A+ A A-

Ann Cleeves: «Λευκές Νύχτες» κριτική του Φίλιππου Φιλίππου

Λευκές νύχτες Ann Cleeves Μετάφραση Ρένα Χατχούτ Κλειδάριθμος


H Αν Κλιβς (γεννήθηκε το 1954), μια από τις σημαντικότερες επιγόνους της Άγκαθα Κρίστι, σε άλλα μυθιστορήματά της έχει ως κεντρική ηρωίδα την ντετέκτιβ της αστυνομίας Βέρα Στάνχοουπ, και σε άλλα τον επιθεωρητή Τζίμι Πέρεζ της αστυνομίας των Νησιών Σέτλαντ. Εδώ, στο Λευκές νύχτες, ο Πέρεζ βρίσκει ένα σώμα να κρέμεται από μια θηλιά δεμένη σ’ ένα δοκάρι κοντά στη στέγη. Πρόκειται για έναν άντρα, άγνωστο σε όλους, ο οποίος νωρίτερα είχε θεαθεί σε μια έκθεση ζωγραφικής. Μάλλον ήταν Άγγλος. Αυτοκτονία ή έγκλημα;

Η δράση τοποθετείται την καλοκαιρινή περίοδο, μια εποχή του χρόνου που σχεδόν όλοι παραφρονούσαν λίγο στην περιοχή. Ο ήλιος ποτέ δεν χανόταν πίσω από τον ορίζοντα, εξού και το «λευκές νύχτες», κι η έλλειψη σκοταδιού επηρέαζε ειδικά τους ανθρώπους από το Νότο. Τελικά, ο θάνατος του αγνώστου αποδεικνύεται πως είναι δολοφονία κι ο Πέρεζ, ο οποίος είναι ζευγάρι με τη Φραν, αναζητά την αλήθεια στους παντρεμένους, μα και στους εργένηδες. Ένας από αυτούς είναι ο συγγραφέας Γουάιλντινγκ, που κανένας δεν ξέρει τι ακριβώς γράφει. Τι ζητάει στα μέρη τους;

 

Εμφανίσεις: 762

Περισσότερα...

Alejandro Zambra: «Τρόποι να γυρίζεις σπίτι» κριτική του Φίλιππου Φιλίππου

Τρόποι να γυρίζεις σπίτι Alejandro Zambra Μετάφραση Αχιλλέας Κυριακίδης Ίκαρος


«Αντί να ουρλιάζω, γράφω βιβλία», διαβάζουμε στο ένα από τα δύο μότο στην αρχή του βιβλίου Τρόποι να γυρίζεις σπίτι του Χιλιανού Αλεχάνδρο Σάμπρα (Σαντιάγο, 1975), γνωστού στη χώρα μας από το βιβλίο του Μπονσάι (εκδόσεις Πατάκη). Είναι μια φράση του Ρομέν Γκαρί από το αυτοβιογραφικό του βιβλίο Υπόσχεση την αυγή. Από αυτήν ο προσεκτικός αναγνώστης καταλαβαίνει πως έχει μπροστά του ένα αυτοβιογραφικό μυθιστόρημα και πως ο συγγραφέας μέσω αυτού προσπαθεί να επιβιώσει σ’ έναν άγριο κόσμο ή να ξορκίσει τους δαίμονες που τον κατατρώγουν. Μυθιστόρημα; Και γιατί όχι αναμνήσεις από τη ζωή του; O Σάμπρα αφηγείται γεγονότα της ζωής του, αρχίζοντας από τα παιδικά του χρόνια, οπότε εύκολα μπορούμε να υποθέσουμε πως όσα διαβάζουμε είναι αυτοβιογραφικά: «Μια φορά, χάθηκα. Θα ’μουν έξι ή επτά χρονών».

 

Εμφανίσεις: 765

Περισσότερα...

Ντάβιντ Λάγκερκραντζ: «Το κορίτσι στον ιστό της αράχνης» κριτική του Φίλιππου Φιλίππου

Το κορίτσι στον ιστό της αράχνης Ντάβιντ Λάγκερκραντζ Μετάφραση Ξενοφών Παγκαλιάς Ψυχογιός


Ο Στιγκ Λάρσον (1954-2004) απέκτησε παγκόσμια φήμη με την τριλογία «Μιλένιουμ» (Το κορίτσι με το τατουάζ, Το κορίτσι που έπαιζε με τη φωτιά και Το κορίτσι στη φωλιά της σφήγκας), όπου πρωταγωνιστεί ένα παράξενο ζευγάρι, ο προοδευτικός δημοσιογράφος Μίκαελ Μπλούκβιστ και η χάκερ Λίσμπετ Σαλάντερ, ένα πανκ, άφυλο και ιδιοφυές κορίτσι. Οι δυο τους αποτελούν ένα καλό δίδυμο και οι δράση τους σαγήνευσε ένα σωρό αναγνώστες. Τώρα παίρνει τη σκυτάλη ο συμπατριώτης του, ο Ντάβιντ Λάγκερκραντζ (1962), ο οποίος σπούδασε φιλοσοφία και θεολογία, ενώ εργάστηκε στην εφημερίδα Expressen ως αστυνομικός ρεπόρτερ. Τον Δεκέμβριο του 2013 ανέλαβε να γράψει το τέταρτο μέρος της σειράς και προέκυψε Το κορίτσι στον ιστό της αράχνης.

Στις πρώτες σελίδες του βιβλίου η Σαλάντερ κάθεται στον υπολογιστή της και αρχίζει να χακάρει τους υπολογιστές της NSA, της Υπηρεσίας Εθνικής Ασφαλείας που ανήκει στο Υπουργείο Άμυνας των ΗΠΑ. Θυμίζουμε πως η NSA από την ίδρυσή της το 1952 ασχολείται με την ασφάλεια των επικοινωνιών και σήμερα με τον τομέα των τηλεπικοινωνιών και το ίντερνετ. Στη συνέχεια, ο Φρανς Μπάλντερ, Σουηδός επιστήμονας που εργαζόταν σε ερευνητικό κέντρο της Αμερικής, επιστρέφει στην πατρίδα του. Θεωρεί τον εαυτό του άθλιο πατέρα, επειδή έχει εγκαταλείψει τον οχτάχρονο γιο του, τον Άουγκουστ, στα χέρια της πρώην γυναίκας του, της Χάνα, και του συζύγου της. Το παιδί είναι αυτιστικό, αλλά έχει μια ιδιομορφία: χαρακτηρίζεται από το σύνδρομο σαβάντ (όρος που χρησιμοποιείται για να περιγράψει το γνώρισμα ενός ατόμου με διανοητική ή αναπτυξιακή αναπηρία σε συνδυασμό με μια εξαιρετική διανοητική ικανότητα). Όταν τον πληροφορούν ότι η ζωή του βρίσκεται σε κίνδυνο, καθώς κάποιοι προσπαθούν να κλέψουν τα αποτελέσματα των επιστημονικών ερευνών του, δεν το πιστεύει.

 

Εμφανίσεις: 829

Περισσότερα...

Κατρίν Πανκόλ: «Muchachas. Τα κορίτσια είναι παντού» κριτική του Γιάννη Βαϊτσαρά

Muchachas Τα κορίτσια είναι παντού Katherine Pancol


H Κατρίν Πανκόλ αφιερώνει το βιβλίο αυτό στις σημερινές γυναίκες. Γράφει για το κουράγιο τους απέναντι στις δυσκολίες και τα αδιέξοδα της ζωής. Σκηνοθετεί τις αμφιβολίες, τους φόβους και τις επιθυμίες τους. Λέω, σκηνοθετεί, διότι μέσα στο συγγραφικό της έργο φαίνεται να έχει χτίσει ένα σκηνικό με μαεστρία και ευαισθησία και να κυκλοφορεί με άνεση μέσα σ’ αυτό, ανοίγοντας συνεχώς νέες σκηνές, νέα επεισόδια, προσκαλώντας καινούργιους πρωταγωνιστές.

Το βιβλίο αρχίζει με την οικογένεια Κορτές, τις γυναίκες Κορτές, με τις μικρές και μεγάλες ιστορίες τους. Μετά, αλλαγή κλίματος, έρχεται στη σκηνή η Στέλλα Βαλέντι και ο κόσμος που την περιβάλλει στην επαρχιακή Γαλλία. Η Στέλλα θα γίνει το κεντρικό πρόσωπο αυτού του βιβλίου. Θα ζήσουμε μαζί της τις αγωνίες και τις δυσκολίες μιας ύπαρξης τραυματισμένης, αλλά δυναμικής. Αγωνίζεται να ελευθερωθεί από την άρρωστη επιρροή που επέβαλε ο πατέρας στην πορεία της ζωής της. Είναι ένας άνδρας που στα μάτια του μικρόκοσμου όπου ζει φαίνεται σαν ήρωας, αλλά που μπορεί να είναι τέρας όταν οι προβολείς δεν τον φωτίζουν. Η Στέλλα ξέρει να αγωνίζεται. Για να επιβιώσει, να ελευθερωθεί, να ζήσει. Κυρίως όμως αγωνίζεται για να σώσει, όπως μπορεί, τη μητέρα της. Μια μητέρα εγκλωβισμένη, σκλάβα του γοητευτικού μα διαστροφικού συζύγου της και των ανθρώπων του. Σύντομα αντιλαμβάνεται ο αναγνώστης πως κάτι συνδέει τις δυο ιστορίες, τους Κορτές και τους Βαλέντι, κάτι υπόγειο και ανείπωτο που αφορά τη σχέση των κεντρικών ηρωίδων. Ένα μυστικό...

 

Εμφανίσεις: 579

Περισσότερα...

Jessie Burton: «Το κουκλόσπιτο» κριτική της Ελένης Σαραντίτη

Το κουκλόσπιτο Jessie Burton Μετάφραση Μυρτώ Καλοφωλιά Πατάκης


To
κουκλόσπιτο της Αγγλίδας συγγραφέως και ηθοποιού Τζέσι Μπάρτον [Jessie Burton] (1982), προς τέρψη και απόλαυση της ίδιας της Μπάρτον, φαντάζομαι, αλλά και εκατομμυρίων αναγνωστών, γεννήθηκε έπειτα από την ευτυχή επίσκεψή της στο Κρατικό Μουσείο της Ολλανδίας, στο Άμστερνταμ. Εκεί, σε θέση περίοπτη, επιβλητικό, μοναδικό, εντυπωσιακό, ένα αληθινό, και σαν τέτοιο, πολύτιμο, έργο τέχνης, εκτίθεται το κουκλόσπιτο της Πετρονέλλα Όορτμαν. Μια μινιατούρα αληθινού σπιτιού με λεπτομέρειες αριστουργηματικές, τόσο ωραίο – σαν αχειροποίητο. Η συγγραφέας δανείστηκε για την ηρωίδα της το όνομα τής τότε κατόχου του κουκλόσπιτου η οποία έζησε τον 17ο αιώνα. Φυσικά η όλη –καθηλωτική– ιστορία είναι προϊόν μυθοπλασίας.

Ίσως εδώ θα πρέπει να θυμηθούμε ότι στην Κεντρική και Βόρεια Ευρώπη τα κουκλόσπιτα βρίσκονταν (17ος -19ος αι.) υψηλά στις προτιμήσεις των εύπορων οικογενειών –δεν προορίζονταν τα περισσότερα μόνο για τα παιδιά– και λογίζονταν ως πλούτος, ευμάρεια αλλά και απόδειξη υψηλού γούστου. Και να προσθέσω ακόμη ότι, παλαιότερα, σε ένα ταξίδι μου στην Δανία, είχα περάσει αρκετή ώρα εμπρός σε κάποιο παλαιοπωλείο, θαυμάζοντας ένα κουκλόσπιτο που κατείχε ολόκληρη την βιτρίνα και που ήταν τόσο όμορφο, ώστε σου έφερνε μια ταραχή, ανάμεικτη με την ανακούφιση που προσφέρει το αληθινά ωραίο. Μετάξια και δαντέλες, λιλιπούτειοι ένοικοι, ρόδινα παιδάκια, μικροσκοπικά παιχνίδια, ζώα σύντροφοι, βάζα ολάνθιστα, ας μην μπαίνω σε λεπτομέρειες, αδυνατούσα να ξεκολλήσω τα μάτια μου από πάνω του, εκείνο το κουκλόσπιτο της Κοπεγχάγης μού είχε κλέψει την καρδιά. Ώρα στο νοτισμένο πεζοδρόμιο, το κοίταζα. Δεν το χόρταινα. Φεύγοντας το πήρα μαζί μου· την εικόνα του βέβαια. Αυτά τα σπάνιας ομορφιάς πράγματα δεν είναι αναγκαίο (φυσικά ούτε και εφικτό) να τα έχεις στην ιδιοκτησία σου, εφόσον τα κατέχεις διαφορετικά ανακαλώντας τα, και ευφραίνεις έτσι την όρασή σου, οσάκις τα επιθυμήσεις…

 

Εμφανίσεις: 3102

Περισσότερα...

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Email:
Θέμα:
Μήνυμα:

ΠΤΟΛΕΜΑΙΩΝ 4 (ΠΛΑΤΕΙΑ ΠΡΟΣΚΟΠΩΝ)
11635 ΑΘΗΝΑ, ΤΗΛ.-FAX: 210-7212307
info@diastixo.gr

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

*  Το email σας:

ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ

facebook icontwitter icongoogle plus iconpinterest iconyoutube iconrss icon

Με την υποστήριξη του diastixo.gr - Designed by: artspr