A+ A A-

Μαρσέλ Προυστ: «Ο Αδιάφορος και άλλα κείμενα των νεανικών χρόνων» κριτική της Ανθούλας Δανιήλ

Ο αδιάφορος και άλλα κείμενα των νεανικών χρόνων Μαρσέλ Προυστ Μετάφραση: Νίκη Καρακίτσου-Ντουζέ, Βάσω Νικολοπούλου Πατάκη


Ο Μαρσέλ Προυστ είναι ο συγγραφέας που σημάδεψε τη λογοτεχνία με ένα και μόνο έργο, το Αναζητώντας τον χαμένο χρόνο. Βεβαίως στη λογοτεχνική μερίδα του περιλαμβάνονται και άλλα έργα, αλλά το πρώτο που μας έρχεται στο νου είναι το Αναζητώντας. Είναι ο συγγραφέας που παίρνει τα μηνύματά του από το μέλλον, που προσήμανε τον μελλούμενο κινηματογράφο. Είναι ο συγγραφέας που έστεψε πρωταγωνιστή των έργων του το Χρόνο, τη μνήμη, και αποκάλυψε την ιαματική της ιδιότητα. Ο Προυστ ήταν ευαίσθητος, φιλάσθενος, φιλομαθής, εστέτ, προικισμένος. Το έργο του είναι η αυτοβιογραφία του ή, αλλιώς, η αυτοβιογραφία του περνάει στο έργο του. Τα πρώτα κείμενά του, τα οποία δημοσιεύονται στο περιοδικό «La Revue Blanche», αποτελούν πρόπλασμα θεμάτων πάνω σε θέματα προσωπικά και λογοτεχνικά που θα αναπτυχθούν στο Αναζητώντας.

 

Εμφανίσεις: 1104

Περισσότερα...

Breece D’J. Pancake: «Τριλοβίτες» κριτική του Σιδέρη Ντιούδη

Τριλοβίτες Breece d'J. Pancake Μετάφραση: Γιάννης Παλαβός Μεταίχμιο


Έξι διηγήματα δημοσίευσε όλα και όλα όσο ζούσε ο Breece D’ J Pancake και όμως ο Αμερικανός συγγραφέας κατάφερε να αφήσει ανεξίτηλο το λογοτεχνικό του σημάδι στην αμερικανική λογοτεχνία και κατ’ επέκταση στην παγκόσμια. Αν προσπαθούσαμε να εντοπίσουμε τους λόγους γι’ αυτό, τότε σίγουρα μια καλή απάντηση δίνει η ανάγνωση της συλλογής διηγημάτων που εκδόθηκε πρόσφατα στη χώρα μας με τον τίτλο Τριλοβίτες, καθώς και το γεγονός ότι ο συγγραφέας έδωσε τέλος στη ζωή του, στην ηλικία μόλις των 27 χρόνων, αυτοκτονώντας με το κυνηγητικό του όπλο.

 

Εμφανίσεις: 1124

Περισσότερα...

Honoré de Balzac: «Σαραζίν» κριτική της Ανθούλας Δανιήλ

Σαραζίν Honoré de Balzac Μετάφραση: Κώστας Κατσουλάρης Στερέωμα

Ο Σαραζίν του Honoré de Balzac είναι ένα κείμενο ικανό στον απόλυτο βαθμό να υπηρετήσει τον όρο της πληροφορητικότητας, να προξενήσει δηλαδή έκπληξη και αστραψιά στο πνεύμα του αναγνώστη και να τον βάλει σε διανοητική εγρήγορση. Να τον βομβαρδίσει με πληροφορίες για την κοινωνία της εποχής, τη μόδα, το ντύσιμο, το χτένισμα, τη διακόσμηση, αλλά και τις κρυφές σκέψεις των ανθρώπων του πλούτου και του χρήματος. Ο αναγνώστης γίνεται θεατής γιατί ο Μπαλζάκ στήνει την ιδέα της νουβέλας Σαραζίν θεατρικά, θεαματικά και πλαγίως διδακτικά. Συγκεκριμένα, μαθαίνουμε για την κοινωνική κατάσταση, την αρχιτεκτονική, τη διακοσμητική, την αξία του χρήματος και των τίτλων ευγενείας, για τις εορτές και τη φύση έξω (πολύ λίγο), το ταλέντο του καλλιτέχνη (συγγραφέα, ήρωα και γλύπτη), τον παθιασμένο έρωτα, τη διάψευση, τη μουσική, τη γυναικεία ομορφιά, το πώς κρίνεις έναν άνθρωπο από τη φυσιογνωμία, εν ολίγοις, τα πάντα για την εποχή του. Αυτά σε ένα πρώτο επίπεδο, γιατί σε ένα άλλο προκύπτει και το θέμα του φύλου, η γοητεία του απατηλού φαίνεσθαι και η απελπισία από την αποκάλυψη του είναι.

 

Εμφανίσεις: 1667

Περισσότερα...

Jonas Karlson: «Το τιμολόγιο» κριτική της Έρικας Αθανασίου

Jonas Karlson: «Το τιμολόγιο» κριτική της Έρικας Αθανασίου


«Απ’ όλους τους ανθρώπους τριγύρω μου, μόνο εγώ ήξερα ότι ήμουν ο πιο ευτυχισμένος άνθρωπος στη χώρα», λέει ο ήρωας στο μυθιστόρημα του Jonas Karlson Το τιμολόγιο, που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Παπαδόπουλος.Ένα μυθιστόρημα που θα μπορούσε να είναι μια ιστορία σουρεαλιστική, απροσδόκητη και καφκική, όπως χαρακτηρίζεται στο οπισθόφυλλο, αν δεν ήταν κυρίως ένας ύμνος στην ευτυχία.

Μετριέται άραγε η ευτυχία, και πώς; Οι φίλοι θα μπορούσαν να αποτελέσουν μια αξιόπιστη μονάδα μέτρησης; Και αν ναι, σε ποια συνάρτηση; Θα είχε σημασία η ποιότητα της φιλίας, η ποσότητα των φίλων ή οι σχέσεις μας μαζί τους; Μήπως οι πολλοί φίλοι θα μετρούσαν αρνητικά γιατί η διατήρηση μιας φιλίας χρειάζεται κόπο, χρόνο και οδηγεί σε άγχος;

Άραγε η επαγγελματική επιτυχία θα μπορούσε να ορίσει την ευτυχία; Εκεί θα υπήρχε δυνατότητα για πιο αντικειμενικές παραμέτρους; Όπως το ύψος του μισθού, η θέση στην ιεραρχία, οι δυνατότητες για εξέλιξη; Μήπως θα αρκούσε να σου δίνει η δουλειά σου όσα ακριβώς χρειάζεσαι; Έστω αν αυτό που χρειάζεσαι να είναι απλώς η δυνατότητα να αγοράζεις τις αγαπημένες σου γεύσεις παγωτό, να ζεις σε ένα μικρό οικείο διαμέρισμα και να μπορείς να εμπλουτίσεις τη συλλογή σου με έναν σπάνιο δίσκο;

 

Εμφανίσεις: 1011

Περισσότερα...

Μαργκαρέτε Μπούμπερ-Νόυμαν: «Μίλενα από την Πράγα» κριτική του Σιδέρη Ντιούδη

Μίλενα από την Πράγα Μαργκαρέτε Μπούμπερ-Νόυμαν Επιμέλεια Αδριανή Δημακοπούλου Μετάφραση Τούλα Σιετή Κίχλη Τα Πράγματα


Το όνομα Μίλενα Γιεσένκα είναι σχετικά άγνωστο στο ευρύ αναγνωστικό κοινό. Αν όμως το συνδυάσουμε με το όνομα του σπουδαίου συγγραφέα Φράντς Κάφκα και τα Γράμματα στη Μίλενα, το βιβλίο που περιλαμβάνει την αλληλογραφία τους, τότε μας γίνεται πολύ πιο οικείο. Η αναφορά στη σχέση της Μίλενα με τον Κάφκα περιλαμβάνεται σε ένα από τα κεφάλαια του βιβλίου της Μαργκαρέτε Μπούμπερ-Νοϋμαν, ενώ στην αρχή όλων των κεφαλαίων παρατίθενται αποσπάσματα από τα γράμματα του Κάφκα στη Μίλενα.

 

Εμφανίσεις: 1157

Περισσότερα...

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Email:
Θέμα:
Μήνυμα:

ΠΤΟΛΕΜΑΙΩΝ 4 (ΠΛΑΤΕΙΑ ΠΡΟΣΚΟΠΩΝ)
11635 ΑΘΗΝΑ, ΤΗΛ.-FAX: 210-7212307
info@diastixo.gr

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

*  Το email σας:

ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ

facebook icontwitter icongoogle plus iconpinterest iconyoutube iconrss icon

Με την υποστήριξη του diastixo.gr - Designed by: artspr