A+ A A-

Περιοδικά

Θευθ: οι δύο όψεις της γραφής


μνήμης τε και σοφίας φάρμακον ευρέθη

Στον Φαίδρο ο Σωκράτης αφηγείται τον μύθο του Θευθ, «κάποιου παλιού θεού» που γεννήθηκε στην Αίγυπτο. Πολυτάλαντος, όπως ο δικός μας Ερμής, ο Αιγύπτιος θεός επινόησε, μεταξύ άλλων, τους αριθμούς και τα γράμματα (274 c-d). Ενώπιον του βασιλιά Θαμούν, ο Θευθ εκθειάζει τις αρετές της γραφής, φάρμακο της μνήμης, με τη δύναμη να κάνει τους Αιγυπτίους σοφότερους και ικανότερους να θυμούνται (274 e). Ο βασιλιάς, θεός και ο ίδιος, έχει μια απρόσμενη αντίδραση. Θα συμβεί ακριβώς το αντίθετο, απαντά, τα γράμματα θα προκαλούν λήθη, εφόσον η μνήμη δεν θα ασκείται. Η γραφή δεν είναι φάρμακο μνήμης αλλά υπενθύμισης, ούκουν μνήμης αλλ’ υπομνήσεως φάρμακον εύρες (275 e). Και ο θεϊκός Πλάτων, θιασώτης μιας μοντέρνας θεωρίας της ανάγνωσης, προβάλλει το επιχείρημα, διά στόματος Σωκράτη-Θαμούν, ότι ο δημιουργός δεν είναι ο καλύτερος κριτής του έργου του (274 e), άρα ο Θευθ δεν μπορεί να κρίνει αντικειμενικά την εφεύρεσή του.

Ανάγνωση-λήθη-γραφή. Διαβάζουμε το κείμενο του Άλλου, το καταθέτουμε στη λήθη και το ξαναγράφουμε. Διακειμενικότητα-Δημιουργία. Από τα γράμματα δεν θα αναδυθεί τίποτε το σαφές και το βέβαιο (275 c), επισημαίνει επιπλέον ο Σωκράτης. Θα μπορούσε να προσθέσει ότι ο αναγνώστης θα αναδείξει τα γράμματα, θα τα συμπληρώσει. Κυρίως όταν γίνει με τη σειρά του δημιουργός.

«Θευθ», ένα νέο λογοτεχνικό περιοδικό με θέμα τις δύο όψεις της γραφής – της πρωταρχικής γραφής, που ζει αιώνια, χάρη στην άλλη της όψη, την ανάγνωση.

Η λογοτεχνία και η κριτική της. Η δημιουργία και η αναδημιουργία της. Η ανάδειξη και η ολοκλήρωσή της. Μικρά κείμενα ποίησης, πεζογραφίας, θεάτρου, μικρά λογοτεχνικά και φιλοσοφικά δοκίμια, λογοτεχνική κριτική. Ένα εξαμηνιαίο περιοδικό, που θα βγαίνει από τον Οκτώβριο στη Θεσσαλονίκη και φιλοδοξεί να κυκλοφορεί όπου υπάρχουν γνώστες της ελληνικής.

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
Προοίμιο
Γιώργος Σεφέρης, «Επί σκηνής»
Μαρία Ευσταθιάδη, «Όταν καθόλου γέφυρες»
Γιώργος Καρτέρης, «Το μπιφτέκι»
Ελένη Σιταρά, «Αιολική γη»
Αρχοντούλα Διαβάτη, «Λήμνος η αμιλχαλόεσσα»
Δημήτρης Καλοκύρης, «Ιδού ο γομφίος έρχεται», κ.ά.
Μαρία Κουγιουμτζή, «Οι παίκτες»
Αστέρης Μαυρουδής, «Η Κωνσταντινιά»
Αλεξάνδρα Μυλωνά, «Μενύχτα»
Έλενα Νούσια, «Διψασμένα μάτια»
Μαργαρίτης Σαμαράς, «Η εξέγερση»
Βίκυ Τσελεπίδου, «Εν δυο»
Χρίστος Χατζήπαπας, «Οι καημένοι»
Γιώργος Χουλιάρας, «ΜΟΝΟ»
Κούλα Αδαλόγλου, «Ίχνη»
Ana Luisa Amaral, «Ανάμεσα στους μύθους: μια παραβολή»
Γιώργος Βέης, «Ο αιχμάλωτος» κ.ά.
Λεωνίδας Γαλάζης, «Αγύριστη σκλαβιά» κ.ά.
Ανδρονίκη Γωγοπούλου, «Οι καθρέφτες»
Παναγιώτης Δόικος, «Η αλήθεια ξημερώνει στο τέλος»
Καλλιόπη Εξάρχου, «Ουτοπίας το ανάγνωσμα»
Θεοφάνης Ζβες, «Κενός από μένα»
Κώστας Καβανόζης, «Τέρμα Αχαρνών»
Γιώργος Καλιεντζίδης, «Ο Καπετάν Θοδωρής» κ.ά.
Ανδρέας Καρακόκκινος, «Αντιφέγγισμα»
Μαρία Κέντρου-Αγαθοπούλου, «Γκαλερί 1-2»
Άννυ Κουτροκόη, «Το πρώτο φιλί» κ.ά.
Χλόη Κουτσουμπέλη, «Η αξιοζήλευτη ζωή της Εντελβάις Φλέτσερ»
Δημήτρης Λαμπρέλλης, «Η Κασσάνδρα» κ.ά.
Στέλιος Λουκάς, «Όταν θυμόμαστε το σκοτεινό ποτάμι» κ.ά.
Ευτυχία-Αλεξάνδρα Λουκίδου, «Ο μονόλογος της επιστροφής»
Εύα Μοδινού, «Σταθερή παρουσία» κ.ά.
Γιώργος Μολέσκης, «Δαμασκηνό σπαθί» κ.ά.
Αλεξάνδρα Μπακονίκα, «Τα χρώματα γητεύουν» κ.ά.
Κωνσταντίνος Μπούρας, «Ευτυχία»
Ζαφείρης Νικήτας, «Κρυφό μπαλέτο»
Μανόλης Ξεξάκης, «Η γιαγιά» κ.ά.
Βασιλική Ράπτη, «Σαπφικοί παφλασμοί» κ.ά.
Αθανασία Ρόβα, «Πρώτη φορά – και τελευταία»
Ζωή Σαμαρά, «Εδάφια»
Μελίτα Τόκα-Καραχάλιου, «Στο σύμπαν της θύμησης» κ.ά.
Στέργιος Τσακίρης, «Άνθρωπος»
Τάσος Φάλκος-Αρβανιτάκης, «Ομοιώματα»
Έλλη Φρεγγίδου, «Υποθέσεις» κ.ά.
Αντώνης Φωστιέρης, «Σημείο φυγής» κ.ά.

Δοκίμιο – Κριτική – Μελέτη

Μαρίζα Γαλάνη, «Θεατρικές μεταμορφώσεις της γραφής»
Παναγιώτης Γούτας, «Του έρωτα και της νοσταλγίας»
Ανδρονίκη Γωγοπούλου, «Μοναξιά ή μοναχικότητα»
Παναγιώτα Καρκάνη, «Έμμονοι τόποι»
Νένα Κοκκινάκη, «Σκιές από το παρελθόν»
Έλσα Κορνέτη, «“Ευρυδίκη” και η ποιητική μνήμη του μύθου»
Μαρία Λιτσαρδάκη: «Ποιητική και φιλοσοφία: αρχαία διαμάχη και σύγχρονη συμβίωση»
Πέτρος Μαρτινίδης, «Ο θάνατος του συγγραφέα»
Αφροδίτη Σιβετίδου, «Τεξτιλέν, η θέαση της γραφής»
Γιάννης Στρούμπας, «Χαρτοκόπτης-νυστέρι»
Χρίστος Αλεξίου, «“Η απόφαση της λησμονιάς” του Γιώργου Σεφέρη»
Η άλλη όψη της γραφής

Θευθ: οι δύο όψεις της γραφής
Θευθ: οι δύο όψεις της γραφής

Εξαμηνιαίο περιοδικό λογοτεχνίας και λογοτεχνικής κριτικής
Ιδιοκτήτης-Εκδότης: Γιάννης Κιντάπογλου (Εκδόσεις Ρώμη)
Ιδρύτρια-Διευθύντρια: Ζωή Σαμαρά
Συντακτική επιτροπή: Δημήτρης Λαμπρέλλης, Μαρία Λιτσαρδάκη, Ζωή Σαμαρά
κυκλοφορία: Σεπτέμβριος 2015
198 σελ.
Τιμή € 10,00

 

Εμφανίσεις: 908

Εντευκτήριο – Τεύχος 107


Ένα διήγημα του πολύ σημαντικού, αν και όχι ιδιαίτερα γνωστού στην Ελλάδα, Αμερικανού συγγραφέα Τζέιμς Σόλτερ, που πέθανε πρόσφατα, σε ηλικία 89 ετών, περιλαμβάνεται (μτφρ. Γιάννη Θεοδοσίου) στην ποικίλη ύλη του νέου τεύχους του Εντευκτηρίου. Ο Σόλτερ είχε σπουδάσει στη στρατιωτική ακαδημία Γουέστ Πόιντ, υπήρξε αξιωματικός καριέρας και πιλότος της πολεμικής αεροπορίας μέχρι τα τριάντα του και, μετά την επιτυχία του πρώτου του βιβλίου (Οι κυνηγοί, 1957), παραιτήθηκε για να ασχοληθεί αποκλειστικά με το γράψιμο. Όπως έγραψαν οι New York Times, ο Τζέιμς Σόλτερ ήταν «ένας συγγραφέας των συγγραφέων», τον θαύμαζαν οι ομότεχνοί του, αλλά τα βιβλία του ποτέ δεν έκαναν μεγάλες πωλήσεις. Ωστόσο, υπήρξε, όπως συμφωνούν οι περισσότεροι κριτικοί στις Η.Π.Α., ο «ξεχασμένος ήρωας» της αμερικανικής μεταπολεμικής πεζογραφίας.

ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ – ΠΟΙΗΣΗ 
«Κύριε, πού μένεις;/ Μένω στις υπώρειες του εφικτού/ που εσύ αρνείσαι να ξεκουραστείς/ Oδηγώ ανθρώπους ώς εδώ/ Τους ακουμπάω όταν με αγάπη απωθήσουν τον άσχημο/ και τα κοπάδια τους οδηγήσουν σε ασφαλές μέρος/ Kάτω απ’ τους σαργασσικούς κρουνούς των γκρι υψιπέδων/ o αχυρώνας των ψαριών ακόμα ζεστός/ αλλά κάπου δε θα θέλουν να μολύνονται από την ανθρώπινη σκέψη/ και κάποιος κεραυνός/ απ’ τα ψηλά τους κοραλλένια σπαρτά […]»: Ποίηση του Άρη Γιανναρά (γενν. 1985), με μόλις δύο δημοσιεύσεις σε λογοτεχνικά περιοδικά, που τυπώνεται πρωτοσέλιδη στο νέο τεύχος του Εντευκτηρίου, συνεχίζοντας την πρακτική που ακολουθείται στα τελευταία τεύχη, να προτάσσεται ποίηση ανέκδοτων ή πρωτοεμφανιζόμενων δημιουργών.

Δημοσιεύονται ακόμη ποιήματα των: Βασίλη Αμανατίδη, Γιώργου Βέη, Παναγιώτη Ιωαννίδη και Σταμάτη Πολενάκη. O Γιώργος Βέης επιπλέον μεταφράζει δύο σύντομα ποιήματα του Charles Earl Bowls (1829-1878), που κατά καιρούς λεγόταν Bolles ή Charles Bolton, γνωστός επίσης ως C.E. Bolton, και ο οποίος, στην αρχή της δράσης του ως ληστής ταχυδρομικών αμαξών, χρησιμοποιούσε συχνά το ψευδώνυμο Μπλακ Μπαρτ ο ποιητής. Ακόμη, η Τόνια Κοβαλένκο και ο Σάκης Σερέφας μεταφράζουν ποιήματα του Αμερικανού Ντον Σκόφιλντ (που ζει στην Ελλάδα από το 1980 και στη Θεσσαλονίκη μονίμως από το 2004), ενώ η Μαρία Μουσαφίρη μεταφράζει τα ποιήματα του Φρανκ Ο’ Χάρα «Ράδιο» και του Πάτρικ Φίλιπς «Ελεγεία του καπνού». Τέλος, ο Κωνσταντίνος Παλαιολόγος μεταφράζει το σύντομο δοκίμιο του Φερνάντο Σορεντίνο «Καλύτερα να κοιτάς τ’ αστέρια παρά να βλέπεις αστεράκια ή Γιατί δεν πρέπει να εμπιστεύεται κανείς τυφλά το ίντερνετ», σχετικά με τη μετάφραση ενός ποιήματος του 20χρονου Πάμπλο Νερούδα.

Την ενότητα της λογοτεχνίας ανοίγουν «Έξι διηγήματα κατά την ακολουθία Fibonacci» του Δημήτρη Πετσετίδη (σε καθένα από τα κείμενα αυτά, κάθε φράση μέχρι την τελεία σχηματίζεται από λέξεις που ακολουθούν στο πλήθος τους την ακολουθία Fibonacci, η οποία είναι η εξής: 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34, 55, 89,… Δηλαδή ο 3ος όρος, το 2, προκύπτει από το άθροισμα των δυο πρώτων: 2=1+1, ο 4ος από το άθροισμα των δύο προηγουμένων: 3=2+1, ο 5ος: 5=3+2, ο 6ος: 8= 5+3 κ.ο.κ.). Πεζά τους δημοσιεύουν ακόμη οι: Τάσος Καλούτσας, Κατερίνα Ζαρόκωστα, Μισέλ Φάις, Γιώργος Γκόζης, Θανάσης Θ. Νιάρχος, Έλενα Τσαγκαράκη, Νίκη Τρουλλινού, Απόστολος Στραγαλινός, Κίμων Καλαμάρας, Ειρήνη Καραγιαννίδου. Ο Γιάννης Παλαβός παρουσιάζει την Άνα Μαρία Σούα (γενν. Μπουένος Άιρες, 1951) και μεταφράζει δέκα μικροδιηγήματά της.

ΑΡΘΡΑ
Ο Γιάννης Σκαραγκάς γράφει για τον «Γουίτμαν της βιομηχανικής ενδοχώρας», τον Αμερικανό ποιητή Φίλιπ Λεβίν (1928-2014). Ο Λεβίν, που δούλεψε επί σχεδόν δύο δεκαετίες ως εργάτης στις βιομηχανικές μονάδες της Χάμτραμκ και της Κάντιλακ, με το έργο του έδωσε φωνή στην εργατική τάξη και εξέφρασε με γνησιότητα μια ριζοσπαστική κοινωνική κριτική. Ο Δημήτρης Κόκορης διατρέχει το σύνολο του ποιητικού έργου του Πρόδρομου Χ. Μάρκογλου, «η ποιητική έκφραση» του οποίου, όπως γράφει, «είναι συγκινησιακά λειτουργική και υποβλητική. Εκδιώκει κάθε ίχνος ρητορικής εκζήτησης, απέχει από τους όρους της κομψευόμενης λεκτικής γλαφυρότητας και κινείται στην απογυμνωμένη άλω του ποιητικού ρεαλισμού». Ο Αλέξης Πανσέληνος παρουσιάζει και σχολιάζει εύστοχα και διεισδυτικά το βιβλίο του Γ.Β. Δερτιλή «Συνειρμοί, Μαρτυρίες, Μυθιστορίες», στις πάνω από 400 σελίδες του οποίου «ο αναγνώστης καταδύεται στο απώτερο και στο άμεσο παρελθόν, μέσα από τις εμπειρίες, τις αναμνήσεις και τις αναδρομές του συγγραφέα [...] και φτάνει στα ενδότερα της ιδιότυπης, βαθύτατα διαταραγμένης, πρόσφατης περιπέτειάς μας». Η Βάνα Χαραλαμπίδου, στο άρθρο της «Τα μάτια των βεδουίνων του Wabi Rum», καταγράφει τις εντυπώσεις της από ένα ολιγοήμερο ταξίδι στις ερήμους της Ιορδανίας. Όπως γράφει, «Τα μάτια στα ηλιοκαμένα πρόσωπα των βεδουίνων είναι εκφραστικά και αισθαντικά, βελούδινα και σκουρόχρωμα, γοητευτικά και ανυπότακτα, στοχαστικά και υγρά, σκιασμένα με βαριά ματόκλαδα, βαμμένα με μαύρο κολ από τριμμένα αμύγδαλα, γαρύφαλλα, γραφίτη, σανταλόξυλο και λάδι, που προστατεύει από τις ριπές του ανέμου και τις απρόβλεπτες αμμοθύελλες, με έκφραση στωική και αποφασιστική, με βλέμμα ευθύ και καθαρό, ανοιχτό στους απέραντους ορίζοντες». 

ZΩΓΡΑΦΙΚΗ
Την ενότητα της λογοτεχνίας στο τεύχος αυτό κοσμεί ζωγραφική της Ελευθερίας Στόικου. «[..] Η Ελευθερία Στόικου απομακρύνεται από το αίσθημα για τη φύση και στρέφεται στην ιδέα του Κόσμου. Στρέφεται στην αναζήτηση της ουσίας του μη ορατού που συναντάται πίσω από κάθε ορατό, στρέφεται σ’ έναν “απόλυτο” Κόσμο πάνω από τις συγκεκριμένες πραγματικότητες της ανθρώπινης εμπειρίας. Αναζητά την ισορροπία με το Είναι. Και ο πίνακας, ο καμβάς, η κίνηση, η γραμμή, η ύλη, γίνονται χώρος αναζήτησης, χώρος του κενού», επισημαίνει η Δωροθέα Κοντελετζίδου.

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΕΝΘΕΤΟ
Η Camera Obscura, το ειδικό τετράχρωμο ένθετο 16 σελίδων για την καλλιτεχνική φωτογραφία, παρουσιάζει έργα της Γαλλίδας φωτογράφου Flora, με αφορμή τα οποία η παιδοψυχίατρος-παιδοψυχολόγος Marie-José Soubieux γράφει: «Ανοίγω διάπλατα τα μάτια μου. Έκπληκτη, ίσως φοβάμαι τι θα μου συμβεί, τι με περιμένει, αυτό το άγνωστο μπρος στο αίσθημα του ανοίκειου που με κάνει να νιώθω διαφορετική, ενώ συγχρόνως αισθάνομαι μια συγκλονιστική οικειότητα. Ήδη δεν είμαι πλέον αυτή την οποία από πάντα γνώριζα στους ελάχιστους μαιάνδρους της, στις ρωγμές της και στη δύναμή της. Το περίγραμμα του σώματός μου γίνεται ασαφές αλλά επίσης και τα όρια της ψυχής μου, που μοιάζει να εκρήγνυται. Από πού έρχεται αυτή η μεγάλη δίνη που στροβιλίζεται μες στο κεφάλι μου; Φοβάμαι μη χαθώ και μη σε χάσω επίσης. Νιώθω ευάλωτη, μικρούλα, σαν να είμαι εγώ το μωρό [...]».

ΚΡΙΤΙΚΗ
Τις κριτικές και βιβλιοπαρουσιάσεις του τεύχους γράφουν οι: Βαγγέλης Χατζηβασιλείου (για το βιβλίο του Δημήτρη Κοσμόπουλου: Κατόπιν εορτής)· Μαρία Στασινοπούλου (Λάκη Παπαστάθη: Ο δάσκαλος αγαπούσε το καλό σινεμά και Δέσποινας Μπάτρη: Ή όλοι ή κανείς)· Τιτίκα Δημητρούλια (Λευτέρη Ξανθόπουλου: Οι εχθροί και οι φίλοι μου)· Άννα Κουστινούδη (Ανθής Μαρωνίτη: Η μόνη της περιουσία)· Σταύρος Ζαφειρίου (Ένο Αγκόλλι: Ποιητικό αίτιο)· Λίνα Πανταλέων (Γιώργου Συμπάρδη: Μεγάλες γυναίκες)· Τάνια Βοσνιάδου (Καίτης Στεφανάκη: Όζα ροζ)· Θεοδόσης Πυλαρινός (Γιάννη Δ. Στεφανάκι: Πρόσφυγας θεός)· Σοφία Μακρή (Θωμά Κοροβίνη: Τι πάθος ατελείωτο)· Σωτηρία Καλασαρίδου (Λάσλο Κρασναχορκάι: Πόλεμος και πόλεμος)· Βάνα Χαραλαμπίδου (Άρι Γεωργίου: Ανέκαθεν και τουναντίον). Στη νέα στήλη «Γραμματοσειρές», ο Γιάννης Σκαραγκάς γράφει για Τα μηχανάκια του Μανόλη του Γιαν Χένρικ Σβαν και το Χωρίς απόδειξη του Στάμου Τσιτσώνη, ενώ ο Γιώργος Κορδομενίδης στη στήλη «Βιβλία στο κομοδίνο» σχολιάζει πρόσφατες εκδόσεις.

EΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
Η Ζωή Βερβεροπούλου ανθολογεί και κρίνει μερικές από τις πιο αξιόλογες θεατρικές παραστάσεις που δόθηκαν στη Θεσσαλονίκη τους τελευταίους μήνες. Ο Βασίλης Τομανάς αποχαιρετά τη Μάγδα Κοτζιά (1940-2015), δημιουργό των Εκδόσεων Εξάντας.

Στο εξώφυλλο: ο συγγραφέας Τζέιμς Σόλτερ σε νεαρή ηλικία.
Σχεδιασμός εξωφύλλου: Άρις Γεωργίου.

Εντευκτήριο – Τεύχος 107
Εντευκτήριο – Τεύχος 107

κυκλοφορία: 27 Ιουλίου 2015
176 σελ.
Τιμή € 10,00

 

Εμφανίσεις: 816

Μετρονόμος – Τεύχος 56


Μετρονόμος – Τεύχος 56Αφιέρωμα στον Σταύρο Ξαρχάκο

Επιμέλεια: Αλέξης Βάκης, Θανάσης Συλιβός

Απόλυτα αφοσιωμένος στη τέχνη του, ο Σταύρος Ξαρχάκος, στα πενήντα και πλέον χρόνια δημιουργίας κινήθηκε σε όλα σχεδόν τα πεδία της μουσικής έκφρασης καταθέτοντας ένα έργο που του χάρισε την αναγνώριση και την καθιέρωση, όπου ελληνισμός. Ο Μετρονόμος, στο νέο του τεύχος, παρουσιάζει ένα αφιέρωμα στον δημιουργό που πρόσφερε πολλά, και εξακολουθεί να προσφέρει, αντάξια του ονόματος ενός «συνθέτη».

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
Αλέξης Βάκης: Ο αυτόφωτος και συμπαγής μουσικός κόσμος του Σταύρου Ξαρχάκου
Γιώργος Παπαστεφάνου: Ο Σταύρος κι εγώ
Γιώργος Β. Μονεμβασίτης: Ένας σεμνός τεχνίτης του ελληνικού τραγουδιού
Σιδερής Πρίντεζης: Ο Σταύρος Ξαρχάκος στην Ελληνική Ραδιοφωνία
Σπύρος Αραβανής: Οι στιχουργοί του Σταύρου Ξαρχάκου
Σταύρος Γ. Καρτσωνάκης: O Nίκος Γκάτσος του Σταύρου Ξαρχάκου
Γιώργος Π. Τσάμπρας: Ο Ξαρχάκος, το ρεμπέτικο και το «Ρεμπέτικο»
Στυλιανός Τζιρίτας: Η εξαίσια άρπα και οι εξωτικές ρυθμολογίες. Παρατηρήσεις στις διαφορετικότητες των ενορχηστρώσεων του Σταύρου Ξαρχάκου
Αλέξης Λιόλης: Η συνεργασία του Σταύρου Ξαρχάκου με τη Βίκυ Μοσχολιού
Θανάσης Γιώγλου: Ο Γρηγόρης Μπιθικώτσης τραγουδά Σταύρο Ξαρχάκο
Γιώργος Β. Μονεμβασίτης: Ο Σταύρος Ξαρχάκος και η αγαπημένη του Μάνη που, όμως, δεν τον αγαπά
Γιώργος Β. Μονεμβασίτης: Ο Σταύρος Ξαρχάκος πέρα από τη Φτωχολογιά και την Άπονη ζωή
Βασίλης Δρογκάρης: Ένας σπουδαίος Έλληνας
Θανάσης Συλιβός: Δισκογραφία του Σταύρου Ξαρχάκου

ΤΗΝ ΥΛΗ ΣΥΜΠΛΗΡΩΝΟΥΝ:
Συνέντευξη του Τάκη Κωνσταντακόπουλου στον Γιάννη Μιλτ. Χούμα
Συνέντευξη της Αφεντούλας Ραζέλη στον Ηλία Βολιότη-Καπετανάκη
Κριτική της Βερίνας Χωρεάνθη για το cd της Θεοδώρας Τζίτα Όσα ξέρουν οι χαμένοι
Συνέντευξη του Γιώργου Νικηφόρου Ζερβάκη στον Ηλία Βολιότη-Καπετανάκη
Μνήμες ραδιοφώνου, του Γιώργου Γούσια
Ιστορίες τραγουδιών, του Βασίλη Τραπέτσα

Μετρονόμος – Τεύχος 56
Απρίλιος-Ιούνιος 2015
Τιμή € 4,00

 

Εμφανίσεις: 3840

Επιστήμη και Κοινωνία – Τεύχος 33


Θεματικό αφιέρωμα: Αξιολόγηση
Το νέο –33ο– τεύχος του επιστημονικού περιοδικού Επιστήμη και Κοινωνία κυκλοφόρησε από τις Εκδόσεις Gutenberg με ειδικό θεματικό αφιέρωμα στο επίκαιρο και επίδικο ζήτημα της αξιολόγησης.

Όπως επισημαίνουν οι επιμελητές του αφιερώματος, Νίκος Γεωργαράκης και Νίκος Δεμερτζής, ως αποτίμηση της λειτουργίας της διοίκησης, μια σύγχρονη προσέγγιση και εφαρμογή της αξιολόγησης, ακριβώς διότι αυτή τάσσεται στην υπηρεσία της προαγωγής των δημόσιων αγαθών, οφείλει να απαγκιστρωθεί από τα συμφραζόμενα της νεοφιλελεύθερης ιδεολογίας και τις υπερβολές του new public management. Η αξιολόγηση της ποιότητας των προσφερόμενων δημόσιων αγαθών και υπηρεσιών αποκτά ιδιάζουσα σημασία σε περιόδους κρίσης, ακριβώς επειδή εκείνα που έχουν ανάγκη τα αγαθά αυτά είναι, σε τελευταία ανάλυση, τα λιγότερο προνομιούχα στρώματα του πληθυσμού. Τούτου δοθέντος, η αξιολόγηση οφείλει από στείρο όργανο ελέγχου και πειθαρχικής επιβολής να μετατραπεί σε εργαλείο ανάπτυξης και κοινωνικής προστασίας.

Έτσι, κεφαλαιώδους σημασίας αναδεικνύεται η ανάγκη διοίκησης μέσω στόχων, κάτι που στην Ελλάδα, παρά τη σχετική νομοθετική πρόβλεψη, δεν εφαρμόζεται. Σε αυτό εστιάζει το άρθρο της Αγγελικής Στογγάρη και του Θεόδωρου Τσέκου, οι οποίοι ανάγλυφα καταδεικνύουν την ανακολουθία και την εξακολουθητική αναποτελεσματικότητα της ελληνικής διοίκησης. Ο Χαράλαμπος Φραγκούλης αναλύει τη διαχρονική εφαρμογή των ευρωπαϊκών διαρθρωτικών προγραμμάτων και τις αδυναμίες των μεθόδων αξιολόγησής τους, με την εμμονή στην ποσότητα εις βάρος της ποιότητας. Έχοντας υπόψη τα τεκταινόμενα στην ευρωπαϊκή ανώτατη εκπαίδευση, ο Πέτρος Γουγουλάκης εξετάζει το ζήτημα της ποιότητας και τοποθετείται κριτικά απέναντι στις μεθοδολογίες μέτρησης του new public management, οι οποίες κρίνει ότι υπονομεύουν την αυτονομία των πανεπιστημίων. Η Lena Adamson αποκαλύπτει εκ των έσω τις πολιτικές επιρροές και σκοπιμότητες στη διαμόρφωση του συστήματος αξιολόγησης στη σουηδική ανώτατη εκπαίδευση, επισημαίνοντας τις δυσκολίες αξιολόγησης των μαθησιακών αποτελεσμάτων. Η Σαββατού Τσολακίδου περιγράφει τις μεθόδους αξιολόγησης των κοινωνικών, επιχειρηματικών και πολιτιστικών δεξιοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού ως παράγοντες που συμβάλλουν στην επαγγελματικοκοινωνική ένταξη και διατήρηση θέσεων εργασίας.

Εκτός θεματικού αφιερώματος, δημοσιεύεται άρθρο των Κώστα Γεμενή, Γιάννη Κωνσταντινίδη και Βασιλικής Τρίγκα, το οποίο αναφέρεται στην εφαρμογή των ηλεκτρονικών συμβούλων ψήφου, εργαλείο που βοηθά στην κατανόηση της εκλογικής συμπεριφοράς εντός του ρευστού κομματικού τοπίου στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

Η έκδοση συμπληρώνεται με βιβλιοκρισίες έργων που έχουν δημοσιευθεί προσφάτως στην Ελλάδα και το εξωτερικό και μια νεκρολογία για τον Ulrich Beck (επιμελητής βιβλιοκρισιών: Παναγής Παναγιωτόπουλος).

Επιστήμη και Κοινωνία – Τεύχος 33
Επιστήμη και Κοινωνία – Τεύχος 33

Επιθεώρηση πολιτικής και ηθικής θεωρίας
Μάιος 2015
Gutenberg – Γιώργος & Κώστας Δαρδανός
256 σελ.
Τιμή € 15,00

 

Εμφανίσεις: 4529

Μετρονόμος – Τεύχος 55


Αφιέρωμα στον Βασίλη Τσιτσάνη: 100 χρόνια από τη γέννησή του

Φέτος συμπληρώνονται 100 χρόνια από τη γέννηση του Βασίλη Τσιτσάνη (18 Ιανουαρίου 1915), του κατά γενική ομολογία μεγαλύτερου Έλληνα συνθέτη της λαϊκής μας μουσικής, που με το έργο του σφράγισε την πολιτιστική ζωή της Ελλάδας στον 20ό αιώνα. Ιστορική έχει μείνει η φράση του Γιάννη Τσαρούχη πως ο Τσιτσάνης είναι η μόνη απόδειξη ότι έχουμε πολιτισμό. Από το 1936, που ηχογράφησε το πρώτο του τραγούδι, έως το 1984, που έφυγε απ' τη ζωή, βρισκόταν πάντα στην πρώτη γραμμή. Έχουν γραφεί αναρίθμητα άρθρα σε εφημερίδες και περιοδικά και έχει εκδοθεί πλήθος βιβλίων για την προσωπικότητα και το έργο του καταξιωμένου δημιουργού. Η διαχρονικότητα των τραγουδιών του Τρικαλινού συνθέτη επιβεβαιώνεται όχι μόνο από τις αμείωτες και συνεχείς επανεκτελέσεις, αλλά και από το ότι αποτελούν αντικείμενο έρευνας ως τις μέρες μας.

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
Αλέξης Βάκης: Τι σήμερα, τι αύριο, τι τώρα. Ο Βασίλης Τσιτσάνης από τον 20ό στον 21ο αιώνα
Μίκης Θεοδωράκης: «Σε αναγνωρίζουμε για δάσκαλό μας»
Ο Μάνος Χατζιδάκις για τον Βασίλη Τσιτσάνη
Δημήτρης Χριστοδούλου: «Τον Τσιτσάνη τον αγαπάμε και για το γεγονός ότι καθώς ακούμε το τραγούδι του επιβιώνουμε και εμείς πέρα από το τελικό μας όριο...»
Γιάννης Μωραΐτης: «Τον Τσιτσάνη τον σεβόμουν και τον αγαπούσα πολύ»
Λάκης Καρνέζης: «Πάντα έβγαινε κάτι καινούργιο από τον Τσιτσάνη»
Καίτη Γκρέυ: «Τα "Ξένα χέρια" γράφτηκαν για τη ζωή μου»
Μωυσής Ασέρ: Βασίλης Τσιτσάνης – Σταμάτης Κόκοτας
Σώτος Αλεξίου: «Το Χάραμα του Τσιτσάνη»
Βιβλιογραφία Βασίλη Τσιτσάνη, επιμ.: Θανάσης Συλιβός
***

Ο Γιώργος Νταλάρας κουβεντιάζει με την Ευαγγελία Μαργαρώνη (ανέκδοτη συνέντευξη)
Αχιλλέας Χαλκιάς – Το βιολί της Ηπείρου, του Σωτήρη Μπέκα
Μπάμπης Γκολές – Μας έμαθε το αυθεντικό «Ρεμπέτικο», του Ηλία Βολιότη-Καπετανάκη
Ιστορίες τραγουδιών, επιμ.: Βασίλης Τραπέτσας
Απόλλων Κουσκουμβεκάκης, του Ηρακλή Οικονόμου
Αίλουροι τεχνοκράτες ή απλές αλήθειες; του Δημήτρη Πεπελάση
Σούλης Λιάκος, του Δημήτρη Μπατζιάκα
Ηχητικοί ψαλμοί αψηφούν την κρίση, του Κωνσταντίνου Τσικλέα
Έλλη Τενεκίδου-Περιβόλα – Η ηρωίδα του ομώνυμου σμυρναίικου τραγουδιού «Έλλη», του Αριστομένη Καλυβιώτη
Μουσικά λαϊκά κέντρα στο Μενίδι (δεύτερο μέρος), του Θανάση Κατάρα
Οι πόλεις και τα τραγούδια τους. Μέρος πέμπτο: Στερεά Ελλάδα, του Θόδωρου Βαλσαμίδη

Μετρονόμος – Τεύχος 55
Μετρονόμος – Τεύχος 55

Ιανουάριος-Μάρτιος 2015
Τιμή € 4,00

 

Εμφανίσεις: 1535

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Email:
Θέμα:
Μήνυμα:

ΠΤΟΛΕΜΑΙΩΝ 4 (ΠΛΑΤΕΙΑ ΠΡΟΣΚΟΠΩΝ)
11635 ΑΘΗΝΑ, ΤΗΛ.-FAX: 210-7212307
info@diastixo.gr

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

*  Το email σας:

ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ

facebook icontwitter icongoogle plus iconpinterest iconyoutube iconrss icon

Με την υποστήριξη του diastixo.gr - Designed by: artspr