Θευθ: οι δύο όψεις της γραφής

Θευθ: οι δύο όψεις της γραφής


μνήμης τε και σοφίας φάρμακον ευρέθη

Στον Φαίδρο ο Σωκράτης αφηγείται τον μύθο του Θευθ, «κάποιου παλιού θεού» που γεννήθηκε στην Αίγυπτο. Πολυτάλαντος, όπως ο δικός μας Ερμής, ο Αιγύπτιος θεός επινόησε, μεταξύ άλλων, τους αριθμούς και τα γράμματα (274 c-d). Ενώπιον του βασιλιά Θαμούν, ο Θευθ εκθειάζει τις αρετές της γραφής, φάρμακο της μνήμης, με τη δύναμη να κάνει τους Αιγυπτίους σοφότερους και ικανότερους να θυμούνται (274 e). Ο βασιλιάς, θεός και ο ίδιος, έχει μια απρόσμενη αντίδραση. Θα συμβεί ακριβώς το αντίθετο, απαντά, τα γράμματα θα προκαλούν λήθη, εφόσον η μνήμη δεν θα ασκείται. Η γραφή δεν είναι φάρμακο μνήμης αλλά υπενθύμισης, ούκουν μνήμης αλλ’ υπομνήσεως φάρμακον εύρες (275 e). Και ο θεϊκός Πλάτων, θιασώτης μιας μοντέρνας θεωρίας της ανάγνωσης, προβάλλει το επιχείρημα, διά στόματος Σωκράτη-Θαμούν, ότι ο δημιουργός δεν είναι ο καλύτερος κριτής του έργου του (274 e), άρα ο Θευθ δεν μπορεί να κρίνει αντικειμενικά την εφεύρεσή του.

Ανάγνωση-λήθη-γραφή. Διαβάζουμε το κείμενο του Άλλου, το καταθέτουμε στη λήθη και το ξαναγράφουμε. Διακειμενικότητα-Δημιουργία. Από τα γράμματα δεν θα αναδυθεί τίποτε το σαφές και το βέβαιο (275 c), επισημαίνει επιπλέον ο Σωκράτης. Θα μπορούσε να προσθέσει ότι ο αναγνώστης θα αναδείξει τα γράμματα, θα τα συμπληρώσει. Κυρίως όταν γίνει με τη σειρά του δημιουργός.

«Θευθ», ένα νέο λογοτεχνικό περιοδικό με θέμα τις δύο όψεις της γραφής – της πρωταρχικής γραφής, που ζει αιώνια, χάρη στην άλλη της όψη, την ανάγνωση.

Η λογοτεχνία και η κριτική της. Η δημιουργία και η αναδημιουργία της. Η ανάδειξη και η ολοκλήρωσή της. Μικρά κείμενα ποίησης, πεζογραφίας, θεάτρου, μικρά λογοτεχνικά και φιλοσοφικά δοκίμια, λογοτεχνική κριτική. Ένα εξαμηνιαίο περιοδικό, που θα βγαίνει από τον Οκτώβριο στη Θεσσαλονίκη και φιλοδοξεί να κυκλοφορεί όπου υπάρχουν γνώστες της ελληνικής.

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
Προοίμιο
Γιώργος Σεφέρης, «Επί σκηνής»
Μαρία Ευσταθιάδη, «Όταν καθόλου γέφυρες»
Γιώργος Καρτέρης, «Το μπιφτέκι»
Ελένη Σιταρά, «Αιολική γη»
Αρχοντούλα Διαβάτη, «Λήμνος η αμιλχαλόεσσα»
Δημήτρης Καλοκύρης, «Ιδού ο γομφίος έρχεται», κ.ά.
Μαρία Κουγιουμτζή, «Οι παίκτες»
Αστέρης Μαυρουδής, «Η Κωνσταντινιά»
Αλεξάνδρα Μυλωνά, «Μενύχτα»
Έλενα Νούσια, «Διψασμένα μάτια»
Μαργαρίτης Σαμαράς, «Η εξέγερση»
Βίκυ Τσελεπίδου, «Εν δυο»
Χρίστος Χατζήπαπας, «Οι καημένοι»
Γιώργος Χουλιάρας, «ΜΟΝΟ»
Κούλα Αδαλόγλου, «Ίχνη»
Ana Luisa Amaral, «Ανάμεσα στους μύθους: μια παραβολή»
Γιώργος Βέης, «Ο αιχμάλωτος» κ.ά.
Λεωνίδας Γαλάζης, «Αγύριστη σκλαβιά» κ.ά.
Ανδρονίκη Γωγοπούλου, «Οι καθρέφτες»
Παναγιώτης Δόικος, «Η αλήθεια ξημερώνει στο τέλος»
Καλλιόπη Εξάρχου, «Ουτοπίας το ανάγνωσμα»
Θεοφάνης Ζβες, «Κενός από μένα»
Κώστας Καβανόζης, «Τέρμα Αχαρνών»
Γιώργος Καλιεντζίδης, «Ο Καπετάν Θοδωρής» κ.ά.
Ανδρέας Καρακόκκινος, «Αντιφέγγισμα»
Μαρία Κέντρου-Αγαθοπούλου, «Γκαλερί 1-2»
Άννυ Κουτροκόη, «Το πρώτο φιλί» κ.ά.
Χλόη Κουτσουμπέλη, «Η αξιοζήλευτη ζωή της Εντελβάις Φλέτσερ»
Δημήτρης Λαμπρέλλης, «Η Κασσάνδρα» κ.ά.
Στέλιος Λουκάς, «Όταν θυμόμαστε το σκοτεινό ποτάμι» κ.ά.
Ευτυχία-Αλεξάνδρα Λουκίδου, «Ο μονόλογος της επιστροφής»
Εύα Μοδινού, «Σταθερή παρουσία» κ.ά.
Γιώργος Μολέσκης, «Δαμασκηνό σπαθί» κ.ά.
Αλεξάνδρα Μπακονίκα, «Τα χρώματα γητεύουν» κ.ά.
Κωνσταντίνος Μπούρας, «Ευτυχία»
Ζαφείρης Νικήτας, «Κρυφό μπαλέτο»
Μανόλης Ξεξάκης, «Η γιαγιά» κ.ά.
Βασιλική Ράπτη, «Σαπφικοί παφλασμοί» κ.ά.
Αθανασία Ρόβα, «Πρώτη φορά – και τελευταία»
Ζωή Σαμαρά, «Εδάφια»
Μελίτα Τόκα-Καραχάλιου, «Στο σύμπαν της θύμησης» κ.ά.
Στέργιος Τσακίρης, «Άνθρωπος»
Τάσος Φάλκος-Αρβανιτάκης, «Ομοιώματα»
Έλλη Φρεγγίδου, «Υποθέσεις» κ.ά.
Αντώνης Φωστιέρης, «Σημείο φυγής» κ.ά.

Δοκίμιο – Κριτική – Μελέτη

Μαρίζα Γαλάνη, «Θεατρικές μεταμορφώσεις της γραφής»
Παναγιώτης Γούτας, «Του έρωτα και της νοσταλγίας»
Ανδρονίκη Γωγοπούλου, «Μοναξιά ή μοναχικότητα»
Παναγιώτα Καρκάνη, «Έμμονοι τόποι»
Νένα Κοκκινάκη, «Σκιές από το παρελθόν»
Έλσα Κορνέτη, «“Ευρυδίκη” και η ποιητική μνήμη του μύθου»
Μαρία Λιτσαρδάκη: «Ποιητική και φιλοσοφία: αρχαία διαμάχη και σύγχρονη συμβίωση»
Πέτρος Μαρτινίδης, «Ο θάνατος του συγγραφέα»
Αφροδίτη Σιβετίδου, «Τεξτιλέν, η θέαση της γραφής»
Γιάννης Στρούμπας, «Χαρτοκόπτης-νυστέρι»
Χρίστος Αλεξίου, «“Η απόφαση της λησμονιάς” του Γιώργου Σεφέρη»
Η άλλη όψη της γραφής

Θευθ: οι δύο όψεις της γραφής
Θευθ: οι δύο όψεις της γραφής

Εξαμηνιαίο περιοδικό λογοτεχνίας και λογοτεχνικής κριτικής
Ιδιοκτήτης-Εκδότης: Γιάννης Κιντάπογλου (Εκδόσεις Ρώμη)
Ιδρύτρια-Διευθύντρια: Ζωή Σαμαρά
Συντακτική επιτροπή: Δημήτρης Λαμπρέλλης, Μαρία Λιτσαρδάκη, Ζωή Σαμαρά
κυκλοφορία: Σεπτέμβριος 2015
198 σελ.
Τιμή € 10,00

 

Τα σχόλια σας

Κάντε το σχόλιο σας, με σύνδεση από το facebook ή συμπληρώστε τα στοιχεία σας, στην παρακάτω φόρμα.

 


Κωδικός ασφαλείας
Ανανέωση

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΚΑΤΑΧΩΡΙΣΕΙΣ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Το μήνυμά σας

Διεύθυνση

Πτολεμαίων 4
(Πλατεία Προσκόπων)
11635 Αθήνα,
Τηλ.-fax: 210.7212307
info@diastixo.gr
ISSN: 2585-2485

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

Εγγραφείτε τώρα στο newsletter μας και μάθετε πρώτοι τα τελευταία νέα για το βιβλίο και για τις τέχνες.

 

Το email σας: