τη δραστηριότητα;

Σπουδαία εμπειρία. Είχα επαφή με ενήλικο αναγνωστικό κοινό, με σχολεία, διοργανώνοντας λογοτεχνικά σεμινάρια, με ομάδες ανάγνωσης και μια κινηματογραφική λέσχη όπου παίζαμε ταινίες που βασίστηκαν σε μυθιστορήματα. Επίσης φτιάξαμε έναν πολύ ενημερωμένο διαδικτυακό τόπο, τον www.serrelib.gr. Μια βιβλιοθήκη πρέπει είναι μια όαση για κάθε πόλη και θα έπρεπε να την προστατεύουν οι πάντες. Δεν μπορείτε να φανταστείτε πόσο πολύ ο κόσμος δανείζεται βιβλία, αυτό με εξέπληξε από την πρώτη στιγμή.

Ποιο βιβλίο έχετε δίπλα στο μαξιλάρι σας;

Ποτέ δε διαβάζω στο κρεβάτι αλλά σε μια ανατομική πολυθρόνα στο σαλόνι. Ούτε διαβάζω ένα βιβλίο μόνον. Πρωινά αρχίζω με ποίηση. Απόγευμα με μυθιστόρημα, ενδιάμεσα με δοκίμιο. Τελειώνω το μυθιστόρημα της πρωτοεμφανιζόμενης Σωτηρίας Μαραγκοζάκη Ο ύπατος της Σμύρνης και την καινούργια ποιητική συλλογή του Δημήτρη Αθηνάκη Δωμάτιο μικρών διακοπών. Ο νέος Αμερικανός συγγραφέας Teju Cole μου έκανε καλή εντύπωση. Την καινούργια ΝΕΑ ΕΣΤΙΑ την απολαμβάνω, όπως και το νέο τεύχος της ΠΟΙΗΤΙΚΗΣ. Όσο για ξένη λογοτεχνία, περιμένουν τα αδιάβαστα του Φίλιπ Ροθ και του Τζόζεφ Ροτ. Τους διαβάζω εναλλάξ. Α, και ο Ενρίκε Βίλα Μάτας, μεγάλη απόλαυση!

Το μυστικό της Έλλης Θεόδωρος Γρηγοριάδης ΠατάκηςΤο μυστικό της Έλλης
Θεόδωρος Γρηγοριάδης
Πατάκης
272 σελ.
Τιμή € 14,00
001 patakis eshop

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ > ΕΛΛΗΝΕΣ
Ηρώ Σκάρου: συνέντευξη στη Χαριτίνη Μαλισσόβα

Η Ηρώ Σκάρου κατάγεται από την Ικαρία. Μεγάλωσε στη Σύρο και στην Αθήνα. Με σπουδές στη φιλοσοφία και μεταπτυχιακό στη διοίκηση επιχειρήσεων, εργάστηκε κυρίως στην εκπαίδευση και στο μάρκετινγκ....

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ > ΕΛΛΗΝΕΣ
Τατιάνα Αβέρωφ: συνέντευξη στον Ελπιδοφόρο Ιντζέμπελη

Η Τατιάνα Αβέρωφ γεννήθηκε στην Αθήνα το 1954. Σπούδασε Ψυχολογία στην Αθήνα και στο Λονδίνο και εργάστηκε είκοσι χρόνια ως ψυχολόγος. Ήταν εισηγήτρια σε σεμινάρια δημιουργικής γραφής στο ΕΚΕΒΙ,...

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ > ΕΛΛΗΝΕΣ
Τόλης Νικηφόρου: συνέντευξη στον Ελπιδοφόρο Ιντζέμπελη

Ο Τόλης Νικηφόρου γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1938, σπούδασε διοίκηση επιχειρήσεων και εργάστηκε κυρίως ως σύμβουλος εσωτερικής οργάνωσης επιχειρήσεων στη Θεσσαλονίκη, την Αθήνα και το Λονδίνο....

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΚΑΤΑΧΩΡΙΣΕΙΣ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Διεύθυνση

Πτολεμαίων 4
(Πλατεία Προσκόπων)
11635 Αθήνα,
Τηλ.-fax: 210.7212307
info@diastixo.gr
ISSN: 2585-2485

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

Εγγραφείτε τώρα στο newsletter μας και μάθετε πρώτοι. τα τελευταία νέα για το βιβλίο και για τις τέχνες.

Με την επίσκεψη στο site μας, αποδέχεστε τη χρήση Cookies από το diastixo.gr, με σκοπό τη βελτίωση των υπηρεσιών που σας παρέχουμε.