Ερωτόκριτος

Ερωτόκριτος του Βιτσέντζου Κορνάρου Polaris


Tο ιπποτικό έπος του Βιτσέντζου Κορνάρου που θεωρείται ένα από τα αριστουργήματα της Αναγέννησης σε πανευρωπαϊκή κλίμακα, κυκλοφορεί για πρώτη φορά σε graphic novel. O Γιώργος Γούσης (σχέδιο) και οι Δημοσθένης Παπαμάρκος και Γιάννης Ράγκος (σενάριο) μετέτρεψαν την κλασική αυτή έμμετρη μυθιστορία των αρχών του 17ου αιώνα σε ένα ελληνικό fantasy, στο οποίο συνυπάρχουν ανεκπλήρωτοι έρωτες και ισχυροί δεσμοί φιλίας, πολιτικές συμμαχίες και βίαιες μάχες, κώδικες τιμής και φεμινιστικά «μοτίβα», με το στοιχείο της μαγείας να διαδραματίζει καταλυτικό ρόλο.

Ο Γ. Γούσης επιλέγει κινηματογραφικά πλάνα και μαζί με τον Παναγιώτη Πανταζή (συνεργάστηκε στο χρώμα) επιλέγουν ποπ χρώματα δημιουργώντας σύγχρονες και ταυτόχρονα παραμυθένιες εικόνες. Παράλληλα, καθώς η ιστορία του Eρωτόκριτου –αν και τυπικά εξελίσσεται στην αρχαία Αθήνα– χρησιμοποιεί στοιχεία από ποικίλες ιστορικές εποχές και διαφορετικούς πολιτισμούς (κλασική αρχαιότητα, Βυζάντιο, Αναγέννηση, Ενετοκρατία κ.ά.), η εικονογράφηση συνθέτει έναν κόσμο που δεν ανταποκρίνεται σε καμία συγκεκριμένη ιστορική πραγματικότητα, αλλά αντλεί από στοιχεία της ελληνικής τέχνης όλων των περιόδων, με τον ίδιο τρόπο που η γλώσσα του Κορνάρου αντλεί από όλη την ελληνική γλωσσική παράδοση.

Στους διαλόγους υιοθετείται ένας λιτός και στρωτός νεοελληνικός λόγος, με απόλυτο σεβασμό στο πρωτότυπο κείμενο του Κορνάρου. Στην αφήγηση περιλαμβάνονται αυθεντικά αποσπάσματα (δεκαπεντασύλλαβοι ομοιοκατάληκτοι στίχοι στην κρητική διάλεκτο) με ελάχιστες προσαρμογές, ως μια σκόπιμη «σύνδεση» με το γλωσσικό ιδίωμα του εμβληματικού αυτού έργου.

Ερωτόκριτος
του Βιτσέντζου Κορνάρου
Διασκευή Δημοσθένης Παραμάρκος & Γιάννης Ράγκος
Εικονογράφηση Γιώργος Γούσης
Polaris
88 σελ.
ISBN 978-960-6829-76-5
Τιμή € 12,00
001 patakis eshop

 

Εμφανίσεις: 446

Από το Άγιον Όρος…

Από το Άγιον Όρος... Μιχάλης Βασιλόπουλος Διεθνείς Σχέσεις Πολιτισμού


Ο Μιχάλης Βασιλόπουλος έχτισε» με το πιο ελαφρύ ξύλο στον κόσμο τα πιο βαριά μνημεία της ορθόδοξης χριστιανικής παράδοσης, τα οποία παρουσιάζει σε μια έκθεση που έχει ταξιδέψει ανά την Ελλάδα. Την έκθεση συνοδεύει ένα τρίγλωσσο (ελληνικά, αγγλικά, ρωσικά) βιβλίο μπορεί κανείς να δει ολόκληρη την Αθωνική Πολιτεία με τα είκοσι ιστορικά μοναστήρια της, η οποία κατασκευάστηκε από μικρά κομμάτια ξύλου μπάλσα.

Οι δημιουργίες του Μιχάλη Bασιλόπουλου αποτυπώνουν με κάθε λεπτομέρεια την αγιορείτικη αρχιτεκτονική κληρονομιά, όπως σώζεται σήμερα. Οι μακέτες των είκοσι Μονών τοποθετημένες πάνω στο τρίτο πόδι της Χαλκιδικής σπάνε το «άβατον» και προσφέρουν μια νοερή περιήγηση στα απρόσιτα για τον θηλυκό πληθυσμό μοναστήρια.

«Σε κάποια στιγμή της ζωής μου αποφάσισα ν’ ασχοληθώ και ν’ αφοσιωθώ, όχι στον Θεό, αλλά σε κατασκευές που λίγο ή πολύ σχετίζονται μαζί Του», γράφει ο καλλιτέχνης και προσθέτει: «Μιλώ για απεικονίσεις και μακέτες μοναστηριών, βυζαντινών εκκλησιών, μνημείων ιστορικών που ανακάλυψα ότι με συγκινούν. Με συγκινεί η αρχιτεκτονική ιστορία τους και βέβαια, σε συνέχεια, η αρχιτεκτονική τους τύχη».

Το βιβλίο πωλείται στα βιβλιοπωλεία IANOS σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, καθώς και στην Αγιορείτικη Εστία (Εγνατίας 109, Θεσσαλονίκη).

Από το Άγιον Όρος...
Μιχάλης Βασιλόπουλος
Επιμέλεια έκδοσης Αλίκη Βασιλοπούλου
Διεθνείς Σχέσεις Πολιτισμού
56 σελ.
Τιμή € 5,00

 

Εμφανίσεις: 367

Πλατεία Ηρώων

Πλατεία Ηρώων Thomas Bernhard Μετάφραση Βασίλης Τσαλής Κριτική


Το θεατρικό έργο Πλατεία Ηρώων του Τόμας Μπέρνχαρντ δίχασε κοινό και κριτικούς όσο κανένα άλλο έργο της πρόσφατης λογοτεχνικής παραγωγής στον γερμανόφωνο χώρο. Η πρεμιέρα του δράματος δόθηκε στο Μπούργκτεατερ, στις 4.11.1988. Ξεσήκωσε θύελλα διαμαρτυριών, αλλά απέσπασε και τις έντονες επευφημίες ενός μεγάλου μέρους του κοινού, το οποίο είχε το θάρρος να αντιμετωπίσει με κριτική διάθεση το πρόσφατο ιστορικό παρελθόν του. Ο χρόνος του έργου είναι η μέρα της κηδείας του καθηγητή μαθηματικών Γιόζεφ Σούστερ και ο τόπος είναι το διαμέρισμα της οικογένειας Σούστερ στην Πλατεία Ηρώων, από όπου και αυτοκτόνησε ο καθηγητής, βουτώντας στο κενό. Πιο επίκαιρο από ποτέ, το έργο προφητεύει, με τη γνωστή γοητεία της γραφής του Μπέρνχαρντ, τη σημερινή άνοδο εξτρεμιστικών οργανώσεων, τις πρακτικές φυλετικού διαχωρισμού και εθνικιστικών προκαταλήψεων.

Πλατεία Ηρώων
Thomas Bernhard
Μετάφραση Βασίλης Τσαλής
Κριτική
184 σελ.
ISBN 978-960-586-109-4
Τιμή € 11,00
001 patakis eshop

 

Εμφανίσεις: 417

Άννα Καρένινα

Άννα Καρένινα Λέων Τολστόι Μετάφραση Αντώνης & Κωνσταντίνος Κούφαλης Κάπα Εκδοτική


Έργο εμβληματικό της ρώσικης και της παγκόσμιας λογοτεχνίας, η Άννα Καρένινα αρθρώνεται με άξονα την αφήγηση παράλληλων ερωτικών ιστοριών. Το πάθος και η διαχείρισή του θέτουν το πλαίσιο και λειτουργούν ως το προνομιακό πεδίο για τη μυθιστορηματικώ τω τρόπω απεικόνιση της Ρωσίας στο τέλος του 19ου αιώνα. Μια απεικόνιση που ενσωματώνει με εντελή ευθικρισία και ακρίβεια πολιτικές, οικονομικές και κοινωνικές ανακατατάξεις, τρόπους και σχέσεις κάθε είδους.

Ανακατασκευάζοντας το μυθιστορηματικό υλικό, ο Αντώνης και ο Κωνσταντίνος Κούφαλης συνθέτουν την δική τους αναπαράσταση του μυθιστορήματος επιλέγοντας να παραμείνουν κατά το δυνατόν πιστοί στο γράμμα και στο πνεύμα του. Το θεατρικό έργο που μας παραδίδουν επικοινωνεί την ιστορία και τη δομή της πλοκής του αρχικού λογοτεχνικού έργου με τρόπο ώστε να αναδεικνύεται η ρητή σχέση τους και να διευκολύνεται η μεταξύ τους αναγνώριση. Στη λογική της διασκευής τους ο χρόνος δεν είναι γραμμικός. Ούτε και η δομή. Το έργο αρχιτεκτονείται με ασυνεχείς διαδρομές πάνω σε τεμνόμενες ευθείες που ορίζουν επίπεδα σκηνικής δράσης. Από τη μια σκηνή στην επόμενη, από τη μια δράση στην άλλη, από την ιστορία της Άννας στην ιστορία του Λέβιν, περνάμε με άλματα που δεν εξαρτώνται από την αφηγηματική ροή ή τη σχέση των προσώπων αλλά υπακούουν σε εσωτερικές διασυνδέσεις και πολυδιάστατες αναφορές. Χωρίς καμία προσπάθεια για επικαιροποίηση ή επανατοποθετηση του υλικού σε διαφορετικό πλαίσιο ιστορικών αναφορών, δημιουργούν ένα στέρεο νέο έργο, με θεατρικά πρόσωπα ζωντανά, που υπάρχουν τώρα κι όμως έρχονται από μακριά, και που μας (ξανα)αφηγούνται την ιστορία τους, που και πάλι μας αφορά· εδώ και τώρα· ιδίως τώρα.

Άννα Καρένινα
Λέων Τολστόι
Μετάφραση Αντώνης & Κωνσταντίνος Κούφαλης
Κάπα Εκδοτική
160 σελ.
ISBN 978-618-5191-19-1
Τιμή € 8,48
001 patakis eshop

 

Εμφανίσεις: 372

Η Όπερα της Πεντάρας

Η Όπερα της Πεντάρας Μπέρτολτ Μπρεχτ Μετάφραση Γιώργος Δεπάστας Επίμετρο Γιάννης Χουβαρδάς Κάπα Εκδοτική


Το 1728, διακόσια χρόνια πριν της δώσει ο Μπέρτολτ Μπρεχτ τη σημερινή μορφή της, ο Τζον Γκέι έγραψε την Όπερα του Ζητιάνου, που είχε μάλιστα ιστορικό υπόβαθρο: τον 18ο αιώνα υπήρχε πράγματι στο Λονδί¬νο μια καλά οργανωμένη συμμορία, της οποίας αρχηγός ήταν ο Τζόναθαν Ουάιλντ. Αυτή η συμμορία πρωτοτυπούσε κάνοντας ληστείες και πουλώντας τα κλοπιμαία στα θύματα της ληστείας σε μεγαλύτερη τιμή, ενώ διατηρούσε στενές σχέσεις με την αστυνομία που έπαιρνε ποσοστά. Ο Τζον Γκέι βασίστηκε σ’ αυτή την ιστορία για να σατιρίσει τον τότε διαβόητο πρωθυπουργό Ουώλπολ μοιράζοντας τα χαρακτηριστικά του στους δύο κεντρικούς ήρωες της Όπε-ρας, στον Πήτσαμ και τον Μακχήθ.

Η ιδέα μιας σύγχρονης παράστασης της Όπερας της Πεντάρας ανήκει στη συνεργάτιδα του Μπρεχτ, Ελίζαμπετ Χάουπτμαν, η οποία πληροφορήθηκε το 1926 από τις εφημερίδες τη μεγάλη θεατρική επιτυχία της Όπερας του Ζητιάνου, που παιζόταν στο Λονδίνο. Η Χάουπτμαν μετέφρασε το έργο και πάνω στη μετάφρασή της δούλεψε ο Μπρεχτ –μαζί της– τη διασκευή του. Έκανε βαθιά τομή στο αρχικό υλικό, ενώ πειραματίστηκε πάνω στο νέο κείμενο που δημιουργούσε, εφαρμόζοντας την ακόμα καινούργια ιδέα του για το Επικό Θέατρο. Η πρεμιέρα έγινε στις 31 Αυγούστου του 1928 και θεωρείται μία από τις μεγαλύτερες επιτυχίες στην ιστορία του θεάτρου. Κατά καιρούς την έχουν χαρακτηρίσει: όπερα, οπερέτα, μιούζικαλ, σάτιρα, πολιτικό καμπαρέ και πολλά άλλα. Ο ίδιος ο Μπρεχτ τη χαρακτήρισε ως «την πιο επιτυχή παρουσίαση Επικού Θεάτρου».

Η Όπερα της Πεντάρας
Μπέρτολτ Μπρεχτ
Μετάφραση Γιώργος Δεπάστας
Επίμετρο Γιάννης Χουβαρδάς
Κάπα Εκδοτική
144 σελ.
ISBN: 978-618-5191-20-7
Τιμή € 8,48
001 patakis eshop

 

Εμφανίσεις: 434

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Email:
Θέμα:
Μήνυμα:

ΠΤΟΛΕΜΑΙΩΝ 4 (ΠΛΑΤΕΙΑ ΠΡΟΣΚΟΠΩΝ)
11635 ΑΘΗΝΑ, ΤΗΛ.-FAX: 210-7212307
info@diastixo.gr

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

*  Το email σας:

ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ

facebook icontwitter icongoogle plus iconpinterest iconyoutube iconrss icon

Με την υποστήριξη του diastixo.gr - Designed by: artspr