fbpx
«Αλατζά Ιμαρέτ» της Κατερίνας Καριζώνη

«Αλατζά Ιμαρέτ» της Κατερίνας Καριζώνη

Η Φράγκαινα ήταν φίλη της μητέρας μου, έμενε στην ίδια γειτονιά μ’ εμάς κι ερχόταν καθημερινά στο σπίτι μας. Κρατούσε πάντα ένα πιάτο στο χέρι.

Έτσι τη θυμάμαι. Μας έφερνε κολοκυθόπιτες που τις έφτιαχνε η ίδια, πασπαλισμένες με ζάχαρη άχνη, σαρμαδάκια από φρέσκα αμπελόφυλλα, σταφιδόψωμο και κόλλυβα –συνήθως τα Σάββατα– και, καμιά φορά, φανουρόπιτα ή πελτέ. Δεν έμαθα ποτέ το πραγματικό της όνομα, γιατί η μάνα μου τη φώναζε πάντα με το επίθετό της. Φράγκου τη έλεγαν κανονικά τη γυναίκα. Όμως το Φράγκαινα είχε καθιερωθεί με τα χρόνια και κανείς δεν έδειχνε να θυμάται το βαφτιστικό της όνομα, ή εν πάση περιπτώσει δε φρόντιζε να το χρησιμοποιεί.

Η Φράγκαινα ήταν χήρα και είχε δυο γιους. Ο μεγάλος της ήταν παχουλός με σκούρα χαρακτηριστικά και μαύρα μάτια. Ο μικρός λεπτός και κοκκινομάλλης, γεμάτος πανάδες. Έμοιαζε με ξωτικό. Είχε δυο παράξενα πράσινα μάτια που σε καρφώνανε όταν σε κοιτούσαν. Έμπαινε σαν σίφουνας στο σπίτι πετώντας με λύσσα τη γδαρμένη σχολική του τσάντα. Η Φράγκαινα του έβαζε τις φωνές. Ύστερα τον έπαιρνε με το καλό. «Άντε, Θοδωράκη», του έλεγε, «πάτε έξω με την Κατερίνα να παίξετε». Μας έδινε από μια φέτα ψωμί με βούτυρο και λίγες ελιές, και μας έβγαζε έξω.

Παίζαμε βόλους μπροστά στο Τζαμί. Το Τζαμί βρισκόταν ακριβώς απέναντι απ’ το σπίτι τους. Καθόμασταν κάτω απ’ τις ψηλές ασβεστωμένες καμάρες του και παίζαμε με τις ώρες. Δε μιλούσαμε σχεδόν ποτέ. Γύρω μας αντηχούσαν οι φωνές των παιδιών που πλημμύριζαν την πλατεία. Καμιά φορά ακουγόταν και η καμπάνα απ’ τη μικρή παλαιοημερολογίτικη εκκλησία που βρισκόταν παραδίπλα κι όπου με πήγαινε κάθε Κυριακή πρωί η γιαγιά μου, φανατική παλαιοημερολογίτισσα κι άλλο τόσο φανατική αριστερή.

Το Τζαμί ωστόσο αποτελούσε για μένα τόπο μυστηρίου. Όχι μόνο γιατί δεν ήξερα τι ακριβώς είναι ένα τζαμί, αλλά γιατί το κτίριο ήταν μονίμως κλειστό κι αμπαρωμένο.

Μια μέρα πέτυχα την πόρτα του ανοιχτή και πρόλαβα να ρίξω μια ματιά μέσα. Θυμάμαι πως αντίκρισα μια άδεια κι απέραντη αίθουσα. Στη μέση της αίθουσας έκαιγε μια μαύρη σόμπα. Ένα μπουρί ανέβαινε ως την οροφή σαν παράξενο μεταλλικό φυτό και γύρω του πετούσαν κάτι κοκαλιάρικα πουλιά. Δεν μπόρεσα να καταλάβω τι στ’ αλήθεια συνέβαινε σ’ εκείνο το κτίριο. Μου πέρασε η σκέψη ότι το κατοικούσαν πεθαμένοι που δεν τολμούσαν όμως να βγούνε παραέξω και πως αυτοί ανάβανε τη σόμπα για να ζεσταθούν.

Μια μέρα κρέμασαν στην πόρτα μια ταμπέλα που έγραφε «Σώμα Προσκόπων». Έτσι έδωσα μια πρώτη εξήγηση στο αίνιγμα του κτιρίου και των ενοίκων του. Αργότερα έμαθα ότι σ’ εκείνη την πλατεία είχε περάσει τα παιδικά του χρόνια ο Ναζίμ Χικμέτ και πως το πραγματικό όνομα του Τζαμιού ήταν Αλατζά Ιμαρέτ. Κι ακόμα πως η οροφή του ήταν φτιαγμένη από μολύβι που όμως το ξήλωσαν και το πούλησαν στην Κατοχή. Πάει καιρός που το Τζαμί ανακαινίστηκε κι έγινε πολιτιστικό κέντρο.

Τότε αποκαταστάθηκε κι η ονομασία του: Αλατζά Ιμαρέτ το έλεγαν τώρα όλοι. Μόνο το όνομα της Φράγκαινας έμεινε για πάντα αδιευκρίνιστο. Ούτε το έμαθα ούτε και ρώτησα ποτέ γι’ αυτό. Θαρρείς και το άφηνα επίτηδες να πλανιέται μέσα μου σαν ένα άλυτο μυστήριο, σαν ένα παλιό κι επτασφράγιστο μυστικό.

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ > ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ
«Κήπος της λησμονιάς» του Τόντορ Π. Τόντοροβ

Μετάφραση από τα βουλγάρικα: Ζντράβκα Μιχάιλοβα Κατεβαίνουν τη βουνοπλαγιά, αποφεύγοντας τις λόχμες και τους θάμνους, που άπλωσαν κλωνάρια σαν σιαγόνες. Θάμνοι με ράμφη αντί για άνθη, σκελετοί δένδρων από τους οποίους...

ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ > ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ
«Συγγραφική αγωνία» της Ελένης Λαδιά

Στην νεότητά μου ερχόσουν αυτοβούλως και πάντοτε με πρωτεϊκή μορφή. Έτσι, ποτέ δεν σε αναζήτησα ούτε σε περίμενα. Δεν ήταν όμως μόνον ο χρόνος σου άγνωστος αλλά προβληματική και η μορφή σου, που...

ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ > ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ
«Χορεύτρια στον Παρθενώνα» του Πέτρου Γκάτζια

«Και τι έχετε να πείτε εσείς οι νέοι; Τι έχετε να διηγηθείτε; Κάποτε γίνονταν πράγματα. Υπήρχαν προσωπικότητες, γεγονότα. Είχες κάτι να αφηγηθείς σε κάποιον προτού αφήσεις αυτόν τον κόσμο. Τώρα,...

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΚΑΤΑΧΩΡΙΣΕΙΣ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Διεύθυνση

Πτολεμαίων 4
(Πλατεία Προσκόπων)
11635 Αθήνα,
Τηλ.-fax: 210.7212307
info@diastixo.gr
ISSN: 2585-2485

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

Εγγραφείτε τώρα στο newsletter μας και μάθετε πρώτοι. τα τελευταία νέα για το βιβλίο και για τις τέχνες.

Με την επίσκεψη στο site μας, αποδέχεστε τη χρήση Cookies από το diastixo.gr, με σκοπό τη βελτίωση των υπηρεσιών που σας παρέχουμε.