A+ A A-

ΤΟ ΤΡΑΓΙΚΟ ΚΑΙ ΤΟ ΛΗΜΕΡΙ ΤΩΝ ΑΙΣΘΗΣΕΩΝ

του Δάνη Κουμασίδη

Η Αλεξάνδρα Μπακονίκα, για όσους δεν τη γνωρίζουν, είναι μία από τις σημαντικότερες ποιήτριες της λεγόμενης και «Σχολής της Θεσσαλονίκης». Προερχόμενη από τον κύκλο της Διαγωνίου -εκεί άλλωστε εξέδωσε και τις τρεις πρώτες της ποιητικές συλλογές- ακολουθεί μια σταθερή πορεία ποιότητας και ύφους. Από την προηγούμενη της συλλογή, Ηδονή και εξουσία (εκδ. Μεταίχμιο) έχουν μεσολαβήσει τρία χρόνια. Τώρα, επανέρχεται με τη συλλογή Το τραγικό και το λημέρι των αισθήσεων, που αριθμεί τριάντα εννιά ποιήματα (ορισμένα εξ αυτών δημοσιευμένα σε λογοτεχνικά περιοδικά), εντασσόμενη στο δυναμικό των εκδόσεων Σαιξπηρικόν της Θεσσαλονίκης, εκδόσεις που όλο και επεκτείνουν την παραγωγή τους προσελκύοντας καταξιωμένους πεζογράφους και ποιητές.

Επί της συλλογής: νομίζω ότι αυτό που έχει κατακτήσει και κατορθώσει η Αλεξάνδρα Μπακονίκα στο πέρασμα του χρόνου είναι η σταθερότητα και παγίωση του δικού της, προσωπικού ύφους. Ύφος που είναι πλέον εντελώς αναγνωρίσιμο: κυρίαρχο στοιχείο αυτού του στυλ θεωρώ ότι αποτελεί η περιγραφικότητα. Μια περιγραφικότητα που όσο περνάει ο καιρός και οι συλλογές, τείνει όλο και περισσότερο στον πεζό λόγο. Και σε αυτή τη συλλογή της, κυρίαρχες θεματικές είναι η γυναικεία ματιά στον έρωτα, με πολύ συχνό επίκεντρο τη σεξουαλικότητα, και η υποκρισία των κοινωνικών σχέσεων. Αν θα μου ζητούσε κάποιος να του εξηγήσω με δύο λόγια τι πράττει η Μπακονίκα στα ποιήματά της θα έλεγα: αλιεύει μικρές στιγμές από τη ζωή, στιγμές που κρύβουν όμως μέσα τους σημαίνοντα ζητήματα. Στην ποιητική, από μεριάς της, ανάπλαση της «πραγματικότητας» έρχονται στο επίκεντρο, δίχως άλλο, οι δύο συνιστώσες του τίτλου: το τραγικό και οι αισθήσεις.

Προσωπική επιλογή ποιημάτων από τη συγκομιδή της συλλογής: «Η ήττα», «Η επισκέπτρια», «Στήνουν καρτέρι», «Πέρα ως πέρα», «Η βιτρίνα» (καταπληκτικό) και το «Σούρουπο».

Το τραγικό και το λημέρι των αισθήσεων Αλεξάνδρα Μπακονίκα ΣαιξπηρικόνΤο τραγικό και το λημέρι των αισθήσεων
Αλεξάνδρα Μπακονίκα
Σαιξπηρικόν
47 σελ.
Τιμή € 7,99

 

Εμφανίσεις: 2080

ΣΤΟ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ ΔΕ ΣΕ ΑΓΑΠΩ

της Έλενας Αρτζανίδου

«Η Παναγιώτα είναι πολύ γλυκό παιδί. Κάθε φορά που μπαίνει στο αυτοκίνητο, όμως, θυμώνει. Κι αυτό γιατί δεν της αρέσει να κάθεται στο παιδικό κάθισμά της, ούτε να φορά τη ζώνη ασφαλείας. Θα προτιμούσε να κάθεται στην αγκαλιά της μαμάς της, αλλά οι γονείς της ούτε που να το ακούσουν. Ποιος θ’ αλλάξει γνώμη στον άλλο τελικά; Ένα βιβλίο που θα πείσει τα άτακτα παιδάκια να τηρούν τους κανόνες οδικής ασφάλειας».

Αυτά διαβάζει ο αναγνώστης στο οπισθόφυλλο του βιβλίου της Ράνιας Μπουμπουρή. Η ιστορία που στήνει η συγγραφέας εντάσσεται στη σειρά Φραουλίτσα και δίχως δυσκολίες καταφέρνει να παρουσιάσει με αβίαστο τρόπο, και καθόλου διδακτισμό, ένα πρόβλημα που πολλοί γονείς αντιμετωπίζουν με τα μικρά παιδιά τους. Τα μικρά παιδιά αρνούνται να καθίσουν είτε στις πίσω θέσεις του αυτοκινήτου, είτε στο ειδικό παιδικό κάθισμα.

Η Ράνια Μπουμπουρή με γρήγορο λόγο, αλλά και τη χρήση εύστοχων αναδρομών, δε σταματά μόνο σε αυτό που στην αρχή διαφαίνεται να την απασχολεί, αντίθετα συνεχίζει και υφαίνοντας λέξη τη λέξη περνά και σε άλλους κανόνες, που είναι απαραίτητοι για την ασφάλεια των παιδιών αλλά και των ενηλίκων.

Το βιβλίο Στο αυτοκίνητο δε σε αγαπώ είναι ένα ανάγνωσμα με το οποίο οι μικροί αναγνώστες, είτε ακούγοντάς το είτε διαβάζοντάς το, σίγουρα θα προβληματιστούν, θα αναλογιστούν και, γιατί όχι, και να ταυτιστούν. Όσο για τους γονείς, σίγουρα θα βρουν απαντήσεις για να χειριστούν ανάλογες περιπτώσεις.

Στο βιβλίο, επίσης, η Μπουμπουρή θίγει εύστοχα, χρησιμοποιώντας μόνο μια πρόταση που βγαίνει από τα παιδικά χείλη, «στο αυτοκίνητο δε σε αγαπώ», κι αναδεικνύει την ψυχολογική πίεση και τις ενοχές που προκαλούν τα παιδιά στους γονείς:

– Δε σ’ αγαπώ! λέει θυμωμένη στη μαμά της.

– Κρίμα, απαντά ήρεμα εκείνη. Εγώ πάντως σ’ αγαπώ.

– Εγώ όχι! συνεχίζει η Παναγιώτα. Στο αυτοκίνητο δε σε αγαπώ.

– Εγώ ναι, πάρα πολύ, επαναλαμβάνει η μαμά.

– Αγκαλιά! αλλάζει τροπάρι η μικρή. […]

Η εικονογράφηση του βιβλίου από τον Γιώργο Πετρίδη ακολουθεί το κείμενο και προβάλλει μέσα από τις εικόνες του τους ήρωες σε πολλές στιγμές και διαφορετικές διαθέσεις.

Το βιβλίο σίγουρα θα αγαπηθεί και θα διαβαστεί από πολλούς.

Στο αυτοκίνητο δε σε αγαπώ Μπουμπουρή ΨυχογιόςΣτο αυτοκίνητο δε σε αγαπώ
Ράνια Μπουμπουρή
εικονογράφηση: Γιώργος Πετρίδης
Ψυχογιός
45 σελ.
Τιμή € 5,99

 

Εμφανίσεις: 1742

ΣΕ ΒΡΙΣΚΕΙ Η ΠΟΙΗΣΗ

του Χρίστου Παπαγεωργίου

Αναμοχλεύοντας το πολιτικό ως μέρος του κοινωνικού γίγνεσθαι, ο μεγάλος μας ποιητής Τίτος Πατρίκιος, καταθέτει περιορισμένο αριθμό αναλυτικών ποιημάτων, τα οποία λειτουργούν και αυτόνομα και παράλληλα ως ενότητα, με την ίδια θεματική και συλλογιστική προοπτική. Ο Πατρίκιος όσο τα χρόνια περνάνε, τόσο πιο ενδιαφέρων γίνεται, τόσο πιο πειστικά ανταποκρίνεται, τόσο πιο σίγουρος αισθάνεται για τα γραπτά του, τα οποία υποστηρίζει μ’ έναν απλό και καταδεκτικό λόγο και μια γλώσσα απαλλαγμένη από κάθε είδους περιττό. Το Σε βρίσκει η ποίηση λοιπόν, χωρίς την παραμικρή διάθεση υπερβολής, αποτελεί την κορωνίδα του έργου του, καθώς ο ίδιος, τόσο ως ασυμβίβαστη προσωπικότητα, όσο και ως πολιτικοποιημένη συνείδηση, υπεραμύνεται της δικής του αντίληψης για το δίκαιο του κόσμου, τη δυναμική των οικονομικών παραμέτρων και την ισχύ των σοσιαλιστικών ιδεών, μένοντας μακριά από κομματικές εξαρτήσεις και πάντα ως φιλοσοφία ζωής, την οποία δεν εγκατέλειψε ποτέ. Ο Πατρίκιος πέρασε ολόκληρη τη ζωή του μαχόμενος για οράματα τα οποία έμειναν απραγματοποίητα, θα μπορούσε λοιπόν να αισθάνεται λύπη για την απόρριψη και θρήνο για την ήττα, όπως έκανε στα πρώτα του έργα στη δεκαετία του ’50 Αυτό όμως δεν καταβάλλει καθόλου τη διάθεσή του, ακόμη και σήμερα, για πολιτικούς αγώνες, που θα κάνουν τη ζήση μας πιο όμορφη, πιο ανεκτή, πιο πολύπλοκη.

Η τεχνική παράθεσης την οποία επιλέγει ο ποιητής προκειμένου να επικοινωνήσει αληθινά με τον αναγνώστη και όχι να τον στείλει «αδιάβαστο», όπως κάνουν πολλοί καινοφανείς ομότεχνοί του, είναι πάνω απ’ όλα η απλότητα. Πράγματι, απαλλαγμένοι οι στίχοι από οτιδήποτε το καλολογικό και δουλεμένοι στην καρδιά του ποιήματος γίνονται αμέσως ευκρινείς ως προς το θέμα, την έμπνευση αλλά και το μήνυμα, με τρόπο μάλιστα που δεν προάγει ούτε το εκκωφαντικό αποτέλεσμα, ούτε την υποχωρητικότητα του ποιητή, ούτε το σφυροκόπημα το λεκτικό αλλά το αντίθετο τη σταθερή, γνήσια και πολυσήμαντη σκέψη, θέση και άποψη δημιουργού. Ο Πατρίκιος μιλά ελληνικά, τελεία και παύλα. Βέβαια έχουν προηγηθεί πλήθος βιβλίων, ποιημάτων και πεζών, μεταφράσεων και δοκιμίων, έτσι που θα ήταν μάλλον άστοχο να σκεφτεί κανείς, ότι ένας τέτοιος πνευματικός άνθρωπος θα μπορούσε να μην κατέχει τα μυστικά της γλώσσας. Παρόλα αυτά, η μεμονωμένη κατάθεση κρίνεται και συγκρίνεται ως αυτούσια και πολλές φορές πέρα απ’ τα προηγούμενα έργα, για τα οποία άλλωστε μίλησαν πολύ καλύτερα από εμάς, ειδικοί της λογοτεχνίας, με κύρος και συνέπεια.

Το πιο πρόσφατο βιβλίο ποιημάτων του Τίτου Πατρίκιου λοιπόν, έρχεται να μας αποκαλύψει την ομορφιά του αγώνα, ακόμη και για πράγματα ουτοπικά, την ιδεολογική δοκιμασία που ενίοτε καταλήγει σε πένθος και τέλος την αγάπη στο συνάνθρωπο, απαραίτητο συστατικό μιας υγιούς κοινωνίας.

Σε βρίσκει η ποίηση Τίτος Πατρίκιος ΚίχληΣε βρίσκει η ποίηση
Τίτος Πατρίκιος
Κίχλη
24 σελ.
Τιμή € 7,50

 

Εμφανίσεις: 1596

ΙΣΤΟΡΙΕΣ 33 1/3 ΣΤΡΟΦΩΝ

του Δημήτρη Χουλιαράκη

Επτά διηγήματα συνθέτουν το βιβλίο του Νίκου Τράντα Ιστορίες 33 1/3 στροφών, που κυκλοφορεί από τις Eκδόσεις Αλλότροπο. Επτά διηγήματα πλημμυρισμένα μουσική, ποτό, ναρκωτικά, έρωτα, θάνατο, προδοσία, περιπλάνηση, παραδοξότητες. Στη μέση αυτών των ιστοριών κάποιος άνδρας, τριγυρισμένος από ένα σύμπαν γυναικών, προσπαθεί να βρει το δρόμο του στη ζωή. Και σχεδόν πάντα αποτυγχάνει. Θα μπορούσε να τολμήσει κανείς τη διατύπωση πως το βιβλίο του Τράντα είναι μια σπουδή πάνω στην ανδρική ανεπάρκεια. Θα ήταν όμως λάθος να διαβαστεί μόνο έτσι. Μπορεί η γυναίκα να εμφανίζεται ως απειλή για εκείνον και πολύ συχνά ως θύτης, όμως δεν παύει να είναι και η ίδια θύμα των ενστίκτων της. Έτσι, περισσότερο αυτό το βιβλίο θα μπορούσε να διαβαστεί ως μαρτυρία –με έντονα αυτοβιογραφικά στοιχεία, όπως εικάζει κανείς– του ακατόρθωτου, του ακυρωμένου, του αδιέξοδου, του ανανταπόδοτου έρωτα και της πίκρας που αυτός σταλάζει στις ψυχές των ανθρώπων. ‘Η καλύτερα, ως μια σπουδή πάνω στις τεράστιες δυσκολίες να συναντηθούν ένας άντρας και μια γυναίκα και να αγαπηθούν αληθινά.

Ο Τράντας διηγείται ιστορίες σύγχρονες. Αλλά το κάνει με τον τρόπο των παλιών δασκάλων, που έδιναν σημασία στις σταθερές αξίες, στη λεπτομέρεια, στη στιγμή, στην τελετουργία. Όλα τα πράγματα κουβαλούν μνήμες και η ύπαρξη μνήμης είναι απαραίτητη προϋπόθεση, το πρώτο υλικό για κάθε αφήγηση. «Την ίδια αξία έχει να ακούς μουσική από ΜΡ3 ή CD και την ίδια από βινύλιο; Εκτός του ότι ο ήχος του βινυλίου είναι ασύγκριτα πιο ποιοτικός και ζεστός, για μένα η απόλαυση του να ακούω μουσική συμπεριλαμβάνει απολύτως και όλα τα συμπαρομαρτούντα, όπως το εξώφυλλο και την αισθητική του, την ανάγνωση του οπισθοφύλλου, το άγγιγμα του βινυλίου και του βραχίονα του πικάπ, τον καθαρισμό του δίσκου, την τακτοποίησή του, για να μην αναφέρω το ψάξιμο με τις ώρες στα δισκοπωλεία…»

Στο πρώτο διήγημα του βιβλίου («My September 11») ο Τομ, τυφλά ερωτευμένος με την βιτσιόζα και σοφιστικέ Βάλερι, παρακολουθεί τον έρωτά του να γίνεται παρανάλωμα, την ίδια στιγμή που λίγα τετράγωνα πιο πέρα, οι Δίδυμοι Πύργοι της Νέας Υόρκης καταρρέουν σαν τραπουλόχαρτα μέσα σε μια κόλαση κουρνιαχτού και φωτιάς. Στο «Thinking about Mona», ένας επιτυχημένος δικηγόρος, ο Άντι, αναπολεί την εποχή που ήταν μέλος κάποιου μουσικού συγκροτήματος στο Μέμφις του Τενεσί, και πασχίζει να «διαβάσει» την τωρινή ζωή του κάτω απ’ το πρίσμα της ηθικής μιας παλιάς φίλης και τραγουδίστριας στο συγκρότημα, που αν και δεν συνδέθηκε μαζί της στενά, άφησε ωστόσο βαθύ αποτύπωμα στην ψυχή του. Στο «The dead man beat me», ο εξηντάχρονος μαγκούφης Στηβ Λαφάργκ ετοιμάζεται να αποχαιρετήσει τον μάταιο αυτό κόσμο και αναθυμάται την πικρή ιστορία της Άλισον, που ξύπνησε μέσα του ένα πρωτοφανέρωτο αίσθημα και τη βαθιά –αλλά απωθημένη– ανάγκη του να δημιουργήσει δική του οικογένεια.

Στο τέταρτο διήγημα, «Femme fatale και Αφροδίτη με τη γούνα σε μία», η ψυχρή, αυτάρεσκη και δεσποτική Φανί μετατρέπει, με δική του υπόδειξη, τον καθηγητή Σεβέρ σε ερωτικό σκλάβο, κρατώντας στα χέρια της το μαστίγιο από τις ανελέητες ηρωίδες του Λεοπόλδου φον Ζάχερ-Μαζόχ. Στο «Βρυξέλλες-Αθήνα μπλουζ», ένας συντετριμμένος ερευνητής καταβροχθίζει μάρτσιπαν και αναθυμάται πώς παράτησε τη γυναίκα του για τα μάτια μιας άλλης, που με την πρώτη ευκαιρία τον πρόδωσε ξεδιάντροπα. «Κι εγώ τα έδωσα όλα. Και τα έχασα όλα. Για έναν παροξυσμό. Σε μια μέρα. Το πρωί είπα στη Δανάη ότι δεν μπορούσα να ζήσω χωρίς εσένα και μου έδωσε τα παπούτσια στο χέρι. Το βράδυ έφαγα πόρτα από σένα με τον χειρότερο τρόπο».

Στο «Ουκ αν λάβοις παρά του μη έχοντος», ένας χρεοκοπημένος εργοστασιάρχης προσπαθεί να αποδράσει από τα επαγγελματικά και προσωπικά του αδιέξοδα, για να συναντήσει το πεπρωμένο του σε μια κλειστή στροφή στα βουνά Κασκέιντ, ενώ λίγο πριν η διαφαινόμενη αλλαγή της ζωής του έχει ακυρωθεί με τα πιο σκληρά λόγια. Τέλος, στο «Sorry, wrong mix of drugs», ένας βαριά μαστουρωμένος σαμάνος στο Περού ζητάει μια ευκαιρία εξιλέωσης από τη φοβερή θεά Ηπάγα. «Φίδια, αράχνες και αναρριχώμενα φυτά σκαρφάλωναν στους στύλους του ιερού. Μια ξανθιά, γυναικεία φιγούρα, μάλλον η ίδια η θεά, μου έκανε έντονες και προσβλητικές παρατηρήσεις ενώ ταυτόχρονα χάιδευε ένα γεροδεμένο άντρα με περικεφαλαία και φιλούσε μια όμορφη λεπτή κοπέλα, που στέκονταν σ’ ένα μπαρ».

Το βιβλίο διαβάζεται απνευστί. Και η πρωτότυπη δομή των διηγημάτων, όπως άλλωστε οι αλλεπάλληλες ανατροπές στη δράση, αλλά και η κοφτή, σύγχρονη αφήγηση, που συνθέτει ένα εντελώς προσωπικό ύφος, δείχνουν πως ο Τράντας είναι ώριμος να καταπιαστεί με κάτι πολύ πιο σύνθετο: ένα μυθιστόρημα. Του το ευχόμαστε και το περιμένουμε.

Ιστορίες 33 1/3 στροφών Νίκος Τράντας ΑλλότροποΙστορίες 33 1/3 στροφών
Νίκος Τράντας
Αλλότροπο
186 σελ.
Τιμή € 13,00

 

Εμφανίσεις: 1691

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Email:
Θέμα:
Μήνυμα:

ΠΤΟΛΕΜΑΙΩΝ 4 (ΠΛΑΤΕΙΑ ΠΡΟΣΚΟΠΩΝ)
11635 ΑΘΗΝΑ, ΤΗΛ.-FAX: 210-7212307
info@diastixo.gr

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

*  Το email σας:

ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ

facebook icontwitter icongoogle plus iconpinterest iconyoutube iconrss icon

Με την υποστήριξη του diastixo.gr - Designed by: artspr